Access: default værdi og UPDATE
Fra : Rene' Godskesen

Dato : 09-06-02 21:16

Hej NG...

Jeg har en Access-DB og har et felt i en kolonne i formatet DATO....

Default værdien er NOW()

Hvis jeg vil erstatte værdien i denne kolonne troede jeg at jeg junne bruge

strSQL = "UPDATE ENTRIES SET date = '" & NOW() & "' WHERE id = " &
Request("Id")

Men det duer ikke...

Jeg får en fejl der lyder
Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE statement.

Kan jeg ikke opdatere en kolonne, hvis den har en default værdi????

--
Mvh.

Rene' Godskesen
webmaster@toyotaextreme.dk
www.toyotaextreme.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-02 22:27

"Rene' Godskesen" <godskesen@has.dk> skrev:

> strSQL = "UPDATE ENTRIES SET date = '" & NOW() & "' WHERE id =
> " & Request("Id")
>
> Men det duer ikke...

1) Kald now-funktionen i Access, ikke i ASP.

2) Der skal ikke anførselstegn om datoen.

Hvis du skriver en datoværdi som tekst (f.eks. "02-12-2002") kan du
sætte enten plinger (') eller havelåger (#) omkring datoen - men
når du benytter en funktion der returnerer en dato (f.eks. Now())
skal der ikke benyttes nogen afgrænsere.

Prøv med:

strSQL = "UPDATE ENTRIES SET date = Now() WHERE id = " & _
   Request("Id")

> Kan jeg ikke opdatere en kolonne, hvis den har en default
> værdi?

Jo - det har ingen betydning

> ???

De her blev til overs.

XFUT: dk.edb.database.ms-access (dette indlæg samt svar på det
henvises til nævnte gruppe)
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)