Hvad byder fremtiden ...
Fra : Martin Mann

Dato : 08-06-02 10:51

Hej NG,

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogle der har et
kvalificeret svar på, hvordan fremtidens internet forbindelse vil blive
distribueret.

ADSL, kabelmodem og WiFi/FWA o.lign siges jo at være gårdagens
teknologier, og de er også relativt langtsomme og stort set ikke navnet
bredbånd værdige. Hvad sker der imorgen?

I mit lokalområde, Vestsjælland, er NVE (Nordvestsj. Energi Forsyning) i
gang med at lægge alle 230V og 10kV ledninger i jorden, og samtidig
graver de fiber ned, så de inden for de næste par år kan levere fiber
til hjemmet (FTH) i deres område. Denne tjeneste skulle indeholde TV,
Par-per-View og i-net ( 2Mbit og 10Mbit ) til kunderne.

Hvordan i resten af landet? Jeg kunne forestille mig at FTH ikke bliver
særlig normalt i tæt bebyggede byområde som f.eks. Kbh centrum...

Hvad siger fremtiden?

Mvh
Martin

--

Hvis nogle føler dette indlæg hører til et andet sted, så sig det lige
på en venlig måde, så FUTer jeg et andet sted hen.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-06-02 10:54

On Sat, 08 Jun 2002 11:51:20 +0200, Martin Mann wrote:

> [...]
> i gang med at lægge alle 230V og 10kV ledninger i jorden, og samtidig
> graver de fiber ned, så de inden for de næste par år kan levere fiber

Det er nu langt fra at have fiber langt højspændings kablerne, og så
have "Fiber To the Home", faktisk mangler det som koster langt de meste

Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 14:20

On 08 Jun 2002 09:53:36 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Det er nu langt fra at have fiber langt højspændings kablerne, og så
>have "Fiber To the Home", faktisk mangler det som koster langt de meste

Ja, vi hænger nok på de eksisterende kabler nogen tid endnu, hvordan
er det med ADSL, hvis man flyttede DSLAM'erne ud fra centralerne til
fordelerskabene ude på villavejene, kunne man så skruge op for
hastigheden, uden at det vil give flere gener end dem vi kender med de
max 2Mbit idag?

At de lægger fiber ned sammen med højspænningskablerne er der jo ikke
noget nyt i isigselv, der er også mange højspænningsmaser der bære
fiberkabler. Og det er forøvigt et problem, de fiber man thivertifald
startede med at hænge op i masterne kan ikke klare fuglekløerne,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 17:31

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordelerskabene ude på villavejene, kunne man så skruge op for
> hastigheden, uden at det vil give flere gener end dem vi kender med de

Jeg har fået at vide, af Tiscali, at min ADSL linie ville kunne køre helt op
til ca 8 Mbit. Jeg ligger måske godt, i forhold til centralen.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 17:50

On Sat, 8 Jun 2002 18:30:42 +0200, "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

>Jeg har fået at vide, af Tiscali, at min ADSL linie ville kunne køre helt op
>til ca 8 Mbit. Jeg ligger måske godt, i forhold til centralen.

En ting er hvad din linie kan give dig, en anden ting er hvor store
gener det ville medføre for andre kunder der har kabler i dit
kabelbundt.

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 18:05

> En ting er hvad din linie kan give dig, en anden ting er hvor store
> gener det ville medføre for andre kunder der har kabler i dit
> kabelbundt.

Andre kunder?. Hvad betyder det, hvis bare mit kører fint.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 18:33

On Sat, 8 Jun 2002 19:04:47 +0200, "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

>Andre kunder?. Hvad betyder det, hvis bare mit kører fint.

Forstil dig at du er en af de andre kunder, til en der skal have 8Mbit
igennem, og du så får gener på din telefon, og ADSL forbindelser.
Forskællen på at være supper egoist og hensynsfuld er knivskarp, her
falder du på den forkerte side at æget,,,

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 19:01

> [...]
> Forskællen på at være supper egoist og hensynsfuld er knivskarp, her
> falder du på den forkerte side at æget,,,

Så du ""? Det betyder, at det var en joke.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-06-02 19:12

On Sat, 8 Jun 2002 20:00:58 +0200, "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

>Så du ""?

Jeps.

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 19:22

> Jeps.

