Bør min bærbare holde batteri længere ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-06-02 21:23

Hejsa
Jeg købte for lidt uger siden, en Toshiba Sattelite 1800, bærbar. Den har
lithium-lon 4500 mA batteri med "lang levetid"...Hvad jeg normalt hører er
at sådan en maskine skulle kunne holde batteri 2 - 4 timer.

Men når jeg f.eks. sidder og spiller på den, eller laver andet der bruger
meget CPU kraft, så kan den kun holde batteri i ca. 1 time 30 - 50
minutter... og det er på trods af at jeg i Toshiba's strømbesparelses
program har sat skærmen på 50% lysstyrke.

Burde den ikke kunne holde længere !?....

/Morten

Fra : Leony

Dato : 13-06-02 07:24

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men når jeg f.eks. sidder og spiller på den, eller laver andet der bruger
> meget CPU kraft, så kan den kun holde batteri i ca. 1 time 30 - 50

Mon ikke de 2-4 timer er baseret på at computeren bliver brugt til lidt
word, et enkelt regneark og et spil minestryger, ikke en heftig
Counterstrike marathon.
Når du spiller synes jeg det er flot at batteriet holder så længe.
Det kommer jo også an på hvilken cpu der sidder i din bærbare.
Hvis det er en desktop model sluger den nok lidt mere strøm end hvis det
havde været en mobile.
Hvis du er utilfreds med købet så synes jeg at du skulle henvende dig i
butikken hvor du købte den og foreligge dem problemet.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-06-02 08:20

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Mon ikke de 2-4 timer er baseret på at computeren bliver brugt til lidt
> word, et enkelt regneark og et spil minestryger, ikke en heftig
> Counterstrike marathon.

Når nogle siger 2 - 4 timer til mig, så på fatter jeg det bare "mellem 2 og
4 timer"

Det vil sige Minimum 2, maximum 4...

Så det jeg regnede med var at hvis jeg lavede heftige "Counterstrike
mataratoner" på den, så ville den kun kunne holde de 2 timer, og hvis jeg
lavede små word dekumenter og lidt ministryger (hvilket ville være ulogisk
med en 1,1 GHz maskine) .. så kunne den holde de ca. 4 timer...

Men er der andre der har nogen erfaring med batteriets holdbarhed ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-06-02 19:42

In article <ae9h4m$kfe$1@sunsite.dk>,
"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
> med en 1,1 GHz maskine) .. så kunne den holde de ca. 4 timer...
>
> Men er der andre der har nogen erfaring med batteriets holdbarhed ?

Min erfaring fra Dell Inspiron er, at når man hærger CPU og disk, så
forkortes batteriets levetid væsentligt, og det optimale er at kunne
lade processoren gå ned på Speedsteps laveste hastighed, og lade
harddisken falde i søvn, samt skrue ned for baggrundsbelysning.

Nu er jeg ovre på en Apple bærbar. Det er rart med en ordentlig unix
kasse, fremfor det forældede Windows skrammel. Jeg har 2.5-3 time og op
over 4 timer i batterilevetid, og dette gælder også med fuld download
over 802.11b. Men Apple har altid været kendt for god batterilevetid i
deres bærbare.

Hvis man på en PC vil have mere batterilevetid, så erstatter man vel
bare CD-ROM drevet med et ekstra batteri. Det kan både Dell og Apple
PowerBooks.

Fra : Deaster

Dato : 13-06-02 20:39

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message news:nospam->
> Når nogle > Nu er jeg ovre på en Apple bærbar. Det er rart med en
ordentlig unix
> kasse, fremfor det forældede Windows skrammel.

Hvad er det for en Apple og hvad kører du af Unix på den ?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Leony

Dato : 14-06-02 08:40

> Når nogle siger 2 - 4 timer til mig, så på fatter jeg det bare "mellem 2
og
> 4 timer"

Du skal regne med at det er marketingsgejl. Jeg ville da også gøre mit
produkt bedre end det er hvis jeg skulle leve af at sælge så mange enheder
som muligt.
Cigaretter indeholder langt mere tjære og andet skidt end det der er opgivet
på pakken, men hvis du ryger sådan som tobaksfirmaerne måler, så passer
tallene.
Minimumskravene på pc spils æsken er tit urealistisk lave, på den måde kan
der sælges mere.

> Det vil sige Minimum 2, maximum 4...

Sådan ville jeg også tolke det, min realitestssans fortæller mig dog noget
andet.
Som jeg sagde i den første post. Klag over det i butikken, sig at du vil
have et andet batteri, da dit må være defekt.

> lavede små word dekumenter og lidt ministryger (hvilket ville være ulogisk
> med en 1,1 GHz maskine) .. så kunne den holde de ca. 4 timer...

Minestryger er et godt spil, der er ikke noget ulogisk i at spille det på en
1,1 Ghz maskine.