Lomborg - Miljøvurderingsinstituttet
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 12-06-02 08:35

Er der nogen, der ved noget om, hvad Miljøvurderingsinstituttet med Lomborg
som leder p.t. arbejder med?
Vides der noget om, hvad de evt. planlægger at arbejde med?
Hvad er der kommet af udtalelser og udspil fra instituttet siden dets start?
(Hvis det drejer sig om mange sager, så bare et par vigtige eksempler!),

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-06-02 08:43

Spørg evt. på http://www.imv.dk/medarbejdere.htm

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Flash Gordon

Dato : 13-06-02 14:16

Instituttet har sin egen hjemmeside http://www.imv.dk/, og sidst jeg
checkede den, havde de endnu ikke produceret noget.....
Der har dog heller ikke været så meget omtale den seneste tid, udover at
Lomborg ikke måtte udtale sig om den seneste rapport fra FN, ang. verdens
tilstand på en lang række områder

/Martin

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 13-06-02 16:46

"Flash Gordon" <nospam@dk.dk> wrote in message
> Instituttet har sin egen hjemmeside http://www.imv.dk/, og sidst jeg
> checkede den, havde de endnu ikke produceret noget.....

Jeg har også været inde at tjekke siden igår og med samme resultat som dig.

> Der har dog heller ikke været så meget omtale den seneste tid, udover at
> Lomborg ikke måtte udtale sig om den seneste rapport fra FN, ang. verdens
> tilstand på en lang række områder

Hovhovsada, jeg troede Institut for Miljøvurdering var et uafhængigt
institut. Men det er det måske så ikke alligevel!

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-02 17:24

Poul Evald Hansen wrote:

> Hovhovsada, jeg troede Institut for Miljøvurdering var et uafhængigt
> institut. Men det er det måske så ikke alligevel!

Det var vist instituttets bestyrelse og Lomborg selv, der var enige om,
at man ikke skulle udtale sig, før man havde fået set nærmere på rapporten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Flash Gordon

Dato : 14-06-02 16:23

I dag fredag, kommer der en debat med Lomborg i orientering på p1, hvor der
diskuteres cost benefit analyser i forbindelse med vindmøller....
Hvis du læser denne besked for sent, kan du bare gå ind på dr.dk og høre
programmet on demand...

Instituttet skulle være uafhængigt, men denne uafhængighed er i allerhøjeste
grad tvivlsom. Mener personlig at det er en politisk beslutning at en VK
regering ville vælge netop Lomborg som direktør.

Jeg har brugt det seneste semester på at skrive et projekt, hvor vi prøver
at evaluere lomborgs afsnit om cancer og pesticider i verdens sande
tilstand.....
Et stykke videnskabeligt arbejde er det ikke.........
Martin

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-06-02 23:20

> [...]
> tilstand.....
> Et stykke videnskabeligt arbejde er det ikke.........

OK - det er da i det mindste en vis form for selverkendelse! :))

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Flash Gordon

Dato : 15-06-02 00:43

Det var nu nærmere bogen jeg mente

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-06-02 07:34

Flash Gordon <nospam@dk.dk> wrote:

> Det var nu nærmere bogen jeg mente

Nå, sådan! :)

Du ville i øvrigt lette læsningen for alle ved at kommentere *efter*
det, du citerer.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-02 17:16

"Flash Gordon" <nospam@dk.dk> skrev:

> Instituttet skulle være uafhængigt, men denne uafhængighed er i
> allerhøjeste grad tvivlsom.

Jeg er enig i, at det som udgangspunkt var ret kontroversielt at vælge
Lomborg som chef for instituttet og det er det nok stadig efter som
valget af Lomborg måske nok kan komme til at give nogle
samarbejdsvanskeligheder med universiteterne og
sektorforskningsinstitutionerne, selvom jeg dog ikke tror det bliver
det store problem.

Min personlige holdning er ihvertfald helt klart, at før man kritiserer
det nye institut, så skal det have en chance og jeg glæder mig
ihvertfald til at se og følge med i, hvilke emner instituttet kommer
til at tage op.

> Mener personlig at det er en politisk
> beslutning at en VK regering ville vælge netop Lomborg som
> direktør.

Ihvertfald passer Lomborg og "Verdens sande tilstand" nok udmærket til
den nuværende regerings holdning i miljøspørgsmål selvom jeg dog tror,
der var nogen, der blev lidt overraskede over nogle af Lomborgs første
udtalelser.

> Jeg har brugt det seneste semester på at skrive et projekt, hvor
> vi prøver at evaluere lomborgs afsnit om cancer og pesticider i
> verdens sande tilstand.....
> Et stykke videnskabeligt arbejde er det ikke

I forbindelse med hvilken uddannelse har du skrevet projektet og er det
noget du evt. offentliggør på en hjemmeside eller lignende?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Flash Gordon

Dato : 14-06-02 20:10

Jeg læser på RUC.
Hvis du er interesseret, kan jeg godt emaile projektet til dig.