OK. Det lød bare ikke sådan.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-02 16:57

On Sat, 08 Jun 2002 15:20:05 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Ja, vi hænger nok på de eksisterende kabler nogen tid endnu, hvordan
> er det med ADSL, hvis man flyttede DSLAM'erne ud fra centralerne til
> fordelerskabene ude på villavejene

Hvilket langtfra er trivielt, da man mangler plads, strøm, køling,
opvarmning etc.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-02 18:28

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket langtfra er trivielt, da man mangler plads, strøm, køling,
> opvarmning etc.

Tjaa, der er jo flere leverandører der har lavet DSLAM'er specielt til
dette.
køling/opvarmning er der ikke behov for og strøm kan føres på
eksisterende kobber.
Men det gør det selvf. ikke trivielt

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-06-02 18:50

On Sun, 9 Jun 2002 19:27:35 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Tjaa, der er jo flere leverandører der har lavet DSLAM'er specielt til
>dette.
>køling/opvarmning er der ikke behov for og strøm kan føres på
>eksisterende kobber.

Hvilket så føre tilbage til mit spørgsmål, kan man køre med højere
hastigheder på den korter afstand, uden at genere mere støj for de
andre kobberpar i kablet?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-02 18:53

> Hvilket så føre tilbage til mit spørgsmål, kan man køre med højere
> hastigheder på den korter afstand, uden at genere mere støj for de
> andre kobberpar i kablet?

Tjaa, NEXT (Near End Cross Talk) vil sandsynligvis være mindre, men hvis
man kommer ud på den korte distance vil der sikkert være bedre
teknologier end ADSL

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Martin Mann

Dato : 09-06-02 14:08

Jesper Skriver wrote:

> Det er nu langt fra at have fiber langt højspændings kablerne, og så
> have "Fiber To the Home", faktisk mangler det som koster langt de meste

Jeg skrev at de også lagde dem ned med 230V distributionsnettet, dvs.
der ligger trækrør til fiber i 'gravstenene' ude foran husene, så det er
max 70-100m væk. men typisk ved skellet ud til vejen. Det er da tæt ved
hjemmet eller?

Mvh
Martin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-06-02 18:10

Martin Mann <news@poundbang.dk> writes:

> [...]
>der ligger trækrør til fiber i 'gravstenene' ude foran husene, så det er
>max 70-100m væk. men typisk ved skellet ud til vejen. Det er da tæt ved

Fiber koster ikke ret mange penge. Udstyr til at få noget ud af
fiberen koster en formue. Derefter skal du betale for båndbredde,
hvis du for alvor skal udnytte fiberens kapacitet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 08-06-02 17:30

Martin Mann wrote:
> [...]
>
> Hvordan i resten af landet? Jeg kunne forestille mig at FTH ikke bliver
> særlig normalt i tæt bebyggede byområde som f.eks. Kbh centrum...

tjoo.. der er jo VDSL.. men det har en kortere radius end ADSL, så det
er afhængigt af fiber i nærheden.. vist ca. 2km radius..

så det på BBC, det kan vist levere op til 50mbit downstream..

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-02 16:53

On Sat, 08 Jun 2002 19:30:13 +0300, Dennis Jakobsen wrote:

> tjoo.. der er jo VDSL.. men det har en kortere radius end ADSL, så det
> er afhængigt af fiber i nærheden.. vist ca. 2km radius..

Ved lave hastigheder ja, ved de virkeligt høje hastigheder, skal
det meget tættere på.

> så det på BBC, det kan vist levere op til 50mbit downstream..

Ja, på 300 meters rækkevidde ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-06-02 17:15

On 09 Jun 2002 15:53:01 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Ja, på 300 meters rækkevidde ...

Det er så på telefonnette, ik? Sammen med telefoni, eller kræver det
hele båndbreden på telefonkablet?

Hvad med Ethernet, hvor langt kan det ræke med 100Mbit?
Og hvad med 1Gbit Ethernet?
Og hvad kræver Ethernet af kabelkavalitet?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-02 17:29

On Sun, 09 Jun 2002 18:15:08 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Det er så på telefonnette, ik? Sammen med telefoni, eller kræver det
> hele båndbreden på telefonkablet?

Det ved jeg ikke - men jeg *tror* at det kræver et dedikeret kobber par.

> Hvad med Ethernet, hvor langt kan det ræke med 100Mbit?

100 meter, på categori 5 kabel, det kan ikke køre på telefoni kabel.

> Og hvad med 1Gbit Ethernet?

Samme, blot categori 6 kabel ...

> Og hvad kræver Ethernet af kabelkavalitet?

