Speedstream 5781 router og PaADSL fra Zill~
Fra : Anders

Dato : 12-06-02 11:34

Speedstream 5781 router og PaADSL fra Zillion ?

Hejsa, nogen der kan forklare en uvidende lidt om følgende:

Er det korrekt at at denne router ikke kan håndtere mere end et /30 netværk
med 4 IP'er. TDC siger at de IKKE kan levere denne router hvis man har /29
net ?

Hvorledes er VPN funktionaliteten i denne router og hvad kræves (software,
Firmware mv) for at få gang i VPN'en under Win2000 ? Hvor finder jeg
soft/Firm ?

Jeg vil have fuld kontrol over router og management, så kan man hacke den så
man har FULD kontrol over NAT/PAT og adgang med SNNP og Telnet ? Kendes
nogle hackersites ?

Hvilen anden router ville kunne totalt erstatte 5781'eren og kan anbefales
hvis man skal købe sin egen ?

Kan en Zywall 1/10 helt erstatte 5781'eren og kan denne anbefales nu hvor
firmwaren er opdateret ?

Kendes nogle infosites om Cisco 806 opsætning til PaADSL ?

Hvilken router ville den avancerede bruger benytte til PaADSL når man vil
have VPN, FI-Firewall, SNNP, Telnet, og at man skal kunne køre software som
ICQ, Netmeeting, Net2phone, IP-tel, Remotecontrol, og servere som FTP, Web,
Mail o.s.v. ?
Det må helst være en router med menuinterface udover selvfølgelig
kommandointerface.

Venlig hilsen

Fra : jhyk@fdf.dk

Dato : 12-06-02 15:32

> [...]
Web,
> Mail o.s.v. ?
> Det må helst være en router med menuinterface udover selvfølgelig

Hvad med SONICWALL produkter?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-02 19:38

Den Wed, 12 Jun 2002 12:33:36 +0200 skrev Anders:
>Speedstream 5781 router og PaADSL fra Zillion ?

PaADSL? Er det slang for ProAccess?

> [...]
>med 4 IP'er. TDC siger at de IKKE kan levere denne router hvis man har /29

Nok nærmere TDC's konfiguration. ProAccess-routeren kører ethernet på
begge sider, så der burde ikke være nogen forskel.

>Hvorledes er VPN funktionaliteten i denne router og hvad kræves (software,
>Firmware mv) for at få gang i VPN'en under Win2000 ? Hvor finder jeg
>soft/Firm ?

VPN i routeren - der er noget, men prøv at checke manualen - jeg har
ikke forsøgt at få det til at virke.

VPN under Win2000 - PPTP virker SVJV uden problemer, med IPSEC skal du
vist nok sørge for at vælge UDP.

>Jeg vil have fuld kontrol over router og management, så kan man hacke den så
>man har FULD kontrol over NAT/PAT og adgang med SNNP og Telnet ? Kendes
>nogle hackersites ?

Hvis du har fysisk adgang til routeren, kan du vel bare bruge "help, I
forgot my password" sekvensen? (se manual).

>Hvilen anden router ville kunne totalt erstatte 5781'eren og kan anbefales
>hvis man skal købe sin egen ?

Hvadsomhelst med to ethernet-porte. ProAccess kræver faktisk slet ikke
nogen router, jeg har kylet min ind under sengen, og sat linux'en
direkte til ADSL-modemet - bare giv den fast ip-nummer.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 13-06-02 16:14

In article <5rFN8.32607$N46.1273180@news010.worldonline.dk>, "Anders"
<xmail@nospam.us> wrote:

> Hvorledes er VPN funktionaliteten i denne router og hvad kræves
> (software, Firmware mv) for at få gang i VPN'en under Win2000 ? Hvor
> finder jeg soft/Firm ?

Speedstream 5781 har mulighed for at køre som VPN terminering eller
endepunkt eller hvad det hedder, så du kan oprette en tunnel mellem to
net. Det kræver dog at man tilkøber noget licenshalløj, da det er
"disablet" i TDCs standardkonfiguration.
SVJV kan Win2000 selv køre noget IPsec, hvis det bare er et par enkelte
maskiner du skal have til at snakke VPN sammen - det kan fungere
uafhængigt af din router - hvis den altså har de rigtige porte åbne osv.

> Jeg vil have fuld kontrol over router og management, så kan man hacke
> den så man har FULD kontrol over NAT/PAT og adgang med SNNP og Telnet ?
> Kendes nogle hackersites ?

Søg på google eller dsl-faq.dk, så finder du to-tre danske sites, som har masser materiale
om TDCs routere og om at "overtage" dem.
Det kan sagtens lade sig gøre (har jeg "hørt") men det kræver at du
laver/skaffer det konsolkabel selv, som der skal bruges til at koble sig
til routeren. Der er noget med et adapter fra serielport til RJ45.
Som Kent skrev, bruger man bare Password Bypass funktionen og så har du
selv adgang til det hele, har jeg hørt.

> Hvilen anden router ville kunne totalt erstatte 5781'eren og kan
> anbefales hvis man skal købe sin egen ?
>
> Kan en Zywall 1/10 helt erstatte 5781'eren og kan denne anbefales nu
> hvor firmwaren er opdateret ?

Jeg har selv rodet lidt med Zywall 1, som ser udemærket ud - dog har jeg
store problemer med at få den til at køre på en TDC BB ADSL linie.
Men den har en mere avanceret firewall (stateful packet insp.) end 5781'eren,
som til gengæld er bedre at konfigurere/bedre dokumenteret.
FW opdateringen til Zywall har hjuplet gevaldigt på DHCP problemerne, men
det var vist kun et problem for TDC BB ADSL kunder - ikke for Pro@
kunder, da de skal kode deres IP manuelt i routeren.

Alternativt har jeg også en Netgear MR314 router/firewall/switch/wireless
access point all-in-one, som fungerer perfekt på min Pro@ linie. Den koster kun
omkring 2200.- og virker ret lækker. 5 års garanti, kabinet i metal osv.

Husk dog, at TDC ikke er meget for at supportere dig, hvis du har din
egen router som er anderledes end dem de selv sælger.
De benytter enhver mulighed for at springe over hvor gærdet ligger ned!

Og så risikerer du at blive smidt ud som kunde, hvis du hacker din
5781'er... Det er værd at tænke over inden du går i gang.

Mvh
Kenneth