dronningebiografier "fagets folk ureflekte~
Fra : Johan Beuschau

Dato : 11-06-02 20:53

Det drejer sig om slægtskabet mellem Dronning Bodil og ærkebiskop Asser, et
sådant slægtskab postuleres af bl.a. Hal Kock i Politikens Danmarkshistorie
1963, af Ole Fenger i Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie 1989, af
Karre Rübnre Jørgensen i Den store danske Encyklopædi 1995 og refereres
desuden ukritisk af flere forfatter til dronningebiografier fra de senere
år.

Spørgsmålet er vel ikke af den store betydning, men det har længe ærgret
mig, at man således i den brede historieformidling kan komme ud for at
fagets folk ureflekteret videregiver påstande, som nemt må kunne ses at være
mildt sagt tvivlsomme.

Med venlig hilsen
Annette Denman
Bøged Strandvej 11
4200 Præstø

Dette er forsket af min moder, se venligst hele teksten samt forklaring på
hjemmesiden :

http://users.cybercity.dk/~cft10721/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-06-02 06:28

Undskyld, men denne ng. handler om lokalhistorie.

Med venlig hilsen.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-06-02 21:02

Undtagelsesvis kommer jeg med et indlæg i denne gruppe.
Herluf Holdt har selvfølgelig ret i at dette er en gruppe der handler om
lokalhistorie.
Men vi ved jo allesammen at gruppen dk.videnskab.historie er ødelagt af en
hr. Bo Warming, så alle indlæg deri på forhånd bliver betragtet som
useriøse.
Så jeg foreslår at vi bærer lidt over med grænsetilfældende, især når det
som tilfældet her er, at dette indlæg indeholder en spændende rettelse til
Danmarkshistorien.

Henning Jensen

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-06-02 22:43

"Henning Jensen" <Henning@homespun.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når det som tilfældet her er, at dette indlæg indeholder en
> spændende rettelse til Danmarkshistorien.

Det har du da ganske ret i, - og det var faktisk et grænsetilfælde
fordi man spurgte til slægtskabet ))

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Min bedstemor er glad for børn, for hun har ingen katte".

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-06-02 23:21

Bent Fleron skrev:

> Det har du da ganske ret i, - og det var faktisk et grænsetilfælde
> fordi man spurgte til slægtskabet ))

I så fald var det nok genealogigruppen der var nærmest.

T.T.

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-06-02 09:43

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> I så fald var det nok genealogigruppen der var nærmest.

Enig

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Gamle mennesker danser ikke. De går bare sådan lidt rundt".

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-06-02 23:34

"Henning Jensen" <Henning@homespun.dk> skrev Wed, 12 Jun 2002 22:01:33
+0200

> [...]
>useriøse.
>Så jeg foreslår at vi bærer lidt over med grænsetilfældende

For min skyld ingen alarm - bare i ikke trækker Bo med herover.

Men det ligger jo nok egentlig nærmere på genealogigruppen.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-06-02 05:24

Henning Jensen wrote:
.. . . ..
> Men vi ved jo allesammen at gruppen dk.videnskab.historie
> er ødelagt af en hr.
...B. W....,
> [...]
> især når det som tilfældet her er, at dette indlæg indeholder
> en spændende rettelse til Danmarkshistorien.
.. . . . .
Det kan jeg tilslutte mig helt. Selvfølgelig må lokalhistorien da kunne give
asyl til ofre for den megaloman. Jeg vidste ikke at han også har ødelagt den
gruppe. Jeg fik vejledning i dk.velkommen i, hvordan man kan spærre for
indlæg fra en bestemt person, men det hjælper jo ikke, hvis alle "trådene"
bliver infiltreret. Der bør være en højere instans, som kan udelukke folk,
der ikke overholder "netiketten". Noget må udvirkes.

Undskyld min tidligere afvisning, der er jo rigelig plads her i gruppen -
bare synd at ikke så mange får glæde af indlæggene.

Herluf Holdt, DK-3140
(lykkelig for at bw ikke har fået smag for jernbaner endnu)