to spørgsmål
Fra : Allan Bredahl

Dato : 11-06-02 19:57

Hej

Jeg er ved seriøst at overveje at skifte til en ADSL linie, og er lidt i
tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg har et stort behov for at kunne sætte routeren op som jeg vil da jeg
kører mange forskellige services på forskellige maskiner, som jeg vil have
adgang til udefra.

Dette plus en liberal holdning til porte o.s.v er det der primært skal
afgøre det for mig, men hvilken udbyder skal man gå efter hvis det er det
man er på udkig efter.

Jeg har lidt på fornemmelsen at TDC er ret strikse på dette felt ??

punkt to : hvad skulle være fordelen ved at ha' 2 dynamiske IP'er ?

mvh

Allan

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 12-06-02 16:54

"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er ved seriøst at overveje at skifte til en ADSL linie, og er lidt i
> tvivl om hvad jeg skal vælge.

Tele Danmark Bredbånd ADSL er umiddelbart den løsning, som tiltaler mig
mest, den er let at sætte op (DHCP) og har ubetinget flest hastigheder at
vælge imellem.

> Jeg har et stort behov for at kunne sætte routeren op som jeg vil da jeg
> kører mange forskellige services på forskellige maskiner, som jeg vil have
> adgang til udefra.

Ved ovenstående løsning kan du ikke leje routeren af TDC som du kan ved
f.eks. NetExpress - men ved køb af D-Link 804 er der da opsætningshjælp at
hente hos hotline (standard opsætning). Du råder selv helt og holdent over
hvordan du konfigurerer routeren. Da du ikke specificerer hvilke tjenester
routeren skal understøtte kan jeg ikke umiddelbart komme med bedre forslag i
den sammenhæng.

Ikke medmindre du bestiller Pro@ccess

> punkt to : hvad skulle være fordelen ved at ha' 2 dynamiske IP'er ?

At du kan koble en hub/switch direkte til ADSL-modemet hvorefter de bliver
tildelt fra DHCP-serveren (Tele Danmark Bredbånd ADSL).
Du behøver altså ikke en router - som typisk er en del dyrere end en
hub/switch.

- Martin Krogh Pedersen

www.dsl-faq.dk/crew.asp

Fra : Allan Bredahl

Dato : 12-06-02 17:39

Mange tak for svaret, omend noget ensporet hvad udbyder angår.

> [...]
> tildelt fra DHCP-serveren (Tele Danmark Bredbånd ADSL).
> Du behøver altså ikke en router - som typisk er en del dyrere end en

Nu har jeg flere maskiner på mit netværk der kører på en 100 mbit switch og
på dette netværk sidder to Linux. gateways.

Vil det dermed sige at jeg kan bruge de to iper på hver af disse og dermed
få to adgange til internettet i mit netværk ??

Allan

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 12-06-02 17:57

> [...]
> routeren skal understøtte kan jeg ikke umiddelbart komme med bedre forslag

Ved du om en router skal understøtte Multi-Nat, for at man kan opsætte sin
egen webserver, mailserver?

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 16-06-02 20:51

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du om en router skal understøtte Multi-Nat, for at man kan opsætte sin
> egen webserver, mailserver?

Det behøver den ikke.

-Martin Krogh Pedersen

www.dsl-faq.dk/crew.asp

Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Tele Danmark A/S