simulering af væske, luft oa.
Fra : ThomasG

Dato : 09-06-02 19:46

Hvis man ønsker at lave en sumulation af bløde ting som væsker eller gasser,
er fremgangsmåden så "bare" at opdele et simulationsrum i en række små
terninger, som hver har oplysninger om evt tryk og gennemsnitlige
bevægelseshastig for deres indehold?

Hvis det er tilfældet, hvordan kommer man så videre derfra?
Jeg går ud fra et to naboterninger med forskelligt tryk vil udligne trykket
med en vis hastighed, som er relativ til trykforskellen, men er det så det?
Man ser på tilstand 1, ændrer tryk og bevægelsesretning i terningerne
baseret på udligningen og fortsætter sådan..?

Jeg vil meget gerne se links til uddybende information om emnet.. gerne
information som ikke er alt for tung matematisk læsning i første omgang.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-06-02 20:23

ThomasG wrote:

> Jeg vil meget gerne se links til uddybende information om emnet.. gerne
> information som ikke er alt for tung matematisk læsning i første omgang.

Det er vist et lidt svært emne. Jeg tror det er svært at beskrive
ret meget hydrodynamik uden brug af differentialligninger.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : ThomasG

Dato : 09-06-02 20:59

> Det er vist et lidt svært emne. Jeg tror det er svært at beskrive
> ret meget hydrodynamik uden brug af differentialligninger.

Jeg siger heller ikke at det skal være i børnebogsudgave, bare at jeg søger
en mere algoritmebaseret indgangsvinkel frem for en tung formel.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-06-02 22:09

In article <3D03AB00.1C78DC8B@jeppesn.dk>,
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Det er vist et lidt svært emne. Jeg tror det er svært at beskrive
> ret meget hydrodynamik uden brug af differentialligninger.

Jeg lavede et simpelt simuleringsprogram engang efter Thomas'
opskrift, med grafisk visning i realtime af simulationen. Det ser
faktisk meget overbevisende ud, og man kan lære meget om akustik
ved at betragte det. Men turbulenser og den slags giftigheder er
ikke 'med' i programmet, og det er kun i 2D. Men det er sjovt
hvor meget der faktisk kommer med, selv med et så ultra-primitivt
program, reflektioner og stående bølger og resonanser og sådan
noget kan ses helt tydeligt. Det lærte mig f.eks. hvordan et horn
virker.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 10-06-02 12:26

"ThomasG" <SPAMOFFalamyx@softhome.net> writes:

> [...]
> er fremgangsmåden så "bare" at opdele et simulationsrum i en række små
> terninger, som hver har oplysninger om evt tryk og gennemsnitlige

Først kommer det an på hvad formålet er, altså hvilket spørgsmål du
vil have svar på. Derefter er dit forslag i princippet rigtigt. De
ligninger man opstiller er Navier-Stokes, som er meget komplicerede
hvis alle effekter skal med. Derfor er en del af kunsten at generere
et net som ikke er for fint og ikke er er for groft på hvert givet
sted. For fint net gør beregningstiden for lang, for groft net gør
beregningen unøjagtig.

> Jeg vil meget gerne se links til uddybende information om emnet.. gerne
> information som ikke er alt for tung matematisk læsning i første omgang.

Søg efter CFD (computational fluid dynamics).

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 10-06-02 12:42

"ThomasG" <SPAMOFFalamyx@softhome.net> wrote in message

> [...]
> er fremgangsmåden så "bare" at opdele et simulationsrum i en række små
> terninger, som hver har oplysninger om evt tryk og gennemsnitlige

Hvis det handler om noget der skal se grafisk flot ud, så kig på Metaxa og
Fosters artikler (til animation). Eller Fedkiws fra seneste Siggraph (både
gas-artiklen og vand-artiklen). Det er alle "terningebaserede" løsninger af
Navier-Stokes, hvor et lineært ligningssystem løses v.h.a. f.eks.
relaxation. Links kan du finde på
http://ns.ioi.dk/Homepages/tj/resources.htm#_Fluids . Metaxa og Fosters
artikler er møntet på at blive læst af folk der vil lave computergrafik, så
de introducerer fluidmekanikken nogenlunde stille og roligt. Fedkiw kan godt
være lidt mere langhåret.

Man kan godt få Navier-Stokes op at køre i realtime med hvirvler,
massetransport, brydende bølger o.s.v. -- det er skægt at lege med og det
ser ret flot ud.

Thomas

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 10-06-02 17:59

ThomasG wrote:
> [...]
> simulationsrum i en række små terninger, som hver har oplysninger
> om evt tryk og gennemsnitlige bevægelseshastig for deres indehold?

Det kommer an på niveauet du ønsker at simulere på.

På et makroskopisk niveau har du et hastighedsfelt v(R,t) og
måske også et trykfelt P(R,t) og disse hænger så sammen ved
Navier-Stokes differential ligningen. Du skal så opdele din
simulationer i kasser, og opskrive NS ligningen for systemet
af kasser. Du skal være opmærksom på om NS ligningen er formuleret
i laboratorie systemet, eller om den er formuleret i en system,
der følger væsken lokalt, den sidste form er den man mest bruger
og den indeholder konvektiv differentitation.

Det letteste er for en væske at antage at trykket derfor
tætheden er konstant. Så må strømmen af partikler i et punkt
være J(R)=rho*V(R). I enhver simulationskasse må antallet
af partikler være bevaret, og da partikler ikke opstår, betyder
det at alt hvad der strømmer ind må balanceres af partikler der
strømmer ud af kassen. Det giver kontinuitetsligningen, og
den kan du omforme til bevægelsesligningen for hastighedsfeltet.

På et mesoskopisk niveau kan du simulere en gas/en væske som
en kasse med "hårde" kugler, der vekselvirker med et Lenard-Jones
potential. Hver kugle har så en position Ri(t) og hastighed Vi(t)
og disse udvikler sig som følge af Newtons anden lov. Her simulere
du partikler og ikke volumener, tilgengæld er det en langt tungere
omgang at simulere, fordi CPU tiden vokser kedeligt hurtigt med
antallet af partikler (N²).

Rent teknisk vil du få problemer med energi bevarelse hvis
du bruger Newtons anden lov og simulere for langt tid, fordi
numeriske fejl i updateringen inducere energi i systemet.

Derfor bruger man ofte Langevin ligningen istedet for Newton,
der har den fordel at hver partikkel udsættes for en stokastisk
kraft, det har effekten at introducere en friktion, således
at den totale energi er bevaret.

> [...]
> det så det? Man ser på tilstand 1, ændrer tryk og bevægelsesretning i
> terningerne baseret på udligningen og fortsætter sådan..?

Den mesoskopiske simulation løser problemet med tryk, ved at
tryk feltet følger automatisk af bevægelsesligningen for partiklerne
og deres vekselvirkninger.

Hvis du vil have tryk, så skal du simulere både et hastighedsfelt
og et tryk felt samtidig og deres kobling igennem NS ligningen.

> Jeg vil meget gerne se links til uddybende information om emnet.. gerne
> information som ikke er alt for tung matematisk læsning i første omgang.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Where do you not want to go tomorrow: