Labber, der halter igen...
Fra : Ninett Green

Dato : 10-06-02 21:12

På grund af problemer med at sende til NG, fik jeg ikke mulighed for at
fortsætte tråden om min datters 5 årige labrador, der halter. Der var en
venlig sjæl, der foreslog at han måske har albuegigt, men jeg kunne ikke
svare dig, og det er jeg rigtig ked af, det virker så ubehøvlet, synes jeg.
Af ukendte årsager kan jeg pludselig sende til gruppen igen, og jeg vil
derfor takke for dit forslag og bede om hjælp til at komme videre?

Hans problem opstår efter leg og løb, ikke når han vågner, som det ville
være tilfældet med albuegigt. Efter 10 dage i ro, er problemet det samme,
lige så snart han får lov at strække ud og spæne, som han har lyst til. Han
trækker ikke benet op, men støtter på det, men halter altså efter løb og
anden aktivitet.

Han er nyligt adopteret, og den tidligere ejer, kender ikke til problemet.
Må lige tilføje, at også hun, var meget omhyggelig med hans røgt og pleje.

Er der nogen, der kender problemet eller har en ide om årsag/behandling?
Håber ikke tekniske problemer hindrer mig i at svare på indlæg, men skulle
det ske, så er emailadr.min private.

Kærlig hilsen
Ninett

www.GreensHus.dk & www.Qvinderne.dk

Fra : Helle

Dato : 11-06-02 07:13

Hej Ninett
Jeg havde det samme problem med min, og der var løsningen helt banal - hun
trængte simpelthen til at få klippet sine kløer... Har du checket om det
måske også er tilfældet hos jeres Lab?
mvh
Helle

Fra : Ninett Green

Dato : 11-06-02 08:55

Tak for en god ide, Helle, men desværre, de er helt korte *SS*

Fra : Jaime

Dato : 11-06-02 07:17

Hej Ninett

Jeg har en nu 10 år gammel retriever som bliver / er blevet brugt meget til
jagt. For et par år siden var hun pludselig halt efter en jagt.

Da vi kom hjem var der ingen problemer, efter hun havde hvilt sig haltede
hun slemt. Efter et par undersøgelser viste det sig at hun efter at have
rørt sig meget, fik en hududposning i skulderledet, som i hvile langsomt
blev fyldt med væske.

Det betød så at hun ikke kunne støtte på benet pga. væskesamlingen. Det var
meget svært at konstatere på et røngenbillede at der var en udposning.

Måske problemet er det samme med din hund...

Mvh Jaime

Fra : Ninett Green

Dato : 11-06-02 08:54

"Jaime" <jaime@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget svært at konstatere på et røngenbillede at der var en udposning.
>
> Måske problemet er det samme med din hund...

I modsætning til din hund, er der ingen problemer, når han vågner eller skal
rejse sig efter hvile, de kommer først efter leg, løb etc.
Min fornemmelse siger mig noget om svag ledfunktion, lyder det helt vildt?
Tænker på om nogen af Jer har erfaringer med Artroflex?

Kærligst Ninett

Fra : Jaime

Dato : 11-06-02 13:16

Hej Ninett

Med vores hund, var det ikke "kun" efter hvile. Det var efter en lang og til
tider hård dag på jagt, hvor hunden arbejder stort set hele tiden. Løb
næsten hele dagen kun afbrudt af de små pauser mellem såterne samt en
middagspause.

Når vi så kom hjem, tog hunden sig en lille lur, når den så vågnede igen
kunne den ikke gå, kun halte runde med benet strittende ud til siden.

Fra : Ninett Green

Dato : 11-06-02 15:46

> Med vores hund, var det ikke "kun" efter hvile.<

Tilgiv, det var vist mig, der læste for hurtigt. Vores labber "arbejder"
ikke, men han tonser bare rundt alligevel, og få så ondt. Det kan bare være
en løbetur på ½ times tid, mere skal der ikke til. Dyrlægen (skal vist
skiftes ud?) kan ikke finde ud af noget og giver bare smertestillende
medicin, og vil kun røntgenfotografere når det er værst. Mener at hun ellers
ikke kan vide, hvor hun skal fotografere ham henne!
Nu har det varet i næsten en måned, hvor han i 2x10 dage er holdt i ro, det
er jo dyrplageri for en aktiv labbermand.

Kærligst Ninett

Fra : Jagtformidling.dk

Dato : 11-06-02 20:24

jeg havde for flere år siden en engelsk setter som også lige pludselig
begyndte at halte på det ene forben. Det viste sig at være en bruskskive i
albueleddet som sat løs/forkert. efter han fik den fjernet på
landbohøjskolen var han så god som ny.
jeg ved ikke om lab. kan få det samme.

Fra : Coppi

Dato : 13-06-02 14:14

Herj Ninett.

Jeg har haft 2 rotter med samme symtomer.

Den ene gang var det en skulder han havde slået ud af led.
Behandling : flere måneder i snor ( altså ro ) og binyrebarkhormon i små
doser.

Anden gang : igen en skulder, men denne gang var det altså fordi han havde
slået en splint af selve skulderen, den kunne desværre ikke opereres ud, så
han halter stadig ( 4 år efter ), hvis han belastes for meget. ØV

Mit råd til dig er derfor, selvfølgelig skal hunden undersøges i sine
albuer, MEN også i skulderen.

En skulder der er ude af led ,kan ikke ses på røngten.

coppi