Hvad er ideen med katteavl ?
Fra : hl

Dato : 12-06-02 08:33

Det er muligt min uvidenhed skinner igennem, men hvorfor har i så stort et
bebov for at lege gud og lave i mine øjne store indgreb i naturen ?
Lad dog naturen gå sin gang og lad os nyde den som den er.
En alm. huskat/gårdkat er ligeså god som en racekat, alt andet er hysteri og
mennekselig forfængelighed.
Det samme gør sig i øvrigt også gældende når det gælder hunde eller andre
dyr.

Fra : hl

Dato : 12-06-02 08:34

Ups, glemte lige.

Det er også uetisk og umoralsk. Er det for kattenes bedste eller er det for
ejerne ?

Fra : Pia

Dato : 12-06-02 09:16

> Ups, glemte lige.
>
> Det er også uetisk og umoralsk. Er det for kattenes bedste eller er det
for
> ejerne ?

er det mere etisk og naturligt at en hunkat får 2-3 kuld om året som vokser
op og får 2-3 kuld om året allesammen og render rundt i kvarteret fyldt med
lopper og orm og er fuldstændig underernærede og bliver kørt over? Mere
naturligt?

Intet af det mennesker gør er naturligt, inklusive at holde rovdyr i
fangenskab.

:Pia

Fra : hl

Dato : 12-06-02 09:26

"Pia" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:ae6vsv$sb1$1@sunsite.dk...

> [...]
med
> lopper og orm og er fuldstændig underernærede og bliver kørt over? Mere

Til dels, men jeg giver dig ret i at det ikke er en acceptabel udvikling, de
ville ikke få et ordentlig liv.

> Intet af det mennesker gør er naturligt, inklusive at holde rovdyr i
> fangenskab.

Ja og jeg er i princippet også imod f.eks Zoo hvor dyrene er spærret inde på
alt for lidt plads.
Jeg kan tilnød forstå det ud fra et synspunkt om at bestanden vill forsvinde
helt, men så burde man arbejde på at lave et naturreservat istedet for.

Fra : Pia

Dato : 12-06-02 09:42

hmm... er du også imod at kvinder bruger p-piller? Katte kan ikke tænke
rationelt, hvis de er neutraliserede er de hamrende ligeglade med, at de
ikke får børn, de går ikke rundt og sørger over deres mistede potens.

I vores unaturlige, opdyrkede samfund er der ikke plads til at lade det hele
løbe løbsk. For at opnå det du vil, må vi udrydde mennesket istedet. Og jeg
tror ikke du kan omvende en hel nation af kæledyrsejere til at udrydde hund
og kat, for det vil være konsekvensen. I USA har man store gener af
vildtlevende tamhundeflokke, som kan være direkte farlige og store
sygdomsspredere.

Så det er nok ikke den rigtige gruppe at diskutere dette i, da denne
omhandler snak for katteinteresserede. Med mindre du bare vil lave rav i
den! :)

Hunde og katte er noget af det mest tilpasningsdygtige i modsætning til os
der tilpasser vores omgivelser til os selv. Denne tilpasningsevne gør, at
katten fint kan indrette sig og have det godt under mange forskellige
omstændigheder. Inklusive indeliv. Min gamle huskat som jeg fik fra
bondemanden da den var 6 uger, hadede sne (surt når man bor i
midt-Sverige!), og nægtede at gå ud om vinteren. Og den levede ellers et
"naturligt" liv med åben dør og masser af fuglefangst.

:Pia

Fra : hl

Dato : 12-06-02 10:18

"Pia" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:ae71d4$4rc$1@sunsite.dk...
> hmm... er du også imod at kvinder bruger p-piller?

Nej, de er godt klar over konsekvenserne af deres handlinger.

> [...]
jeg
> tror ikke du kan omvende en hel nation af kæledyrsejere til at udrydde

Hvorfor ikke lade dem parre sig på kryds og tværs - er det ikke muligt ?

> Så det er nok ikke den rigtige gruppe at diskutere dette i, da denne
> omhandler snak for katteinteresserede. Med mindre du bare vil lave rav i
> den! :)

He he, mon ikke grundlaget for denne diskussion er iorden med gruppens
formål ?

> [...]
> der tilpasser vores omgivelser til os selv. Denne tilpasningsevne gør, at
> katten fint kan indrette sig og have det godt under mange forskellige

Den er jeg med på, men som sagt det er muligt at meget denne snak om indavl
skyldes uvidenhed om det faktiske.

> [...]
> midt-Sverige!), og nægtede at gå ud om vinteren. Og den levede ellers et
> "naturligt" liv med åben dør og masser af fuglefangst.

Sådan en stor tyrkerdue kan også virke truende på en lille kat ;)

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-06-02 09:24

Katten er et husdyr, ikke et vildtlevende dyr. Inden for alle husdyr har man
racer, det gælder både køer, høns og hunde osv.. Det har den fordel for
køberen/ejeren, at man så nogenlunde ved hvad man får, både
temperamentsmæssigt og udseende-ditto. Synes du også, det er uetisk at avle
rød dansk malkerace, brune italienere eller labrador retriever? Mennesket
har haft husdyr siden stenalderen, og dermed "bestemt" over deres
udbredelse.
Nogle af katteracerne er i øvrigt naturskabte (fx Norsk Skovkat og Maine
Coon), her startede avlsarbejdet som en redningsaktion for at bevare arten.
Det kan du måske godt kalde "at lege Gud", men er du så også imod, at man
forsøger at bevare de brune bier på Læsø eller diverse truede dyrearter
rundt om i verden? En "live and let die" filosofi? Hvis du skal føre den
helt ud, så kan du jo heller ikke have fx frugttræer og grøntsager i din
have. De er også blevet frem- og ren-avlet, og mange af dem hører
overhovedet ikke til på vore breddegrader. (ja, ja, OT, men det hænger da
sammen).

Mvh. Else, der er rigtig glad for sine racerene skovkatte og burmeser, og
også var glad for barndommens huskat, der blev taget halvvild ind fra en
gård.

Fra : hl

Dato : 12-06-02 10:28

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> racer, det gælder både køer, høns og hunde osv.. Det har den fordel for
> køberen/ejeren, at man så nogenlunde ved hvad man får, både

De bedste hunde og katte jeg kender til er ikke racerene men derimod en
blandning af lidt og hvert.

> Synes du også, det er uetisk at avle
> rød dansk malkerace, brune italienere eller labrador retriever?

Ja.

>Mennesket
> har haft husdyr siden stenalderen, og dermed "bestemt" over deres
> udbredelse.

Ja det er et ansvar som jeg mener mange ikke lever op til.
Nogle typer burde ikke have husdyr, når de ikke engang kan klare sig selv
hvordan kan de så klare dyrene ?

> [...]
> Det kan du måske godt kalde "at lege Gud", men er du så også imod, at man
> forsøger at bevare de brune bier på Læsø eller diverse truede dyrearter

Det er en lidt anden situation, for ideen med at redde truede dyrearter er
jo at sætte dem ud i naturen igen når deres bestand når et vist antal. Det
vil jo aldrig ske med katte.

>En "live and let die" filosofi?

ja, til dels.

> [...]
> have. De er også blevet frem- og ren-avlet, og mange af dem hører
> overhovedet ikke til på vore breddegrader. (ja, ja, OT, men det hænger da

ok, her går min grænse.
Træer og grøntsager er ikke "levende" som dyr.

Fra : Helle_Andersen

Dato : 12-06-02 10:12

"hl" skrev d. 12-06-02 08:34 dette indlæg :
> Det er også uetisk og umoralsk. Er det for kattenes bedste eller er
det for
> ejerne ?

Jeg indrømmer gerne, at jeg har (race)katte for min egen skyld - men
derfor behøver dyrene jo ikke have det dårligt, vel ?

Hvis det er kriteriet for at det er uetisk og umoralsk - ja, så er det
jo uetisk og umoralsk i det hele taget at have kat, for de fleste jeg
kender, har da anskaffet sig kat, fordi de kan lide det - uanset om det
er huskatte eller racekatte. På samme måde vil det være en logisk
slutning, at det også er uetisk og umoralsk at få børn

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : hl

Dato : 12-06-02 10:30

"Helle_Andersen" <Helle_Andersen.news@kandu.dk> wrote in message
> det for
>
> Jeg indrømmer gerne, at jeg har (race)katte for min egen skyld - men
> derfor behøver dyrene jo ikke have det dårligt, vel ?

nej og det mener jeg heller ikke er tilfældet.

