Opgradering: kabinet- og strømforsyningssp~
Fra : - = KG = -

Dato : 11-06-02 21:35

Jeg sidder pt. på en PIII 600, ATX kabinet.
Jeg skal snart opgradere til AsusA7V333 bundkort med Athlon XP 2000+ og 512
DDR PC2700 Ram.

Efter at have printet et billede af selve stikkene på AsusA7V333 bundkortet,
kunne jeg konstatere at mit nuværende kabinet mangler huller til 2 USB stik
samt Audio stik. Oven i det har jeg hørt at en 300W strømforsyning er
påkrævet og det ved jeg ikke om jeg har. Jeg har kigget på den og der var en
masse tabeller - bl.a denne linie:

+3 3V & +5V
100W
130W
160W
220W

Så derfor går jeg ud fra strømforsyningen ikke rækker til min forestående
opgradering ? Siden kabinettet heller ikke helt passer overvejer jeg nu at
købe helt nyt kabinet med strømforsyning også - er det det rigtige valg her
?

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-02 21:56

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bundkortet,
> kunne jeg konstatere at mit nuværende kabinet mangler huller til 2 USB

Det skal du ikke græde over.

Der følger altid en ny bagplade med til et bundkort.

Bagpladen er en lille ting på ca. 45x160mm og dens layout er bestemt af
bundkortet.

Claus

Fra : - = KG = -

Dato : 11-06-02 22:17

> Der følger altid en ny bagplade med til et bundkort.
>
> Bagpladen er en lille ting på ca. 45x160mm og dens layout er bestemt af
> bundkortet.

Det er altid noget :)

Men hvad med strømforsyningen ? Der er jeg vel nødt til at investere i en ny
?

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-02 22:52

> Det er altid noget :)
>
> Men hvad med strømforsyningen ? Der er jeg vel nødt til at investere i en
ny
> ?

Kan du ikke finde den nøjagtige modelbetegnelse på den du har?

Så kan vi finde ud af hvad det er for noget...........

Claus

Fra : Esben

Dato : 11-06-02 23:53

> [...]
> købe helt nyt kabinet med strømforsyning også - er det det rigtige valg her

Hvis din nuværende strømforsyning kun er på 200-250watt, er det nok
nemmest og billigst at købe et nyt kabinet. De fås fra ca. 300 kr og opad,
og dette kabinet skal så mindst have en 300watt strømforsyning. Så har du
næsten også en komplet PC til overs.

--
Esben

Fra : - = KG = -

Dato : 12-06-02 00:00

> [...]
> og dette kabinet skal så mindst have en 300watt strømforsyning. Så har du

Vil nu satse på at nøjes med ny strømforsyning og så klaske det hele i mit
nuværende kabinet. Det kan da umuligt være billigere at købe nyt kabinet +
strømforsyning end kun strømforsyning ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-02 07:39

> Vil nu satse på at nøjes med ny strømforsyning og så klaske det hele i mit
> nuværende kabinet. Det kan da umuligt være billigere at købe nyt kabinet +
> strømforsyning end kun strømforsyning ;)

Tjah hvis prisen er vigtig så vil jeg anbefale dig at kigge på PSU-priser
hos www.compumail.dk

Men husk på at de billigste PSU'er også er dem der larmer mest.

Typisk er billige PSU'er også opgivet til at levere væsentlig mere effekt
end de reelt kan klare over længere tid.

Antec (www.antec-inc.com) som er én af de seriøse PSU-producenter har for et
par md. siden lavet en lille ting på deres hjemmeside for at fortælle om
PSU'ens rolle i en computer.

De kalder det Han's Workshop (www.hansworkshop.com) og jeg tror at du vil
finde det interessant. Se bort fra at de anvender deres egne PSU'er som
eksempel og lær i stedet om vigtigheden af at have en god PSU.

I øvrigt som mener jeg ikke at AMD anbefaler så lille en PSU til den CPU du
har valgt.

Claus

Fra : Esben

Dato : 12-06-02 12:45

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ae5vde$15tk$1@news.cybercity.dk...

> Vil nu satse på at nøjes med ny strømforsyning og så klaske det hele i mit
> nuværende kabinet. Det kan da umuligt være billigere at købe nyt kabinet +
> strømforsyning end kun strømforsyning ;)

Nej, måske ikke billigere, men en ny strømforsyning koster omkring 180kr, og et nyt kabinet koster fra ca. 300 kr og op - men har du
et lækkert kabinet i forvejen, er det nok bedst at vælge en ny strømforsyning kun.

--
Esben

Fra : - = KG = -

Dato : 12-06-02 15:32

> Nej, måske ikke billigere, men en ny strømforsyning koster omkring 180kr,
og et nyt kabinet koster fra ca. 300 kr og op - men har > du et lækkert
kabinet i forvejen, er det nok bedst at vælge en ny strømforsyning kun.

Hmm det ser ud til at der ikke er en bagplade med til AsusA7V333 og dermed
er der ikke hul til audio stikkene på mit nuværende kabinet. Derfor tror jeg
nu at det både bliver kabinet og strømforsyning jeg skal have fat i.

Jeg kan dog ikke finde de priser du nævner - det andet hardware køber jeg
hos www.imw.dk (Multimedia World) og det ville være praktisk hvis jeg også
kunne finde et brugbart kabinet + strømforsyning der, men priserne ligger
noget højere.

Jeg har ikke behov for et fantastisk design osv - prisen er vigtigst..

Fra : Esben

Dato : 12-06-02 16:31

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ae7m0f$rm$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> kunne finde et brugbart kabinet + strømforsyning der, men priserne ligger

Er det et krav at du køber delene hos multimediaworld?
Jeg købte for nyligt et kabinet hos www.shg.dk i Århus, nærmere betegnet dette:
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=810040&kat=
Det har allerede de ekstra huller til audio-stikkene, så du behøver ikke at bore.

Iøvrigt en glimrende butik, efter mine erfaringer.

--
Esben

Fra : Gert Vest

Dato : 12-06-02 17:15

> [...]

jeg
> nu at det både bliver kabinet og strømforsyning jeg skal have fat i.

Der er bagplade med til Asus A7V333 Raid. Så tror du ikke der er med til den
uden ?

GV

Fra : - = KG = -

Dato : 12-06-02 21:29

> Der er bagplade med til Asus A7V333 Raid. Så tror du ikke der er med til
den
> uden ?

ok, men kan det betale sig at nøjes med at udskifte strømforsyningen, eller
kan jeg ligeså godt købe et nyt kabinet oveni ?
Og når de 2 ting er købt så er der vel ikke andet jeg skal have vel - så er
A7V333 motherboard, Athlon XP 2000+ cpu, ram og alt mit gamle grej lige til
at installere ikke ?

Fra : Esben

Dato : 13-06-02 11:51

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ae8au4$13hi$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> A7V333 motherboard, Athlon XP 2000+ cpu, ram og alt mit gamle grej lige til

Der skal en køler på cpu'en, den der sidder på din cpu nu er sikkert ikke kraftig nok. Hvis cpu'en hedder noget med "Box", følger
der er køler med. Vær for alt i verden ekstremt forsigtig når du sætter den på, hvis der brækker en mikroskopisk flig af cpu'en, kan
den blive ødelagt.

--
Esben