Initiativ mod misbrug af skoleopgaver på I~
Fra : Soeren Dalby

Dato : 11-06-02 18:39

Jeg har fået at vide, at der er blevet igangsat nogle initiativer til skal
bekæmpe skole-elevers genbrug af stile og andre skoleopgaver via
Internettet.

Jeg ved desværre ikke mere end det, men jeg mener at det har været bragt som
indslag i DR. Hvis du kender noget til, hvor der kan indhentes informationer
om dette, er jeg meget interesseret.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Søren Dalby

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 12-06-02 12:00

Hej

Du kan lede/spørge på http://www.laerere.dk/index.htm ,
hvis du ikke får svar her, er det alligevel en dejlig side at bruge sin tid
på.

VH Birgitte

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-06-02 21:31

"Birgitte Abkjær" skrev i en meddelelse

> Du kan lede/spørge på http://www.laerere.dk/index.htm ,
> hvis du ikke får svar her, er det alligevel en dejlig side at bruge sin
tid
> på.

Virker umiddelbart usandsynligt at svaret findes her, men siden er ganske
rigtig morsom at bruge tid på. Som lærer vil jeg nu også pege Skolekom som
en mulighed. Der forsamles trods alt et usammenligneligt meget større antal
lærere.

Men uden at jeg har en "facitliste" så handler tråden jo dybest set om,
hvordan man takler det faktum, at elever generelt har let adgang til MEGET
information i dag og hvordan den kendsgerning takles.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Soeren Dalby

Dato : 13-06-02 20:54

Min interesse for emnet handler om, at jeg har skrevet et IT system, der kan
sammenligne tekster ud fra nogle lingvistiske metoder og kan derfor bruges
til at fastlå, om en elev har været lidt for inspireret af en opgave lavet
af en anden elev. En af mine bekendte havde hørt om et initiativ til at
stoppe sidstnævnte problematik, og det medførte, at jeg skrev til
undervisningsministeriet og fortalte om systemet. De virker ikke
uinteresseret, men de ved ikke, hvor de skal sende min forespørgsel hen.

Men for at dette indlæg ikke skal give anledning til misforståelser, er det
vigtigt at slå fast, at det ikke er noget, som en enkelt lærer eller skole
kan bruge som sådan. Systemet skal have en base over alle de tekster, som en
given opgave skal checkes op i mod, og derfor skal der være tale om et
relativt ambitiøst projekt, som kan registrere disse, men det er systemet
til gengæld også gearet til at kunne klare.

Hvis nogen skulle være interesseret i at læse nærmere om dette system, kan
jeg kontaktes på email@dalbydata.dk. Så vil jeg sende det 30 siders
speciale, som beskriver systemet - den indledende del af opgaven forklarer
de lingvistiske metoder i et sprog, der (forhåbentligt) er forståeligt for
folk, som ikke er edb-eksperter.

Med venlig hilsen
Søren Dalby

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 14-06-02 09:57

"Soeren Dalby" <nospam@nospam.com> writes:

> Hvis nogen skulle være interesseret i at læse nærmere om dette system, kan

Det er sikkert fint, men jeg mener at det er et fuldkommen vildskud at
man skal til at afskære elever muligheden for at bruge internet i
deres arbejde. Det må da være et spørgsmål om at lærerstanden skal
udvikle deres opgaver, hvilket bør være så let som at klø sig.

Indgangen til problematikken må være at kopiering er OK, men at der
skal være reference. Længere er den ikke, efter min mening.

Så kan der være elever, som vælger ikke at referere ordentligt, men så
er det jo bare et spørgsmål om at formulere opgaven rigtigt, for
eksempel ved at inddrage at en ny artikel, en af sidste års stile
eller lignende skal være en del af grundlaget for opgaven.

Polemisk spørger jeg "Hvor svært kan det være"?
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-06-02 23:26

"Brian Elmegaard" writes:

> men jeg mener at det er et fuldkommen vildskud at
> man skal til at afskære elever muligheden for at bruge internet i
> deres arbejde.

Enig

> Indgangen til problematikken må være at kopiering er OK, men at der
> skal være reference. Længere er den ikke, efter min mening.

Enig, hvis det er relevant at referere selvfølgelig.

> [...]
> eksempel ved at inddrage at en ny artikel, en af sidste års stile
> eller lignende skal være en del af grundlaget for opgaven.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvad du mener

> Polemisk spørger jeg "Hvor svært kan det være"?

Ja, men så er det svært.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-02 10:59

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres arbejde. Det må da være et spørgsmål om at lærerstanden skal
> udvikle deres opgaver, hvilket bør være så let som at klø sig.