Fra : Britta Larsen

Dato : 12-06-02 09:01

"hl" <hljensen@worldonline.dk> skrev:

> Det er muligt min uvidenhed skinner igennem, men hvorfor har i så stort et
> bebov for at lege gud og lave i mine øjne store indgreb i naturen ?

Hentyder du til stirilisasion (undskylder for måske stavefejl)? Nogle gør
det fordi at de ikke ville have flere katte i huset, men nok også fordi
p-piller ikke er en go' ting i længer tid af gang (har set resultatet af
det).

> Lad dog naturen gå sin gang og lad os nyde den som den er.

Det kan du da også bare gøre ;), det er jo ikke alle der gør sådan. Man
bestmemr jo selv hvad man vil !!

> [...]
> mennekselig forfængelighed.
> Det samme gør sig i øvrigt også gældende når det gælder hunde eller andre

Det har du så ganske ret i, tror jeg også andre vil give mig ret i.
Jeg har en sød hus kat og får snart en til.
Det er ikke noget hysteri at avle på katte af en speciel type. Tror nu ikke
det er forfængelighed og hysteri.

Du nævner så også andre dyr, vil sige at jeg har hest der er en krysning, og
ham er jeg da glad for, og jeg syntes da alle de andre racer er FLOTTE, det
gælder også katte racer.
Køer gælder der så noget andet, at det specielt ikke ville være godt at
krysse køer da det ender med at de ikke kan føde deres kalve selv....

M.v.h..

Britta Larsen

Fra : hl

Dato : 12-06-02 09:39

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message news:3d06ffa7$0$57928$>

> Hentyder du til stirilisasion (undskylder for måske stavefejl)?

mjah, jeg tænkte mere på avlsarbejdet - rene linier, stamtavler osv.
Men det skyldes sikkert min uvidenhed og hvad avl egentligt indebære, men
efter at have fulgt diskussionen med købskontrakter finder jeg det uetisk og
umoralsk den måde man nedgør dyrene til en handelsvare hvor man avler det
udseende og temperament ved en kat som man ønsker sig.
Hvorfor så ikke gå helevejen og bruge genetik og vælge de gener ud fra en
genpulje over alle katte og få en designerkat ?

> Nogle gør
> det fordi at de ikke ville have flere katte i huset, men nok også fordi
> p-piller ikke er en go' ting i længer tid af gang (har set resultatet af
> det).

ok, det kan jeg også godt forstå.

> Det kan du da også bare gøre ;), det er jo ikke alle der gør sådan. Man
> bestmemr jo selv hvad man vil !!

ja, men man har alligevel et ansvar, dyrene kan jo ikke sige fra.

> [...]
> Jeg har en sød hus kat og får snart en til.
> Det er ikke noget hysteri at avle på katte af en speciel type. Tror nu

Det mener jeg så det er. En alm huskat kan også være sød og rar med et
behageligt temperament.

> [...]
> Køer gælder der så noget andet, at det specielt ikke ville være godt at
> krysse køer da det ender med at de ikke kan føde deres kalve selv....

det er jeg enig i.

Fra : Pia

Dato : 12-06-02 09:55

> mjah, jeg tænkte mere på avlsarbejdet - rene linier, stamtavler osv

Indenfor katte kan det være svært at se pointen, udover at man synes godt om
et bestemt udseende eller en livlig/doven kat. Med tilfældige huskatte ved
du først, hvad du får, når katten vokser op - og det er jo fint nok for de
fleste. Katte "bruges" jo ikke til noget i forhold til hunde og heste som
kan deltage i konkurrencer eller en speciel type arbejde som racen er god
til. Hvis du køber en Christianiahund, så aner du jo ikke om den er god til
at hyrde får, finde ting eller noget helt 3. Eller om den vælter alle
møblerne når den leger. Derfor har man så mange hunde der aflives hvert år
eller omplaceres, fordi folk ikke fandt ud af inden de købte, hvad de
egentlig forventede.

En hest kan være god til dressur, spring eller andet, nogen kan lide dem
livlige, andre rolige. Er det ikke smart, at man kan vide på forhånd hvad
man køber, så man også bliver glad for dyret? Det samme gælder i
virkeligheden katte, og det ville da være synd for katten, hvis den hele
tiden skulle byttes ud fordi dens sind ikke passer til ejerens.

At nogen opdrættere så går lidt over gevind med hensyn til kontrakterne, så
det nærmest ser ud som om de ikke tror der er andre end dem selv som kan
passe en kat - det kan bero på så mange ting. FX at de netop har oplevet, at
nogen af deres katte endte i dårlige hjem.

Derfor er det så godt at der findes så mange huskattekillinger til alle dem
som ikke gider den slags paragraffer. Men kattene er nok ligeglade, bare de
får deres mad :) Og mht til useeendet - ja, der må der vel også være noget
for enhver smag. Hvor mange mennesker vælger partner med lukkede øjne? Nej,
vel?

:Pia

Fra : hl

Dato : 12-06-02 11:23

"Pia" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:ae725t$7c2$1@sunsite.dk...

> Derfor har man så mange hunde der aflives hvert år
> eller omplaceres, fordi folk ikke fandt ud af inden de købte, hvad de
> egentlig forventede.

Hvilket også er et stort problem og viser at ejerne ingen respekt har for
hunden.
Det er jo ikke hunden der er et problem men der imod ejerne og det er dem
som skal indse at duer ikke - kast væk mentaliteten ikke bringer noget godt.

> En hest kan være god til dressur, spring eller andet, nogen kan lide dem
> livlige, andre rolige. Er det ikke smart, at man kan vide på forhånd hvad
> man køber, så man også bliver glad for dyret?

jo, men det nu engang naturens luner. Selv med en racehund/kat kan du ikke
være 100% sikker på at alt er som det skal være.
Hvorfor ikke accepterere dyret på de vilkår som nu engang er gældende og det
bringer man igen hen "designerdyr" så er man jo helt sikker på at få noget
som man ved alt om på forhånd. Hvor skal grænsen gå ?

>Det samme gælder i
> virkeligheden katte, og det ville da være synd for katten, hvis den hele
> tiden skulle byttes ud fordi dens sind ikke passer til ejerens.

Så er det jo ejeren som ikke passer til katten Det er immervæk et ansvar man
ikke kan løbe/smide væk fra.
Det er ejerens holdninger/forventninger der skal bearbejdes.

> [...]

at
> nogen af deres katte endte i dårlige hjem.

Kontrakter løser ikke problemet, men giver kun papir på formalia og en falsk
tryghed.

>Og mht til useeendet - ja, der må der vel også være noget
> for enhver smag. Hvor mange mennesker vælger partner med lukkede øjne?
Nej,
> vel?

tja, det er ikke udseendet men indholdet det kommer an på ;)

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 12:32

> "Pia" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:ae725t$7c2$1@sunsite.dk...

(...)
> Nej,
>
> tja, det er ikke udseendet men indholdet det kommer an på ;)

Det er det så sandelig også tit, når folk vælger racekat
En meget stor del af de spørgsmål, jeg får fra folk, der gerne vil vide
noget om Russian Blue, går faktisk på personlighed og temperament

Niels Peter

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-06-02 14:49

"Pia" <ngspam@ofir.dk> writes:

> [...]
> får deres mad :) Og mht til useeendet - ja, der må der vel også være noget

De fleste starter ganske sikkert også med en huskat af rundstrikket
typen, og først langt senere finder de ud af, at der er nogle
specielle egenskaber som de kan få ved at vælge en racekat...;-D

> Hvor mange mennesker vælger partner med lukkede øjne? Nej,
> vel?

Det ved jeg nu ikke for forelskelse er en kemisk reaktion som kan
defineres til grænsende til psykotisk adfærd (læs sindsyge)..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Line Wolff

Dato : 12-06-02 10:09

> [...]
> umoralsk den måde man nedgør dyrene til en handelsvare hvor man avler det
> udseende og temperament ved en kat som man ønsker sig.

Aha, så vi nedgør altså vores dyr til handelsvarer?.... suk.... det er
utroligt hvilke anklager man må stå model til. Jeg kan slet ikke følge dig i
din logik, at fordi man har kontrakter på sine dyr og avler (sunde) linjer -
at man så er umoralsk og uetisk. Igen... suk....

