Usability Design kontra. Flash
Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 11-06-02 19:07

Hej NG

Jeg er studerende og er ved at skrive mit afgangsprojekt. Dette projekt
omhandler Web Usability Design og især de Guidelines der er sat af den
danske "internetguru" Jakob Nielsen. Som udviklere indenfor flash i denne NG
måske er klar over er Jakob Nielsen meget stor modstander af animation på
nettet. Jeg skal i min opgave ud at modargumentere størstedelen af de
argumenter mod animation som Nielsen bla. i sin kendte artikel "Flash 99%
bad" (se www.useit.com) står for, da jeg mener at størstedelen af hans
argumenter ikke længere er valide og ganske enkelt afgrænser innovative
muligheder.

Er der derfor nogen i denne NG som kender litteratur/artikler/lignende
indenfor design og kommunikation der taler FOR animation? (udover "flash 99%
good" af Airgid, Reindel)

Nogen der kender til litteratur/artikler/lignende der taler mod Jakob
Nielsen (der må sgu være MEGET)?

Hvis nogen har noget kontruktivt input som de tror måske kunne bruges i
denne sammenhæng er de også meget velkomne.

På forhånd tak.
Anders

PS. Send mig gerne en mail i stedet for indlæg

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 11-06-02 19:55

Anders Bo Pedersen <shades@vkr.k-net.dk> wrote:

> [...]
>
> På forhånd tak.
> Anders
>
> PS. Send mig gerne en mail i stedet for indlæg

Hej Anders.

Jeg håber at Du vender tilbage med konklusionen på dit projekt når det
er færdigt!

Venlig hilsen,
Henrik

Fra : itgrafen

Dato : 11-06-02 21:31

"Anders Bo Pedersen" skrev d. 11-06-02 19:07 dette indlæg :
> [...]
projekt
> omhandler Web Usability Design og især de Guidelines der er sat af den

- klip-

Hej Anders.

Der er lige lagt noget materiale ud på Macromedias hjemmeside om Jacob
Nielsen og Flash.
MACROMEDIA AND USABILITY GURU JAKOB NIELSEN WORK TOGETHER TO IMPROVE WEB
USABILITY
Plan to develop best practices for developing rich Internet applications

adressen er:
http://www.macromedia.com/macromedia/proom/pr/2002/macromedia_nielsen.ht
ml

Hvis du skal finde et webemne der taler imod Jacob Nielsen (hate that
guy, but sometimes he's right)
Så kan du kigge på Elearning - det er delt i to lejre. En der hælder i
Jacob Nielsen stilen og en, der som jeg går helt den anden vej og syntes
at der skal bringes mere "kropsspog", visuelle elementer og lyd for at
fange publikum.

Der ligger nogle ret gode artikler også på Designværkstedet, ikke
direkte om Jakob Nielsen, men måske alligevel noget du kan bruge.
Jeg har i øvrigt lige skrevet opgave om hvordan jeg mener at
Elæring/Virtuel læring skal flikkes sammen - og havde ikke lige Jakob
Nielsen med i baglommen.

venlig hilsen
dorthe
dorthe@dorthes.dk