mervelbanen
Fra : cic@tdcadsl.dk

Dato : 09-06-02 11:16

hej er der nogen der har matrialr om mervelbanen som liger i klosterheden i vestjyland
MVH HC.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-06-02 15:33

<cic@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d032af2$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej er der nogen der har matrialr om mervelbanen som liger i klosterheden i vestjyland
> MVH HC.

Næh - ikke helt - men Skov- og Naturstyrelsen har en del om Klosterheden på deres
hjemmeside på http://www.sns.dk/ ?

Jeg går ud fra at du mener mergelbanen ?

Prøv at søge på megelbane i google - den finder flere forekomster i det jyske hedeområde
- men om noget af det er den "rigtige" i Klosterheden - det ved jeg ikke.

Google ligger på http://www.google.com/intl/da/ - og en søgning på Klosterheden giver også en
del forekomster....

/Jan

Fra : Ove Lauridsen

Dato : 09-06-02 15:53

<cic@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d032af2$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej er der nogen der har matrialer om mervelbanen som liger i klosterheden i vestjyland
> MVH HC.

Mon ikke du mener Mergel. Det er brugt i mange år til opdyrkning af heden og jordforbedring.
Omkring 1950 begyndte man i stedet, at bruge jordbrugskalk som jordforbedringsmiddel

Mon ikke du mener Mergel. Det er brugt i mange år til opdyrkning af heden og jordforbedring.
Omkring 1950 begyndte man i stedet, at bruge jordbrugskalk som jordforbedringsmiddel.

Mergel blev fundet i ådale osv. - det befandt sig som regel lige under muldlaget.

--
Venlig hilsen
Ove

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 09-06-02 16:20

<cic@tdcadsl.dk> wrote in message
> hej er der nogen der har matrialr om mervelbanen som liger i klosterheden
i vestjyland
> MVH HC.

Jeg ved at de på Struer Biblioteks lokalsamling har en hel del om
mergelbanen.

Der kan søges i samlingen herfra:
http://131.165.209.8:8080/wwl/welcome.asp

mvh