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : hl

Dato : 12-06-02 11:27

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> og
>
> Aha, så vi nedgør altså vores dyr til handelsvarer?

Ja, det mener jeg. Det er vel ikke for dyrens bedste eller er det ?

>.... suk.... det er
> utroligt hvilke anklager man må stå model til.

Det er vel tilladt at have en anden holdning og stille sprøgsmåltegn ved de
fremgangsmåder som er aktuelle.

> Jeg kan slet ikke følge dig i
> din logik, at fordi man har kontrakter på sine dyr og avler (sunde)
linjer -

Ja, man sætter naturen ud af spillet.

Fra : Line Wolff

Dato : 12-06-02 11:39

<snip>
> uetisk
> Ja, det mener jeg. Det er vel ikke for dyrens bedste eller er det ?

At vi laver kontrakter? I allerhøjeste grad JO!

> Det er vel tilladt at have en anden holdning og stille sprøgsmåltegn ved
de
> fremgangsmåder som er aktuelle.

Du stillede ikke spørgsmåltegn, men anklagede os temmelig tydeligt uden at
lægge fingre imellem. For mig, lignede det en anklage, men hvis du mente at
stille spørgsmåltegn og tage ting op til debat, uden at pege fingre, må du
have mig undskyldt og så kan vi forsøge at starte forfra.

> linjer -
> Ja, man sætter naturen ud af spillet.

Pga. kontrakterne eller på grund af avl? Hvis det er pga. kontrakterne,
betyder det så, at hvis jeg sælger mine killinger uden kontrakt, så sætter
jeg ikke naturen ud af spil?
Hvad angår avl er vi vist bare generelt af forskellig opfattelse. Længere er
den vel ikke...

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : hl

Dato : 12-06-02 11:55

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message news:3d0724c6$0$71633$> > > >
umoralsk den måde man nedgør dyrene til en handelsvare hvor man avler
> <snip
>
> At vi laver kontrakter? I allerhøjeste grad JO!

Hvordan det ? En kommende ejer kan jo stadigvæk behandle dyret som det
passer ham det kan ingen kontrakt stoppe.

> de
>
> Du stillede ikke spørgsmåltegn, men anklagede os temmelig tydeligt uden at
> lægge fingre imellem. ´

Ja, tildels og det var også hensigten da der er visse ting som godt kan
sammelignes sådan som jeg opfatter dem med hvad jeg skrev.

>For mig, lignede det en anklage, men hvis du mente at
> stille spørgsmåltegn og tage ting op til debat, uden at pege fingre, må du
> have mig undskyldt og så kan vi forsøge at starte forfra.

Du er den eneste som ikke ville lægge op til debat. Hvorfor ?

> Pga. kontrakterne eller på grund af avl?

pga. avl.

>Hvis det er pga. kontrakterne,
> betyder det så, at hvis jeg sælger mine killinger uden kontrakt, så sætter
> jeg ikke naturen ud af spil?

nej, da.

> Hvad angår avl er vi vist bare generelt af forskellig opfattelse. Længere
er
> den vel ikke...

Fint nok, men kan du så ikke redegøre for hvad du mener var forket i min
såkaldte anklage ?

Fra : Line Wolff

Dato : 12-06-02 12:36

> Hvordan det ? En kommende ejer kan jo stadigvæk behandle dyret som det
> passer ham det kan ingen kontrakt stoppe.

Nej, ikke hvis kontrakten "holder i retten". Så kan der jo NETOP gøres
noget. Jeg tror også de fleste opdrættere, som mener noget med deres
kontrakter, forsøger at holde kontakt med killingekøbere efter salget, netop
pga. kattens tarv. Jeg har fx. selv ugentlig/månedlig kontakt med dem som
jeg har købt kat af og regner da i høj grad at have det samme med mine
købere. Man bliver jo venner (overraskelse!?).
Og som andre skriver, får man jo et godt indtryk af køber inden købet. En
kontrakt er ment som en LIVLINE og ikke noget til at slå folk oveni hovedet
med .

> Ja, tildels og det var også hensigten da der er visse ting som godt kan
> sammelignes sådan som jeg opfatter dem med hvad jeg skrev.

Nu modsiger du dig selv. Du skrev at "Det er vel tilladt at have en anden
holdning og stille sprøgsmåltegn ...." men hvis det ikke var det du gjorde,
så... *round and round we go*

> Du er den eneste som ikke ville lægge op til debat. Hvorfor ?

Ikke forstået? Jeg skriver da netop at vi kan starte forfra hvis vi kom
skævt ind på tonen? Eller VIL du ordkløve for så er jeg altså ude af denne
"debat".

Længere
> er
> Fint nok, men kan du så ikke redegøre for hvad du mener var forket i min
> såkaldte anklage ?

Jeg mener ikke man sætter naturen ud af spillet ved at avle og jeg mener
ikke at det er uetisk og umoralsk at avle.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : hl

Dato : 12-06-02 13:28

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke hvis kontrakten "holder i retten". Så kan der jo NETOP gøres
> noget

Men så er det jo tit forsent. Katten vil allerede på det tidspunkt hvor du
begynder at true med at ophæve handlen eller gå rettens gang have været
udsat for x hændelse.

> [...]
> Og som andre skriver, får man jo et godt indtryk af køber inden købet. En
> kontrakt er ment som en LIVLINE og ikke noget til at slå folk oveni

Det tro jeg mere på er den rette vej at gå og lyder ganske fornuftigt.

> at
>
> Nu modsiger du dig selv.

ikke helt

> Du skrev at "Det er vel tilladt at have en anden
> holdning og stille sprøgsmåltegn ...." men hvis det ikke var det du
gjorde,
> så... *round and round we go*

Jo det gjorde jeg *også*.
Men det er også underordnet.

> du
>
> Ikke forstået? Jeg skriver da netop at vi kan starte forfra hvis vi kom
> skævt ind på tonen?

jo jo, men det var jo ikke din første reaktion.

> Eller VIL du ordkløve for så er jeg altså ude af denne
> "debat".

Nej, det gider jeg heller ikke.

> Længere
>
> Jeg mener ikke man sætter naturen ud af spillet ved at avle og jeg mener
> ikke at det er uetisk og umoralsk at avle.

Jeg kunne godt gætte mig til at det var hvad du mente, men hvorfor mener du
sådan ?
Hvorfor mener du ikke man sætte naturen ud af spil ved at "dyrke" renavl ?

Fra : Line Wolff

Dato : 12-06-02 13:37

> Men så er det jo tit forsent. Katten vil allerede på det tidspunkt hvor du
> begynder at true med at ophæve handlen eller gå rettens gang have været
> udsat for x hændelse.

Er det ikke bedre at kunne gøre noget for sent end slet ikke at kunne gøre
noget?

> jo jo, men det var jo ikke din første reaktion.

Jo, det var da? Ahhh, nevermind - du får ret, jeg får fred

> [...]
> sådan ?
> Hvorfor mener du ikke man sætte naturen ud af spil ved at "dyrke" renavl ?

Naturen styrer trodsalt stadig i høj grad hvordan udfaldet af (ren)avlen
bliver. Vi prøver jo ikke at skabe anti-natur, men heller ikke "vild-natur".
Det handler vel meget om begrebet "natur". Jeg ser ikke "rigtig" natur som
kun værende den vilde natur og faktisk er det vel kun ganske få steder
naturen får lov at boltre sig uden menneske indblanding (selv de danske
skove bliver jo kontrolleret med hård hånd - mener du at en dansk skov er
natur?)
Når jeg ikke har denne indstilling til "natur" mener jeg heller ikke vi
sætter naturen ud af spillet ved at avle katte. Vi opretholder en race som
naturen har skabt - nu har jeg så også selv russeropdræt, hvor Niels Peter
tidligere skrev, at det var en oprindelig "natur-kat" (uha, nu skal vi til
at passe på med det udtryk

Ang. det etiske og moralske korrekte i (ren)avl, ser jeg det kun som et
problem hvis avlen er til skade for dyret (desværre set hos NOGLE racer, men
langtfra alle - både indenfor høns, køer, heste, hunde og katte). Sådan som
jeg selv har det og som jeg opfatter alle de opdrættere jeg har snakket med
om, lyder prioriteten: 1) sundhed, 2) temperament, 3) udseende og det sidste
må aldrig forhinde at 1) og 2) opfyldes. Avl, som begreb, finder jeg ikke
uetisk og umoralsk (det hedder vel egentlig "amoralsk"?) og da især ikke når
de dyr vi bringer til verden er dyr, som vi sikrer et godt liv så godt vi
kan, og som har det godt.

