Hvad indeholder kirkebogen ved død?
Fra : Jette Pedersen

Dato : 08-06-02 17:09

Min oldemor døde i 1979 i Hørning. Jeg ved intet om hendes forældre -
kun at de nok er fra Karby i Sydslesvig. I nogle af de nyere kirkebøger,
jeg har brugt, kan man ved et dødsfald se navnene på forældrene. Vil
dette også være tilfældet i 1979?

Hilsen
Jette Pedersen
Kolding

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-06-02 18:20

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun at de nok er fra Karby i Sydslesvig. I nogle af de nyere kirkebøger,
> jeg har brugt, kan man ved et dødsfald se navnene på forældrene. Vil

Hej Jette,
Har du tænkt på at ringe til sognepræsten i Hørning?
Han(hun) har jo nok ikke afleveret den aktuelle kirkebog til arkivet endnu.
Vedkommende må naturligvis ikke oplyse detaljer, men du burde kunne få et
svar
på om dine tipoldeforældre evt. er nævnt.
Hvis dette er positivt, kan du henvende dig personligt med behørig
legitimation,
og forhåbentlig få de ønskede oplysninger.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jette Pedersen

Dato : 08-06-02 18:45

Sognepræsten i Hørning har henvist mig til kirkens kontor, da hun ikke
selv har kirkebøgerne, men ved ikke, om forældre er oplyst. Kan man rent
faktisk få lov til at se sådanne oplysninger?

hilsen
Jette Pedersen

Fra : Familien Kristensen

Dato : 08-06-02 19:10

> [...]
> selv har kirkebøgerne, men ved ikke, om forældre er oplyst. Kan man rent
> faktisk få lov til at se sådanne oplysninger?

Hej Jette
Prøv dog at ringe til kirkens kontor. Når der er gået 10 efter dødsfald
"skulle" det være muligt at få oplysningerne.
Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm
(opdateret 24. maj 2002)

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-06-02 21:10

On Sat, 8 Jun 2002 20:09:47 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej Jette
>Prøv dog at ringe til kirkens kontor. Når der er gået 10 efter dødsfald
>"skulle" det være muligt at få oplysningerne.

Nej så enkelt er det ikke. 10-års grænsen findes kun i arkivloven, og
den gælder først, når KB er afleveret til landsarkivet. Men i praksis
er det naturligvis alligevel en god ide at ringe til præst eller degn,
for det kan jo godt være, at de er flinke.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 09-06-02 03:46

> [...]
> kun at de nok er fra Karby i Sydslesvig. I nogle af de nyere kirkebøger,
> jeg har brugt, kan man ved et dødsfald se navnene på forældrene. Vil

Så vidt jeg kan se skulle der være en mulighed for at se i folketællingerne
hvor din oldemor er født og derigennem finde hendes forældre, så hvis du ved
hvor hun boede (vistnok) før 1950 - evt. før 1940, så kan du få adgang til
de originale tællinger på RA.

Venligst

Børge

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-06-02 07:01

On Sun, 9 Jun 2002 02:45:42 -0000, "BØRGE ASKHOLM" <bask@get2net.dk>
wrote:

> [...]

>hvor hun boede (vistnok) før 1950 - evt. før 1940, så kan du få adgang til

Det er da meget rigtigt; men nu skrev Jette altså, at hun bor i
Kolding, og så synes jeg det er, at gå over åen efter vand - i hvert
fald så længe Rigsarkivet ligger så afsides, som det gør

Oplysning om fødestedet kan nemlig også fås på et par andre måder, som
sikkert er nemmere.

For det første kunne hun jo henvende sig til folkeregisteret i
Hørning. Det koster muligvis 52 kr. og et frimærke; men det er dog
billigere end en rejse til København.

For det andet _skal_ fødestedet fremgå af dødsindførslen i kirkebogen,
forældrenes navne _kan_ fremgå. I den type kirkebog, som blev benyttet
i 1979, hedder overskriften i fjerde spalte under døde nemlig:

"Den afdødes stilling (erhverv) og bopæl, fødested, fødselsår og -dag
samt ægteskabelig stilling.
Var eller havde den afdøde været gift, anføres tillige, så vidt muligt
ægtefællens fulde navn og stilling samt deres sidste fælles bopæl.
For så vidt oplysning derom kan erholdes, anføres den afdødes
forældres fulde navn, stilling og bopæl."

Præsten skal altså under alle omstændigheder kunne oplyse fødestedet.
Hvis han ikke er imødekommende, mener jeg endda, at Jette som direkte
efterkommer kan anmode om at få en dødsattest, og heraf skal
fødestedet også fremgå.

Dernæst går turen jo så til kirkebogen for fødestedet, og hvis det er
i Sydslesvig, er det måske vigtigt at nævne, at de Slesvig-Holstenske
kirkebøger snart vil kunne ses på landsarkiverne. Jeg ved ikke,
hvornår de kommer; men Jette bør altså ringe til Aabenraa, før hun
begiver sig til Eckernförde.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 10-06-02 19:00

Jeg har i dag via kordegnen i Hørning fået navnene på mine
tipoldeforældre: Georg Heinrich Friderick Peeck og Anna Katharina
Möller. De var anført ved min oldemors død og jeg fik desuden
verificeret nogle datoer.
Nu kommer næste problem: Hvem var de så? Og det er nok det mest
fascinerende ved slægtsforskning: Man bliver aldrig færdig!

Mange tak for hjælpen til jer alle.

Jette Pedersen
Kolding

Fra : dannebrog

Dato : 13-06-02 18:22

Skriv til kirkekontoret, bed om en fuldstændig udskrift vedrørende
dødsindførslen, og vedlæg en frankeret svarkuvert. - Er din oldermoder født
før 1892 og er begge eksemplarer af kirkebogen stadig ved kirken, har du
krav på en sådan udskrift uden videre.

Hvis din oldermoder er født 1892 eller senere... så skal du vedlægge
dokumentation for, hvem du er og hvordan du stammer fra din oldemoder
(kopier af dåbsattester, evt. også vielsesattester er bedst).

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug