Bedste C-bog og bedste win32-compiler
Fra : Lincoln

Dato : 11-06-02 21:31

Jeg står og skal have fundet nogle danske bøger til programmering på
C-niveau på htx. Vi er en gruppe af elever, der hellere vil lære C end
Delphi, da vi mener, vi kan bruge C til langt mere. C bliver jo brugt
flere steder, og kan kompileres på et utal af platforme.

Jeg har søgt lidt på nettet efter C-bøger på dansk, men kan kun finde
"C/C++ - grundbog i programmering" af Henrik Kressner
Er det en bog, der kan anbefales?

Vi kender alle mere eller mindre til PHP og vi vil gerne ende med at
lave et grafisk interface til de programmer, vi laver i C. Også selvom
dette ikke nødvendigvis er i pensum. Det ville være godt, hvis
bøgerne/bogen dækkede dette.

Hvilken compiler kan I anbefale til brug i win32-miljøer?
lcc win32: http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/
Eller GNU-compileren?

/ lincoln@sol.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 11-06-02 21:56

Den Tue, 11 Jun 2002 22:31:17 +0200 skrev Lincoln:
> [...]
>
>Jeg har søgt lidt på nettet efter C-bøger på dansk, men kan kun finde
> "C/C++ - grundbog i programmering" af Henrik Kressner

Hold jer langt fra bøger der blander C og C++ sammen. Jeg ved af
erfaring, at hvis man får dem blandet sammen, så bliver det så rodet,
at ingen af sprogene er til at finde ud af.

Find en bog der omhandler _et_ af sprogene.

> [...]
>bøgerne/bogen dækkede dette.
>
>Hvilken compiler kan I anbefale til brug i win32-miljøer?

Grafiske programmer i C under win32? Sæt hellere et par år af til det
projekt.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Chris

Dato : 11-06-02 23:30

On Tue, 11 Jun 2002 22:31:17 +0200, Lincoln <lincoln@sol.dk> wrote:

Jeg lærte C ved at læse mig igennem et par bøger. Den bedste hed "C
Programming" af Ivor Horton, men den ser ud til at være gået ud af
produktion.

Ivor Horton har dog skrevet et hav af andre bøger om blandt andet C,
og selvom sproget er engelsk, så skriver han utroligt letforståeligt.

Led selv efter på www.wrox.com, som er Ivor Hortons forlag.

Min favorit compiler er GCC. På min maskine med Windows har jeg
installeret MinGW32 (GCC til Windows 32-bit uden Unix emulation
layers). www.mingw.org

Det dejlige ved GCC er, at den findes til et hav af forskellige
platforme. Har man først lært at bruge compileren, kan man let
kompilere på såvel Unix-maskiner som Windows-maskiner.

Venligst
Chris

Fra : Klaus Petersen

Dato : 12-06-02 10:08

> Vi er en gruppe af elever, der hellere vil lære C end
> Delphi, da vi mener, vi kan bruge C til langt mere. C bliver jo brugt
> flere steder, og kan kompileres på et utal af platforme.

Det er helt afhængigt af hvad du skal lave. Delphi er overhovedet ikke
et dårligt sprog at kunne, fordi delphi er meget velegnet til at lave
noget hurtigt og så er det noget nemmere at komme i gang med.

Grafiske brugerflader i (Visual) C er ikke noget man bare lige laver - det
er faktisk blandt noget af det mere komplicerede, jeg har programmeret
(selv om det absolut ikke tager "et par år at lære", som en anden påstod).
Jeg har indtil videre arbejdet ca. et år med grafiske brugerflader og synes
stadigvæk er det er noget rod og meget omstændigt i C.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-06-02 10:55

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote

> [...]
synes
> stadigvæk er det er noget rod og meget omstændigt i C.