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Helle_Andersen

Dato : 12-06-02 14:05

"hl" skrev d. 12-06-02 11:55 dette indlæg :

> Hvordan det ? En kommende ejer kan jo stadigvæk behandle dyret som det
> passer ham det kan ingen kontrakt stoppe.

Ingen kan i første omgang forhindre, at den nye ejer behandler katten
dårligt, men med en holdbar kontrakt i hånden, kan man stoppe at det
fortsætter.

At stoppe med kontrakter på det grundlag ville jo være det samme, som at
sige, at vi lige så godt kunne afskaffe alle vores love, for fængslerne
er jo fyldt med folk, der bryder dem

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-06-02 14:56

"Helle_Andersen" <Helle_Andersen.news@kandu.dk> writes:

> Ingen kan i første omgang forhindre, at den nye ejer behandler katten
> dårligt, men med en holdbar kontrakt i hånden, kan man stoppe at det
> fortsætter.

At der foreligger en kontrakt betyder at man må formode at der er tale
om en velovervejet handling...:?
Netop fordi en racemisser ofte koster en del kroner (ikke et forsøg på
at køre en pris for katte diskution igen... ) og det at køberen har
måttet bløde plønalt for katten, mener jeg og mange andre gør at man
anskaffer sig missen fordi man er interesseret i den og vil sørge godt
for den....

dermed ikke sagt at mennesker som har fået en gratis rundstrikket ikke
sørger for den, men sandsynligheden bliver noget mindre, ved køb af en
kat hos en fornuftig opdrætter fordi man her kan vurdere om kat og
mennesker passer sammen, netop for at undgå at få for store
forskelle/vanrøgt fordi det modsatte er tilfældet..

Fra : Helle_Andersen

Dato : 12-06-02 14:36

"hl" skrev d. 12-06-02 11:27 dette indlæg :

> Ja, det mener jeg. Det er vel ikke for dyrens bedste eller er det ?

Det argument, kan jeg ikke helt følge - jeg opfatter det nemlig omvendt.
Hvis katten var en handelsvare, gad jeg absolut ikke selektere på, hvem
der købte den - så ville det jo bare handle om at få den solgt hurtigst
muligt. Jeg ville heller ikke stille nogen krav til køber, men blot
skynde mig at få afsluttet handlen.

Så ud fra mit synspunkt er det absolut ikke en nedgørelse, snarere en
manifestering af, at man ikke kan afskaffe sig en sådan kat uden at man
er nødt til at tænke sig grundigt om.

90 % af en kontrakt er udarbejdet for at beskytte katten mest muligt og
det mener jeg da fremgår ret tydeligt ?

Jeg forstår ikke, hvordan du kan se det, som det modsatte, men måske kan
du uddybe ?

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 14-06-02 11:45

Har nu fulgt denne debat,- og undre mig faktisk over, at ingen har nævnt
avlige defekter.
Som opdrætter er jeg kun meget glad for at kunne bryde ind i naturens
luner,- så kan man da hele tiden sørge for, at det kun er testede og absolut
sunde katte der kommer vidre i avl.
Når man nu lige tænker på, at der findes ligeså mange avlige defekter hos
katte, som hos mennesker og andre dyr, er det kun en glæde, hver gang jeg
tager en kat ud af avlen på grund af avlige defekter.
Disse defekter ville jo fortsætte, hvis ingen tog hånd om problemet, og vi
blot lod naturen gå sin gang.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

> [...]
>
> Ja, det mener jeg. Det er vel ikke for dyrens bedste eller er det ?

> Det er vel tilladt at have en anden holdning og stille sprøgsmåltegn ved

---
DK. True Trust

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-06-02 10:30

Hej hl
som en der har både racekatte og huskatte, og er
lige tosset med begge slags og behandler dem
fuldstændig ens, dvs. alle er indekatte, alle får et
ordentligt foder, alle kommer til dyrlæge og alle
får lov at dele min seng, kan jeg ikke give dig ret i
at det er forfængelighed og hysteri, men snarer et
ønske om at dele hjem med lige den race der nu facinerer
en, på grund af udseende, temperament eller hvad det
nu kan være, men det er altså ikke ensbetydende med
at man ikke kan være lige så dybt facineret af huskatte.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 09:15

Jeg ved ikke lige, hvad det er for store indgreb, du mener, vi laver?
Selv opdrætter jeg en race, som egentlig er sin oprindelige hjemegns
naturligt forekommende huskat (Russian Blue, stammer fra Sibirien). Det
gælder for temmelig mange racer, for eksempel Siameser, Korat og Burmeser.
Alle tre racer er naturligt forekommende i Thailand og beskrevet i
buddhistiske munkeskrifter så tidligt som 1500-tallet.
Norsk Skovkat har levet som delvis vildkat i Nordnorge. Noget lignende
gælder den tilsvarende amerikanske race Maine Coon, og sådan kunne jeg blive
ved.
Men kan du ikke blive lidt mere præcis med, hvad det er for "store indgreb"
vi gør?
Jeg er i øvrigt selv, som så mange andre racekattefolk, startet med
huskatte. Og KattEN i mit liv vil altid være Kasper, min første kat, smuk,
"smokingfarvet" huskat, som desværre døde af alderdom for nogle år siden.
Det er egentlig den eneste fejl ved katte: de lever ikke så længe som os ...

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : hl

Dato : 12-06-02 09:44

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke lige, hvad det er for store indgreb, du mener, vi laver?

det gør jeg nok heller ikke selv ;)
Jeg er nok mere forarget over avlsarbejdet og det at man "dyrker" kat med
specielle egenskaber.

> Selv opdrætter jeg en race, som egentlig er sin oprindelige hjemegns
> naturligt forekommende huskat (Russian Blue, stammer fra Sibirien).

Hvorfor opdrætter du den og hvad ville der ske hvis du ikke gjorde ?

> [...]
> Alle tre racer er naturligt forekommende i Thailand og beskrevet i
> buddhistiske munkeskrifter så tidligt som 1500-tallet.

Ja, vi tager dem ud af deres naturlige miljø og begynder at avle på dem, det
er der jeg mener er forkert.

> [...]
blive
> ved.
> Men kan du ikke blive lidt mere præcis med, hvad det er for "store

Har jeg redegjord for i et andet indlæg.

> [...]
> Det er egentlig den eneste fejl ved katte: de lever ikke så længe som os

Ja, man kan godt blive utroligt knyttet til et dyr, og det er kedeligt når
det går bort.

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 09:56

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

(...)

> Hvorfor opdrætter du den og hvad ville der ske hvis du ikke gjorde ?

Fordi jeg synes, det er en ualmindeligt dejlig kat - og her tænker jeg
egentlig mere på dens temperament end dens udseende, som ellers også er
flot. Man kan simpelthen se på den, hvor den kommer fra: dens blå pels med
det hvide sølvskær har været en perfekt camouflage i skumringen i den
sibiriske nåleskov ...
Men temperamentet er meget tæt på, hvad jeg forstår ved typisk kat: lidt
mystisk og uudgrundelig og fantastisk god til at sno ejeren om sin "lilletå"
uden at denne overhovedet opdager det (= jeg kan tydeligt se det hos andre
russerejere, men selv bliver jeg da ikke manipuleret ).
Hvis jeg holdt op med at opdrætte russere, ville der nok ikke ske så meget,
jeg tror alle de andre ville fortsætte ...

Burmeser.

> Ja, vi tager dem ud af deres naturlige miljø og begynder at avle på dem,
det
> er der jeg mener er forkert.

Den skandinaviske huskat er også taget ud af deres oprindelige miljø
(Sahara) og bragt til Norden af romerne - det skete for ca. 2000 år siden.

(...)

> Ja, man kan godt blive utroligt knyttet til et dyr, og det er kedeligt når
> det går bort.

Her kan jeg kun være enig. Det er ganske vist oprindelig sagt om hunde, men
let omarbejdet: Når man køber en kat, køber man en sorg ...

Hilsen, Niels Peter

Fra : hl

Dato : 12-06-02 11:31

> (...)

> Fordi jeg synes, det er en ualmindeligt dejlig kat - og her tænker jeg
> egentlig mere på dens temperament end dens udseende, som ellers også er
> flot.

Ville du ikke kunne få samme temperament men en huskat eller en kat som ikke
er helt raceren ?