Det er ikke lærerstanden, der udvikler prøveopgivelserne, men folk i
undervisningsministeriet. Det er derfor ikke muligt at gøre ret meget
andet end lade den daglige undervisning være præget af, hvordan
prøveformerne er.
Den udvikling der er sket med Internettes indførelse, præger ikke
opgavestillernes idérigdom eller de politisk ansvarliges mod til at
ændre på prøveformerne i folkeskolen.

Lad mig give et enkelt eksempel: i den skriftlige matematik er det
forudsat i bestemmelserne at man skal anvende lommeregnere allerede fra
1.klasse - afspejler den færdighed som eleverne da vil få gennem årene
sig i de stillede prøveopgaver? Overhovedet ikke - man har stadigvæk
noget, der hedder "færdighedsregning", hvor eleverne på 1 time skal
svare på 50 spørgsmål uden hjælpemidler - selvom de altså gennem
skoletiden har vænnet sig til at benytte sig af lommeregnere/computere
til deres daglige arbejde og dermed ikke nødvendigvis har fået den
træning, der skal til for at regne bevidstløse multiplikationsstykker,
divisionsstykker, additionsstykker og subtraktionsstykker ud.

Det indebærer at "lærerstanden" - der er uden indflydelse på , hvad
ministerielle embedsmænd finder det for godt at stille spørgsmål i og
hvilke prøveformer, der skal anvendes (om nogen) - bliver nødt til at
sige til sig selv: nu har vi nogle afgangsklasser, hvoraf de fleste er
temmelig skrappe til at benytte en lommeregner og til at lave overslag
(som det er forudsat i læseplaner), men i praksis benytter man stadig
den "gode" gamle test, der skal sikre at eleverne kan regne ting præcist
ud -uden hjælpemidler. Ergo må vi i stedet sørger for at lave opgaver,
der mere svarer til afgangsprøvesituationen fremfor at gøre det mere
fornuftige at følge sigtet med at eleverne lærer matematik med
forståelse for øje. Om det sker i dagligdagen? Ja, det må man jo spørge
de relevante lærere om.

Det modvirker ligefrem de ædle mål om at præcisionsregning sker med
lommeregnere - vurdering og refleksion af resultaterne, som eleverne bør
have benyttet i den daglige undervisning, sker uden brug af lommeregner.

Det ser altså ud til afgangsprøverne ikke svarer til, hvad der sker i
den daglige undervisning.

Nogle vil måske indvende, at det er godt at "man kan regne ting ud i
hovedet uden anvendelse af lommeregnere - f.eks. hvis man er på
indkøb" - men som en gammel ingeniør og manuduktør på KU sagde engang:
"man kan lære sig at regne de mest fantastiske ting ud i hovedet, men
det bliver ikke rigtigere af det."

Argumentet om at eleverne bør lære præcisionsregning fordi man ikke
altid har en lommeregner ved hånden, gjaldt måske i min ungdom, da
"lommeregnerne" nærmest var på størrelse med bordregnere på et
opkrævningskontor, men det gælder ikke i dag. Alligevel fortsætter man
med at lave afgangsopgaver i "færdighedsregning" uden hjælpemidler, hvor
det blot skal konstateres om eleverne kan regne ting ud med præcision på
papiret i stedet for at gøre det, de i den daglige undervisning har
trænet gennem alle årene: benytte en lommeregner, når det gælder
præcision og lave overslag, når man skal vurdere resultatets validitet.

Min pointe er at når man er så træg med at lave opgaver der på
tidssvarende måde afspejler den samfundsmæssige udvikling på de
forskellige områder, så vil det formentlig blive en kold dag i Helvede,
førend man inddrager Internettet i prøvesituationer og derfor er
incitamentet til at bruge det i større omfang i skolens daglige
undervisning yderst ringe, når det drejer sig om afgangselever - mange
lærere går nemlig rundt og taler om at "vi når ikke det vi skal , hvis
vi skal bruge tid på alt det med computere".

Der er en god mening i at eleverne lærer at benytte Internettet med
kritisk sans - det er nemlig ikke alle oplysninger, der er troværdige,
men hvis vi skal have en chance for at eleverne opfatter det at skrive
stile, lave regneopgaver m.m. som en udfordring for dem selv fremfor
noget, der blot skal overstås for ellers bliver læreren sur.
De gamle ord "non scholae sed vitae discimus" er skrevet for mange
hundreder af år siden, men alligvel er vi ikke kommet videre end at vi
giver eleverne "lektier" for fremfor at give dem hjemmearbejde -og vores
tro på at lektier fremmer andet end forsøg på at "snyde" sig til et
resultat for skolens skyld, er rystende naiv.