Hvis man mener at det er relativt nemt i Delphi og relativt kompliceret i
Visual C++, at lave grafiske brugergrænseflade til MS-Windows platformen
(hvilket jeg er helt enig i), så kunne det være en ide at prøve C++Builder.
Den kombinerer de 2 ting, for det _er_ Delphi, "blot" med en C++ compiler i
stedet.
Det er eksakt lige nemt at lave grafisk brugergrænseflade i Delphi og
C++Builder - det er kun sprogsyntaksen der er forskellig.
Hvis man gerne vil bruge C++ i stedet for ObjectPascal, er der argumenterne
mod at bruge C++Builder de samme som mod Delphi, bortset fra sprogargumentet
naturligvis.
Man kan downloade en trial af såvel Delphi som C++Builder fra
www.borland.com

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 12-06-02 12:18

> Det er eksakt lige nemt at lave grafisk brugergrænseflade i Delphi og
> C++Builder - det er kun sprogsyntaksen der er forskellig.

Nemlig - hvilket på en måde også er en ulempe. Man lærer næsten intet om
grafiske brugerflader i windows ved at lave det i delphi / C++ Builder.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-06-02 13:04

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote

> Nemlig - hvilket på en måde også er en ulempe. Man lærer næsten intet om
> grafiske brugerflader i windows ved at lave det i delphi / C++ Builder.

Det er lidt for generelt formuleret efter min mening.

At lave grafiske brugergrænseflader, er efter min opfattelse, noget med
brugervenlighed, ergonomi, grafisk design etc., og ikke så meget hvilken
teknologi man bruger til at implementere med.

Man lærer næsten intet om Win32 API'et eller MFC ved at bruge Delphi eller
C++Builder.
Derimod lærer man VCL biblioteket at kende, uanset om man bruger Delphi
eller C++Builder.
Om det er godt eller skidt afhænger af hvad man ønsker at opnå.

Der er naturligvis mange ting man skal overveje i værktøjsvalg, f.eks.:
* tilgængelighed af trediepart komponenter
* afhængighed af leverander
* mulighed for portere til andre platforme
* pris
* kvalitet
* produktivitet
* stabilitet

Det bedste værktøj findes ikke.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lincoln

Dato : 12-06-02 18:09

Mogens Hansen wrote:
> Man kan downloade en trial af såvel Delphi som C++Builder fra
> www.borland.com

Mener I det er vigtigt at have et grafisk program til udviklingen af
software i C og C++... Kan man i virkeligheden ikke bare nøjes med en
teksteditor med lidt farvekodning, og så lære det ordentligt?
Eller vil det være overkill?

/ lincoln.sol.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-02 19:03

Den Wed, 12 Jun 2002 19:09:10 +0200 skrev Lincoln:

> [...]
>software i C og C++... Kan man i virkeligheden ikke bare nøjes med en
>teksteditor med lidt farvekodning, og så lære det ordentligt?

Lær sproget først, det skal du ikke bruge noget grafisk program til. Når
du så kan sproget, så kan du begynde at lege med grafiske bruger-
grænseflader, og der er det en fordel med et program til formålet.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-06-02 21:38

> [...]

> software i C og C++... Kan man i virkeligheden ikke bare nøjes med en
> teksteditor med lidt farvekodning, og så lære det ordentligt?

Kan du uddybe lidt, hvad du mener med "lære det ordentligt" ?

Mener du f.eks. at en grafisk brugergrænseflade ikke er ordentlig, hvis den
er lavet med et lettere tilgængeligt værktøj ?

Man kan godt nøjes med en simpel editor, en compiler og en debugger.

Hvad er det du ønsker at lære og hvorfor ?
F.eks.
* Win32 API programmering
* C programmering
* C++ programmering

De 3 ting bør læres uafhængigt af hinanden. Gør dig selv den tjeneste ikke
at prøve at lære 2 ting på een gang.
Rækkefølgen er dog ikke ligegyldig, for man skal kunne noget C for at lære
Win32 API, som er C baseret.

Den kompromisløse, optimale måde at lave en grafisk brugergrænseflade i C
eller C++ findes ikke.
Der er faktorer, som jeg nævnte, der skal afbalanceres f.eks:
[...]

En væsentlig konsekvens af det, er at prøve at skrive programmer, så den
væsentligste programlogik er uafhængig af brugergrænsefladen - men det er
ikke altid trivielt at opnå.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lincoln

Dato : 15-06-02 21:41

Mogens Hansen wrote:

> Kan du uddybe lidt, hvad du mener med "lære det ordentligt" ?

