Bliver AMD / Athlon meget varm ?
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 12-06-02 22:27

Læste i andre tråde, at AMD er varmere, end Intel ?

Den køler/blæser, som følger med Athlon CPU'en ; Er den tilstrækkelig, til
at køle processoren med ?

Har hørt at den larmer mere, end hvis man skifter den ud med en anden, og
lidt dyrere køler ?

Jeg får en Athlon XP 1700, i næste uge, og jeg beholder den køler som AMD
leverer, på CPU'en.

Hvis jeg ellers kan leve med "larmen", er den medfølgende køler så stabil
nok, og vil den afholde systemet fra at blive for varmt ?

Thomas

Fra : DWM

Dato : 12-06-02 22:40

"Thomas Mouritsen" <miles@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Læste i andre tråde, at AMD er varmere, end Intel ?

Ja den bliver varmere.

> Den køler/blæser, som følger med Athlon CPU'en ; Er den tilstrækkelig, til
> at køle processoren med ?

Ja det er den.

> Har hørt at den larmer mere, end hvis man skifter den ud med en anden, og
> lidt dyrere køler ?

Fordi en køler er dyrere betyder det ikke nødvendigvis at den er bedre men
jo det skulle ikke være et problem at finde en som siger mindre men man skal
jo så stadig være sikker på at den yder nok også.

> [...]
>
> Hvis jeg ellers kan leve med "larmen", er den medfølgende køler så stabil
> nok, og vil den afholde systemet fra at blive for varmt ?

Den er fin. Hvis du derimod har tænkt dig at lege lidt med overclocking
kunne det være en ide at finde en anden for at få en højere ydelse.

/Kenneth Iversen

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 12-06-02 22:50

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse

> Den er fin. Hvis du derimod har tænkt dig at lege lidt med overclocking
> kunne det være en ide at finde en anden for at få en højere ydelse.

Mange tak for dit hurtige svar Kenneth

Jeg skal ikke rode med overclocking, så den medfølgende køler, skulle være
nok for mig.

Thomas

Fra : Jacob Christiansen

Dato : 12-06-02 22:54

Jeg vil fraråde dig at beholde den køler som du har i forvejen. Hvis du AMD
Box produkter får du et års ekstra garanti med

Og ja, det er rigtigt at de larmer mere, men samtidig er du jo også sikret
imod overophedning.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 12-06-02 22:58

"Jacob Christiansen" <jaquilo@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil fraråde dig at beholde den køler som du har i forvejen. Hvis du
AMD
> Box produkter får du et års ekstra garanti med

Jeg forstår ikke helt svaret ; Du vil fraråde mig at beholde den medfølgende
køler ?

Hvad er AMD Box ?

> Og ja, det er rigtigt at de larmer mere, men samtidig er du jo også sikret
> imod overophedning.

Det er ihvertfald den primære årsag, til at beholde den medfølgende AMD
køler.

Thomas

Fra : DWM

Dato : 13-06-02 06:53

> Jeg forstår ikke helt svaret ; Du vil fraråde mig at beholde den
medfølgende
> køler ?

Vil tro han har læst forkert og at han tror at du allerede har en køler som
du vil bruge.

> Hvad er AMD Box ?

Det er den version som der følger køler med. En ikke boxed version
er uden køler og den skal man så købe ved siden af.

/Kenneth Iversen

Fra : Leony

Dato : 13-06-02 07:15

> Den køler/blæser, som følger med Athlon CPU'en ; Er den tilstrækkelig, til
> at køle processoren med ?

Det skulle man mene, ellers fulgte den forhåbentlig ikke med

> Har hørt at den larmer mere, end hvis man skifter den ud med en anden, og
> lidt dyrere køler ?

Definitionen på larm afhænger af ørerne der hører.
Det er ikke sikkert at du synes den larmer, selvom din nabo måske er uenig.
Der er ingen grund til at bruge penge på en køler før du har prøvet den der
følger med. Det er ikke sikkert at en dyrere køler er bedre. Det kommer helt
an på hvilken blæser der sidder på den nye køler. Som regel er mindre larm =
mindre køling.

> Hvis jeg ellers kan leve med "larmen", er den medfølgende køler så stabil
> nok, og vil den afholde systemet fra at blive for varmt ?

Den skulle gerne afholde systemet fra at blive så varmt at det går ned.
Temperatur varierer meget fra system til system. Dels er proberne upræcise,
der er forskel på deres placering osv, derfor kan man ikke sammenligne
temperaturer på forskellige systemer. Det vigtigste er at systemet kører
stabilt.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 13-06-02 10:53

> [...]
> der er forskel på deres placering osv, derfor kan man ikke sammenligne
> temperaturer på forskellige systemer. Det vigtigste er at systemet kører

Jeg har læst, at en P 4 selv slår fra, hvis systemet bliver overophedet.

Gælder det samme med en Athlon ; Slår den selv fra, inden den bliver alt for
varm ?

Thomas

Fra : Kiwi

Dato : 13-06-02 10:59

> Jeg har læst, at en P 4 selv slår fra, hvis systemet bliver overophedet.
>
> Gælder det samme med en Athlon ; Slår den selv fra, inden den bliver alt
for
> varm ?

En P4 sætter ydelse ned hvis temperaturen stiger. Har set et lille videoklip
hvor en P4 processor uden køler kørte 2 FPS i Quake 3.

Athlon brænder bare af, og hvis det er helt galt, så tar den også bundkortet
med.

- kiwi

Fra : - = KG = -

Dato : 13-06-02 14:08

> [...]
> hvor en P4 processor uden køler kørte 2 FPS i Quake 3.
>
> Athlon brænder bare af, og hvis det er helt galt, så tar den også

Ikke hvis man er smart og køber det rigtige bundkort. AsusA7V333 har f.eks.
overheat protection så den slukker inden cpu'en bliver permanent skadet. Men
AMD blir stadig varmere end P4, og fra 10 juni skulle det efter sigende være
et krav fra AMD at den nye overheat protection er indbygget på alle AMD
bundkort.

// Garmer

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 13-06-02 14:52

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> et krav fra AMD at den nye overheat protection er indbygget på alle AMD

Dejligt at høre ; Mit nye bundkort er netop et Asus A7V333

Thomas

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 13-06-02 09:57

"Thomas Mouritsen" <miles@privat.dk> writes:

> Har hørt at den larmer mere, end hvis man skifter den ud med en anden, og
> lidt dyrere køler ?

Det du kan gøre er at sætte omdrejningerne ned på blæserne, det gøres
billigst vha. modstande og en loddekolbe. Der findes sikkert også
færdiglavet grej med digitaldisplay og knapper kunne jeg forestille
mig.

Nu er det ikke sikkert at blæserne køler nok, derfor er du nødt til at
sætte større i - og vupti, nu flytter de samme mængde luft ved færre
omdrejninger, dvs. (meget) mindre larm.

Husk nu at de hullerne skal være store nok til blæseren, ellers får du
ikke noget ud af det større areal.

--
Mvh Christoffer Olsen