Obligationer
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-02-01 21:02

Hej derude,
Jeg skal til at investerer i obligationer for ca. 150.000 kr.
Men jeg har ikke prøvet det før. Har i nogle hits om hvad
jeg skal være opmærksom på.
Er er noget med at kursen skal være så lav så muligt når man køber ?
Hvilken rente er mest fordelagtigt p.t.?
Håber i 'gamle erfarende' kan hjælpe en nybegynder.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-02-01 22:51

Valget afhænger af din investeringshorisont.

Vi du gerne have pengene rimelig likvide og ikke ønsker nogen risiko,
kan jeg anbefale en 4 pct. obligation, eksempelvis 4 pct.
Øresundsforbindelsen 97 med udløb i 2004. Effektiv rente efter 50
pct. skat er cirka 3,40 pct. 4 procent obligationer er suveræne for
private investorer og garanteret af staten.

Har du en meget kort tidshorisont kan du gå ind samme obligation med
udløb i 2001

Ønsker du at spille med på forventninger om et fald i renten, kan du
med fordel gå ind i en langløbende reallkreditobligation.

Skattefordelen ved 4 pct. obligationer taler dog for, at en privat
investor bør vælge denne type.

vh
Jørgen

Fra : Jon Loldrup

Dato : 24-02-01 17:52

Hvis du investerer langsigtet (over ca. 5 år), så er aktier sikrere at
investere i.
Og så giver de jo også mere afkast.

Det har jeg læst i en bog om investerig...

4% rente er ikke særligt meget, når man trækker inflationsprocenten
fra. Desuden er inflationsprocenten faktisk højere end officielt
angivet, fordi specielle produkt-prisgrupper "smykker" på resultatet.
F.eks. falder computere hele tiden i pris, og det medfører jo en
væsentlig forvrængning af inflationsbilledet.

mvh Jon Loldrup

wrote:

> [...]
>Hvilken rente er mest fordelagtigt p.t.?
>Håber i 'gamle erfarende' kan hjælpe en nybegynder.

med venlig hilsen Jon Loldrup