> Hvis jeg holdt op med at opdrætte russere, ville der nok ikke ske så
meget,
> jeg tror alle de andre ville fortsætte ..

ok, hvad ville der ske hvis alle stoppede med at opdrætte efter racerene
retningslinier ?

> Den skandinaviske huskat er også taget ud af deres oprindelige miljø
> (Sahara) og bragt til Norden af romerne - det skete for ca. 2000 år siden.

ok

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 12:39

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

(...)

> Ville du ikke kunne få samme temperament men en huskat eller en kat som
ikke
> er helt raceren ?

Sikkert - men hvis jeg ikke skulle lede i flere år for at finde den, ville
jeg blive nødt til at tage til Sibirien for at finde en blandt (de blå)
huskatte der, og så stort er mit rejsebudget ikke

> meget,
>
> ok, hvad ville der ske hvis alle stoppede med at opdrætte efter racerene
> retningslinier ?

Ikke andet, end at alle katte efter et antal generationer ville ligne
skandinaviske huskatte.
Derfor ville man f.eks. blive nødt til at tage til Thailand, hvis man nu en
gang helst vil have en kat med siameserens udseende og temperament. Jvnf.
ovennævnte bemærkninger om rejsebudgetter ...

Niels Peter

Fra : Ann K

Dato : 12-06-02 12:48

Hejsa.
Jeg er ganske vist ikke Niels Peter... men jeg kan da svare på dine spm
lige så vel som han

>Ville du ikke kunne få samme temperament men en huskat eller en kat som
ikke
er helt raceren ?
<>Jo helt sikkert! men jeg ville blive nødt til at "kassere" er større
antal katte, inden jeg fandt den helt rigtige kombination af udseende og
temperament... Og sådan som jeg læser dig, er det jo absolut ikke dét,
som du (eller jeg, for den sags skyld) ønsker! ;)
Derfor er det ganske smart med de forskellige racer, der foruden
udseende også er vidt forskellige i deres temperament... der vil altid
være den rigtige kat/hund/hest/what ever til den rigtige ejer... Det
handler for mig mere om at finde ud af, HVAD det egentlig er, jeg ønsker
hos mit hus(kæle)dyr - og så anskaffe mig lige netop det... På dén måde
sikres både dyret og jeg at vores samliv vil være til fælles glæde!
Derfor kan jeg ikke se problemet med renavl... Med mindre vi da taler om
avl på de rene ekstremer (fx Twisty-katte eller limousine-køer)....
Jeg har ligesom du, også dyreetiske overvejelser, når jeg ser etablerede
(og gamle) racer blive renavlet til det ekstreme (fx perserens totalt
manglende næse der kan give problemer med vejrtrækning og noget så
simpelt som at spise... engelsk bull-dogs manglende evne til at gå
ordentligt pgr hjulbenethed og vejrtrækningsproblemer osv osv osv)...
men for mig handler det ikke om at forbyde renavlen og gå tilbage til
naturen! Snarere at man går ud og informerer (!) potentielle købere af
de "ekstreme" racer om, hvad det er de lige er med til at gøre, når de
accepterer at dyrene får disse problemer... Enhver opdrætter af enhver
dyreart er jo dybt afhængig af, at der faktisk findes aftagere til deres
"produktion" (uff, hader det ord i sammenhæng med dyr! Kan dog ikke lige
finde et andet)... Hvis køberne fik et andet og sundere ideal for den/de
pågældende dyreracer, ja så skal du bare se, hvad der vil ske med
ekstremerne

At lade alle dyr indenfor en bestemt dyreart (her katte) blot parre sig
som de vil og løbe løs i hele KBH og omegn er IMO et lidt for romatisk
billede! Især når det drejer sig om dyrearter, der ikke oprindeligt
findes i den nordiske natur...
Vidste du for resten at den store population af forvildede tamkatte er
den allerstørste trussel mod den oprindelige Europæiske vildkat? Netop
pgr af tamkattenes manglende lyst til at lade deres dyr neutralisere,
sker der en (for Vildkatten!) uhensigstmæssig blanding af vildkat og
tamkat... I hele Europa findes der vist desværre ikke længere rene
vildkattepopulationer - kun disse blandinger

>ok, hvad ville der ske hvis alle stoppede med at opdrætte efter
racerene
retningslinier ?
<> Der ville hurtigt opstå blandinger, der indenfor et givent
landområde/egn vil udvikle sig til nye lokale racer ))
Men samtidig ville man nok også skulle til at kassere mange katte, fordi
de arvelige sygdomme, som opdrættere kæmper en sej kamp for at holde ude
af deres renavlede linier, igen vil kunne komme til at optræde frit og
ikke som nu bliver luget fra i udvælgelsen af avlsdyr...

Mvh Ann - hvis husstand består af en broget samling af blandinger og
racekræ - både hvad angår hundene og kattene

Fra : Pia

Dato : 12-06-02 12:55

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:ae7ccl$d7n$1@sunsite.dk...

> Derfor kan jeg ikke se problemet med renavl... Med mindre vi da taler om
> avl på de rene ekstremer (fx Twisty-katte eller limousine-køer)....

er det dem der, som er meget lange i ryggen?

:Pia (fnis)

Fra : Ann K

Dato : 12-06-02 13:17

Føj Pia
Nej Limousine-køer er udstyret med en række vinduer placeret ned langs
ryggen!

Pjat til side... racen er for århundreder siden opstået i Limousineegnen
i Frankrig(?)... er idag kendetegnet ved at have en ekstra muskulatur på
bagfjerdingen (dette gør den til en uovertruffen kødkvægrace)... og det
betyder at koen ikke selv er i stand til at føde sin kalv, men derimod
skal have kejsersnit ved HVER fødsel!

Mvh Ann

Fra : goofy

Dato : 12-06-02 16:50

Hej Ann

Det er ikke korrekt med kejsersnit hver gang, jeg har fundet følgende på
nettet
http://www.limousine-konsulent.dk/katalog02.pdf

Dem der skal have kejsersnit hver gang var i TV for noget siden og hed et
eller andet med Belgisk tror jeg nok

Steen

Fra : Ann K

Dato : 12-06-02 17:32

Hej Steen.
Beklager meget, men jeg kan altså kun se en totalt blank side, når jeg
klikker på linket! ;( Ikke megen info i det ;)
Men - det kan da godt være at jeg har husket forkert mht til
kvægracen... og at jeg så i stedet skulle have kritiseret belgisk
"et-eller-andet"... hmmm *tænke* nej der _er_ altså et eller andet med
limousinekvæg - nu er jeg så bare blevet i tvivl om hvad!??
Hæ - nej jeg er ikke kvægavler! ;)
Bemærk - jeg har intet imod at et enkelt individ indenfor en bestemt
race af forskellige årsager er nødt til at føde ved kejsersnit... men
når det går hen og mere bliver til reglen fremfor undtagelsen, så bliver
jeg betænkelig!
Fravalgte bla derfor at anskaffe mig en hund af racerne Chihuahua og
Pommeranier... hvalpenes hoved er efterhånden så stort at det har svært
ved at passere fødselskanalen på disse meget små hunderacer Og at
dyrene ikke er i stand til at føde på naturlig vis... det _er_ tegn på
dårlig og ekstrem avl!!! Det vil jeg ikke være med til at støtte - på
trods af at jeg generelt er meget charmeret af racens temperament og
udseende... og også har mødt mange voksne individer, der afgjort ikke
var "misfostre", selv om de var født ved kejsersnit (det er nemlig kun
hvalpenes hoved, der er så stort.. hovedet "retter" sig ind så det
virker normalt på den udvoksede hund)...
Mvh Ann

Fra : goofy

Dato : 12-06-02 18:16

Hej
Godt ord igen,.

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:ae7t2o$rnu$1@sunsite.dk...
> Hej Steen.
> Beklager meget, men jeg kan altså kun se en totalt blank side, når jeg
> klikker på linket! ;( Ikke megen info i det ;)

M men den ligger i pdf format, derfor skal du have acrobat reader
installeret. Har du ikke det syntes du skulle få den installeret, den er
gratis og flere og flere tekstdukomenter ligger i dette format. Den starter
automatisk når du trukker på filnavneten -

> [...]
> race af forskellige årsager er nødt til at føde ved kejsersnit... men
> når det går hen og mere bliver til reglen fremfor undtagelsen, så bliver

Enig

> [...]
> ved at passere fødselskanalen på disse meget små hunderacer Og at
> dyrene ikke er i stand til at føde på naturlig vis... det _er_ tegn på

er det anderledes men Persere der, efter hvad jeg ved, er blevet fremavlet
et " fladt" hoved og hvor øjnene konstant løber i vand?