Først når vi laver opgaver til eleverne, der giver dem lyst til at dykke
ned i tingene på en anderledes måde end hidtil, først da bliver det
interessant at inddrage Internettet som en ven fremfor en fjende.
Sålænge vi som lærere og elever stadig signalerer at lektier er en sur
pligt, der blot skal overstås fremfor der er tale om et stykke
hjemmearbejde, der har udfordringer med sig, sålænge vil der være
bekymring for "snyderi" i stile, regneopgaver, fysik-ditto" og så længe
vil der være grobund for programmer, der kan "afsløre" "fupmagerne.

Den bedste løsning er at afskaffe afgangprøverne helt i folkeskolen - de
er ikke noget til og har ingen konsekvenser - til fordel for en bedre og
mere livsnær evaluering sammen med eleverne gennem hele skoleforløbet.
Og nu vi er ved det: afskaf samtidig karaktererne - de er lige så
overflødige i folkeskolen.

> Indgangen til problematikken må være at kopiering er OK, men at der
> skal være reference. Længere er den ikke, efter min mening.

Indgangen til problematikken er at eleverne skal være "forskere" i det
små i stedet for at være bevidstløse efterplaprere - opnår vi dette, så
er vejen banet til at også lære dem at angive kilder -uden frygt for at
de bliver "taget i snyd".
Citater er ok -med referencer - enig, men IKKE kopiering - det er
nemlig at plagiere og viser at man blot kan komme let til noget uden
egen tankevirksomhed, og det sker i høj grad dér, hvor man lægger mere
vægt på at eleverne skal fremlægge et produkt for skolens skyld fremfor
deres egen udvikling som tænkende mennesker.

> [...]
> eksempel ved at inddrage at en ny artikel, en af sidste års stile
> eller lignende skal være en del af grundlaget for opgaven.

Jamen, hvor er det da en mageløs beskrivelse: lærerne kan naturligvis
ikke finde ud af at inddrage artikler eller andre remedier i den daglige
undervisning - lærerne er her at sammenligne med underbetalte degne -
all right, nu har en lærer jo heller ikke nogen særlig uddannelse: kun
en studentereksamen som grundlag efterfulgt af 4 års studier og praktik
og senere også diverse kurser af forskellig art (ikke nok, men dog), så
det er da helt klart at de ikke kan finde ud af noget så simpelt som at
inddrage artikler og gamle opgaver i deres undervisning og
opgavestillelse, ikke sandt?

> Polemisk spørger jeg "Hvor svært kan det være"?

Polemisk spørger jeg "Hvor dum kan man være"?

Arne H. Wilstrup

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 21-06-02 23:24

> [...]
> træning, der skal til for at regne bevidstløse multiplikationsstykker,
> divisionsstykker, additionsstykker og subtraktionsstykker ud.

Jamen, disse "bevidsløse stykker" sigter jo mod at eleven -
udover at kunne bruge en lommeregner - også skal tilbringes en
forståelse og en numerisk sans. Og afgangsopgaverne er jo også
"meget nemme"!

> [...]
> (som det er forudsat i læseplaner), men i praksis benytter man stadig
> den "gode" gamle test, der skal sikre at eleverne kan regne ting præcist

Hvor har du "præcist" præcist fra?

> [...]

> fornuftige at følge sigtet med at eleverne lærer matematik med
> forståelse for øje. Om det sker i dagligdagen? Ja, det må man jo spørge

Hvis du tillegner dine elever en *forståelse* for regnearterne, kan alle
færdighedsregnings-afgangsopgaver let løses!

> Det modvirker ligefrem de ædle mål om at præcisionsregning sker med
> lommeregnere - vurdering og refleksion af resultaterne, som eleverne bør
> have benyttet i den daglige undervisning, sker uden brug af lommeregner.
Præcisionsregning sker med lommeregner, forståelsesregning med hovedet!

> Det ser altså ud til afgangsprøverne ikke svarer til, hvad der sker i
> den daglige undervisning.

Rækker forståelsen i 9.klasse ikke til et 3-cifret subtraktionsstykke?

> [...]
> indkøb" - men som en gammel ingeniør og manuduktør på KU sagde engang:
> "man kan lære sig at regne de mest fantastiske ting ud i hovedet, men

Det, om man ikke ved, om det koster 200kr eller 500kr ved
supermarkedskassen, kendetegner numerisk analferbatisme. Det
er ikke for at gøre nogen "klog", at der stadig er fokus mod
(tal)forståelse.

> [...]
> trænet gennem alle årene: benytte en lommeregner, når det gælder
> præcision og lave overslag, når man skal vurdere resultatets validitet.

