Hestevogn ?
Fra : Holm

Dato : 12-06-02 07:25

Godmoorgen...

Jeg har tænkt på at tilkøre min gamle vallak ( det har jeg tænkt på tit
....), og nu vil jeg gerne finde en vogn til ham.
Men jeg har altså ikke en hujende ski´ forstand på vogne....
Det skal være en der passer til en islænder, ....og hvad for noget seletøj
skal jeg have fat i ??
Der er så mange skønne små-veje herude...lige til at køre med hest på...for
der nærmest ingen trafik..ren paradis!!

Håber der sidder nogle med "køre-forstand" som kan hjælpe med et par råd!

Sommer hilsener
Holm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-06-02 09:12

In article <3d06e924$0$78765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Holm wrote:
> Godmoorgen...

> Jeg har tænkt på at tilkøre min gamle vallak ( det har jeg tænkt på tit
> ...), og nu vil jeg gerne finde en vogn til ham.
> Men jeg har altså ikke en hujende ski´ forstand på vogne....

snak med Dansk Køre Forbund, de har nok nogle lokale medlemmer
der kan hjælpe dig igang.

Når ja, det mest vigtige... du SKAL have en vogn med drejekrans.
Dvs. 2 metal cirkler der glider mod hinanden, så vognen kan stå en
vej og hesten den anden. Det gør det langt lettere at vende.
Dem med drejning lige som en bil kan ikke dreje nær så meget,
hvilket er besværligt på smalle veje. Jeg har vendt på en skovsti,
godt nok gik hestene ned i grøften, men vi kom rundt, men kun
pga. af drejekransen.

> Det skal være en der passer til en islænder, ....og hvad for noget seletøj
> skal jeg have fat i ??

Der findes mig bekendt 2 slags seler, en stavsele og en bringesele.
Jeg har haft begge, bringeselen lægges over hovedet og halsen lige
som et fortøj. Stav selen samles foran på bringen, og er 2 træ
stænger med læder på, der ligger på skuldrerne.
Jeg har ikke før hørt om folk der har kørt med islændere, men det
kan vel lade sig gøre. Størrelses mæssigt så ligner de en nordbakke,
og dem er der en del der kører med.

> Der er så mange skønne små-veje herude...lige til at køre med hest på...for
> der nærmest ingen trafik..ren paradis!!

lige indtil du møder en bil. Hvis du gør, så læg dig MIDT på vejen, så
de ikke tror de kan komme forbi. Få dem til at stoppe så du skridter
forbi dem.

Med den rette vogn vil jeg hellere anbefale at du lægger dig på en
stor bred vej, så hesten bare kan løbe hvis den bliver bange, så
kan du altid bare bremse vognen.

> Håber der sidder nogle med "køre-forstand" som kan hjælpe med et par råd!

Ja, skaf en vogn med fodbremse, det er rigtig dejligt. En lav bred vogn
på gummihjul er at foretrække, da denne ikke larmer bag hesten. Desuden
vælter den ikke så let. Jeg har nogle skræk historier med hensyn til
hestevognskørsel, men dem kan du få en anden gang.

Du skal have en vogn med bremse, så du kan indgå at den "løber"
ind i hesten ned af bakke. Det kan nye heste ikke lide.

Overvej at finde en kørevandt hest, og kør 2-spand, så vil den
nye hest være mere rolig. Med mindre det går som det gjorde for
min far :(
Den anden hest trykkede sig for en traktor, og trykkede min fars
hest ud i grøften. Siden dengang har hesten været bange for traktorer,
og det har givet nogle uheld.

Min far har en stor vogn, der vel er 2,5m bred og 4? meter lang.
Den har gummihjul så det ikke larmer. Den har fodbremse, og hvis
vognen er tom kan hestene godt nok løbe med den, men ikke så længe.
Hvis den er fyldt, så løber de ingen steder.

Når far kører heste til, så tager han en erfaren og sætter yderst.
Så sætter han den nye inderst ved siden af, og så er det ellers
ned på en stor vejr, så hestene bare kan løbe hvis der sker noget,
og du møder altid en bil.

JonB

Fra : Holm

Dato : 12-06-02 12:02

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev .html

Hej Jon
Tak for dit lange indlæg..det var meget nyttigt at læse og spændende.
Jeg er ikke bekymret for trafikken som så , for jeg har redet over
limfjordsbroen på min hest i myldretid...og iøvrigt redet meget på
trafikerede veje altid...jeg ved godt det er noget andet med en vogn bagved
, men det må nu være en fordel med sådan en trafik "sikker" hest......:0))
Vi får se om jeg kommer igang med kørslen...det kunne nu være sjovt.

Jeg ved der er en del islændere der bliver brugt til kørsel..især dem der
ikke har tølt i sit sortiment......ha ha ...

Venlig hilsen
Holm