automatisk skift mellem isdn-modem og rout~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-02-01 15:08

Hejsa

En lille historie
En maskine med 3 netkort (eth0 som er det interne net, eth1 som er en router
til ISP1 og ppp som er en ISDN forbindelse til ISP2) skal fungere som
gateway. Den er udstyrret med en 2.4.0 kerne og Squid 2.2STABLE5 på en
Debian 2.2 box.

Ideen er som følger:
Scriptet begynder når maskinen starter at pinge den maskine (pc2) der står i
den anden ende af routeren sat til eth1.
Så længe pc2 svarer skal scriptet ikke foretage sig noget som helst.
I det pc2 ikke længere svarer på pings skal det etablere ppp-forbindelse og
sende al data fra det interne net den vej.
I det øjeblik pc2 begynder at svare på pings skal ppp-forbindelsen afbrydes
og kommunikation ud af til ske via routeren.

Min plan var at lade scriptet på en eller anden måde bruge iptables til at
ændre hvilken vej dataene skal flyde.
Spørgsmålene er derfor:
Tror i det kan lade sig gøre?
Hvordan lader jeg scriptet fange ping-svaret?
Findes et script eller program til formålet allerede?

På forhånd tak.

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-01 16:26

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote:

>Min plan var at lade scriptet på en eller anden måde bruge iptables til at
>ændre hvilken vej dataene skal flyde.

Så vidt jeg kan se, skal du da bare ændre dine routes. Gøres med
kommandoen 'route'. Derudover sætter ppp selv en defaultroute ved
start, så følgende skulle faktisk kunne gøre det:

Skifte til ppp:
route del -net 0.0.0.0
ifup ppp0

Skifte til router:
ifdown ppp0
route add -net 0.0.0.0 gw ip.på.din.router

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer