Hvor lærer du C++ ?
Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-06-02 09:53

Jeg er i gang med at undersøge hvor og hvordan i Danmark man underviser i
C++.
Det kan være gymnasier, handelsskoler, ingeniørskoler, universiteter etc.

I den forbindelse vil jeg gerne bede alle der på en eller anden måde er i
berøring med en sådan institution om lige at poste lidt information, f.eks.
et link til en hjemmeside for skolen, og gerne de pågældende kurser.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 10:23

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> [...]
f.eks.
> et link til en hjemmeside for skolen, og gerne de pågældende kurser.

Jeg har undersøgt datalog og datamatiker uddannelserne og de brugte
begge C++. Men så skiftet de for et år siden til java, hvilket har
resulteret i at jeg ikke tager en IT uddannelse, men derimod laver
selvstudie. Jeg kan virkelig ikke bruge java til noget.
Jeg spurgte en datamatiker lærer hvorfor de var skiftet og svaret var
"fordi der er for mange der dumper i programmering, C++ er et for svært
begynder sprog". Det kan jeg måske godt give dem ret i, mit første PS
var også java, men vi kan jo ikke alle sammen rende rundt og lave
appletter.

Så hvis der er nogen herinde der kender en uddannelse der benytter C++,
så bliver jeg meget glad

http://www.aabc.dk/dmu/
http://www.skivehs.dk/shs/it/velkomst.asp?h=10&v=10&id=51
http://www.daimi.au.dk/

De beskriver vist lidt hvordan der undervises.

mvh
db

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 11:49

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> Så hvis der er nogen herinde der kender en uddannelse der benytter C++,
> så bliver jeg meget glad

Århus Ingeniørhøjsskole. Jeg læser på I-linjen og vi har i hvert fald
C++ de første 3 semestre.

Men det er en misforståelse at man på DAIMI lærer Java, det er rigtigt
at dIntProg går ud på at lære grundprincipperne i objektorienterede
sprog og at det er Java der bliver brugt, men når man engang kommer
ud, er det meningen at man skal have en bred viden om datalogi,
hvilket vil sige, at man meget hurtigt kan sætte sig ind i et sprog
man ikke kender. På adskellige kurser bruger man C++. Man bruger C på
et af de obligatoriske kurser. Man lærer IKKE at programmere
windowsting på DAIMI. Faktisk lærer man ikke et bestemt sprog for
sprogets skyld.

Nå, det blev til en mindre redegørelse om undervisningen på DAIMI.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 11:54

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> sprogets skyld.
>
> Nå, det blev til en mindre redegørelse om undervisningen på DAIMI.

Oki, men hvis det kun går ud på at lære et OO sprog, kan de så ikke være
ligeglade med om man (som elev) bruger C++ eller java? Bare man kan løse
de opgaver der bliver stillet.

mvh
db

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 12:07

> [...]

> Oki, men hvis det kun går ud på at lære et OO sprog, kan de så ikke være
> ligeglade med om man (som elev) bruger C++ eller java? Bare man kan løse

Jo, men det er pisse irriterende som lærer at skulle rette i 2
forskellige sprog! http://www.daimi.au.dk/doc210.html#dIntProg Her kan
du læse beskrivelsen af det næsten eneste kursus hvor man lærer noget
om praktisk programmering, nemlig datalogikurset på 1. semester.

Før 1998 lærte men et "hjemmelavet" sprog fordi man ikke skulle have
fordele i at kende noget i forvejen og man ikke skulle lære et sprog,
men programmeringsprincipper. Sproget hed Trine.

Hvis du gerne vil vide mere end jeg kan fortælle dig, så kontakt
studievejledningen@nat.au.dk

Men man skal bare vide at DAIMI ikke er en "lær at programmere og
blive helt vild sej i løbet af kort tid" uddannelse. Det går ud på at
lære principper og teorier, så man hurtigt kan lære det rent
praktiske.

Mvh Trine, som kun holdt 3 semestre, men har en mand der læser datalogi.

http://usenet.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 12:13

> [...]