At man lærer et sprog fra bunden ved at starte med en teksteditor, og så
gå videre til et grafisk program, når man har fået styr på det
grundlæggende.

> Mener du f.eks. at en grafisk brugergrænseflade ikke er ordentlig, hvis den
> er lavet med et lettere tilgængeligt værktøj ?

Nej.

/lincoln@sol.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-06-02 22:06

"Lincoln" <lincoln@sol.dk> wrote
> Mogens Hansen wrote:

[snip]

> At man lærer et sprog fra bunden ved at starte med en teksteditor, og så
> gå videre til et grafisk program, når man har fået styr på det
> grundlæggende.

Hvis du med et grafisk program mener et IDE (Integrated Development
Environment), så indeholder de typisk:
* En tekst editor
* Et make-system
* En debugger
* Et hjælpe system
Ingen af de ting gør det sværere at lære det grundlæggende - tværtimod.

Ofte indeholder IDE'erne også forskellige biblioteker til f.eks.
brugergrænseflade, database tilgang etc. som ikke er standardiseret.
Det kan være svært i starten at vide hvad der hvilken funktionalitet der er
bredt tilgængeligt og hvilken der er speciel for en given platform,
leverandør eller produkt.

Så et udemærket sted at starte er, som du selv er inde på, en god bog og en
brugbar compiler.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lincoln

Dato : 12-06-02 17:57

Klaus Petersen wrote:
> Det er helt afhængigt af hvad du skal lave.

De fleste open source-projekter, jeg har set på nettet, er enten lavet i
C eller C++.

Eneste delphi-projekt, jeg har hørt om, er Stone's Webwriter...

> Delphi er overhovedet ikke
> et dårligt sprog at kunne, fordi delphi er meget velegnet til at lave
> noget hurtigt og så er det noget nemmere at komme i gang med.

Men er Delphi ikke closed source og forbeholdt Win32 og en lille smule
Linux? Jeg ved godt at man kan få gamle Delphi-versioner gratis, men man
hænger vel på Borland, hvis man vil have nyeste og bedste.

C-compilere findes jo til alle mulige sjove ting - inklusive vores
TI89'ere :)

> [...]
> Jeg har indtil videre arbejdet ca. et år med grafiske brugerflader og synes
> stadigvæk er det er noget rod og meget omstændigt i C.

Hvilket bibliotek benytter du dig af? GTK, Tcl/Tk eller lignende?

/ lincoln@sol.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-06-02 21:31

"Lincoln" <lincoln@sol.dk> wrote in message news:3D077D49.6050702@sol.dk...

[snip]
> Men er Delphi ikke closed source og forbeholdt Win32 og en lille smule
> Linux?

Jo

> Jeg ved godt at man kan få gamle Delphi-versioner gratis, men man
> hænger vel på Borland, hvis man vil have nyeste og bedste.

Ja
Den findes dog i en Personal Edition, som vist frit kan downloades (så vidt
jeg husker).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 12-06-02 12:18

> Hvilken compiler kan I anbefale til brug i win32-miljøer?
> lcc win32: http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/
> Eller GNU-compileren?

Jeg er selv ny i C++ programmering, men den flotteste Windows baserede
FreeWare C/C++ compiler, som jeg har set, kan findes her
http://www.bloodshed.net/devcpp.html . Tillige er der en hel del
dokumentation på dette meget spændende WEB-sted.
Udviklingsmiljøet/Compileren kan downloades som en samlet pakke, der er
installeret og køreklar på få minutter.

Ver. 4 inkl. MingW compiler download: 7.5Mb
Ver. 5 inkl. MingW compiler download: ca. 10Mb (beta version og mangler
stadig noget dokumentation)

Venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 12-06-02 14:34

Lincoln <lincoln@sol.dk> skrev:
> Jeg står og skal have fundet nogle danske bøger til programmering på
> C-niveau på htx.

"The C Programmeing Language" af Kernighan og Ritchie (K&R) er
oversat til dansk. Det er en god og anbefalelsesværdig lærebog i C.

