Mozilla vs. Netscape
Fra : Jan

Dato : 13-06-02 08:27

Hvad er forskellen på Mozilla 1.0 og Netscape 6 ???

vh
Jan

Fra : Stig Nygaard

Dato : 13-06-02 10:03

Hej Jan

Jan wrote:
> Hvad er forskellen på Mozilla 1.0 og Netscape 6 ???

Netscape 6.x bygger i høj grad på Mozilla, men Netscape har tilføjet
nogle ting og fjernet andre i forhold til den Mozilla-version de bygger
på. Man kan sige at for mindre teknisk vidende er Netscape måske mest
interessant, mens Mozilla mere er en browser for de lidt mere nørdede

Følgende er de Mozilla-versioner Netscape 6.x/7 bygger på:

Netscape 6.0 ~ Mozilla 0.6/M18 (slutningen af år 2000)
Netscape 6.1 ~ Mozilla 0.9.2 (juni 2001)
Netscape 6.2 ~ Mozilla 0.9.4 (oktober 2001)
Netscape 7 Preview Release 1 ~ Mozilla 1.0 Release Candidate 2 (maj 2002)

Hvis du leder efter præcis hvad forskellen er feature-mæssigt, så kan
jeg nok ikke give noget særlig præcist svar. Jeg kender ikke
Netscape-versionerne grundigt nok og desuden har jeg efterhånden lidt
svært ved at huske hvornår de forskellige features blev introduceret.
Kun ved jeg at Netscape vist "leveres" med diverse plugins så man ikke
selv skal installere dem efterfølgende og at Netscape har udskiftet
Mozilla's IRC-klient med noget AOL og ICQ kompatibelt software. Så
følger DOM Inspector vist heller ikke med i Netscape 7PR1 (muligvis
heller ikke JavaScript Debugger?) og i Netscape 6.x havde Netscape vist
f.eks. fjernet nogle opsætningsmuligheder for image/add og popup
blokering. Desuden kommer Netscape med en hel masse "reklame-bookmarks"
og AOL-relaterede genveje til desktoppen :-/

Jeg vil sige at indtil den endelige udgave af Netscape 7.0 er klar, så
er jeg ikke i tvivl om at jeg vil anbefale dig Mozilla 1.0. Når Netscape
7.0 er klar kan du måske overveje at prøve den hvis du mere tilhører den
målgruppe som Netscape-browseren henvender sig til.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

http://www.rockland.dk/ - Ny hjemmeside!
http://bandlist.dk/
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html - Bedre (D)HTML

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-06-02 10:07

Jan wrote:
> Hvad er forskellen på Mozilla 1.0 og Netscape 6 ???

Netscape 6.x er bare (en ældre) version af Mozilla, hvor der er tilføjet et
Netscape logo og et par ekstra programmer.

Hent den nyeste Mozilla, hvis du vil have det nyeste software med færrest
fejl. Hent Netscape hvis... tjae, her har jeg ikke en god grund

--
Lars

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-06-02 17:48