> blive helt vild sej i løbet af kort tid" uddannelse. Det går ud på at
> lære principper og teorier, så man hurtigt kan lære det rent

Ok, jeg tror selvstudie lige er noget for mig*G*

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 12:16

Daniel Blankensteiner skrev:

>Oki, men hvis det kun går ud på at lære et OO sprog, kan de så ikke være
>ligeglade med om man (som elev) bruger C++ eller java?

Nej.

Der går en evindelig masse tid med at spore mystiske fejl i
C(++), mens man i Javas kravlegård er sikret mod f.eks. at en
pointer peger ud i det blå. Desuden er man fri for at spekulere
på garbagecollection, mens man i C++ skal huske forskellen på
deep og shallow destructor. M.a.o. Java er C(++) overlegent som
moderne begyndersprog.

Men jeg kan også langt bedre lide C(++).

>Bare man kan løse de opgaver der bliver stillet.

Nej. Det er (mindst) dobbelt arbejde hvis besvarelserne er kodet
i to forskellige sprog.

Men det er vel ikke noget problem at du sætter dig ind i Java og
så koder nogle projekter ved siden af i C++?

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-06-02 12:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> på garbagecollection, mens man i C++ skal huske forskellen på
> deep og shallow destructor. M.a.o. Java er C(++) overlegent som

Rigtigt. Og jeg kan så tilføje, at det, der er målet på de fleste
undervisningsinstitutioner ikke er at lære dig et bestemt sprog
som Java/C++/Whatever men at lære dig at /programmere/ .

> Men jeg kan også langt bedre lide C(++).

Samme her.

-Claus

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 12:37

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej.

Tænke bare at de jo også har undervist i C++.

> Men det er vel ikke noget problem at du sætter dig ind i Java og
> så koder nogle projekter ved siden af i C++?

Det først programmeringsprog jeg "lærte" var java, men så gik jeg over
til C++ og assembly. Eftersom java og c++ minder meget om hinanden, så
er jeg bange for at komme til at blande dem sammen. Jeg ved allerede nu
at jeg ikke kan bruge java til noget, jeg bruger C/C++, sockets,
shell-programmering og assembly. Indtil videre går det fint, men jeg
tror ikke jeg skal have flere ps ind i hovedet.

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 13:09

Daniel Blankensteiner skrev:

>Tænke bare at de jo også har undervist i C++.

Det er heller ikke noget dårligt valg, men Java er bare bedre til
begynderundervisning. Jeg siger ikke at det er et bedre sprog.

> [...]
>til C++ og assembly. Eftersom java og c++ minder meget om hinanden, så
>er jeg bange for at komme til at blande dem sammen. Jeg ved allerede nu

Nej, du gør ej. Hvert sprog har sin styrke, og den dygtige
programmør kasserer ikke gode værktøjer, men han hamrer heller
ikke en skrue i med en lægtehammer.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 13:26

> Nej, du gør ej. Hvert sprog har sin styrke, og den dygtige
> programmør kasserer ikke gode værktøjer, men han hamrer heller
> ikke en skrue i med en lægtehammer.

Jo jeg gør så. Java kan ikke bruges til det jeg vil lave, så som
firewall og andre sikkerheds programmering i FreeBSD.

mvh
db

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-06-02 08:12

In <adsq7k$gdm$1@sunsite.dk> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]

>shell-programmering og assembly. Indtil videre går det fint, men jeg
>tror ikke jeg skal have flere ps ind i hovedet.

Det er godt at kunne mange sprog, da intet sprog er ligegodt til alle
typer arbejder. F.x. er Perl meget bedre end C++ og Java til nogle type
opgaver.

/Martin

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 08-06-02 13:02

> [...]
> begge C++. Men så skiftet de for et år siden til java, hvilket har
> resulteret i at jeg ikke tager en IT uddannelse, men derimod laver

Jeg tror du har misforstået datalogien lidt. Jeg studerer datalogi på
AAU (6. sem.), og der bliver man undervist i OO-principper i Java
kurset, men man bliver bestemt ingen Java guru. Det samme ville ske hvis
der blev undervist i C++. Resten er op til selvstudier, da programmering
kun er en lille del af datalogien. Hvis du kender OO i forvejen, ville
du kunne lære C++ pensummet på et par dage. Der er (i hvert fald på AAU)
ingen begrænsninger på hvilke sprog der bruges i projekterne. I de
projekter jeg har været med til, har vi brugt C++, C, Java, Haskell,
Pascal, PHP, osv., så det er sådan set flintrende ligegyldigt.

Altså:
Hvis du bare vil lære at programmere, kan du lige så godt lave et
selvstudie. Hvis du ønsker at vide noget om Compilere, algoritmer,
datastrukturer, styresystemer, parallellitet, databaser, osv. (den
"brede" datalogi), bør du overveje at studere datalogi (jeg kender ikke
meget til datamatikeruddannelsen).

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 13:11

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:

> [...]
>datastrukturer, styresystemer, parallellitet, databaser, osv. (den
>"brede" datalogi), bør du overveje at studere datalogi (jeg kender ikke

I Horsens dækker datamatikerstudiet de emner du nævner (okay,
ikke ret meget om compilere). Men der stilles højere krav end på
mange andre datamatikerstudier. Nogle af vores obligatoriske
emner er valgfag på andre skoler.

--
Bertel

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 08-06-02 13:31

Det minder mig forresten om at alle fagene kan ses på www.cs.auc.dk.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 13:28

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message
> [...]
> datastrukturer, styresystemer, parallellitet, databaser, osv. (den
> "brede" datalogi), bør du overveje at studere datalogi (jeg kender

Jeg har ikke haft matematik A, da vi kun var 3 tilmeldt på HHX. Jeg
kender også en der går på datalogi studiet i århus og udfra hans bøger
er der lidt for meget matematik

mvh
db

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-02 16:10

> [...]

> Jeg har ikke haft matematik A, da vi kun var 3 tilmeldt på HHX. Jeg
> kender også en der går på datalogi studiet i århus og udfra hans bøger

En stor del af datalogi i Århus _er_ matematik. Det første år er der
2/3 matematik og 1/3 datalogi. De fleste mener at man er nød til at
have en matematisk baggrund, hvis man vil andet end bare at gøre hvad
andre har fundet ud af. En ting som sikkerhed kræver matematik,
udvikling af store systemer kræver matematik, for at det ikke skal
blive meget langsomt. Faktisk er matematik en god ting.

Man kunne også vælge at læse på cirkusdatalogi (Det hedder et eller
andte med multimedie!). Der der vist mest programmering.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 17:36

Trine Kornum Christiansen skrev:

>Man kunne også vælge at læse på cirkusdatalogi (Det hedder et eller
>andte med multimedie!). Der der vist mest programmering.

Næppe. Det er jo det der falder svært på datamatikeruddannelsen.

--
Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-06-02 17:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> Næppe. Det er jo det der falder svært på
> datamatikeruddannelsen.

Den er god nok.
Se
http://www.multimedia.au.dk/

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 18:37

Jens Axel Søgaard skrev:

>Den er god nok. Se
   http://www.multimedia.au.dk/

Det kommer så an på hvad man mener. Der er noget der hedder
multimediedesigner (eller sådan noget lignende). Der er mig
bekendt ikke meget programmering. Jeg har en bekendt der var glad
for at slippe for programmeringen da han gik fra datamatiker til
multimediedesigner.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-06-02 23:43

> [...]
> udvikling af store systemer kræver matematik, for at det ikke skal
> blive meget langsomt. Faktisk er matematik en god ting.

Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal bruge matematik til mht sikkerhed.

mvh
db

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 09-06-02 01:35

On Sun, 9 Jun 2002 00:43:16 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal bruge matematik til mht sikkerhed.

Pointen var nok kryptering - men "sikkerhed" generelt er nok en overdrivelse.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 12:09

Sonny T. Larsen skrev:

>Pointen var nok kryptering - men "sikkerhed" generelt er nok en overdrivelse.

Og dog. Hvis man skal boltre sig i f.eks. iptables (regler for en
firewall), så er en stabil matematisk og logisk forståelse da en
nødvendighed.

--
Bertel

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 09-06-02 21:22

On Sun, 09 Jun 2002 13:09:18 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Og dog. Hvis man skal boltre sig i f.eks. iptables (regler for en
> firewall), så er en stabil matematisk og logisk forståelse da en
> nødvendighed.

Logisk, ja - matematisk i mindre grad.

Jeg har skrevet en hel del firewallregler og access-lister, og det
er mere et spørgsmål om basal IP-viden og en smule omhu.

Matematik er dog ganske brugbart, IMHO.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-06-02 08:17

In <adu19q$4s8$1@sunsite.dk> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

>"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

>Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal bruge matematik til mht sikkerhed.

Til f.x. at forstaa RSA-kryptering og mere generelt public-keys.
Du har ogsaa brug for sandsynligsberegning, hvis du f.x. skal koebe
en modem-pulje, saa ansatte kan forbinde til et firma og 95% af tiden,
skal der vaere et ledig modem.

/Martin

Fra : Thomas Krog

Dato : 09-06-02 12:57

> Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal bruge matematik til mht sikkerhed.

Hvis du udvikler en algoritme er det ofte nyttigt at sikre sig at den rent
faktisk virker efter hensigten uanset hvilket input den modtager. Eksempel:
hvis du skriver en sorteringsalgoritme kan man lave et matematisk bevis for
at den altid returnerer et sorteret resultat. Mange algoritmer er så
indviklede at man ikke bare kan bruge almindelig sund fornuft til at vurdere
om den virker (der er et matematisk bevis nødvendigt hvis man vil være
sikker)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 11:31

> [...]
>
> Man kunne også vælge at læse på cirkusdatalogi (Det hedder et eller
> andte med multimedie!). Der der vist mest programmering.

Datamatiker uddannelsen lokker folk med at de kan hoppe over til 3
(sidste år) på datalog uddannelsen, når de er færdige. Men så mangler
datamatikerne jo en masse matematik og hvad datalogerne ellers har haft
de to første år. Ved du hvad der bliver undervist i på 3 år på datalog
studiet?

mvh
db

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-06-02 11:46

> [...]

> datamatikerne jo en masse matematik og hvad datalogerne ellers har haft
> de to første år. Ved du hvad der bliver undervist i på 3 år på datalog

Jeg ville nødigt komme på DAIMI med en datamatikeruddannelse som
baggrund. Jeg tror ikke det er mange fag man vil kunne følge med i,
uden at læse rigtig meget baggrundsstof.

Men det er slet ikke noget problem, for du kan _ikke_ komme ind på
datalogi i Århus. Det vil sige, det kan du godt, men du kan få
godskrevet et eller to kurser, så du skal starte helt forfra. I
Aalborg er studierne opbygget anderledes, og der kan man muligvis.

http://www.daimi.au.dk/doc101.html
Her kan du se de kurser man typisk har efter 2. år.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 13:45

> http://www.daimi.au.dk/doc101.html
> Her kan du se de kurser man typisk har efter 2. år.

Der må findes nogle enkelt kurser i forskellige ting som sikkerhed, C++,
Unix o.s.v. Nogen der kender sådan nogle kurser, hvor de kan tages og
hvad de koster? (jeg kunne jo også liste mig ind på diverse IT
uddannelser og høre de fordrag jeg finder spændende*G*).

Og lige et spørgsmål mere: Jeg har ikke problemer med at skrive kode,
men jeg mangler erfaring i at skrive store programmer, altså at overskue
en sådan opgave. Nogen der kan anbefale bøger om dette? Ikke om noget
bestemt programmeringsprog, men at planlægge, udføre og skrive store
programmer, samt hvad der er god programmeringsskik og "design".

mvh
db

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-06-02 13:55

In <advij3$5kd$1@sunsite.dk> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]
>bestemt programmeringsprog, men at planlægge, udføre og skrive store
>programmer, samt hvad der er god programmeringsskik og "design".

