Ankerdebat fortsat........
Fra : Lars Helboe

Dato : 11-06-02 22:07

Vi havde en ankerdebat her i vinters.

Ankring kan åbenbart få mange op af stolen - alle har en ide om hvordan
ankre skal se ud og om hvordan man ankrer.

Jeg valgte at holde lidt lav profil på et tidspunkt i debatten. Jeg var
kommet med et par påstande om ankre, som nødvendigvis måtte afprøves først.

Vi var i debatten dengang inde på at diskutere ankerets vægt.
Min påstand var, at vægten ikke har noget som helst med ankerets
virkningsgrad at gøre..Det er stadig min holdning!
Et dårligt anker vil kun blive bedre af, at få større vægt eller få en svær
ankerkæde - Hvis du ankrer med en papkasse vil den også blive bedre hvis du
lægger 10 kg. Jern i den!
Hvis du bruger et godt anker har vægten ingen betydning.

Det anker jeg ankrer med vejer 5,5 kg. Og kan sagtens holde en båd på 35
fod. I vinter ankrede jeg ved Gran Canaria med samme type anker - dog med en
vægt på 7,5 kg. til en 45 fods båd.

Ankerets vinkler og evne til at skære sig ned i havbunden er langt vigtigere
end vægten af ankeret.

Alt for få sejlere ankrer.
Prøv at se de overfyldte havne, men stort set ingen ankrer op uden for
havnen, og bliver dermed snydt for den fred og ro man kan finde uden for
havnene.

Hvorfor?
Det skyldes nok, at ankergrejet simpelt hen er for dårligt. Man tror ikke på
at ankeret holder hvis vinden vender om natten, og så er der selvfølgelig
frygten for at tabe et 15 kg paraplyanker på fordækket - eller over tæerne.

Problemet er nok også, at alt for mange sejlere ikke forstår at ankre!
Ankeret skal fires ned samtidig med at dybden måles. Når ankeret har nået
bunden fires kæde eller tov ud så det svarer til mindst 3 * dybde.
Hvis du ankrer på 8 meter vand skal kæden/tovet altså i alt være mindst 24
meter. (Dette gælder alle ankre).
Når kæden/tovet er strakt skal du bakke skibet. Dette glemmer mange sejlere,
men et anker, uanset type, skal bakkes fast.
Hvis man bare "kaster" anker og venter på at båden stopper kan man risikere
at det bare er en lille forhøjning på havbunden som stopper ankeret. Ankeret
skal bakkes ordentligt fast.

Man kan få de fleste ankre til at bide fast på et eller andet tidspunkt. Et
anker af plovtypen vil for eksempel fortsætte hen over en jævn sandbund
indtil det møder en forhøjning, skrænt eller en stor sten etc.
Man er så for alvor på spanden når vinden vender, så vil ankeret jo
fortsætte tilbage over den jævne bund - og forhåbentlig finde fæste inden du
hører lyden af glasfiber mod stenmolen!

Det anker jeg bruger, bakker jeg fast - og når vinden vender arbejder
ankeret sig frit, drejer rundt og graver sig ned igen inden for 1,5 meter.
Vis mig lige et anker som kan slå det!

Jeg vil vove den påstand, at hvis et anker er konstrueret rigtigt, så er
vægten fuldstændig ligegyldig.
Hvis jeg binder opdriftsmiddel i mit anker så det kun lige nøjagtigt kan
dale ned på havbunden, ja så vil det holde lige så godt!

Jeg vil med glæde lave en lille demonstration her i Fåborg!

Lars Helboe
www.uller-matic.dk