Fiskeri i Normandiet?
Fra : Peter Lintrup

Dato : 10-06-02 08:52

Hej

Jeg skal på ferie i Trouville på Normandiets kyst. Er der nogen, der har nogle gode ideer eller erfaringer vedrørende fiskemuligheder enten på kysten eller fra båd. Evt. også om fluefiskeri, hvis der er vandløb i nærheden.

Peter Lintrup

Fra : vm acoustics

Dato : 10-06-02 15:18

Jeg har været i Normandiet nogle gange, dog ikke på fiskeferie. Jeg har i
flere af havnene set multer, så der er noget at gå i gang med.

mvh
Lars Matthiessen

Fra : woody

Dato : 10-06-02 16:52

On Mon, 10 Jun 2002 09:51:58 +0200, Peter Lintrup <> wrote:

>Jeg skal på ferie i Trouville på Normandiets kyst. Er der nogen, der har nogle gode ideer eller erfaringer vedrørende fiskemuligheder enten på kysten eller fra båd. Evt. også om fluefiskeri, hvis der er vandløb i nærheden.

Nu skriver du at du skal til Trouville i Normandiet og der er der jo
en masse tidevand så du skal ikke regne med at finde kystfiskeri som
vi kender det. Desuden er der såvidt jeg husker blot røvkedelig
sandstrand og engelske turister i tonsevis. Jeg må håbe for dig at du
har "transport" dernede for så er dine chanser for at finde godt
fiskeri straks meget bedre.

Inde i landet skulle du kunne finde mange småfloder og åer, og hvis du
spørger i Turistkontorerne eller i en sportsforretning kan du sagtens
få navne på floder med dagkort. Når du kommer forbi noget "der
ligner" ved en lille by, må du ned på torvet. Hvis de ikke har et
rigtigt turistkontor, har de som regel noget der hedder noget i
retning af: Syndicate Commercielle eller så'n noget!!! Det ligger
næsten altid på torvet i midten af byen, og det er altid flinke
mennesker. Desværre kan jeg ikke huske det helt rigtige navn, men det
ligner!!! Faktisk er det ikke sværere end at finde fiskevand i
Jylland, men dèr som hèr, skal man ikke regne med at man bare kan
komme og finde de store fisk. Fiskeklubberne har næsten altid kort med
deres vande som du får sammen med dagkortet, prisen ligger ca. 60 til
100 kroner, faktisk næsten som i Danmark.

Jeg har nu to gange været rundt dernede, men mest i Bretagne. Der er
der mange bugter og flodmundinger hvor man har et spændende fiskeri
efter Bars og Multer. Der er ved ebbe rigtigt godt gang i det hvis
man fisker med rejer som agn efter Bars'ene.

I de enkelte havne hvor der er vand også ved ebbe har jeg fået multe
med medegrej lige op ad kajmuren på små stykker tun kød, oksekød eller
set drengene fange dem på brød.

Du skal prøve at købe dig en blæksprutte"pilk", det er skægt fiskeri
på en almindelig let kastestang som vi bruger på kysten herhjemme.
Fisk den fra molerne og kajerne med et lod på bunden og "wobleren" i
en tavs på ca. 30 cm anbragt 1 meter over loddet. Pirken eller hvad
du vil kalde den har en kreds af kroge uden modhager, så når du føler
sprutten er det med at holde jævnt og roligt træk på dyret. Og så
husk lige at vende spruttens hovedet væk fra dig selv når du håndterer
den. De smager godt og er gode til madding, og hvid du forærer dem
væk til nogen af de gamle mænd der også er på molen, får du mange gode
venner der kan hjælpe dig med at finde det bedste tidspunkt grej og
agn til den plads. Fiskeriet er nemlig (gudskelov) forskelligt i
mange lande, og det er fiduserne også.

Du kan få fisketegn masser af steder i forretninger og turistbureauer.
Har selv prøvet mange steder i Normandiet og Bretagne, næsten som i
Danmark fanger du næsten altid et par mindre ørreder. Der er også
store fisk i åerne men, som her, er det mest de lokale der fanger dem.

Jeg har ikke selv været på havtur dernede men du finder masser af
turbåde i havnene alle steder i Frankrig.

Så tillader jeg mig lige at berette om et sjovt fiskeri vi så på vejen
nordpå fra Provence på en campingplads. Der stod en masse 9 - 11
fods stænger op ad telte og campingvogne, rigget op svære hjul og
liner, med wireforfang og kroge ca. 5 - 7 cm store. Jeg kunne ikke
forstå hvad det skulle bruge så svært grej til. .De tilhørte nogen
hollændere der var helt fikserede på Malle-fiskeri!!! De var så flinke
vise mig grej og fotos af de fisk de havde fanget, mallerne sætter de
ud efter at have taget et billede. De bandede forresten tyskerne
langt væk, for de satte ikke fiskene ud igen.

Man kan for ca. 40 kroner prøve lykken efter Maller op til 2,25 METER,
(maller op til 1,5 og 2 meter fanges hvert år), og Karper godt over 10
kilo, i Soane floden fra campingpladsen. Det er ved Pont-de-Vaux
ca. 10 km nord for Mâcon meget tæt på N6, der er skilt på N6 så det er
nemt at finde.

Håber du kan bruge noget af det og får en god sommer med masser af
knæk og bræk!!!

Mvh Woody

Fra : woody

Dato : 10-06-02 17:28

On Mon, 10 Jun 2002 17:52:11 +0200, woody <patjens@adr.dk> wrote:

>Nu skriver du at du skal til Trouville i Normandiet og der er der jo
>en masse tidevand så du skal ikke regne med at finde kystfiskeri som
Og en hel masse mere om store karper og maller, hvis der er nogen
der vil se et par billeder af rigtigt store fisk, så send en mail, for
jeg kan ikke finde nogen binær gruppe på mit program, jeg kan så sende
dem direkte til jer. Der er to billeder, de fylder kun 9,0 kb pr.
stk., så det skulle næsten være lovligt at sende det her.
mvh Woody