> [...]
> lave et grafisk interface til de programmer, vi laver i C. Også selvom
> dette ikke nødvendigvis er i pensum. Det ville være godt, hvis

Det gør K&R ikke. Bogen handler om C, og intet andet. C understøtter
ikke grafiske brugergrænseflader som en del af sproget.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-06-02 12:37

On Wed, 12 Jun 2002 13:34:17 GMT,
Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> wrote:

> "The C Programmeing Language" af Kernighan og Ritchie (K&R) er
> oversat til dansk. Det er en god og anbefalelsesværdig lærebog i C.

Er det ikke kun den ikke oversatte udgave, der er god og
anbefalelsesværdig? Jeg har da hørt at oversættelsen skulle være gået
rimelig galt nogen steder.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 13-06-02 22:29

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> skrev:

> Er det ikke kun den ikke oversatte udgave, der er god og
> anbefalelsesværdig? Jeg har da hørt at oversættelsen skulle være gået
> rimelig galt nogen steder.

Jeg har ikke læst den danske udgave, så jeg kan ikke sige noget om
oversættelsens kvalitet. Men jeg tvivler på at en oversættelse
udgivet af et etableret dansk forlag kan være så dårlig at bogen
ophører med at være god.

Men det kunne da være interessant er at høre erfaringer fra nogen
som har læst den danske udgave.

Fra : Ivan Johansen

Dato : 12-06-02 18:37

Lincoln wrote:

> [...]
> Delphi, da vi mener, vi kan bruge C til langt mere. C bliver jo brugt
> flere steder, og kan kompileres på et utal af platforme.

Det glæder mig at man er begyndt at lære lidt programmering, det gjorde
man ikke da jeg tog htx for nogle år siden. Om C er bedre end Delphi er
jeg dog ikke så sikker på. Personligt mener jeg at C kun er brugbart til
embeddede systemer. Ellers vil jeg anbefale C++, som jeg mener er bedst
til generel programmering.

> Jeg har søgt lidt på nettet efter C-bøger på dansk, men kan kun finde
> "C/C++ - grundbog i programmering" af Henrik Kressner
> Er det en bog, der kan anbefales?

Jeg har aldrig hørt om nogen gode bøger om C eller C++ på dansk. Hvad er
der i vejen med bøger på engelsk? I kommer alligevel ikke uden om
engelsk i forbindelse med programmering. Og hold jer langt væk fra bøger
der blander C og C++ sammen.

> [...]
> lave et grafisk interface til de programmer, vi laver i C. Også selvom
> dette ikke nødvendigvis er i pensum. Det ville være godt, hvis

Jeg tror at det bliver svært at finde en ordentlig bog, der både
beskriver sproget og grafiske brugergrænseflader.

> Hvilken compiler kan I anbefale til brug i win32-miljøer?
> lcc win32: http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/
> Eller GNU-compileren?

Til C-programmering kan det nok nærmest være ligegyldigt hvilken
compiler der anvendes, men det er en stor fordel hvis der følger en god
debugger med. Det er nemt at lave fejl i C.

Til C++ vil jeg anbefaler Borland C++ Builder, der gør det ufatteligt
nemt at lave brugergrænseflader.

Ivan Johansen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-06-02 21:16

Lincoln wrote:

> [...]

> Vi kender alle mere eller mindre til PHP og vi vil gerne
> ende med at lave et grafisk interface til de programmer,

De to emner "C-programmering" og "Programmering af grafiske
brugerflader" behøver ikke nødvendigvis at hænge sammen.
Som regel er det altid godt, at "lære en ting ad gangen".
En anden I tråden rådede, jer således til at lære "almindelig" C
først, og så kigge på grafisk brugerflader. Der er dog
også en anden mulighed.

Da I allerede kan programmere i PHP var det måske en
idé at se på GTK. GTK anvendes til at lave grafiske brugerflader.
Det gode ved GTK er, at det kan anvendes sammen med mange
sprog heriblandt både PHP og C. Har I først lært princippet i det
ene sprog, burde det ikke være svært at overføre det til det andet.

Bemærk, at der findes en GUI-Builder kaldet Glade
(som anvendes på samme måde som builderen i Delphi).

GTK til PHP kan I læse om på

http://gtk.miester.org/

Glade kan I finde her:

http://glade.gnome.org/