Steen

Fra : Ann K

Dato : 12-06-02 20:32

Hej Steen.
Har acrobat reader installeret... kan alligevel ikke se siden?
Mvh Ann

Fra : goofy

Dato : 12-06-02 21:03

Hej
Så ved jeg ikke hvad der er galt, har lige være inde på den igen, og ca. 3
sec. efter var artiklen på skærmen.

Steen

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 13-06-02 16:13

Dem med dobbelt muskulatur hedder belgisk blåhvidt, og skal ganske rigtigt
have kejsersnit hver gang
Laura

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 12-06-02 18:36

Belgisk blå/hvid ... hvis jeg husker ret. En stor grå-meleret ko. *lusker
væk igen *
-Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-06-02 19:01

Jeg mener den hedder belgisk blå, racen altså.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : katja

Dato : 12-06-02 19:33

Ann K <tsars@os.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:ae7ccl$d7n$1@sunsite.dk...
> [...]
> finde et andet)... Hvis køberne fik et andet og sundere ideal for den/de
> pågældende dyreracer, ja så skal du bare se, hvad der vil ske med

produktion - lad os kalde det afkom først og fremmest *GG*

Jeg prøver forsigtigt at stille et lidt undrende spørgsmål.. jeg ved ikke så
meget om emnet, men et interesserer mig lidt

Perseren får ofte punk for den korte næse [har selv en langnæset og vil kun
have langnæset] fordi det netop giver problemer med vejrtrænkningen og at
øjnene løber i vand osv.

Ligeledes går det ud over andre katteracer.

Og det kan jeg jo godt forstå folk kan tage afstand fra!

Men var man opmærksom på dette ? da der gik trendt i at få næsen så kort som
muligt på perseren ?

Samtidig synes jeg bestemt man bevæger sig ind i "lign" problemer med både
maine coon og NFO - fordi der netop bliver avlet "typer" der!
Både maine coon og norks skovkat har ofte store pelsproblemer [hvilket ikke
skyldes ejerne er dårlige til at give den korrekte pelspleje] - Er det ikke
også et problem ? - men det bliver måske først noget man taler om - om 5
år.. når maine coon og norsk skovkatte ikke er så attraktive mere ?

katja

Fra : Ann K

Dato : 12-06-02 20:29

Hjesa.
Katja skrev:
>Men var man opmærksom på dette ? da der gik trendt i at få næsen så
kort som
muligt på perseren ?

<>Aner det faktisk ikke... er ikke selv opdrætter - og har afjort ingen
planer om at blive det ;) .... Men jeg kan alligevel ikke få mig til at
tro at ansvarlige opdrættere i stort tal i flere lande, bevidst lægger
en linie, der giver misdannelser på katten... Så mon ikke at perserens
kvaler er opstået som en desværre (!) grim bivirkning af avlen hen i mod
det ekstreme!?
Har hørt rygter om at katteracer med lange hoveder kan have problemer
med afstanden mellem deres tænder... det er jo for så vidt lige så
invaliderende som vejrtrækningsproblemer
Men igen, er min holdning at man bør informere køberne om, hvad de - med
deres fordring om det specielle og egenartede - egentlig er medvirkende
til... Kun _meget_ få mennesker vil jo købe et dyr, som, de på forhånd
er orienteret om, er invalideret!
Og så skal de enkelte race(katte)klubber måske til at sætte nogle
strammere standarder for avl på de mere ekstreme individer! Det er jo
også sådan at der på udstillingerne findes dommere, der bedømmer (og
belønner) ud fra det ekstreme - og dermed glemmer at se på racen som
helhed Og mange opdrættere bruger jo gerne en top-kat som
avls-grundlag....
(Hvis I gider kan I gå ind på hunde-ng... der er der en debat ang
racehunde og blandinger... en vis Poul Erik Riise fortæller om de store
problemer en meget populær race som Newfoundlænderen har med
hofteledsdysplasi... det er rystende at høre at det faktisk er
opdrætterne selv som bremser DKK's tiltag for at komme denne arvelige
lidelse til livs!)

>..........- men det bliver måske først noget man taler om - om 5
år.. når maine coon og norsk skovkatte ikke er så attraktive mere ?

<> Ja - mon ikke?
Mode-racer har desværre en tendens til at tiltrække også useriøse (eller
måske blot uerfarne og uvidende) nye opdrættere....
Et par hunderacer som virkelig har lidt under denne mode-trend er fx
dalmatineren (hvem har ikke set filmen med de små søøøøde hvalpe?),
Collien (Lassie, kender I da alle ' ikk'?)... Ukritisk avl har medført
store (især) temperamentsproblemer - og det er først nu, flere år efter,
at man er ved at komme væk fra dette
Hvorfor skulle det være anderledes, blot fordi vi taler om katte?

Mvh Ann - der til sin forbavselse, ser at hun er helt enig med Katja om
noget *ggg*

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 20:35

"katja" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> Perseren får ofte punk for den korte næse [har selv en langnæset og vil
kun
> have langnæset] fordi det netop giver problemer med vejrtrænkningen og at
> øjnene løber i vand osv.

Problemet med disse debatter er nu også, at det ikke altid er helt
kvalificeret "punk".
Der findes også langnæsede persere (og andre katte), der har problemer med
vejrtrækning og dårlige tårekanaler.
Det er nemlig i virkeligheden næsens bredde eller mangel på samme, der har
betydning her.
Med andre ord, der mangler rigtig mange nuancer i de her debatter om racer
og helbred.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : katja

Dato : 12-06-02 20:48

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ae87mi$bcj$1@sunsite.dk...
> [...]

> betydning her.
> Med andre ord, der mangler rigtig mange nuancer i de her debatter om racer

Aha..... Jamen så blev jeg så klog - tak :)

Katja *som nusser den langhårede*

Fra : Helle Andersen

Dato : 12-06-02 21:34

> [...]
kun
> have langnæset] fordi det netop giver problemer med vejrtrænkningen og at

Jeg har ikke meget forstand på persere, så jeg vil ikke gøre mig alt for
klog - kun referere det jeg har opfanget

Jeg har indtryk af at en del seriøse perseropdrættere de sidste år har
gjort en kæmpe indsats for at komme racens problemer til livs.

Perseren er ikke lige min type kat, men samtidig kan jeg godt have lidt
ondt af hvad opdrætterne må høre på - ofte på udstillinger - ganske
åbenlyst.

Perseropdrætterne elsker selvfølgelig deres katte og synes, at de er
verdens 8. vidunder og personligt hader jeg når mine sunde, raske og
veltilpassede katte, bliver kaldt for svæklinge og freaks - blot fordi de
har en stamtavle. Og min race er altså ret "moderat" og ikke spor
ekstrem af udseende.

Jeg kan kun gisne om, hvad perseropdrætterne må lægge ører til ind
imellem og det tror jeg er utroligt frustrerende for en opdrætter, der
kæmper hårdt for at forbedre sin races velbefindende.

Det er ingen hentydning til dig, Katja, blot en generel betragtning - dit
spørgsmål opfatter jeg ikke som nedgørende.

> Ligeledes går det ud over andre katteracer.
>
> Og det kan jeg jo godt forstå folk kan tage afstand fra!

Ganske enig. Fife er heldigvis ret restriktiv med godkendelse af nye
racer, men andre steder godkendes racer, hvor jeg simpelthen ikke
fatter, hvorfor man ønsker at fremelske den slags i den pågældende
katterace.

> Samtidig synes jeg bestemt man bevæger sig ind i "lign" problemer med både
> maine coon og NFO - fordi der netop bliver avlet "typer" der!

Igen skal jeg ikke gøre mig klog på racer, som er uden for mit område,
og jeg ved ikke om de racer har begyndende problemer, men det er
altid noget af det værste som kan ske for en race, hvis den går hen og
bliver en "modekat" - som perseren også har været det. Der findes
utroligt mange useriøse opdrættere indenfor de to racer og det er synd
for de seriøse opdrættere, som der er, for det vil skabe fordomme,
som med garanti vil smitte af på dem.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-06-02 09:22

Kære hl,

jeg ku' godt have dig mistænkt for at trolle - men jeg vil alligevel
bruge tid og energi på at svare på dit indlæg, fordi jeg synes det er
nogle vigtige aspekter du tager op.