En god pointe!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-06-02 08:32

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udover at kunne bruge en lommeregner - også skal tilbringes en
> forståelse og en numerisk sans. Og afgangsopgaverne er jo også

Ikke for elever, der hovedsagelig har benyttet sig af lommeregnere til
selv simple stykker.

> Hvor har du "præcist" præcist fra?

SUK! prøv nu at få fat i et sæt opgaver fra færdighedsregningssættet, så
vil du finde ud af - omsider - at hovedparten af stykkerne går ud på at
dividere, mulitiplicere og addere for derved at komme frem til et - og
kun et -resultat!

> Hvis du tillegner dine elever en *forståelse* for regnearterne, kan
alle
> færdighedsregnings-afgangsopgaver let løses!

Teori! Praksis ser anderledes ud - ked af at måtte forklare dig det igen
og igen og igen og igen og igen og igen og igen - der findes ikke en
folkeskole i kongeriget
Danmark (min påstand), hvor alle elever forstår ALT, hvad de skal lære
i matematik, med mindre der er tale om en skole, hvor elevantallet er
ganske lille og hvor eleverne i øvrigt er yderst velbegavede.
De allerfleste skoler har elever, hvor matematik aldrig nogensinde går
op for dem, og hvor de måske kan slide sig til at få et 6-tal til
afgangsprøven i skriftlig matematik.

Afgangseleverne fra min skole f.eks. (ikke mine elever) fik i skriftlig
3 karakterer under deres mundtlige prøve i matematik. De mundtlige
karakterer var for en stor dels vedkommende ikke noget at råbe hurra
for.

Jeg vil være villig til at give dig en måned i en Københavns folkeskole
efter dit eget valg, og så bede dig om at bibringe alle elever i en
tilfældig udvalgt klasse, forståelsen af matematikken, og jeg mener
naturligvis hele klassen: du lever simpelthen i et elfenbenstårn omkring
disse ting: du ved måske en hel del om matematikfaget, men du aner ikke
en kæft om, hvordan tingene ser ud i praksis for de allerfleste
skoleelever. Beklager, men sådan ser verden ud - det er mere end pinligt
at du fremturer med dine påstande om, at det blot drejer sig om
"forståelsen", når virkeligheden er at eleverne simpelthen ikke KAN
forstå matematikken - uanset om du så ofrer enetimer på disse svage
elever.

> Præcisionsregning sker med lommeregner, forståelsesregning med
hovedet!

Ikke i færdighedsregneprøverne - jeg må indrømme, at du leverer et
eklatant eksempel på, hvor vanskeligt det er for lærere at undervise
elever af din kategori: du har nu fået at vide mindst en halv snes
gange, at der findes elever (massevis), som ikke fatter en roterende
knortekæp af undervisningen, men alligevel fremturer du med at de bare
skal forstå matematikken.
Du forstår simpelthen ikke, at vi har elever, hvis adfærd og faglige
niveua er af en sådan art at de simpelthen ikke er i stand til blot at
reflektere det mindste over det, de skal arbejde med.

> Rækker forståelsen i 9.klasse ikke til et 3-cifret subtraktionsstykke?

??? Færdighedsregning til afgangsprøven handler om mere end et trecifret
subtraktionsstykke.

> Det, om man ikke ved, om det koster 200kr eller 500kr ved
> supermarkedskassen, kendetegner numerisk analferbatisme. Det
> er ikke for at gøre nogen "klog", at der stadig er fokus mod
> (tal)forståelse.

Jeg fornemmer en slags sproglig analfabetisme hos dig - bemærk
stavemåden. Du har ikke forstået fremmedordet an-alfabetisme, siden du
skriver "analferbatisme"
så du får 0 for besvarelsen!

Hvis opfattelsen af at eleverne blot skal kunne "forstå" matematikken,
at stykkerne ikke er særlig svære i færdighedsregning til afgangsprøven,
så forstår jeg til gengæld ikke at du begår en så eklatant stavefejl,
der tyder på en manglende forståelse for sproget. Og da du i folkeskolen
har haft betydelig flere dansktimer end matematiktimer, så viser det
altså med al ønskelig tydelighed, at dine betragtninger over, hvad
eleverne skal kunne og hvad de skal lære, ligger langt fra de praktiske
muligheder med kun max. 4 matematiktimer ugentlig. >

> En god pointe!

Det er ikke en god pointe - det er en fremragende pointe, og i øvrigt et
synspunkt jeg har fremført snart hver eneste gang, vi har debatteret
denne sag - det er glædeligt at du nu endelig har fattet pointen, som
jeg dog har advokeret for ved flere lejligheder i denne debat. Men bedre
sent end aldrig.
Arne H. Wilstrup

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-06-02 21:31