10 Mbps kræver categori 3 kabel, som telefoni kabel heller ikke
opfylder, herudover kræver det 2 par.

Der findes producenter af Ethernet over xDSL, men det hænger på
den underliggende xDSL teknologi.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-02 12:23

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Samme, blot categori 6 kabel ...

Du kan godt køre 1000 Base-T på Cat 5e. Her udnyttet alle 4 par i cat 5e
kablet

Fra : Rune Klausen

Dato : 09-06-02 17:34

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote in message
> On 09 Jun 2002 15:53:01 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
> Hvad med Ethernet, hvor langt kan det ræke med 100Mbit?
> Og hvad med 1Gbit Ethernet?
> Og hvad kræver Ethernet af kabelkavalitet?

cat5 kabel, ca 100meter.

-Rune

Fra : Nicolai

Dato : 08-06-02 17:42

"Martin Mann" <news@poundbang.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til hjemmet (FTH) i deres område. Denne tjeneste skulle indeholde TV,
> Par-per-View og i-net ( 2Mbit og 10Mbit ) til kunderne.

Det er jo bare sådan, at et system ikke er stærkere end det svageste led.
Nogle mener, at hvis man fik hurtigere linier, ville flaskehalsene blive
større. Uanset hvor stærkt det går, vil vi alligevel altid have det lidt
hurtigere. Og det nytter jo ikke noget, hvis "hoved"-linierne ikke kan følge
med. Jeg kender ikke deres begrænsning. Andre der gør det?

> Hvordan i resten af landet? Jeg kunne forestille mig at FTH ikke bliver
> særlig normalt i tæt bebyggede byområde som f.eks. Kbh centrum...

Det kommer. TeleDK har vel et ton af fiberkabler liggende i kbh. Når TeleDK
har udtjent ADSL, så skifter de til næste produkt de kan tjene penge på. Og
eftersom der ikke er nogen ide at at sælge noget der gå langsommere, kan det
kun gå hurtigere. Det er det samme med alt. ISDN har også en gang været
hurtigt.

Fra : Erik

Dato : 09-06-02 14:19

> [...]
følge
> med. Jeg kender ikke deres begrænsning. Andre der gør det?

De fleste operatøre har som hovedregl rigligt med hul igennem til resten af
nettet. I "gamle dage" var dette et problem. Idag kan man købe Gigabit porte
hos IP-transit udbyderene, som også har rigligt hul igennem til verden. Jeg
er bekendt med noget knas i Tiscalis net, hvor den interne kapacitet ikke
var høj nok, men dette er vel ikke at betragte som en hoved-linie.

> [...]
det
> kun gå hurtigere. Det er det samme med alt. ISDN har også en gang været

Nej, det har TDC ikke. TDC "fråser" ikke som de andre operatøre. Mends Telia
ligger et 192-288 fiber kabel på de fleste strækninger og sikkert mere inde
i byen, så fidter teledanmark stadig med 24 fiber kabler, etc. En fornuftig
spiller på FTH bliver Telia (med tidligere powercom) og måske en dag også
KE-tele.

/Erik Lauridsen

Fra : Martin Mann

Dato : 09-06-02 14:20

Erik wrote:

> [...]
> spiller på FTH bliver Telia (med tidligere powercom) og måske en dag også

Det lyder som om det er lidt det samme NVE er ude i.

Jeg fik forøvrigt aldrig sendt linket til dem
http://www.nve.dk

Mvh
Martin

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-02 16:56

On Sun, 9 Jun 2002 15:18:58 +0200, Erik wrote:

> [...]
> resten af nettet. I "gamle dage" var dette et problem. Idag kan man
> købe Gigabit porte hos IP-transit udbyderene, som også har rigligt hul

Ja - hvis man har penge, og iøvigt går IP transit udbydere konkurs på
stribe for tiden ...

> [...]
> Telia ligger et 192-288 fiber kabel på de fleste strækninger og
> sikkert mere inde i byen, så fidter teledanmark stadig med 24 fiber

Kabler som bliver lagt i dag er ikke 24 fiber (12 pars) kabler, men
mange eksisterende er kabler med forholdvis få par.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Erik

Dato : 09-06-02 19:09

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - hvis man har penge, og iøvigt går IP transit udbydere konkurs på
> stribe for tiden ...

Ja ja, men vi er forhåbentelig nogle som kommer igennem det amerikanske
retssystem. KPNQwest er vidst det eneste firma som indtil vidre har måtte
skuffe kunderne.

