idebus=?? og adgang til lydkort fra andet ~
Fra : Dennis Petersen

Dato : 11-06-02 21:42

Hej igen hajer...
Det ser ud til at jeg er ved at komme videre - endelig!

Under opstarten kan jeg se at min ide bus indstilles til 33MHz, og nu er jeg
i tvivl om det nu også kan være rigtigt? Jeg kører med et MS8308D/E (SIS
730S 266MHz) motherboard som gerne skulle køre UDMA33/66/100 og der sidder
100 diske i.
Jeg kan se at man kan overstyre de 33MHz ved at sætte idebus=xx, men jeg ved
bare ikke lige hvor og til hvad?

Derudover kan jeg ikke bruge mit lydkort i KDE3.0 med mindre jeg logger ind
som root - ellers siger den noget med rettigheder på (jeg mener det var)
/dev/sndstat
Rettighederne på /dev/sndstat er crw------- og hvis jeg ændrer dem bliver de
sat tilbage når jeg genstarter maskinen? Hvordan får jeg den til at holde op
med det?

Og så har jeg lige et sidste spørgsmål:
Jeg har sat en Harddisk i efter installationen, og jeg havde tænkt mig at
lave en SWAP partition og en EFS3 partition som skal mountes - hvordan gør
man så lige det? (Det var jo dejligt nemt under installationen)
mvh
Dennis P

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-06-02 12:19

Dennis Petersen wrote:

> Under opstarten kan jeg se at min ide bus indstilles til 33MHz, og nu er
> jeg i tvivl om det nu også kan være rigtigt? Jeg kører med et MS8308D/E

Jo, den er god nok.

> (SIS 730S 266MHz) motherboard som gerne skulle køre UDMA33/66/100 og der
> sidder 100 diske i.

Hold da fast, du må have et stort kabinet

> Jeg kan se at man kan overstyre de 33MHz ved at sætte idebus=xx, men jeg
> ved bare ikke lige hvor og til hvad?

Du ka' da godt prøve at overclocke IDE-bussen - men Linux vil ikke lade dig
overclocke den særlig meget. Desuden plejer det at give problemer.

> [...]
> Rettighederne på /dev/sndstat er crw------- og hvis jeg ændrer dem bliver
> de sat tilbage når jeg genstarter maskinen? Hvordan får jeg den til at

Hvilken distro? De har forskellig sikkerhedspolitik mht. /dev.

> Jeg har sat en Harddisk i efter installationen, og jeg havde tænkt mig at
> lave en SWAP partition og en EFS3 partition som skal mountes - hvordan gør
> man så lige det? (Det var jo dejligt nemt under installationen)

EFS3? Mener du ikke ext3?

cfdisk /dev/hdX
<opret en type82 (swap) og en type83 (ext3) partition>
mkswap /dev/hdX1
mkfs -t ext2 -j /dev/hdX2
<Rediger så /etc/fstab og indsæt de to nye partitioner>

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail

Fra : Dennis Petersen

Dato : 25-06-02 21:37

> Hvilken distro? De har forskellig sikkerhedspolitik mht. /dev.
Redhat 7.2
Og det drejer sig om /dev/dsp som stadig ikke har de rigtige rettigheder
selvom jeg har kørt sndconfig.
Kan du hjælpe? (Undskyld det tog lidt lang tid, men jeg nedprioriterede det
lige pga. mail og sikkerhed)...
mvh
Dennis P

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-02 00:06

Dennis Petersen wrote:

> Redhat 7.2
> Og det drejer sig om /dev/dsp som stadig ikke har de rigtige rettigheder
> selvom jeg har kørt sndconfig.

Nu kører jeg ikke længere RedHat, men jeg kan da prøve. Login-systemet
sætter ejerskab ved login og logout. Hvad der stilles og hvad det stilles
til, defineres i /etc/security/console.perms.

Standardindstillingen for /dev/dsp og venner er at skifte ejerskabet til den
netop indloggede bruger; dette giver læse- og skriveadgang (dvs. så man kan
ind- og afspille lyd).

Bemærk, at disse ejerskaber kun stilles automatisk ved *lokal* login (dvs.
på X eller en virtuel konsol - tty1-tty6).

Bemærk også at rettigheden kun gælder den *først* indloggede bruger. Logger
du således ind som 'root' på tty1, stilles rettigheden til /dev/dsp til at
være stillet til root. Logger du herefter ind på tty2 som almindelig
bruger, bliver ejerskabet *ikke* stillet, da det allerede er sat til det
første login - nemlig root.

/Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-06-02 12:47

Dennis Petersen wrote:

> Hej igen hajer...

Haj, haj...

> [...]
> jeg i tvivl om det nu også kan være rigtigt? Jeg kører med et MS8308D/E
> (SIS 730S 266MHz) motherboard som gerne skulle køre UDMA33/66/100 og der

Diske på linux maskiner kører altid 33 MHz under opstart. Du kan ændre det
senere med hdparm og tilføje de options, du finder frem til er de bedste,
til EXTRA_PARAMS optionen i filen /etc/sysconfig/harddisks .

> Jeg kan se at man kan overstyre de 33MHz ved at sætte idebus=xx, men jeg
> ved bare ikke lige hvor og til hvad?

Det er også en mulighed. Du skal tilføje 'idebus=xx' til kernel linien i
/boot/grub/grub.conf . Men hdparm er altså den bedste løsning EMM.

> [...]
> Rettighederne på /dev/sndstat er crw------- og hvis jeg ændrer dem bliver
> de sat tilbage når jeg genstarter maskinen? Hvordan får jeg den til at

Har du tjekket, at det virker at ændre permissions på /dev/sndstat ? Jeg
har de samme permissions som dig og her virker lyden fint. Prøv at køre
sndconfig og se om det hjælper.

> [...]
> lave en SWAP partition og en EFS3 partition som skal mountes - hvordan gør
> man så lige det? (Det var jo dejligt nemt under installationen)

1). Disk i (sætter du den ind som master på IDE-2 kommer den til at hedde
hdc. Som slave på IDE-2 kommer den til at hedde hdd osv.) Vi siger, at
din nye disk kommer til at sidde som master på IDE-2 og derfor kommer
til at hedde /dev/hdc.
2). Partitioner disken med fdisk /dev/hdd . Dine almindelige partitioner
giver du typen 82 (Linux). Din swap partition giver du typen 83 (Linux
swap). Vi siger, at du først laver to almindelige partitioner (/dev/hdd1
og /dev/hdd2) og så een swap partition (/dev/hdd3).
3). Lav filsystem på hver almindelig partition med 'mkfs.ext3 /dev/hdd1' og
'mkfs.ext3 /dev/hdd2' .
4). Lav filsystem på hver swap partition med 'mkswap /dev/hdd3' .
5). Tilføj flg. til /etc/fstab:

/dev/hdd1 /plads ext3 defaults 1 2
/dev/hdd2 /lebensraum ext3 defaults 1 2
/dev/hdd3 swap swap defaults 0 0

6). Lav mount points

mkdir /plads /lebensraum

7). Mount dine nye partitioner: 'mount -a'
8). Check at din nye swap partition kører med 'swapon -s' og se om den
er med i listen. Ellers kør 'swapon'.

MVH
-Claus