DDR ram vs. SD ram
Fra : BB

Dato : 13-06-02 10:52

Hejsa

Jeg skal ha opgraderet min computer, fra en 700 MHZ duron med 256 pc133 ram
til
en AthlonXP 1700+...

Mine spørgsmål er om jeg stadig kan bruge mine ram eller om jeg skal
udskifte dem med DDR ram?

Hvor stor en ydelsesforskel opnår man med DDR ram i forhold til SD pc133
ram?

Nogen der ellers har nogle gode forslag til hvad jeg skal ud og kigge efter
(bundkort/cpu), når
jeg helst kun vil bruge 1500-2000 kr.

Mvh. Brian Bendtsen

Fra : Martin S.

Dato : 13-06-02 11:25

"BB" <dsl28561@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udskifte dem med DDR ram?
> Hvor stor en ydelsesforskel opnår man med DDR ram i forhold til SD pc133

DDR RAM er nok bedst, og mest fremtidssikret. Du opnår gnst. ca. 10-15 %
ekstra ydelse ifht. SD.

> Nogen der ellers har nogle gode forslag til hvad jeg skal ud og kigge
efter
> (bundkort/cpu), når

Så er ECS boardet K7S5A som understøtter både DDR og SDRAM (dog ikke på en
gang) nok et godt køb. Tester ret pænt, men anbefales ikke til OC.
Pris ca. 519,- Så kan du jo starte med SDRAM og senere opgradere til DDR.
hvis du tænker i DDR baner og alligevel opgraderer med det samme til DDR så
er "storebroderen" ECS K7S6A heller ikke tosset (understøtter PC2700) pris
639,-
Begge set hos www.shg.dk

mvh. Martin

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 13-06-02 12:39

cut
> DDR RAM er nok bedst, og mest fremtidssikret.
cut

Hmmm.. fremtidssikret? Det synes jeg er et fy-ord i hardwaresammenhæng. Det
bliver altid overhallet af en ny standard, så det...

Fra : Martin S.

Dato : 13-06-02 12:41

"Bobby Sixkiller" <Spammers@Will.Be.Shot> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
> bliver altid overhallet af en ny standard, så det...

Ja ja. Men når fremtidssikring er ca. 8-10 mdr. frem så er det jo ikke helt
forkert

Fra : Tinky Winky

Dato : 13-06-02 13:14

> Det
> >

> Ja ja. Men når fremtidssikring er ca. 8-10 mdr. frem så er det jo ikke
helt
> forkert

Spørgsmålet er hvor meget det kan betale sig at "fremtidssikre". Hvis 1024MB
PC3000 DDR RAM koster kr. 500 om 8-10 måneder og det er standard i et 64-bit
hammer system, som man måske vil opgradere til til den tid, så hjælper det
ikke så meget at købe fx 256MB PC3000 til omkring 800-1000 kr., i dag hvis
man ikke rigtig kan udnytte det før om 8-10 måneder.

Fra : Martin S.

Dato : 13-06-02 14:13

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke så meget at købe fx 256MB PC3000 til omkring 800-1000 kr., i dag hvis
> man ikke rigtig kan udnytte det før om 8-10 måneder.

Ok. kan se at man elsker at perseverere. "Fremtidssikker" skal forstås som
fleksibilitet og det gælder jo al hardware og ikke kun RAM, f.eks. hvis man
senere hen vil skifte cpu-type/hastighed osv. indenfor en overskuelig
"fremtid". Det kan f.eks. være en XP model som er endnu hurtigere eller
whatever.
Hov nu sagde jeg fy-ordet igen igen. Eller det kunne jo tænkes at man finder
ud af at man hellere ville have haft P4, og så har man så nogle DDR.
Jeg erindrer ikke, at jeg har skrevet noget om PC3000.
Egentlig skal man helst ikke købe noget som helst, da man ikke kan sikre sig
mere end 1 uge frem...

Martin S.

Fra : Tinky Winky

Dato : 13-06-02 12:14

> [...]
> udskifte dem med DDR ram?
>
> Hvor stor en ydelsesforskel opnår man med DDR ram i forhold til SD pc133

Forskelligt, men i gennesnit måske 5-10%. Det kan godt betale sig at beholde
SD RAM, men hvis man skal købe nyt RAM, kan man ligeså godt købe DDR.

> Nogen der ellers har nogle gode forslag til hvad jeg skal ud og kigge
efter
> (bundkort/cpu), når
> jeg helst kun vil bruge 1500-2000 kr.

Jeg ville tage et ECS K7S5A til ca. 550 kr. og en AMD XP1800+ til ca. 1000
kr. Den er vist billigere end 1700+'eren nu. Det setup burde sagtens kunne
holde i lang tid, fx til AMDs 64bit ClawHammer kommer engang i 2003Q1.

Hvis det er til spil, vil pengene være bedre givet ud på at hurtigere
grafikkort, end DDR RAM, selvf. afhængigt af hvilket grafikkort du har nu.

Fra : raven

Dato : 13-06-02 13:31

On Thu, 13 Jun 2002 11:52:14 +0200, "BB" <dsl28561@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>ram?
>
>Nogen der ellers har nogle gode forslag til hvad jeg skal ud og kigge efter

Du har jo fået svaret: 10-15 % i overalt ydelse på maskinen. Men jeg
vil da lige tilføje, at memory benchmarks er dobbelt op med ddr ram.
Det giver så 10-15 % på det samlede resultat.

En ting mere: athlons er sådan konstrueret, at de klarer sig bedre med
sdram end P4 gør med sdram, meget bedre. Så tænker du på et P4 system,
vil forskellen være mere end 10-15 %.
Så P4 _bør_ have ddr ram.

En god ide er det måske at sælge din duron med ram, harddisk, grafik,
lyd, osv. men uden skærm.

for så får du mest for det. Eksempelvist 2500 - 3000 kr, og er dermed
af med det.

Så bør du købe pc2700 eller pc3200 ddr ram, og kt333 chipset. Visse
bundkort kan tyvstarte med kt400, f.eks. abit at7 og abit kx7-333, -
se www.anandtech.com hans nye kt333 roundup.
Men en xp cpu skal vist låses op i multiplier for at køre fsb200 på
bundkortet (eller kt400), - måske har visse bundkort mere snedige
muligheder for at køre cpu asynkront.

Faktisk er ellers P4 1.6 northwood på abit bd7 god for 16x160 ved 1.65
volt.

mvh

John