Fiskeri på Fanø
Fra : poelse

Dato : 13-06-02 12:36

Vi skal til Fanø til sommer, er der nogen der kender nogen gode
fiskesteder? Og hvilken type agn mv. skal der bruges? møg...?

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Andersen

Dato : 13-06-02 14:57

Der er ikke de store muligheder for fiskeri på Fanø. Det meste er fra havnen med sandorm.
Ellers tag en dag på Esbjerg siden. Sneum Å, Kongenåen eller Holsted Å.

Fra : Leif

Dato : 13-06-02 16:01

Som født Fanø-boer er jeg ikke sikker på Hans A har ret, men da jeg
ikke har været på øen meget de sidste 23 år, kan det da godt være......

I min ungdomstid hentede vi drenge mange - rigtig mange - fladfisk, rød-
spætter, skrubbere og ising samt en utællelig mængde ål & ålkvabber fra
havneområdet - tit direkte fra kajen ellers lidt ude med en jolle.

Agnen var helt naturlig nok frisk-opgravede sandorm på krog - de såkaldte
Esbjerg-kroge har nogle modhagere på skaftet, der holder fint på ormen.

Til åle-fiskeriet er der 3 (4) måder: 1) Alm. med krog, 2) syet tat, 3) tat
i nylon-
strømpe, (4) ålejern.

Ad 2) orm syes på en line med 2-3cm af hovedenden kængende fri. Linen
vikles let ind i sig selv - du kender det sikkert godt fra en "dum"
fisketur.
Ålene sutter / suger sig fast til ormen og trækkes med op - rolige
bevægelser!

Ad 3) Lidet kendt, men lokal effektiv metode: Ormene kommes i nylonstrømpe -
gerne konens / moderens aflagte, lukkes foroven med en knude. Hurtig at
rigge til.
Ålene lugter ormene bider i strømpen og hænger fast i maskerne.

Ad 4) Jeg ved ikke om det er lovligt mere, men ålejernet lignede den du ser
i hånden
på Kong Neptun på diverse billeder.

Endelig gik vi også på de lavvandede områder og trådte fladfiskene op. Man
får nogle
fine reflekser (eller ingen fisk).

Tit så vi også turisterne - især tyskere stå på stranden tæt mod Skallingen,
men jeg kan
ikke mere huske, om de fangede noget.

På endelig på i dette område (Sørens Jessens Sande) da tidevandet medvirker
at vandet
kommer ind mellem stranden og det tørlagte område og renden imellem er dyb -
op til 2-3m.

Flere turister er omkommet ved drukning, ved at prøve at svømme ind igen.
Tag det med ro:
Områdets vandstand bliver (så vidt jeg stadig ved) ikke mere end 1 m ved
højvande, så efter
1-2-3 timer, når lavvandet sætter ind igen, kan man faktisk vade tilbage
uden fare. MEN spørg
lige de lokale først!

Endelig burde der vel være mulighed for havgående fisk i sydenden af øen -
Sønderho spidsen,
hvor der ikke er langt til åernes udløb fra fastlandel.

Men som sagt, hvordan forureningen (fra Esbjerg) har indvirket på
forholdene, ved jeg ikke.

En ting er sikkert: Du kan mange en masse krabber tæt ved kajen.

En lang historie, men minderne vældede lige frem.

Se linket, http://www.sns.dk/oxboel/vandrefl/82fanoe.htm evt på kort 1, 2,
3

eller er det bare at pløje sig gennem de mange links ,der kommer hvis du
søger på Fanø eller Fanoe.

Knæh & bræk, Leif

Fra : SEJ

Dato : 14-06-02 21:13

Hej Leif

Det er ikke fordi jeg skal til Fanø og fiske, men det er sørme rart at læse
en beskrivelse som din tak for det, - måske skal jeg prøve at tage en tur
til Jylland !

Fra : Jakob Friche

Dato : 13-06-02 18:52

Hejsa

Vores famillie har sommerhus på Fanø, og for 5-10 år siden var der masser af fisk at fange.
MEN, de sidste par år har der været totalt dødt. Men der kan af og til fanges Multer i den gamle
kanal ved Sønderho.
Men selvfølgelig kan man da være heldig at fange fisk, prøv den lille sorte bro ved havnen i Nordby,
eller molen i Nordby (skidt med at man ikke må gå på den)

Hilsen Jakob

Fra : kenneth westlin

Dato : 13-06-02 19:40

Hej.
jeg vil lige sige en ting og det er at der er en sø
på fanø og der er der udsadt lax og ørrede.
Men der er mere information på fanø.
God jagt.

Fra : Michael Andersen

Dato : 17-06-02 21:29

Vedr. inlæg til Fanøfiskeri.

Jeg var så sent som d 14-15-16 juni på Fanø.
Desværre er fiskeriet på Fanø ikke hvad det var i gamle dage. Da var der fladfisk i overtal, man
kunne fange en ørred eller torsk i ny og næ. Der var sågar en Put and Take sø på øen.
Men idag fanges der sjældent fladfisk, der før var overalt, Put and Take søen er lukket, den er
enda udtørret.
Vi talte med en lokal lystfisker, og han havde på de sidste par ture kun fanget en fladfisk.
Det må desværre siges at der ikke er den overflåd af fisk der var i gamle dage.
Dog skal det siges at der fiskes fra havnemolen, hvor chanserne er størst, men der er dog stadig
et par fladfisk at fange fra kysten, der er bare blevet længere imellem dem.

Mvh. Nordjyden

Fra : poelse

Dato : 19-06-02 08:43

Tusind tak for jeres indlæg. Det er en stor hjælp. Jeg er da ked af at
fiskesøen er tørret ud, men så må vi jo prøve at fange et par flade i
havnen.

Knæk og bræk.

http://www.kandu.dk/