Hvad byder fremtiden: Færre transit udbydere som med stordrift kan lave en
rentabel virksomhed, og måske til en lavere pris.

> Kabler som bliver lagt i dag er ikke 24 fiber (12 pars) kabler, men
> mange eksisterende er kabler med forholdvis få par.

Jeg har hørt om eksisterende 8 fiber kabler af yderst dårlig kvalitet. Men
dette var dog ikke i indre by.

/Erik Lauridsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-02 19:46

On Sun, 9 Jun 2002 20:09:15 +0200, Erik wrote:

> Ja ja, men vi er forhåbentelig nogle som kommer igennem det
> amerikanske retssystem. KPNQwest er vidst det eneste firma som indtil
> vidre har måtte skuffe kunderne.

Carrier1 har slukket netværket, TeleGlobe har opsagt alle kunder
i skandinaiven, måske endda i hele Europa... Global Crossing er i
betalings standsnings.

> Hvad byder fremtiden: Færre transit udbydere som med stordrift kan
> lave en rentabel virksomhed, og måske til en lavere pris.

Som det ser ud nu, så er der ingen eller kun meget få transit udbydere
som tjener penge ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Erik

Dato : 09-06-02 20:05

> Carrier1 har slukket netværket, TeleGlobe har opsagt alle kunder
> i skandinaiven, måske endda i hele Europa... Global Crossing er i
> betalings standsnings.

Mit bud er at KPNQwest og GlobalCrossing er de to største. Det bliver
spændende at se Worldcom/UU-net's fremtid.

GlobalCrossing skal nok overleve og sætter stadig nye kunder på nettet (en
amerikansk betalingsstandsning er ikke det samme som en dansk). KPNQwest er
under en Hollandsk konkurs, hvilket ikke er særlig godt for fremtiden.

> Som det ser ud nu, så er der ingen eller kun meget få transit udbydere
> som tjener penge ...

Det største problem ligger i resten af transmissions nettet. Et par routere
og nogle forbindelser ud af landet er noget billigere end et SDH/DWDM
transmissions net.

/Erik Lauridsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-02 20:09

On Sun, 9 Jun 2002 21:05:27 +0200, Erik wrote:

> Mit bud er at KPNQwest og GlobalCrossing er de to største.

Ja, og ?

Men iøvrigt er jeg ikke sikker på at GBLX er større end TeleGlobe.

> Det bliver spændende at se Worldcom/UU-net's fremtid.

Ja - det er ikke givet at de overlever.

> GlobalCrossing skal nok overleve og sætter stadig nye kunder på nettet
> (en amerikansk betalingsstandsning er ikke det samme som en dansk).

Det ved jeg - men det får ikke deres gæld til at forsvinde ...

> [...]
>
> Det største problem ligger i resten af transmissions nettet. Et par
> routere og nogle forbindelser ud af landet er noget billigere end et

Vrøvl - hvordan vil du bygge et trans europæisk IP netværk uden SDH
eller WDM, gennemsnits afstanden mellem europæiske byer er > 80 km, og
iøvrigt er det billigere at bruge SDH regeratorer end at købe long range
kort til routerne.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Erik

Dato : 10-06-02 06:48

> Men iøvrigt er jeg ikke sikker på at GBLX er større end TeleGlobe.

Trans-atlantisk er GBLX vidst stadig førende. I Danmark er/var TeleGlobe
vidst størst ja.

> Det ved jeg - men det får ikke deres gæld til at forsvinde ...

Det ordner retten i NY.

> [...]
> eller WDM, gennemsnits afstanden mellem europæiske byer er > 80 km, og
> iøvrigt er det billigere at bruge SDH regeratorer end at købe long range

Jep, men mon ikke det havde været billigere for de fleste, at købe sig til
bølgelængterne, i stedet for at bygge selv. I en periode var der meget
prestige i at sætte eget udstyr op og smide egne kabler i jorden. Det er nu
regningen er kommet.

/Erik Lauridsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-06-02 19:43

On Mon, 10 Jun 2002 07:48:12 +0200, Erik wrote:

> Trans-atlantisk er GBLX vidst stadig førende. I Danmark er/var
> TeleGlobe vidst størst ja.

> Det ordner retten i NY.

Nu må vi se - jeg vil tro at IP transit delen bliver solgt / opsplittet
/ lukket, og transmissions delen overlever, den er der for mange som der
er afhængige af til at den lukker ...

> Jep, men mon ikke det havde været billigere for de fleste, at købe sig
> til bølgelængterne, i stedet for at bygge selv.