> Det er muligt min uvidenhed skinner igennem, men hvorfor har i så
stort et
> bebov for at lege gud og lave i mine øjne store indgreb i naturen ?

"Lege gud" og "lave indgreb i naturen" - det gjorde menneskene den gang
de valgte at tæmme de vilde katte!

Men at avle videre på de eksisterende racer - vel at mærke renavl -
synes jeg ikke er store indgreb i naturen. Kun hvis man avler på nogle
karakteristika der giver katten et dårligere liv - f.eks. en næse der er
så flad at katten ikke kan få luft.

> Lad dog naturen gå sin gang og lad os nyde den som den er.

Katten er ikke et naturligt og vildtlevende dyr i Danmark. Hvis vi ikke
holder vores fertile katte inde og hvis vi ikke neutraliserer de
fritgående katte - som der absolut også skal være plads til - så bliver
der alt for mange katte, og de kan ikke klare sig. Resultatet vil være
indavl og sygdom som i værste fald kan udslette det meste af
kattepopulationen. Det ser jeg ingen grund til.

> En alm. huskat/gårdkat er ligeså god som en racekat, alt andet er
hysteri og
> mennekselig forfængelighed.

Selvfølgelig er huskatte lige så gode som racekatte. Ingen tvivl om det.
Jeg har også haft huskat - og mage til dejlig mis skal man lede længe
efter. Når jeg i dag har valgt at have racekat, så er det fordi jeg har
forelsket mig i bestemte racers udseende og temperament. Du kan kalde
det forfængelighed hvis du vil - for mig er racen en garanti for at jeg
får den slags kat, som jeg ønsker mig. Givetvis ville en huskat hvor
begge forældre havde det "hyggelige" temperament, som jeg er faldet for,
også passe mig helt fint. Men de fleste huskatte har altså ukendte
fædre. Hysteri synes jeg nu ikke det er.

> Det samme gør sig i øvrigt også gældende når det gælder hunde eller
andre
> dyr.

Hvis det er din holdning - så må du jo være veganer. For så er det da
også helt forkert at vi har køer, svin, får, geder, høns osv osv. for
det er jo også tidligere vilde dyr!

Du skriver også at det er uetisk og umoralsk at avle katte. Hvorfor? Det
eneste uetiske er at vildkattene er blevet tæmmet - og at vildtlevende
tidligere tamkatte nu findes i Danmark, det er helt unaturligt. Katten
er et ørkendyr. Når nu mennesker har valgt at tæmme katte, hunde, køer,
heste osv - så er det moralsk og etisk at sørge for at alle disse dyr
får det bedst mulige liv. Og det bedste liv for en kat er IKKE at leve
halvvild i en lade og selv skulle skaffe sig føden samtidig med at den
føder 5 kuld killinger om året!

/Pernille

Fra : hl

Dato : 12-06-02 10:01

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in message
> Kære hl,
>
> jeg ku' godt have dig mistænkt for at trolle

Det er nu ikke tilfældet, det er med reelle hensigter.

>- men jeg vil alligevel
> bruge tid og energi på at svare på dit indlæg, fordi jeg synes det er
> nogle vigtige aspekter du tager op.

Jamen tak for det.

> "Lege gud" og "lave indgreb i naturen" - det gjorde menneskene den gang
> de valgte at tæmme de vilde katte!

Ok det er så en definition som jeg ikke vil bruge, men jo jeg er i
*princippet* imod alle former for indspæring af dyr, som vil have en
mulighed for at klare sig i naturen.

> Men at avle videre på de eksisterende racer - vel at mærke renavl -
> synes jeg ikke er store indgreb i naturen.

Det er lige det jeg mener. Al den snak om renavl kan godt give mig en
mærkelig smag i munden. Hvorfor ikke lade kattene formere sig racerne
indbyrdes ?

>Kun hvis man avler på nogle
> karakteristika der giver katten et dårligere liv - f.eks. en næse der er
> så flad at katten ikke kan få luft.

Ja, enig og det er fuldt ud forkasteligt.

> [...]
> fritgående katte - som der absolut også skal være plads til - så bliver
> der alt for mange katte, og de kan ikke klare sig.

Det er jeg enig i.

>Resultatet vil være
> indavl og sygdom som i værste fald kan udslette det meste af
> kattepopulationen. Det ser jeg ingen grund til.

Er renavl ikke også indavl eller vil på et tidspunkt blive det ?

>Når jeg i dag har valgt at have racekat, så er det fordi jeg har
> forelsket mig i bestemte racers udseende og temperament.
> Du kan kalde
> det forfængelighed hvis du vil

Det gør jeg så ;)

>- for mig er racen en garanti for at jeg

Hvor langt vil du gå for at få en "designerkat" ?

> andre
>
> Hvis det er din holdning - så må du jo være veganer.

Det er jeg ikke.

> For så er det da
> også helt forkert at vi har køer, svin, får, geder, høns osv osv. for
> det er jo også tidligere vilde dyr!

Ja, men det er ikke så meget at de tidligere var vilde som at de blive ofre
for renavl - men jeg må sige at det måske godt kan virke som om det ikke er
så gennemtænkt.

> Du skriver også at det er uetisk og umoralsk at avle katte. Hvorfor?

Mener at jeg har redegjordt tidligere.

> [...]
> er et ørkendyr. Når nu mennesker har valgt at tæmme katte, hunde, køer,
> heste osv - så er det moralsk og etisk at sørge for at alle disse dyr

Korrekt, men løsningen er for mig ikke renavl.

> Og det bedste liv for en kat er IKKE at leve
> halvvild i en lade og selv skulle skaffe sig føden samtidig med at den
> føder 5 kuld killinger om året!

Men det bedste liv er tilgæng gæld et liv i en stue uden mulighed for at
komme ud og følge sine instinkter ?

7

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 10:17

> [...]

> Ok det er så en definition som jeg ikke vil bruge, men jo jeg er i
> *princippet* imod alle former for indspæring af dyr, som vil have en

Hertil er to ting at sige:
For det første er det tvivlsomt, om katten er "blevet tæmmet" - videnskaben
mener faktisk, den i modsætning til andre tamdyr har sluttet sig frivilligt
til mennesket. Det er jo en tillidserklæring vi efter fattig evne bør leve
op til!
For det andet vil katten aldrig have en mulighed for at klare sig på egen
hånd i naturen - i hvert fald ikke den nordiske natur med tilhørende klima.

> Det er lige det jeg mener. Al den snak om renavl kan godt give mig en
> mærkelig smag i munden. Hvorfor ikke lade kattene formere sig racerne
> indbyrdes ?

Det vil jo i sig selv også være et indgreb i naturen - som du selv er inde
på, er de forskellige racer bragt hertil fra mange hjørner af kloden og
ville ellers ikke kunne komme til at blande sig ...

(...)

> Er renavl ikke også indavl eller vil på et tidspunkt blive det ?

Nej, renavl og indavl er ikke nødvendigvis det samme. Der foregår i øvrigt
betydeligt mere indavl blandt fritgående huskatte end blandt racekatte...

> Hvor langt vil du gå for at få en "designerkat" ?

Charmen ved en racekat (efter min mening i hvert fald) er, at den netop ikke
er designet, men en efterkommer af en type, der en gang i fortiden er
opstået af sig selv og altså udtryk for naturens mangfoldighed ...

(...)

> Men det bedste liv er tilgæng gæld et liv i en stue uden mulighed for at
> komme ud og følge sine instinkter ?

Min huskat Kasper (nævnt andetsteds) nægtede at gå ud trods gentagne forsøg
på at vænne ham til det.
Hvis man holder kat på den rigtige måde er der i øvrigt masser af muligheder
for, at den kan udleve sine instinkter indendøre.

Niels Peter

Fra : hl

Dato : 12-06-02 11:36

> [...]
frivilligt
> til mennesket. Det er jo en tillidserklæring vi efter fattig evne bør leve

Ja det forpligter.

> For det andet vil katten aldrig have en mulighed for at klare sig på egen
> hånd i naturen - i hvert fald ikke den nordiske natur med tilhørende
klima.

nej det er nok rigtig nok.

> Nej, renavl og indavl er ikke nødvendigvis det samme. Der foregår i øvrigt
> betydeligt mere indavl blandt fritgående huskatte end blandt racekatte...

ok, så blev jeg det klogere.
Men risikoen er vel stadigvæk til stede.

