Blæser i siden af kabinet ?
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 11-06-02 22:24

Jeg investerer snart i en 120 mm blæser til at sidde i siden af mit
kabinet. Den skal så sidde ud for CPU'en.
Men hvordan skal jeg vende både den og min CPU-blæser for at få det
optimale ud af det (ind/ind eller ud/ud) ?

Hvad kan en pladesmed tage for sådan et lille hul ?

MVH
Simon

Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 23:47

On Tue, 11 Jun 2002 23:23:30 +0200, Simon Walther-Larsen
<waltherlarsen@msn.com> wrote:

> [...]
>Men hvordan skal jeg vende både den og min CPU-blæser for at få det
>optimale ud af det (ind/ind eller ud/ud) ?

Du får mest udbytte af at lade den blæse luft ind
mod CPU'en, for så er det jo den kølige luft udenfor
kassen du køler med.

Men sæt et filter på blæseren da den ellers vil blæse
støv og andet lige hen på CPU køleren, hvilket er
mindre godt.

mvh Mogens

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 12-06-02 06:29

On Wed, 12 Jun 2002 00:46:47 +0200, Mogens <moveng@portalen.no> wrote:

>Du får mest udbytte af at lade den blæse luft ind
>mod CPU'en, for så er det jo den kølige luft udenfor
>kassen du køler med.

Mener du dermed at jeg også bør vende min CPU-blæser ?
Ellers sidder de to blæsere jo og blæser mod hinanden.

MVH
Simon

Fra : Leony

Dato : 12-06-02 06:55

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Mener du dermed at jeg også bør vende min CPU-blæser ?
> Ellers sidder de to blæsere jo og blæser mod hinanden.

Hvis din CPU blæser suger luften væk fra profilet så ville jeg vende den
hvis jeg var dig.
Anyways så kan du jo prøve dig frem, så kan du beholde den opstilling der
viser sig bedst i din situation.

Mht til at lave hullet, så kan du Dremle det selv med en Dremelklon til 150
kr, så har du værktøjet til du skal lave dit næste hul.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Mogens

Dato : 12-06-02 07:52

On Wed, 12 Jun 2002 07:28:37 +0200, Simon Walther-Larsen
<waltherlarsen@msn.com> wrote:

>Mener du dermed at jeg også bør vende min CPU-blæser ?
>Ellers sidder de to blæsere jo og blæser mod hinanden.

Nu skrev du jo ikke hvilken CPU køler du har.
Langt de fleste CPU kølere tager luft fra kabinettet og blæser
den in mod CPU'en, altså ind igennem køleprofilen.
Det er vist kun Alpha kølere der gør det modsatte.

Derfor, hvis du hiver frisk luft ind lige ud for CPU'en vil
det med en standard køler være denne luft som bliver
brugt til afkøling af CPU'en da begge blæsere vil blæse
i samme retning. Har du en Alpha køler vil de selvfølgelig
modarbejde hinanden.

mvh Mogens

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 12-06-02 10:21

On Wed, 12 Jun 2002 08:51:41 +0200, Mogens <moveng@portalen.no> wrote:

[snip]
> Har du en Alpha køler vil de selvfølgelig
>modarbejde hinanden.
[snip]

Hmm.. Det er netop en Alpha 8045 med Pabst 19 db jeg har.

[snip]

Jeg prøver mig frem.

Tak for hjælpen.

MVH
Simon

Fra : Mogens

Dato : 12-06-02 10:33

On Wed, 12 Jun 2002 11:20:53 +0200, Simon Walther-Larsen
<waltherlarsen@msn.com> wrote:

>Hmm.. Det er netop en Alpha 8045 med Pabst 19 db jeg har.

Ikke noget større problem.

Bare lav hullet forskudt i forhold til CPU'en så
den friske luft havner inde ved siden af Alpha'en.
Evt. kan du jo sætte en papskive fast på indersiden
af kabinettet til at holde de to modsat rettede luft-
strømme adskilt. Sådan ville jeg ihvertfald prøve
at lave det hvis jeg havde en Alpha køler.

mvh Mogens

Fra : Jakob M

Dato : 12-06-02 16:06

> Bare lav hullet forskudt i forhold til CPU'en så
> den friske luft havner inde ved siden af Alpha'en.

Eller lave hullet lige over grafikkortet, sådan at både grafikkortet og
CPU blæseren får frisk luft, det har jeg gjort.

Mvh
Jakob

--
"I have a plan so cunning, you can put a tail on it, and call it a
weasel", Lord Blackadder.