konfigurering af firewall i redhat 7.3
Fra : Carsten Tygesen

Dato : 09-06-02 14:21

Hej alle dk.edb.system.unix,

Teledanamark har bedt mig om at lykke min Linux-server da man kunne havde
fået klager over at der fra mit IP-nummer foregik angreb på andre servere
fortrinsvis på Ftp- og mail-servere.

Er der nogen der har en "spiseseddel" på hvordan man bør konfigurere en
Linux-server's firewall når den skal køre som mail-server (Q-mail),
Websrver,
og at der gerne skal være FTP-adgang, samt adgang til fjernadmination via
programmet Putty.

Jeg vil være meget taknemlig såfremt der er nogen der vil fortælle om deres
erfaringer med ovenstående, da jeg ikke ønsker at destruktiver kræfter skal
have adgang til førnævnet vi min lille Linux-box.

På forhånd Tak.

Carsten Tygesen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 14:39

Carsten Tygesen wrote:

> Teledanamark har bedt mig om at lykke min Linux-server da man kunne havde
> fået klager over at der fra mit IP-nummer foregik angreb på andre servere
> fortrinsvis på Ftp- og mail-servere.

Hvis der foregår angreb på andre servere via mail/ftp, så er det din
mail/ftp service blevet cracket. Og hvis du alligevel vil have de to
services stående åbne, kan ingen firewall hjælpe dig alligevel.

Du skal i øvrigt have maskinen reinstalleret først. Derefter vil jeg
foreslå dig, at skifte fra Qmail til postfix eller sendmail. Hvis du
ikke helt har styr på det sikkerhedsmæssige, så lad være med at køre
ting, der ikke er helt standard på din distribution. Det samme gælder
din ftp service.

Når det er gjort, tror jeg du kan nøjes med at bruge lokkit som følger
med RedHat til at sætte din firewall op. Du skal have mail, ftp og
www stående åbent. Resten skal være lukket.

[...]

> og at der gerne skal være FTP-adgang, samt adgang til fjernadmination via
> programmet Putty.

Hvad er der nu galt med ssh ?

-Claus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 15:11

On Sun, 09 Jun 2002 15:39:04 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Hvad er der nu galt med ssh ?

Han benytter sikkert Windows på sin workstation, så bruger han putty som
ssh client.

/Bo

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 15:20

Bo Simonsen wrote:

> Han benytter sikkert Windows på sin workstation, så bruger han putty som
> ssh client.

Ok. Jeg kendte ikke putty og vidste ikke, at det var en ssh klient.

-Claus

Fra : Carsten Tygesen

Dato : 09-06-02 16:14

Hej Bo,
Tak for dit svar.

Ganske rigtigt så bruger jeg windows på min workstation der derhjemme.
Grunden til at anvender Putty er jeg har fået lov til at have min private
mail- og webserver stående i firmaet
og derfor gene vil kunne administre den hjemmefra samt kunne oploade via
Ftp.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 16:36

Den Sun, 9 Jun 2002 17:13:43 +0200 skrev Carsten Tygesen:
> [...]
>mail- og webserver stående i firmaet
>og derfor gene vil kunne administre den hjemmefra samt kunne oploade via

Hvorfor ikke bruge scp (en del af ssh) i stedet for? Scp er sikker som
ssh, ftp er noget skrammel.

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 18:08

On Sun, 09 Jun 2002 17:35:57 +0200, Kent Friis wrote:

> Hvorfor ikke bruge scp (en del af ssh) i stedet for? Scp er sikker som
> ssh, ftp er noget skrammel.

Da FTP blev udviklet, troede folk jo ikke at internettet ville blive så
stort, så "onde" personer fik adgang. Derfor implementerede man ikke
kryptering. Men enig brug sftp el. scp istedet.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-06-02 18:27

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> writes:

> Da FTP blev udviklet, troede folk jo ikke at internettet ville blive så
> stort, så "onde" personer fik adgang. Derfor implementerede man ikke
> kryptering. Men enig brug sftp el. scp istedet.

Man havde vist heller ikke regnet med, at folk nogensinde ville finde på
at bruge onde hacks som NAT og den slags.

Christian Laursen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-06-02 17:24

Carsten Tygesen wrote:

> [...]
> mail- og webserver stående i firmaet
> og derfor gene vil kunne administre den hjemmefra samt kunne oploade via

Hvorfor så ikke bruge PuTTY's sftp-klient - den er sikker og kan hentes
samme sted fra som PuTTY...

/Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 09-06-02 17:56

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Hvorfor så ikke bruge PuTTY's sftp-klient - den er sikker og kan hentes
> samme sted fra som PuTTY...

Eller endnu bedre: http://winscp.vse.cz/eng/
Den er grafisk og der er vi almindelige brugere tit glade for.
Den har jeg prøvet - og den er nem.

Gunner

--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 18:01

Den Sun, 09 Jun 2002 18:55:35 +0200 skrev Gunner Poulsen:

>Eller endnu bedre: http://winscp.vse.cz/eng/
>Den er grafisk og der er vi almindelige brugere tit glade for.
>Den har jeg prøvet - og den er nem.

Findes der ikke en grafisk SFTP? Scp indeholder ikke mulighed for at få
en fil-liste, så der er den i stedet nødt til at bruge ssh til at kalde
ls, med mange fejlmuligheder (hvem siger at maskinen i den anden ende er
*nix?)

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 09-06-02 19:39

Kent Friis wrote:

> [...]
> en fil-liste, så der er den i stedet nødt til at bruge ssh til at kalde
> ls, med mange fejlmuligheder (hvem siger at maskinen i den anden ende er

Snakkede vi ikke om en stakkels mand der stadig måtte trækkes med sin
windows-playstation derhjemme og som gerne ville overføre filer derfra til
en RedHat 7.3?

Deraf min anbefaling.

Gunner.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-06-02 19:53

Gunner Poulsen wrote:

> Snakkede vi ikke om en stakkels mand der stadig måtte trækkes med sin
> windows-playstation derhjemme og som gerne ville overføre filer derfra til
> en RedHat 7.3?

Ovenstående er jo ikke sftp men scp

Ikke desto mindre er den grafisk, let at bruge og fungerer glimragende.

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 19:41

Den Sun, 09 Jun 2002 20:38:46 +0200 skrev Gunner Poulsen:

>Snakkede vi ikke om en stakkels mand der stadig måtte trækkes med sin
>windows-playstation derhjemme og som gerne ville overføre filer derfra til
>en RedHat 7.3?
>
>Deraf min anbefaling.

Jo, men du vidste åbenbart hvor man kunne finde en grafisk SCP, og
derfor regnede jeg med at der var en chance for at du også vidste hvor
man kunne finde en grafisk SFTP.

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-06-02 00:38

> Jo, men du vidste åbenbart hvor man kunne finde en grafisk SCP, og
> derfor regnede jeg med at der var en chance for at du også vidste hvor
> man kunne finde en grafisk SFTP.

Desværre.
Og endnu værre så har jeg svært ved at finde nogle ordentlige grafiske
scp/sftp-programmer til Linux
Jeg har prøvet at rode med gFTP - mit yndlingsftpprogram, med jeg kan ikke
få kryptotingene til at virke.

Nogen bud her?

Gunner.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-02 21:41

On Sun, 9 Jun 2002 17:00:53 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>en fil-liste, så der er den i stedet nødt til at bruge ssh til at kalde
>ls, med mange fejlmuligheder (hvem siger at maskinen i den anden ende er

Jeg går ud fra du mener til windows? I så fald CuteFTP Pro
(http://cuteftp.com/products/cuteftppro/index.asp) - men den koster
penge.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 05-07-02 13:37

On Mon, 17 Jun 2002 22:41:21 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Jeg går ud fra du mener til windows? I så fald CuteFTP Pro
>(http://cuteftp.com/products/cuteftppro/index.asp) - men den koster
>penge.

Hvad med den nye SmartFTP, den har en eller anden SSL krypterings
funktion og er freeware. Skulle være kompatibel med proftpd inkl. TLS
modul. Nogle der har forsøgt sig med det? Og hvordan med SmartFTP's
SSL login, er det kompatibelt med scp? sftp?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-06-02 15:18

Claus Rasmussen wrote:

> Hvad er der nu galt med ssh ?

PuTTY er da også en ssh-klient...

/Rasmus

Just install Windows. It will crash once a day, and your hardware
will no longer be the poblem.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 14:50

On Sun, 09 Jun 2002 15:21:18 +0200, Carsten Tygesen wrote:

> [...]
> Websrver,
> og at der gerne skal være FTP-adgang, samt adgang til fjernadmination

Jeg ville foretrække en geninstallering, da det lyder somom der er
installeret et rootkit på serveren. Tag backup af det du har brugt for,
og dernæst start med en frisk installation.