Proev at soeg efter "Design Patterns". De er gode at kende.

Mvh
Martin

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 14:36

<db@traceroute.dk> writes:

> Proev at soeg efter "Design Patterns". De er gode at kende.

Ja,
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0201633612/qid=1023629603/sr=2-1/
ref=sr_2_1/002-3674355-3336024 lyder meget god, takker

mvh
db

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-06-02 14:01

> [...]

> hvad de koster? (jeg kunne jo også liste mig ind på diverse IT
> uddannelser og høre de fordrag jeg finder spændende*G*).

Hvad sikkerhed angår så lyder det som om du mangler matematikken. Jeg
har aldrig hørt om kurser i Unix, det er lidt learning by doing.

Faktisk så lyder det lidt som om det du søger er en ingeniøruddannelse
på datamatikerniveau og dem er der ikke mange af.

Vi er en del der har postet links til dig. Har du overhovedet set på
dem og undersøgt om de pågældende kurser findes under åben uddannelse?

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 14:32

> [...]
>
> Vi er en del der har postet links til dig. Har du overhovedet set på
> dem og undersøgt om de pågældende kurser findes under åben uddannelse?

Jeg har undersøgt datanom, datalog, datamatiker, it-supporter,
datamekaniker og nogle flere. Desuden har jeg skrevet til vejledere
indenfor datalog og datamatiker og fået tilsendt info om uddannelserne.
Og ja, jeg har set på de links og har også tænkt mig at skrive til nogle
af fordragsholderne ved http://www.daimi.au.dk/doc101.html#AOOP og
http://www.daimi.au.dk/doc101.html#anchor15126189, for at finde ud af
hvilke bøger de bruger. Mht kurser og åben uddannelse, så skal jeg lige
finde ud af hvad det er o.s.v.

mvh
db

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 09-06-02 15:13

> [...]

> http://www.daimi.au.dk/doc101.html#anchor15126189, for at finde ud af
> hvilke bøger de bruger. Mht kurser og åben uddannelse, så skal jeg lige

Jeg vil anbefale dig at kigge på 2002-kurserne i stedet for dem fra
1999:

Der er skiftet en del ud i både kurser og forelæsere siden da.

/Jan

--
"IT-teknologien bliver allestedsnærværende."
      - Preben Mejer, udviklingsdirektør i TDC Internet

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 15:52

"Jan Midtgaard" <hestetest@hotmail.com> wrote in message

> Jeg vil anbefale dig at kigge på 2002-kurserne i stedet for dem fra
> 1999:

> Der er skiftet en del ud i både kurser og forelæsere siden da.

Ok, takker

mvh
db

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 10-06-02 17:15

Hej Trine

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

Jeg starter (forhåbentligt) på datalogi på Århus til september. En
forudsætning for at jeg overhovedet bliver optaget er, at jeg har Matematik
A, som jeg erhverver fra DTU i Lyngby de kommende 6 uger.

- Århus og Odense (Syddansk) opgraderer fra datamatiker til bachelor på 1
år, men med Matematik A som adgangskrav.
- Esbjerg giver en bachelor (på licens fra Ålborg Uni.) på 14 måneder uden
Matematik A
- Andre Universiteter, eksempel vis Roskilde (RUC), på 1½ år, hvor det ½ år
bruges på almendannende fag(?)
- Københavns Universitet (DIKU) tilbyder datamatikere ½ års merrit, så de
kan få en bachelor på 2½ år. Pardoksalt nok har bachelorere fra Københavns
Universitet kunne bruge mindst 1 år på at læse religion eller lignende, så
for DIKU er det åbenbart en ulempe at man har taget en merkantiluddannelse.