> [...]
> er designet, men en efterkommer af en type, der en gang i fortiden er
> opstået af sig selv og altså udtryk for naturens mangfoldighed ...

Nemlig og vi stopper naturens mangfoldighed ved kun at dyrke renavl. Det
mener jeg er forkert.
Hvorfor ikke lade naturen køre det løb og se hvad det bringer ?

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-02 12:43

"hl" <hljensen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

(...)

> ok, så blev jeg det klogere.
> Men risikoen er vel stadigvæk til stede.

Det er faktisk noget nemmere at undgå indavl med racekatte, fordi man altid
kender de involverede kattes forfædre mindst fire generationer bagud (i
Amerika vist endda fem generationer).

Niels Peter

Fra : Ann K

Dato : 12-06-02 13:10

Blot en lille kommentar til nedenstående:

racekatte...

>ok, så blev jeg det klogere.
>Men risikoen er vel stadigvæk til stede.

Jeg bor i et nydeligt villakvarter i omegnen af KBH... Mange her har
katte - nogle er neutraliserede, enkelte ikke... de fleste katte render
løs i området... For ca 6 år siden kastede min hunkat sin p-pille op,
med det uundgåelige resultat ..... Killingerne lignede sjovt nok de
killinger, der igennem de sidste par år var født i kvarteret - enkelte
semilanghår og alle enten helt hvide eller med meget hvidt i deres
aftegninger... INGEN tvivl om hvem deres far var! Eller for den sags
skyld, hvem der var far til ca 90 % af alle de huskattekillingekuld, der
blev født i en periode på ca 4 år!
Nu er denne hankat forsvundet... og en ny er på banen... INGEN tvivl om
at han er at af den 1'ste's afkom! Og han parrer løs med sine halv- og
hel-søstre henne i den nærliggende koloinihavebebyggelse!
Katte spørger jo ikke om slægtskab inden romancen
Når talen falder på indavl... ja så vil jeg faktisk hellere tage chancen
med et racekræ, fremfor en tilfældig huskat, hvis formødre har boet på
den samme bondegård i utallige generationer.. Der har der med garanti
ikke været sørget for at tilføje nye gener, som man jo gør med
racekattene ved at studere deres ane-linier og måske krydse ind i
disse...

Mvh Ann

Fra : Katrine Nederby

Dato : 12-06-02 13:23

> Nemlig og vi stopper naturens mangfoldighed ved kun at dyrke renavl. Det
> mener jeg er forkert.

-Racerne giver jo netop en mangfoldighed, vi ellers ikke ville se, da
mange af de naturligt opståede racer ellers forsvinder.

> Hvorfor ikke lade naturen køre det løb og se hvad det bringer ?

-Det gør vi jo også sideløbende; -Med huskattene.

Som jeg ser det, mener du med "naturen" alt det, som eksisterede før
mennesket kom ind i
billedet, men sådan ser verden jo ikke ud længere. I mine øjne er mennesket
og menneskets
handlinger også en del af naturen og den naturlige udvikling her på
kloden. -På godt og ondt.

Du kan også spørge: Hvorfor begyndte vi overhovedet at domesticere
dyr? -Fordi vi er mennesker, og det er vores natur og det har vel også sin
berettigelse? Eller er alt hvad mennesker gør pr. definition unaturligt? -Må
vi kun gøre det mest nødvendige, som skal til for at opretholde vores
eksistens,
for at vores handlinger kan kaldes moralsk og etisk forsvarlige?

Så længe opdræt af racekatte ikke er til skade for kattene selv, ser jeg
intet etisk forkert i, at vi følger vores natur. I mine øjne er menneskets
opdræt af dyr også en naturlig udvikling. (Og nej, naturligt er ikke pr.
definition godt, men kan være både godt og skidt).

Mange hilsner
Katrine

Fra : Line Wolff

Dato : 12-06-02 10:18

> Er renavl ikke også indavl eller vil på et tidspunkt blive det ?

Nej! Ikke hvis opdrætterne er dygtige mennesker, der sætter sig ind i
tingene før de foretager sig noget (parringer). Og sådan er det jo med mange
af livets aspekter. Selvfølgelig kan det gå galt, men det kan alt jo, hvis
folk ikke gør det ordentligt.

Indavl kan undgåes; især hvis man "styrer" avlen med kontrakter etc. der
forhindrer ukontrollerede parringer. Og som der var een der skrev til dig
tidligere, så foregår der LANGT mere indavl, hvis katten lever vildt i
naturen, da de her vil parre ukontrolleret på kryds og tværs. Så skæld dem
ud istedet for os

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-06-02 17:33

Hej hl

Jeg vil nok komme til at gentage nogle af de andre.

Katten er frivilligt flyttet ind hos mennesker. Allerede hos de gamle
ægyptere havde tamkatten udviklet sig i to retninger: Den kraftige type, som
holdt musene væk fra gårde og kornlagre - og en slankere type, som holdt til
i templerne for Bastet. Man kan vel sige, det var de første to racer.

Huskatte kan have alle temperamenter, så det er som at spille i lotteriet,
hvilket temperament killingerne får. Dette kompliceres yderligere af, at
killingerne i et kuld teoretisk kan have hver deres far.

Nu opdrætter jeg bl.a. somali, og jeg synes det er KATTEN, men jeg ved også
at andre bliver drevet til vanvid af dens impulsive temperament, altså vil
katte hurtigt blive pi... irriterende, og det kan næsten ikke undgå at gå ud
over katten.

Jeg mener somalien er opstået ved en mutation, som man gerne ville bevare.
Bengalen derimod er en af mennesker kreeret race, den blev bl.a. kréeret for
at undgå import af udryddelsestruede vilde kattearter, som det er tilladt at
holde som kæledyr i visse dele af verden.

Du spørger, hvad idéen med katteavl er. Det er både at bevare noget for
enhver smag og at undgå visse kattetyper (læs racer) blev udryddet. Fx var
européen oprindeligt huskatte (den europæiske korthårskat), men da man
opdagede, at de eneste steder rene huskatte - uden indblanding af andre
racer - var i Danmark, Midtsverige samt en lille bestand i Norditalien, så
gjorde man det til en race, netop for at huskatten ikke skulle forsvinde.

Og det naturlige liv, hvor findes det i vor moderne verden?

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette

Dato : 14-06-02 00:53

"hl" skrev:
> [...]
hysteri og
> mennekselig forfængelighed.
> Det samme gør sig i øvrigt også gældende når det gælder hunde eller

Ved godt jeg skriver det samme som mange andre... men jeg kan alligevel
ikke lade være med at komme frem fra min sten og give mit besyv med

Fokuserer du ikke meget på etik og moral?...hvad med ganske almindelig
dyrevelfærd?. Hvis kattene har det godt, er resten så ikke ligegyldigt?
Jeg mener, kattene er jo fløjtende ligeglade med begreber som etik og
moral, de er jo bare interesseret i at have et godt liv.

Og tro mig... de katte der er ejet at mennesker i denne gruppe, har det
som blommen i et æg! De mangler i hvert fald ikke noget - og i hvert
fald slet ikke dem der bor hos opdrættere. Sjældent møder man mennesker
der går så højt op i hvordan deres dyr har det, både fysisk og psykisk.

Der er ingen herinde der laver indavl, eller avler deformiteter eller på
nogen måde leger gud og manipulerer nævneværdigt med naturen. Tværtimod
er den generelle holdning herinde at katte skal være sunde, raske og
naturlige katte, hvad endten de har stamtavle eller ej...

... så godt nok handler dit indlæg om katte, og går ikke imod gruppens
fundats, men eftersom ingen herinde gør de ting du skriver, kan jeg slet
ikke forstå dit formål med en sådan debat i denne gruppe?? .. og hvorfor
lige kattegruppen? Der findes jo avl inden for rigtig mange dyreracer,
og så vidt jeg kan se, har du ikke krydspostet til andre dyregrupper.

Mvh. Jette
- der er stolt af at kende alle de pragtfulde dyrevenner i
dk.fritid.dyr.kat

Fra : Denise

Dato : 14-06-02 09:19

Hej Jette

> Mvh. Jette
> - der er stolt af at kende alle de pragtfulde dyrevenner i
> dk.fritid.dyr.kat

Vi er også stolte over at kende en der er så dygtig til at lave vores
hjemmeside