Hvad siger I til denne Dell bærbar?
Fra : ottesen

Dato : 11-06-02 08:53

Jeg har i en del tid gået og luret på en bærbar men de har altid været
lidt for dyre. Min smertegrænse ligger på 15-16000,- kr. men jeg vil på
den anden side ikke købe en der "halter" alt for meget dvs. gå alt for
meget på kompromis med konfigurationen. Så vil jeg hellere vente. Nu har
jeg set nedenstående tilbud på en dell, men er stadig i tvivl om
hvorvidt den er for svag:
http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/gen/local/topics/merchandising
_friday.htm
Jeg har valgt 256 mb RAM og CD-RW 8x8x24 Modulær brænder og så kommer
den op i 14.231,-.

Men bliver jeg mon træt af den? Jeg tænker her især på grafikkortet samt
at det er en Celeron processor? Nogen der kan fortælle lidt om disse?
Jeg spiller ikke så meget grafiktunge 3D-skydespil men spiller dem dog
lidt og spiller også en del taktik/strategi spil hvor grafikken nu om
dage jo også af og til er ret tung. Ellers bruger jeg min computer til
lidt af hvert -dvs meget all-round. Er der visse ting som computeren
med ovenstående konfig. vil være decideret dårlig/utilfredsstillende
til? Er processoren for lille til at jeg er sikret bare et lille stykke
ud i fremtiden?
Andre kommentarer til computeren er også meget velkomne.

Med venlig hilsen
Ottesen

Fra : ottesen

Dato : 11-06-02 09:40

Og her er linket i ubrudt form:
http://makeashorterlink.com/?Y3B221901

/ottesen

Fra : raven

Dato : 11-06-02 09:42

On Tue, 11 Jun 2002 09:53:01 +0200, "ottesen"
<ottesenSpAM-MIG-IkKE@sol.dk> wrote:

> [...]
>ud i fremtiden?
>Andre kommentarer til computeren er også meget velkomne.

For så vidt ok, men jeg ville foretrække een med ati mobility grafik
on-board. Det spiller udmærket.
Men jeg kender faktisk ikke intel 830 grafik. Mon ikke ram på max. 32
lånes fra system ram.

Jeg kender godt til celeron 1 GHz. De opleves ikke som specielt
hurtige, men celerons på 12-1300 MHz er ganske snappy. De 2-300 MHz
kan mærkes.
Nu taler jeg ganske vist om stationære med harddisk med 7200 rpm. På
bærbare er harddiske jo 4200 rpm, og filsystemet er dermed markant
langsommere.

Derfor kan det godt være, at det er en udmærket maskine. Jeg kender
ialfald ikke bedre bærbare.

mvh

John

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-06-02 10:02

raven <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in

> For så vidt ok, men jeg ville foretrække een med ati mobility
> grafik on-board. Det spiller udmærket.
> Men jeg kender faktisk ikke intel 830 grafik. Mon ikke ram på max.
> 32 lånes fra system ram.

Hvis det er for at kunne spille, så kan jeg afsløre at jeg har et ATi
Rage Mobility i min Dell Inspiron 7500 med PIII 600 og 128MB RAM, og
under XP er det kun med modificerede drivere at det overhovedet kan
lade sig gøre at køre OpenGL spil - derudover kan jeg kun spille Quake
3 Arena i max 640 x 480 med så lav detaljegrad som muligt og alligevel
er jeg ikke højere end 15-22 fps. Så hvis det er meningen at du vil
spille ind imellem, så ville jeg vælge minimum et ATi Radeon og gerne
Radeon 7500 - eller Geforce2Go eller Geforce4Go kort.

Ellers vil jeg ikke anse det som muligt at spille 3D spil på en bærbar.
Jeg kender ligesom de andre ikke så meget til Intel grafikkortet, men
jeg er ret sikker på at til spil vil det være i underkanten. Det er som
regel den type grafikkort der sidder i kontormaskiner, hvor der jo ikke
er det helt vilde 3D behov.

Til al anden brug tror jeg at den valgte maskine vil være glimrende.

Ud over lige spil er jeg stadig meget godt tilfreds med min maskines
performance. Især Tv-udgangen fra Ati kortet er jeg ret godt tilfreds
med. Det eneste den er ved at mangle er RAM, men det er der jo råd for

Flemming

Fra : ottesen

Dato : 11-06-02 10:18

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote in message
> raven <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in

SNIP
> [...]
> performance. Især Tv-udgangen fra Ati kortet er jeg ret godt tilfreds
> med. Det eneste den er ved at mangle er RAM, men det er der jo råd for

Fandens at man ikke kan vælge et andet grafikkort - ellers så havde den
nok været hjemme....

/ottesen