Harddiske kører ikke optimalt!
Fra : Jesper Kildedal

Dato : 11-06-02 15:46

Hej NG

Jeg har lige købt et nyt bundkort (ASUS P4S533), go det kører mega godt. Jeg
har så kørt nogle tests på den, for at se om alt kørte optimalt, og fandt ud
af at harddisken, sammenlignet med andre tests i SiSoft Sandra, kun kører
som en IDE33 disk.

Harddisken er en Seagate Barracuda IV 80GB, som absolut understøtter ATA100.

Jeg bruger kablet der fulgte med bundkortet, måske kunne det have noget med
det at gøre.

Hjæææælp!!!

Hilsen Jesper

Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 17:18

On Tue, 11 Jun 2002 16:45:32 +0200, "Jesper Kildedal"
<jesperkil@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg bruger kablet der fulgte med bundkortet, måske kunne det have noget med

Ja, hvis det er et ATA33 kabel, så kan den ikke køre
hurtigere end det. Du kan se om kablet har 40 tykke
eller 80 tynde ledninger. Hvis det har 40 er det et
ATA33 kabel og så skal det skiftes.

mvh Mogens

Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-06-02 17:32

> Ja, hvis det er et ATA33 kabel, så kan den ikke køre
> hurtigere end det. Du kan se om kablet har 40 tykke
> eller 80 tynde ledninger. Hvis det har 40 er det et
> ATA33 kabel og så skal det skiftes.

Jeg vil lige tilføje, at mange bundkort kører efter "svageste-led"
princippet - dvs. hvis du f.eks. har et cdrom drev på samme kabel
som harddisken, kan cdrom'en sløve det hele.

Fra : Mogens

Dato : 11-06-02 17:50

On Tue, 11 Jun 2002 18:32:25 +0200, "Klaus Petersen"
<spektual@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil lige tilføje, at mange bundkort kører efter "svageste-led"
>princippet - dvs. hvis du f.eks. har et cdrom drev på samme kabel
>som harddisken, kan cdrom'en sløve det hele.

Du mener vist mange ÆLDRE bundkort.

'Et moderne bundkort har ikke den slags begrænsninger.
Det kan sagtens køre ATA100 på harddisken og ATA33
eller endnu langsommere til et CD drev på samme kabel

mvh Mogens

Fra : Jesper Kildedal

Dato : 11-06-02 17:53

Kablet sidder alene til harddisken og i IDE1 slottet som master, så det
skulel vel være i orden.

Hilsen Jesper

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 11-06-02 18:48

Jesper Kildedal <jesperkil@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d062ad7$0$78798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kablet sidder alene til harddisken og i IDE1 slottet som master, så det
> skulel vel være i orden.
>
> Hilsen Jesper

Prøv at check ultra Dma instillingerne i Bios. Det kunne tænkes at de var
disable.

Mvh. Finn

Fra : B. Hansen

Dato : 11-06-02 21:08

"Jesper Kildedal" <jesperkil@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kablet sidder alene til harddisken og i IDE1 slottet som master, så det
> skulel vel være i orden.
>
> Hilsen Jesper

Har du vendt dit kabel rigtig (blå stik på bundkortet) - og hvor på kablet
sidder din harddisk?

/B. Hansen

Fra : Jesper Kildedal

Dato : 11-06-02 22:36

Min harddisk sidder på midten af kablet, hvilket betyder den bliver Primary
Master. Det viser BIOS også. Men jeg skulle da mene jeg har vendt kablet
rigtig, ellers må jeg lige kigge efter.

Fra : Deaster

Dato : 12-06-02 10:08

Jesper Kildedal wrote:
> Min harddisk sidder på midten af kablet, hvilket betyder den bliver
> Primary Master. Det viser BIOS også. Men jeg skulle da mene jeg har
> vendt kablet rigtig, ellers må jeg lige kigge efter.

Medmindre du kører cable select, er det lige meget hvilken rækkefølge kablet
er tilsluttet harddiskene.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Jesper Kildedal

Dato : 11-06-02 17:51

I manualen står der, at kablet er et:
80-conductor ribbon cable for UltraDMA/33/66/100/133 IDE drives

så det skulle vel være godt nok så.

Kunne det være noget i bios??

Hilsen Jesper

Fra : Martin S.

Dato : 11-06-02 18:30

> I manualen står der, at kablet er et:
> 80-conductor ribbon cable for UltraDMA/33/66/100/133 IDE drives
>
> så det skulle vel være godt nok så.
>
> Kunne det være noget i bios??
>
> Hilsen Jesper

Du får 2 kabler med i pakken til mobo. Et beregnet til ATA 66 og derover (80
ben) samt et std. IDE kabel. Er du sikker på at det er det rigtige kabel du
har brugt ? . Det har et blåt stik på mener jeg.
Du kan jo se i Bios om den finder din harddisk og hvilken Pio Mode du kører.
Eller når du booter kan du se autodetection af diverse enheder, der kan du
se str. og Pio Mode. Ellers er det et driver problem. Hvilket OS ?

Og forresten det er noget vås det der med at det hele kører efter den
langsommeste enhed på kablet.. Det har ikke været sådan i flere år
efterhånden.

Mvh. Martin S.

Fra : Jesper Kildedal

Dato : 11-06-02 22:42

Jeg er sikker på at have brugt det rigtige kabel, af de to der følget med.
Styresystemet er Win XP PRO DK, men kan det have noget at sige?

Det der "Pio Mode" har jeg ikke set efter, og ved heller ikke hvad det er,
men jeg vil lige se efter det, og melde tilbage efter et kig i BIOS

Fra : Jesper Kildedal

Dato : 11-06-02 23:12

Jeg har været ude i BIOS, og observeret at PIO-mode står på 4, UDMA på 5 og
SMART Disabled. PIO-mode havde mulighederne [0-4] og UDMA [1-6 og disabled].

Er det som det skal være??

Jeg testede lige disken igen med SiSoft Sandra og den fik 11685 point, hvor
en normal disk der kører ATA100 ville få 27000 point. Det er vel ikke helt
optimalt!

Hilsen Jesper