et kryptisk matematik-spørgsmål
Fra : schiøtt

Dato : 09-06-02 20:28

Jeg er blevet stillet over for en opgave der lyder således: "hvilket
tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så
ville jeg være glad.

på forhånd tak

mvh schiøtt

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-02 20:44

schiøtt wrote:

> [...]
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så

14 * 8 = 112

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-06-02 18:55

schiott@fakse.dk (schiøtt) writes:

> [...]
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så

0.
/L 'det evige specialtilfælde :)'
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 22:27

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>0.
>/L 'det evige specialtilfælde :)'

Det er sikkert løsningen, men jeg synes at det er fusk. 0 bliver
ikke større af at blive ganget.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-06-02 20:41

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Det er sikkert løsningen, men jeg synes at det er fusk. 0 bliver
> ikke større af at blive ganget.

En bedre formulering ville have været "112 gange så stort" istedet for
"112 gange større". Faktisk bør "112 gange større" være det samme som
"113 gange så stort" hvis man er pedant, men det er vist desværre ikke
sådan det bruges i daglig tale.

/L 'pedant'
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 23:00

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>En bedre formulering ville have været "112 gange så stort"

Ja, den er sprogligt præcis og lige så drilagtig.

--
Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-06-02 21:09

Schiøtt wrote:
> [...]
> ganger det med 8?". Jeg mener ikke der er nogen løsning
> på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så ville jeg

0.

0 er 12 gange så stor som 0, for 12 * 0 = 0.
Men 8 * 0 er jo 0, så 0 er det tal, man leder efter.

Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-06-02 19:25

"Jens Axel Søgaard" wrote:

> Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

Altså en slags »distributivitet«: 8·141 = 8·14 ¤ 8·1

Her betegner a¤b konkatenering af tallene a og b i basis 10.

Men jeg kan da ikke se noget pudsigt ved det. Det svarer jo til den
algoritme man bruger når man multiplicerer store tal på papir.

8·(14·10+1) = (8·14)·10 + 8·1

Men jeg misforstår måske hvad det pudsige er?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-06-02 23:22

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Men jeg kan da ikke se noget pudsigt ved det.

Tjah, /så/ pudsigt er det jo heller ikke.

--
Jens Axel

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-06-02 23:39

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:

> 0.
>
> 0 er 12 gange så stor som 0, for 12 * 0 = 0.
> Men 8 * 0 er jo 0, så 0 er det tal, man leder efter.
>
> Bemærk i øvrigt denne pudsighed: 8*141=112 8

1 * 1121 = 112 1
2 * 561 = 112 2
4 * 281 = 112 4
5 * 225 = 112 5
7 * 161 = 112 7
8 * 141 = 112 8

Det er faktisk 3, 6 og 9 der er pudsige :)

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-06-02 22:22

schiøtt skrev:

>hvilket tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?

Nul?

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! Skriv for mere info.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-06-02 16:36

schiøtt wrote:

> [...]
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så

Det er jo ligningen 8x = 112x eller evt. 8x = x+112x .

Det sidste hvis man bruger Lasses fortolkning (fra et andet indlæg).

Begge ligninger er lette førstegradsligninger.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 10-06-02 18:07

> Det er jo ligningen 8x = 112x eller evt. 8x = x+112x .
>
> Det sidste hvis man bruger Lasses fortolkning (fra et
> andet indlæg).
>
> Begge ligninger er lette førstegradsligninger.

Ja, men det eneste man kan læse ud fra det, er at 8 = 112

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-06-02 18:11

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det eneste man kan læse ud fra det, er at 8 = 112

eller x = 14x ....

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-06-02 19:36

"Jakob Møbjerg Nielsen" wrote:

> Ja, men det eneste man kan læse ud fra det, er at 8 = 112

Du må jo kun forkorte med x hvis du véd at x *ikke* er nul. Derfor er
det forkert at 8x=112x medfører 8=112.

Det er vel bedst at sige 8x=112x hviss 0=104x hviss x=0/104=0 .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 10-06-02 20:02

> Du må jo kun forkorte med x hvis du véd at x *ikke* er nul.
> Derfor er det forkert at 8x=112x medfører 8=112.

Ja, selvfølgelig må man ikke dividere med 0. Bemærk venligst smiley'en.

Fra : Sir smokealot

Dato : 13-06-02 13:21

"schiøtt" <schiott@fakse.dk> wrote in message
> [...]
> tal bliver 112 gange større hvis man ganger det med 8?". Jeg mener
> ikke der er nogen løsning på den. Men er der nogen der kan hjælpe, så

Hvad med 14^2 ?
/Sir Smokealot