Debian
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 12:41

Hey!

Jeg undrer mig lidt over at min Debian er holdt fuldstændigt op med at
få nye pakker inden for de sidste par måneder.

Woody skal jo selvfølgelig snart til at være stable, men jeg har sat min
sources.list til testing, så jeg ville da håbe at der kom lidt nye
updates nu og da, da jeg ikke tør sætte den til unstable på denne
computer.

Hvornår begynder de at lægge nye pakker på testing igen, først når Woody
er helt færdig med at blive stable?

Er det Sid der bliver den nye testing, eller forbliver den unstable?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-06-02 13:02

Stefan Bruhn wrote:

> [...]
> sources.list til testing, så jeg ville da håbe at der kom lidt nye
> updates nu og da, da jeg ikke tør sætte den til unstable på denne

Woody == testing i øjeblikket. Woody er vist i praksis frosset (dvs. en
slags prerelease), men det er ikke annonceret endnu, da der vist er noget
bøvl med nogle af de nye arkitekturer.

/Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 15:22

On Sat, 08 Jun 2002 14:01:39 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

>Woody == testing i øjeblikket. Woody er vist i praksis frosset (dvs. en
>slags prerelease), men det er ikke annonceret endnu, da der vist er noget
>bøvl med nogle af de nye arkitekturer.

Men når det så er klaret, så kommer der vel en ny testing så den
begynder at få nye pakker igen?

Jeg kunne eksempelvis godt tænke mig den nyeste PHP4, men ønsker ikke at
sætte apt til unstable for at få det.

Fra : Peter Korsgaard

Dato : 08-06-02 15:58

Stefan> Jeg kunne eksempelvis godt tænke mig den nyeste PHP4, men
Stefan> ønsker ikke at sætte apt til unstable for at få det.

Hvis du ikke vil køre unstable med alle dine pakker kan du istedet
bruge pinning.

Du tilføjer unstable til din /etc/apt/sources.list og tilføjer
følgende til din /etc/apt/preferences :

Package: *
Pin: release a=testing
Pin-Priority: 100

Package: *
Pin: release a=unstable
Pin-Priority: -10

Så kan du derefter køre php4 fra unstable via apt-get install -t
unstable php4

--
Bye, Peter Korsgaard

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 16:08

On 08 Jun 2002 16:58:13 +0200, Peter Korsgaard <jacmet@sunsite.dk>
wrote:

>Hvis du ikke vil køre unstable med alle dine pakker kan du istedet
>bruge pinning.

Tusind tak for forslaget!
Jeg har hørt om det før, men kunne ikke finde noget om det på nettet og
så var det at jeg gav op dengang!

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 16:59

wrote:

> [...]
> Stefan> ønsker ikke at sætte apt til unstable for at få det.
>
>Hvis du ikke vil køre unstable med alle dine pakker kan du istedet

Nu kommer så det mærkelige:

ghashul-server:/etc/apt# apt-cache show php4 -a
Package: php4
Version: 4:4.2.1-3

Package: php4
Version: 4:4.1.2-4

Package: php4
Version: 4.0.3pl1-0potato3

Der er altså 3 forskellige versioner, men jeg har kun testing og
unstable i min sources.list, og når jeg kører phpinfo() får jeg at vide
at PHP er version 4.1.2.

Hvordan fortæller jeg lige apt-get at det er 4.2.1-3 den skal have fat
i, og ikke den anden?

Fra : Peter Korsgaard

Dato : 08-06-02 17:06

Stefan> Der er altså 3 forskellige versioner, men jeg har kun testing
Stefan> og unstable i min sources.list, og når jeg kører phpinfo()
Stefan> får jeg at vide at PHP er version 4.1.2.

Stefan> Hvordan fortæller jeg lige apt-get at det er 4.2.1-3 den skal
Stefan> have fat i, og ikke den anden?

Med apt-get install -t unstable php4

% sudo apt-get install -t testing --dry-run php4|grep 'Inst php4'
Inst php4 (4:4.1.2-4 Debian:testing)

% sudo apt-get install -t unstable --dry-run php4|grep 'Inst php4'
Inst php4 (4:4.2.1-3 Debian:unstable)

--
Bye, Peter Korsgaard

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 18:13

On 08 Jun 2002 18:06:12 +0200, Peter Korsgaard <jacmet@sunsite.dk>
wrote:

>Med apt-get install -t unstable php4

ja, det var det første jeg gjorde og den er stadig ikke i den nyeste
version.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-06-02 17:02

On Sat, 08 Jun 2002 17:59:15 +0200, Stefan Bruhn wrote:

> On 08 Jun 2002 16:58:13 +0200, Peter Korsgaard <jacmet@sunsite.dk>
> wrote:

> Hvordan fortæller jeg lige apt-get at det er 4.2.1-3 den skal have
> fat i, og ikke den anden?

Gæt:

apt-get install php4=4.2.1-3

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" asjo@koldfront.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 18:17

On Sat, 08 Jun 2002 18:01:46 +0200, spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

>apt-get install php4=4.2.1-3

ghashul-server:/etc/apt# apt-get install -t unstable php4=4:4.2.1-3
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Sorry, php4 is already the newest version.
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 91 not
upgraded.

Men PHP selv siger stadig "PHP Version 4.1.2"

Fra : Peter Korsgaard

Dato : 08-06-02 18:25

Stefan> Men PHP selv siger stadig "PHP Version 4.1.2"

Har du prøvet at genstarte apache efter du opgraderede?

--
Bye, Peter Korsgaard

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 18:50

On 08 Jun 2002 19:24:49 +0200, Peter Korsgaard <jacmet@sunsite.dk>
wrote:

>Har du prøvet at genstarte apache efter du opgraderede?

/me fløjter uskyldigt og lister ligeså stille afsted...

(D'oh... takker for tippet, hvorfor i alverden tænkte jeg ikke på det?)

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-06-02 15:17

Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk> writes:

> Hvornår begynder de at lægge nye pakker på testing igen, først når Woody
> er helt færdig med at blive stable?

Først når woody bliver erklæret for stable vil der blive åbnet op for
en ny version, der vil få statusen testing.

Det eneste der holder Woody fra at blive frigivet er at håndteringen
af sikkerhedsopdateringer endnu ikke er helt på plads.

> Er det Sid der bliver den nye testing, eller forbliver den unstable?

Nej, det er ikke meningen at Sid nogensinde skal frigives. Oprindeligt
var det placeringen for arkitekturer der endnu ikke var planer om
officielt at understøtte, men nu bruges det som kodenavnet for unstable.

Når Woody bliver erklæret stable vil der som sagt bliv oprettet en
distribution med et nyt kodenavn der så vil få placeringen som testing.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-06-02 15:23

On Sat, 08 Jun 2002 16:17:01 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

> [...]
>
>Det eneste der holder Woody fra at blive frigivet er at håndteringen
>af sikkerhedsopdateringer endnu ikke er helt på plads.

Takker, det var lige det jeg håbede at høre :)