Harddisk speed?
Fra : P.Sørensen

Dato : 10-06-02 18:53

Er der nogen måde, man kan se, hvilken rpm en harddisk har? Jeg har 2
installeret. De er i systemhåndtering benævnt henh. "Generic IDE disk type
47" (19 gb) og "Generic IDE disk type 80" (8 gb). Det er vel ideelt at bruge
den hurtigst til WIndows??

Preben S.

Fra : Rasmus S

Dato : 10-06-02 19:24

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> wrote.

> [...]
> installeret. De er i systemhåndtering benævnt henh. "Generic IDE disk type
> 47" (19 gb) og "Generic IDE disk type 80" (8 gb). Det er vel ideelt at

Det er tit anført på det klistermærke der sidder på selve disken. Prøv at
tage den ud af dit kabinet og kig på den.
Ja, det er en fordel at bruge den hurtigste til Windows.

Mvh

Rasmus

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-06-02 20:00

> [...]
> installeret. De er i systemhåndtering benævnt henh. "Generic IDE disk type
> 47" (19 gb) og "Generic IDE disk type 80" (8 gb). Det er vel ideelt at

Prøv at kigge på dem - sådan rent fysisk. Kig evt. dine kvitteringer
igennem. Hvis intet virker, så prøv at kopiere en stor fil og se hvilken
disk der er hurtigst

Fra : Peter Binderup

Dato : 10-06-02 20:23

http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Shareware/Diagnostics/?tc=1

måske der skulle være et program her der kunne hjælpe dig med at finde hastigheden...

/Peter

Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 11-06-02 04:55

> [...]
=1

> måske der skulle være et program her der kunne hjælpe dig med at finde

Prøv dette freeware program:
http://www.freshdevices.com/freshdiag.html
Det er gratis at registrere sig og du får tilsendt registreringskoden
indenfor et par minutter. Programmet kan måle andet en HD.

M.Kjeldsen

Fra : P.Sørensen

Dato : 11-06-02 13:04

> Prøv dette freeware program:
> http://www.freshdevices.com/freshdiag.html

Ja, det virker jo meget godt. Det fortæller ikke direkte om det er 5400
eller 7200 rpm, men ved benchmark vises read og write hastigheden.
MEN - som sagt har jeg to harddiske. Den ene, iøjeblikket C: drevet, har en
read på 6,54, og en write på 4,99.
Den anden, D drevet, siger read 13,4 og write 2,43.
Den ene er altså hurtigst på read, mens den anden er hurtigst på write(??)
Hvilken bør så have oerativsystemet (xp)?
Preben

Fra : René Jensen

Dato : 11-06-02 17:07

"P.Sørensen" wrote:
> Den ene er altså hurtigst på read, mens den anden er hurtigst på write(??)
> Hvilken bør så have oerativsystemet (xp)?

Du kan vælge at bruge den disk, der har hurtigst læsehastighed, til at
installere Windows, derefter vælge at ændre den normale pagefile til den
disk/partition med højeste skrivehastighed, da den måske bedre passer
til læse/skrive operationer med hensyn til swap-fil.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"