Abit BE6-II ver2 <-----> Pentium III probl~
Fra : Jensfup

Dato : 10-06-02 20:04

Hej Alle
Jeg har lige sat en Pentium III 933 i mit Abit BE6-II ver2 bundkort,
men for at den kan læse på harddisken skal jeg slå "CPU Level 1 Cache"
fra i BIOS og så er overførselshastigheden det samme som "TRÆLS"
hvad pokker er der galt, jeg har opdateret bios'en (ver 72)
er der en klog hovede der kan hjælpe, Tak!

Fra : raven

Dato : 11-06-02 07:40

On Mon, 10 Jun 2002 19:03:45 GMT, jfup@e-mail.dk (Jensfup) wrote:

> [...]
>hvad pokker er der galt, jeg har opdateret bios'en (ver 72)
>er der en klog hovede der kan hjælpe, Tak!

9x133=933

BX chipset bundkort er ikke beregnet til fsb 133. Men der sker blot
det, at agp overclockes med 33 %. Det er dog en del.

I cpu softmenu ser du, at pci divider kan sættes til 1/4, så kører pci
(og harddiske) nominelt med 133 x 1/4 =33. Men hvis du har indstillet
på 1/3 så løber harddisken og pci altså 44 MHz, alt for meget.

der er ingen automatik på det bundkort, - det skal du selv sætte og
vide.

Mange agp kort kan sagtens køre 33 % OC, dvs. 133 x 2/3 = 89 MHz.
F.eks. alle radeons, voodoo3 eller nyere og mange geforce af bedre
karat.
Et pci grafikkort kan selvfølgelig løse det i en testfase.

Mon ikke det er de dividere, du skal sætte ?

HPT controlleren kan iøvrigt sagtens drille meget. Nogle gange vil den
kun køre harddiske som PIO.

En pci harddisk controller som promise ata100 er meget bedre, - og så
slår man den hpt fra i bios.

mvh

John

Fra : raven

Dato : 11-06-02 07:46

Jeg kører iøvrigt 11x128=1400 MHz på be6-ll ver. 1.1
med en celeron tualatin 1100 og en modificeret slocket.

Desuden har jeg kørt 9x133=1200 med en tualatin PIII på det.

Med voodoo3 3000 grafikkort.

mvh

John

Fra : Jensfup

Dato : 11-06-02 11:24

Hej John
Tak for hjælpen og den hurtige respons, det hjalp mig bare ikke ret
meget.
Jeg prøvede dine forslag men det samme skete, lige hvor den skal til
at boote stopper den og fryser (så ved jeg at jeg kan slå
"CPU Level 1 cache" fra så den kan læse disken, men så går det bare
langsomt.
Men så tænkte jeg at jeg kunne sætte den som den Celeron jeg
kører med nu 300@450
alså
FSB clock    100
Multiplier   x4,5
PCI clock   1/3
AGP clock   2/3
Level 2 Cache Latency      Default
Spread Spectrum Modulated   Disabled

Jeg håber at du ud fra dette har et godt tip !!!

Fra : raven

Dato : 11-06-02 12:26

On Tue, 11 Jun 2002 10:24:06 GMT, jfup@e-mail.dk (Jensfup) wrote:

> [...]
>Level 2 Cache Latency      Default
>Spread Spectrum Modulated   Disabled
>
>Jeg håber at du ud fra dette har et godt tip !!!

Med mindre det er windows98, finder windows sig ikke i et cpu skift af
den størrelse. Jeg tror, det er det.
Skal installeres om igen, eventuelt oveni.
Hvis du kan boote på en floppy, så fejlen pc'en da ikke noget.

Beklager, men lav noget backup med den gamle cpu, og kom derudaf.

Men det er rigtigt, at den 933 kan du sætte til at køre 7x100, altså
underclocked.
Multiplier 7x
fsb 100

Ved fsb 133, skal du ændre pci clock til 1/4.

mvh

John

Fra : Jensfup

Dato : 13-06-02 18:27

Mange tak for hjælpen John, jeg havde nært opgivet.

Jeg har nu fået den til at køre hvordan er jeg ikke rigtig sikker på
men den er ihvertfald undercloked.
Jeg køre lige nu
FSB 125
Multiplier x7
alså en CPU speed på 875 MHz
og det virker men så tænkte jeg hvis jeg satte
FSB 125 (alså den fart den er stabil ved på bussen)
og
Multiplier x8
ja så skulle det jo så give 125 x 8 = 1.0 GHz
men det vil den PIII sku... ikk'
så derfor kører jeg alså 875 MHz med en 933MHz cpu

ØV