Dernæst sørger du for at installere firewall således at _ingen_ porte er
åbent. Dernæst opgradere du maskinen med de updates der er kommet, brug
evt. grab (find det på freshmeat.net) hvis det er en Redhat maskine.

Efter alt er opgraderet og du har installeret det du har brug for, åben
da for de porte i firewallen.

Sørg alligevelle for at de services du ikke har brug for ikke kører.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 09-06-02 15:21

Hej Carsten.

Den er ikke morsom.

Som de andre skriver står du foran en genindstallation. Du ved ikke hvad
der er ændret og dermed ikke hvad du kan stole på.
Når det er gjort vil jeg dog anbefale dig dels at huske at få
installeret de opdateringer der løbende kommer fra Red Hat, fx med
Autoupdate, se http://www.mat.univie.ac.at/~gerald/ftp/autoupdate/
(Vejledning på: http://www.gnuskole.dk/bog/opdatering.html#AUTOUPDATE)
Dels at bruge Guarddog til at konfigurere Firewall med se
http://www.gnuskole.dk/router/#guarddog.

Venlig hilsen Gunner Poulsen.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 15:51

Gunner Poulsen wrote:

> http://www.gnuskole.dk/router/#guarddog.

Flot side. Er det din ? I så fald vil jeg foreslå dig, at splitte
den op i mindre sider. Een for hver emne:

Indledning
To netkort
Videresendelse med Guidedog
DHCP-server på det interne net
En firewall med Guarddog

Og desuden tilføje en "hvordan tjekker jeg at det er gået godt"
sektion efter hvert emne. Ofte smutter der et eller andet for
brugeren under konfigureringen og hvis der ikke er en måde at
verificere at hvert trin er gået godt, bliver det helt uover-
skueligt at fejlsøge.

-Claus

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 09-06-02 17:08

Claus Rasmussen wrote:

> Flot side.

Tak!

> Er det din ?

Det er da i hvert fald mig der har skrevet den

> I så fald vil jeg foreslå dig, at splitte
> den op i mindre sider. Een for hver emne:

> [...]

Grunden til at jeg ikke har gjort det er at jeg egentligt tænkte at mange
begyndere (min målgruppe) ville skrive den ud.

> [...]
> brugeren under konfigureringen og hvis der ikke er en måde at
> verificere at hvert trin er gået godt, bliver det helt uover-

Det var en spændende idé jeg skal tænke over det!

Gunner.

Fra : Carsten Tygesen

Dato : 09-06-02 16:02

Hej ALLESAMMEN,

Tak for jeres svar, med gode henvisninger til links som lige har nået at
smugkigge i.

Tror I at Qmail er et sårbart(usikkert) program, da jeg opfatter Claus-s
svar sådan at
han fraråder brugen af det ? (Der er nemlig utroligt nemt at sætte op)

Jeg havde ikke forventet at få svar så hurtigt - det var da herligt!

Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Carsten Tygesen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 16:28

Carsten Tygesen wrote:

> Tror I at Qmail er et sårbart(usikkert) program, da jeg opfatter Claus-s
> svar sådan at han fraråder brugen af det ? (Der er nemlig utroligt nemt
> at sætte op)

Jeg siger ikke at qmail er usikkert. Jeg forsøger - pænt indpakket -
at sige, at du ikke har styr på det og derfor burde vælge noget, der
er mere standard.

Det er ikke for at fornærme dig eller noget. Det er bare en simpel
konsekvens af, at du er blevet hacket, at du bør forsøge dig med
noget mindre avanceret.

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-06-02 17:28

Carsten Tygesen wrote:

> Tror I at Qmail er et sårbart(usikkert) program, da jeg opfatter Claus-s
> svar sådan at
> han fraråder brugen af det ? (Der er nemlig utroligt nemt at sætte op)

Qmail er ret sikkert og relativt svært at kvaje sig i. Det har ikke haft en
sikkerhedsbrist siden '98 (eller er det '96?).

Det har bare en stejl indlæringskurve; det er ikke så simpelt at installere
(det fås ikke som pakke) og er ikke så intuitivt at sætte op (som om
sendmail er det!!!).

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.