Konklusionen er i store træk, det ikke er rimeligt fra Bjørn Lomborgs side,
at tillægge cancerepidemiologiske undersøgelser og herunder undersøgelser
der forsøger at afdække sammenhængen mellem eksponering for pesticider og
udvikling af cancer så stor værdi, at han på denne baggrund kan konkludere
at pesticider er skyld i ca 1/2 dødsfald årligt i Danmark

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-06-02 20:37

Flash Gordon wrote:

> [...]
> udvikling af cancer så stor værdi, at han på denne baggrund kan konkludere
> at pesticider er skyld i ca 1/2 dødsfald årligt i Danmark

(til Morten, jeg er gået tilbage til Netscape 4,7 med news)

Hvis jeg læser, hvad du skriver, som du skriver det,
er der en langt mindre sammenhæng ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Flash Gordon

Dato : 14-06-02 21:43

hvad mener du?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-02 23:48

"Flash Gordon" <nospam@dk.dk> skrev:

> Jeg læser på RUC.

Miljøbiologi?

> Hvis du er interesseret, kan jeg godt emaile projektet til dig.

Det må du skam meget gerne. Adressen som jeg bruger er gyldig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anja

Dato : 15-06-02 08:57

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
start?
> (Hvis det drejer sig om mange sager, så bare et par vigtige eksempler!),

Du skal ikke regne med at høre udtalelser eller udspil før tidligst
august-september, da de ansatte kun lige er startet. Hjemmesiden er derfor
stadig kun en _meget_ foreløbig version. Du kan jo skrive til os hvis det er
noget bestemt du synes vi skal arbejde med.

--
mvh Anja

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 15-06-02 19:12

> [...]
er
> noget bestemt du synes vi skal arbejde med.

Kedeligt nok at der skal gå så lang tid før man hører noget fra jer (går ud
fra at du arbejder der med din formulering). Jeg mener nok der er rimelig
grund til at orientere omverdenen om jeres aktiviteter og planer, ikke
mindst på baggrund af den debat der har været omkring IMV.
En oplagt sag for jer at arbejde med ville være sammenhængen mellem EUs
landbrugsordninger og vandmiljø hhv. miljøet i skove og det åbne land. I
kunne se på, om man kunne optimere landbrugsordningerne m.h.t. opnåelse af
gunstige miljøeffekter, .f.eks. omkring udvaskning af N og B og bevarelse
hhv. nyetablering af småbiotoper og naturgenopretning i større stil (jfr.
f.eks. Skjern Å-projektet).

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-06-02 20:39

Poul Evald Hansen wrote:

> [...]
> hhv. nyetablering af småbiotoper og naturgenopretning i større stil (jfr.

Det er da beklageligt, at du endnu ikke har forstået både muligheder og
begrænsninger i EU medlemsskabet.
EU retningslinier besluttes i EU, på baggrund af fælles lobby, forenings-
påvirkning, så der burde dine anstrengelser rettes mod,

og så lad være med at tro, at dansk enegang i trods hjælper noget

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 15-06-02 20:54

> [...]
> EU retningslinier besluttes i EU, på baggrund af fælles lobby, forenings-
> påvirkning, så der burde dine anstrengelser rettes mod,

Det her er faktisk konstruktivt ment. Jeg ønsker en omlægning af
landbrugsordningerne, så de præmierer miljøhensyn, naturgenopretning m.v. på
en måde, der også er til gavn for mange landmænd. Og der er ingen grund til
at overlade slagmarken til lobbyisterne. En miljøvurdering som den
skitserede vil selvfølgelig også kunne bruges som ammunition i kampen for
ændrede landbrugsordninger.

> og så lad være med at tro, at dansk enegang i trods hjælper noget

Her er jeg ikke enig. De gange vi har gået enegang, f.eks. omkring diverse
folkeafstemninger, har det haft betydelig indflydelse på EU. Men igen: vær
venlig at opfatte mit forslag som konstruktivt. Selv EUs politikere og
bureaukrater kan ikke i længden sidde udbredte opfattelser i befolkningerne
overhørigt. Hvormed ikke være sagt, at sådanne per definition er positive og
konstruktive, der er også eksempler på det modsatte.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-06-02 21:07

Poul Evald Hansen wrote:
Jeg skrev :

> [...]
> at overlade slagmarken til lobbyisterne. En miljøvurdering som den
> skitserede vil selvfølgelig også kunne bruges som ammunition i kampen for

Men det er da stadig en opgave for EU, vel ikke blot for Danmark ?

> [...]
> overhørigt. Hvormed ikke være sagt, at sådanne per definition er positive og
> konstruktive, der er også eksempler på det modsatte.

Men det er jeg da enig i, så'n lige, men det har da ikke afholdt EU fra at
fortsætte deres eget spor - som er EU's forenede stater,
men miljøkrav har vist aldrig været til
folkeafstemning på et realistisk grundlag, hvor det koster noget,
og jeg nok en anelse træt af, at alle uden økonomisk konsekvens,
end ikke på deres eget indkøb af fødevarer, kan kræve alle mulige
ændringer, og når regningen evt. kommer, aner ingen hvor den kommer
fra.

Så brug din energi på at få folk til at købe økologisk, så kommer det
helt af sig selv, og det vil være velkommen fra landbruget.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-06-02 21:18

"Erik G. Christensen" wrote:

> Så brug din energi på at få folk til at købe økologisk, så kommer det
> helt af sig selv, og det vil være velkommen fra landbruget.

Og dette er vist ikke uden påvirkning fra, at jeg torsdag måtte
medvirke til at lukke et relativt nystartet økologisk landbrug,
da efterspørgsel på økologisk mælk ikke stiger mere, så jeg kan
ikke lave et budget, der hænger sammen,
selvom de slider i det 70 timer hver uge..