Debian/apt-get/
Fra : claus Christian Lars~

Dato : 12-06-02 18:20

Jeg har nu fået installeret et lille debian-system. Jeg ville gerne
installere nogle programmer med apt-get men den vælger tilsyneladende at
søge efter pakker fra cdrom. Når jeg skriver mozilla beder den om en cdrom.
Jeg regner med at det er apt der skal sættes op i /ect/apt/sources.list.

Jeg har standardopsætningen fra debianguiden i sources.list. Men der
skal vel flere op?

Er der en der har addressen på nogle gode sources.list-adresser?

Hilsen Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-06-02 19:25

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> [...]
> installere nogle programmer med apt-get men den vælger tilsyneladende
> at søge efter pakker fra cdrom. Når jeg skriver mozilla beder den om

Hvis du har en fast forbindelse, så slet bare linjerne med cdrom-urier
fra sources.list.

> Jeg har standardopsætningen fra debianguiden i sources.list. Men der
> skal vel flere op?

Hvis ikke du har meget specielle ønsker er det ikke nødvendigt at
bruge andre end et sæt til et officielt Debian-mirror.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Chrsitian Bjerre

Dato : 12-06-02 21:39

bare slet cdrom linjerne

[standard - bruger sunet, men kan bare ændres til sunsite eller hvad er
nemmest for dig]
deb ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian/ stable main
non-free contrib
deb-src ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian/ stable main
non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib
non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib
non-free

[denne plejer jeg at smide på]
#added by chris - seems like there is no mirror ?!
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Fra : Steven HB

Dato : 13-06-02 12:40

http://www.debian.org/international/Danish/packages

--
Regards
/Steven H. Bergstedt

Fra : Brian Christensen

Dato : 13-06-02 13:53

> [...]

> skal vel flere op?
>
> Er der en der har addressen på nogle gode sources.list-adresser?

Den nemme måde:

Som root, kør apt-setup og vælg hvilket mirror du vil bruge.

mvh
Brian

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-06-02 16:37

Brian Christensen wrote:

> Den nemme måde:
>
> Som root, kør apt-setup og vælg hvilket mirror du vil bruge.

Tak for alle svar. Min lynx virker og er på nettet. Men apt har
tilsyneladende ikke kontakt til nettet. Jeg har jo nok ikke configureret
den korrekt. Nogen forslag?

Jeg gælder mig jo meget til at se apt i aktion

hilsen Claus Larsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-06-02 17:54

On Thu, 13 Jun 2002 17:37:09 +0200, claus Christian Larsen wrote:

> Men apt har tilsyneladende ikke kontakt til nettet. Jeg har jo nok
> ikke configureret den korrekt. Nogen forslag?

Enten at forklare hvad programmet siger (ellers kan vi jo gætte herfra
og til dommedag) eller at RTFM...

http://debianguiden.dk/html/apt-og-dpkg.html#APT-SETUP

Mvh.

--
"Take it from me, folks: I know how it feels to run at top Adam Sjøgren
speed for 50 years and still believe in Santa Claus." asjo@koldfront.dk

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-06-02 17:08

Adam Sjøgren wrote:

> Enten at forklare hvad programmet siger (ellers kan vi jo gætte herfra
> og til dommedag) eller at RTFM...
>
> http://debianguiden.dk/html/apt-og-dpkg.html#APT-SETUP
>

> Mvh.

Æv, det er tid til røde ører...igen.

Det hele fungerer fint!

Apt er sat korrekt op. Jeg havde blot logger på som " su -" istedet for
"su".

Når jeg logger på som "su" virker alt som det skal.

Spændende!

Det er temmelig suverent med apt.

Hilsen Claus Larsen.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-06-02 18:21

Adam Sjøgren wrote:

> Enten at forklare hvad programmet siger (ellers kan vi jo gætte herfra
> og til dommedag) eller at RTFM...
>
> http://debianguiden.dk/html/apt-og-dpkg.html#APT-SETUP

Nå, den knaser vist alligevel:

Failed to acces the debian archive

When i tried to access the debian archive using the information you
provided, apt gave the following error, i will run through the questions
again, try to correkt the error.

failed to fetch
ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/debian/dists/stable/main/binary-i386/packages.
Could not resolve ftp.sunsite.dk

samt mere af samme skuffe.

Hilsen Claus Larsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 13-06-02 19:25

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> failed to fetch
> ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/debian/dists/stable/main/binary-i386/packages.
> Could not resolve ftp.sunsite.dk

Så er der nok knas med din DNS forbindelse.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-06-02 19:32

Kim Hansen wrote:

> Så er der nok knas med din DNS forbindelse.

Der er hul igennem på min lynx. Men der er ikke hul igennem på min mozilla.

Hilsen Claus

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-06-02 21:14

claus Christian Larsen wrote:

Det virker nu. Det har det sikkert gjort hele tiden jeg har bare klumret
i det. Jeg har netop downloaded en pakker der skal bruges hvis man vil
lave en terminalserver.

Så det virker altså fint hvis man skriver noget maskinen forstår.

Hilsen Claus.