Hvad er princippet i en trigger?
Fra : Rune Klausen

Dato : 10-06-02 12:53

Fra : Jan Eliasen

Dato : 10-06-02 13:11

Fra : Rune Klausen

Dato : 10-06-02 13:32

"Jan Eliasen" <jan@eliasen.dk> wrote in message
news:Pine.GSO.4.44.0206101408560.8092-100000@borg.cs.auc.dk...

> Lige til en anden gang så er det uhøfligt ikke at skrive sit spørgsmål i
> kroppen også - så er det nemmere at svare på.

Jo, men det var faktisk en fejl at jeg kom til at sende det uden at skrive
det i body'en, jeg trykkede på enter det forkerte sted, og så blev den sendt
istedet for at rykke en linie ned i body'en.

tak for svarerne :)

-Rune

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-06-02 13:14

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> skrev:

[spørgsmål kopieret fra emnefeltet]
> Hvad er princippet i en trigger?

Det er noget SQL-kode der køres umiddelbart efter en
handlingsforespørgsel (INSERT, UPDATE eller DELETE). Det kan
benyttes til at opdatere samme eller andre tabeller og det kan også
benyttes til at kontrollere om en given handling overhovedet skal
(må) udføres. Det sidste sker ved at den transaktion triggeren er
en del af afbrydes.

I MS SQL før version 2000 har triggere været eneste mulighed for at
opnå kaskadehandlinger - det kan nu klares langt bedre med
defiering af kaskadehandlinger direkte i relationerne.

Til valideringsformål - hvor triggeren skal stoppe en transaktion
hvis valideringen fejler - bør man hvis det er muligt benytte
constraints eller andet - det er hurtigere. Men der er tilfælde
hvor triggeren ikke kan undværes.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Rune Klausen

Dato : 10-06-02 13:34

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> wrote in message
> "Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> skrev:
>
> [spørgsmål kopieret fra emnefeltet]

my bad.

tak for svaret

-Rune

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 10-06-02 17:30

> Hvad er princippet i en trigger?

SVJH, burger PostreSQL også triggers til at representere relationer.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Martin Christensen

Dato : 10-06-02 23:20

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 11-06-02 00:27

> Øh... den bruger dem muligvis til at checke integrity contstraints
> med.

Jeps... men det er til gengæld også det eneste der sker, når man
opretter disse relationships. Som du sikkert ved, kan man ikke
umiddelbart finde ud af hvilke relationships der er i databasen. Det er
heller ikke muligt at lave et dump der opretter relationships i en anden
database (det er her der bruges triggers i stedet).

Det er IMHO ikke særligt pænt.

Fra : Martin Christensen

Dato : 11-06-02 00:53

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-02 09:22

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> skrev:

>Jakob> Det er IMHO ikke særligt pænt.
>
> Det er da oplagt at lave integrity constraints vha. triggers,

Tjo - hvis man ikke har muligheden for at lave det via constraints
og/eller relationer. Så vidt jeg ved er en trigger altid et ekstra
lag SQL i forhold til en constraint eller en relation der er
defineret direkte på tabellen. Det kan måske godt optimeres så der
ikke er nogen performanceforskel af betydning, men det bliver i
mine øjne ikke så elegant som man kan gøre det med ægte relationer.

Kan du ikke droppe den på usenet. Den fylder og vi har ikke rigtig
noget at bruge den til. Du må også gerne skifte din citatmarkør ud
med standarden som er "> " (og ">" foran andre citater). Når du
benytter "brugernavn> " bliver det vanskeligt at citere dine
citater, i det mange newsprogrammer ikke genkender citatmarkøren
som et præfiks.

Prøv at kigge forbi http://www.usenet.dk/netikette/linje.html og

Fra : Martin Christensen

Dato : 11-06-02 16:32

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-06-02 17:03

Martin Christensen wrote:

> Jens> Du må også gerne skifte din citatmarkør ud med standarden som er
> Jens> "> " (og ">" foran andre citater). Når du benytter "brugernavn>
> Jens> " bliver det vanskeligt at citere dine citater, i det mange
> Jens> newsprogrammer ikke genkender citatmarkøren som et præfiks.
>
> Jo, hvis jeg får andre opfordringer til det

Det får du hermed.

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 11-06-02 17:59

On Tue, 11 Jun 2002 18:03:18 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>Det får du hermed.

Og siden det var i flertal, får du også en herfra.

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Martin Christensen

Dato : 11-06-02 18:41

Fra : Jan Eliasen

Dato : 11-06-02 19:55