Min server dør.
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 09:17

Hej

Nu troede jeg at jeg var sluppet over det... men nej, i går døde min
server igen lige pludselig. Og endnu en gang her til formiddag.

Den holder op med at svare, og Caps Lock samt Scroll Lock-lamperne i
tastaturet står og blinker. Man kan ikke logge ind hverken via ssh eller
direkte fra tastaturet. End ikke Ctrl-alt-delete reagerer den på. Der er
kun Reset-knappen tilbage, med hvad deraf følger, en fsck af harddisken
osv.

Der står intet i loggen, og jeg har ingen anelse om hvad der går galt.

Det eneste jeg kan finde som har været til stede alle gangene er stor
netværkstrafik, enten via Samba (kopiering af stakkevis af filer), en
backup af en windowsmaskine udført af Arkeia eller store downloads.

Kan det være fordi jeg har nogle dårlige netkort? (Det ene er med en
Winbond-chip og det andet med en Davicom)

Maskinen kører web/mail-server og fungerer som router for mit
lokalnetværk. Der er SuSE 8.0 på den.

Jeg overvejer kraftigt at købe nye netkort til den, men hvad kan
anbefales? 3Com?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-06-02 09:21

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jeg overvejer kraftigt at købe nye netkort til den, men hvad kan
> anbefales? 3Com?

Jeg tror også det er dit netkort - jeg har set noget tilsvarende med
et 3com 509 kort. Mht netkort så har jeg været glad for et 3COM-905 i
seneste udgave.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 09:48

Er det et kort som f.eks. 3C905C-TX-M ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-06-02 10:03

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Er det et kort som f.eks. 3C905C-TX-M ?

Det lyder ret bekendt, så det er formentlig det.

Det var understøttet direkte i de kerner jeg prøvede med, og jeg har
overført 8 Mb/s med det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-06-02 15:27

On 13 Jun 2002 11:03:24 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen

>Det lyder ret bekendt, så det er formentlig det.
>
>Det var understøttet direkte i de kerner jeg prøvede med, og jeg har
>overført 8 Mb/s med det.

Nu har jeg sat 2 stk af disse kort i serveren, og den har kørt stabilt i
3 dage. Jeg har kopieret mange mb via samba og hentet massevis via
internettet, og det kører stadig. Så jeg håber det var løsningen. Det
lader det heldigvis til.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 13-06-02 13:04

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> lokalnetværk. Der er SuSE 8.0 på den.
>
> Jeg overvejer kraftigt at købe nye netkort til den, men hvad kan

Lyder som en dårlig kernel.
En vis 2.4 kernel indeholder en swap fejl som får visse maskiner til at
stoppe uden varsel.
Jeg har en Pentium4 med 256mb ram som med standard RH 7.2 kernel stoppede
uden varsel.
Opsætning af en custom kernel 2.4.16 hjalp på problemet, fejlen blev rettet
med denne udgave.
Mvh
Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 16:21

On Thu, 13 Jun 2002 14:04:11 +0200, "Torben Schou Jensen" <tsj@sas.dk>
wrote:

> [...]
>uden varsel.
>Opsætning af en custom kernel 2.4.16 hjalp på problemet, fejlen blev rettet

Det er pt. en 2.4.18. Men problemet har også været der med 2.4.16,
2.4.10, 2.4.4 og vist også 2.4.2

http://www.gartneriet.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 15-06-02 21:08

Jeg poster lige dette, da det er en alvorlig fejl. Hvis i har samme logs, så
prøv efs2 finten

Jeg har fået dette dump fra en engelsk ven.

Max

----snip

I have had my dell box (default RH 7.3 SMP install + red carpet updates) die
a horrible death three times in the last four days. A complete stop, and
everytime its died, i have seen this message on all the open consoles, I
assume from the from syslog.conf entry "*.emerg *" (send to all logged in
users)

Assertion failure in journal_commit_transaction() at commit.c:535:

Looks like there is a bug in the journalling (kjournald?) on ext3
filesystems, but only on some machines. single/multi processor,
RAID/SCSI/IDE... it appears to make no difference, its just random, but if
you have a machine that has this problem, you will get it over and over
again. The machine was pretty much idle (other than my dnet-rc5 farm :). It
hasnt even started processing any data its receiving yet, just receiving
SYSLOG reports from lots of places and sticking into (a) the
/var/log/messages file and (b) piping it into a FIFO pipe so I can read it
in a perl script and do daily archives of all the syslog entries.

I am not alone in this problem:

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF8&oe=UTF8&q=journal_commit_transact
ion

My solution was to remount all the EXT3 partitions as EXT2 (changed entry in
/etc/fstab from ext3 to ext2 and rebooted....no journalling on those
partitions, but also no crashes I hope). I can find lots of hits on google
for this problem, but I cannot find a fix or any notice of "oh, it got fixed
in kernel 2.4.xx-x"

Just a heads up in case you come across this problem on any of the machines
you are running or will build in the future.

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: Assertion failure in
journal_commit_transaction() at commit.c:535: "buffer_jdirty(bh)"

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: ------------[ cut here ]------------

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: kernel BUG at commit.c:535!

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: invalid operand: 0000

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: smbfs i810_audio ac97_codec soundcore vmnet
parport_pc parport vmmon 3c59x ide

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: CPU: 0

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: EIP: 0010:[<f88540e4>] Tainted: PF

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: EFLAGS: 00010286

Jun 15 12:44:39 joshua kernel:

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: EIP is at journal_commit_transaction [jbd]
0xb04 (2.4.18-3smp)

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: eax: 0000001c ebx: 0000000a ecx: c02eee60
edx: 00004109

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: esi: c6d398e0 edi: e2304b60 ebp: f62c6000
esp: f62c7e78

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: ds: 0018 es: 0018 ss: 0018

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: Process kjournald (pid: 17,
stackpage=f62c7000)

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: Stack: f885aeee 00000217 f77d3ab8 00000000
00000fcc c38c7034 00000000 d030b0e0

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: f7dac4c0 00000278 00000001 f882ad2f f77d3a00
00000008 cb5f5a20 eeeaf620

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: f07b5600 f048be60 f07b5600 f048be60 f0c0c6c0
f63e33e0 def4d660 def4d660

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: Call Trace: [<f885aeee>] .rodata.str1.1 [jbd]
0x26e

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: [<f882ad2f>] rw_intr [sd_mod] 0x20f

Jun 15 12:44:39 joshua kernel: [<c0119048>] schedule [kernel] 0x348

Jun 15 12:44:40 joshua kernel: [<f88567d6>] kjournald [jbd] 0x136

Jun 15 12:44:40 joshua kernel: [<f8856680>] commit_timeout [jbd] 0x0

Jun 15 12:44:40 joshua kernel: [<c0107286>] kernel_thread [kernel] 0x26

Jun 15 12:44:40 joshua kernel: [<f88566a0>] kjournald [jbd] 0x0

Jun 15 12:44:40 joshua kernel:

Jun 15 12:44:40 joshua kernel:

Jun 15 12:44:40 joshua kernel: Code: 0f 0b 5a 59 6a 04 8b 44 24 18 50 56 e8
4b f1 ff ff 8d 47 48

--

Steve
-----snip