Sikkert jo - men det er jo kun fordi prisen er så langt nede - og med
din egen logik, så kan man jo ikke tjene penge på transmission ...

> I en periode var der meget prestige i at sætte eget udstyr op og smide
> egne kabler i jorden. Det er nu regningen er kommet.

Jeg tror ikke det handlede om prestige, men om fundstændige vanvittige
business planer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-06-02 19:57

On 09 Jun 2002 18:46:08 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Som det ser ud nu, så er der ingen eller kun meget få transit udbydere
>som tjener penge ...

Men den dag der er fære transitudbydere, så kan de sætte prisen op, så
de kommer til at tjene penge.
Eller beder endnu, de får bedre udnyttelse at deres kabler, så de får
flere penge ind med samme udgift som de har idag, og kan forsætte til
samme pris, men med sorte tal på bundlinien,,,

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-06-02 20:02

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

>Som det ser ud nu, så er der ingen eller kun meget få transit udbydere
>som tjener penge ...

Det skulle ikke undre mig, hvis det ender med, at IP-transit bliver
noget dyrere. Til gengæld for de ekstra penge får man så en rimelig
sikkerhed for, at internettet bliver ved med at hænge sammen.

Det ville altså være en kedelig ting (midlertidigt om ikke andet)
hvis f.eks. UUNET gik ned. En del af dommedagsprofeterne (omkring
WorldCom) ser dog ud til at være forstummet, så måske bliver det
ikke aktuelt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Mann

Dato : 09-06-02 14:23

Nicolai wrote:
<snip>

Og det nytter jo ikke noget, hvis "hoved"-linierne ikke kan følge
> med. Jeg kender ikke deres begrænsning. Andre der gør det?

Der har ikke fundet en leverandør til internettet endnu; jeg formoder de
forhandler lidt. Jeg har også fået oplyst, at de vil lade flere
spiller komme ind på markedet, så de for delt området op til flere
internetudbydere.

Der er da også flere steder allerede etableret radiokæder til lokale
antenneforeninger; jeg kan ikke se det ville være et problem, at lade
dem udvide deres virkeområde via fiberen.

> Det kommer. TeleDK har vel et ton af fiberkabler liggende i kbh. Når TeleDK

Jeg mener jeg engang hørte, at dem der har flest mørke fibre til
rådighed var DSB, da de har gravet dem ned langs deres togstrækninger.
Er der nogle der kan af/bekræfte det?

Mvh
Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-06-02 17:24

On Sun, 09 Jun 2002 15:22:37 +0200, Martin Mann <news@poundbang.dk>
wrote:

>Jeg mener jeg engang hørte, at dem der har flest mørke fibre til
>rådighed var DSB, da de har gravet dem ned langs deres togstrækninger.
>Er der nogle der kan af/bekræfte det?

DSB har lagt fiber langs alle hovede jernbanestrækningerne, det er
idag Banestyrelsen der har dem, og de har ejerskab sammen med øhe er
det Orange.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-02 19:18

> Jeg mener jeg engang hørte, at dem der har flest mørke fibre til
> rådighed var DSB, da de har gravet dem ned langs deres togstrækninger.

De har fibre langs togstrækningerne, men antallet af skinnemetre i
Danmark taget i betragtning tror jeg nu ikke DSB kommer ind på en
førsteplads

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : [Schultz Consult] - ~

Dato : 09-06-02 22:40

"Martin Mann" <news@poundbang.dk> wrote in message
> Nicolai wrote:
<klip>
> Jeg mener jeg engang hørte, at dem der har flest mørke fibre til
> rådighed var DSB, da de har gravet dem ned langs deres togstrækninger.
> Er der nogle der kan af/bekræfte det?

Det er dem Orange tidligere Mobilix bruger / lejer sig ind på.
Men der skulle som du selv siger være rigeligt med fiber at bruge af.

--
Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen --- reneXXZQ@schultzconsult.com remove XXZQ

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 09-06-02 19:07

Nicolai wrote:
> [...]
> kun gå hurtigere. Det er det samme med alt. ISDN har også en gang været

ja, da jeg havde en Amiga3000.. men det stoppede jo ikke TeleDK fra at
offloade alle deres ISDN pakker for nyligt før de begyndte at promote
ADSL.. meget smart træk da de var næsten alene på markedet på det
tidspunkt..

lad os håbe de er lidt bedre til at læse fremtiden i.. øhh.. fremtiden.. :)