Fra Wouter Boomsma, studievejleder, DAIMI:
------
I Forbindelse med optagelse på Bachelorstudiet i datalogi får man nu
meritoverført næsten 2-års studier. Man mangler kun:
Algoritmer & Datastrukturer
Modeller & Logik
Programmering af Store Systemer
Oversættelse
Matematik10
Matematik 111
Sandsynlighedsteori 1

Hvis man herefter vil optages på Kandidatstudiet kræves det at der i denne
2årige uddannelse indgår:
Søgning & Optimering
Sprog & Semantik

En beskrivelse af ovenstående kurser findes på
http://www.daimi.au.dk/doc23.html

----

> Jeg ville nødigt komme på DAIMI med en datamatikeruddannelse som
> baggrund. Jeg tror ikke det er mange fag man vil kunne følge med i,
> uden at læse rigtig meget baggrundsstof.

Jeg har haft algoritmer som valgfag og skrevet hovedopgave i bl.a. logik.
Vores 3. semester opgave var at designe og implementere en SQL server
(grammatik, semantik, fortolkning), hvor bachelor-studiets hovedopgave er at
designe og implementere en compiler (altså de samme emner).
Eksamensopgaverne til DAIMI's algoritme kursus virker ikke svære, så jeg
føler mig godt forberedt.

> [...]
> godskrevet et eller to kurser, så du skal starte helt forfra. I
> Aalborg er studierne opbygget anderledes, og der kan man muligvis.

Men jeg kommer ind. Vi ses til september

mvh. jesper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-06-02 17:30

"Jesper Gødvad" <xesper@goedvad.dk> writes:

> Jeg starter (forhåbentligt) på datalogi på Århus til september. En
> forudsætning for at jeg overhovedet bliver optaget er, at jeg har Matematik
> A, som jeg erhverver fra DTU i Lyngby de kommende 6 uger.

Den kan også tages på ingeniørhøjskolen her i Århus, hvis du skulle
have lyst til at flytte tidligere.

> [...]
> I Forbindelse med optagelse på Bachelorstudiet i datalogi får man nu
> meritoverført næsten 2-års studier. Man mangler kun:

Forbered dig på ikke at se din seng mere end maksimalt 2 timer hver nat.

> Matematik10

Tjae

> Matematik 111

Hyggelige timer

> Sandsynlighedsteori 1

Frygteligt fag

> Hvis man herefter vil optages på Kandidatstudiet kræves det at der i denne
> 2årige uddannelse indgår:
> Søgning & Optimering
> Sprog & Semantik

Så når man starter på DAIMI via. en anden uddannelse og får godskrevet
noget, så slipper man for at skulle have bifag. Tænk bare.

Når man ikke kan få godskrevet mere, så burde det ikke være det helt
store problem, man skal trods alt have SS1, Mat10 og Mat111.

Jeg håber det går godt for dig når du starter til september, det er
ikke et studie man kommer sovende forbi. Og hvis man kommer fra et
datamatikerstudie skal man virkelig være indstillet på at det er meget
anderledes.

Mvh Trine, som selv droppede efter 3. semester

http://usenet.dk

Fra : Mikkel Bjerg

Dato : 11-06-02 09:48

"Jesper Gødvad" wrote:

[SNIP] noget om overførsel af kurser

> [...]
> Sandsynlighedsteori 1
>
> Hvis man herefter vil optages på Kandidatstudiet kræves det at der i denne

Ja, kort sagt, det eneste du ikke skal have er 1. semesters Introduktion
til Programmering

Som Trine har skrevet i en anden posting, er det ikke fordi du slipper
særlig meget lettere.
Du slipper selvfølgelig for et par matematikfag, da du ikke skal have
sidefag.

> [...]
> føler mig godt forberedt.

> Men jeg kommer ind. Vi ses til september

Jamen så velkommen, jeg er her nok ikke længere på det tidspunkt (nej,
jeg er ikke droppet ud, men har netop afleveret speciale)

--
MVH

Mikkel Bjerg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 12:11

Daniel Blankensteiner skrev:

>Datamatiker uddannelsen lokker folk med at de kan hoppe over til 3
>(sidste år) på datalog uddannelsen, når de er færdige.

Det har jeg nu ikke set. Vi bliver 'lokket' med 1 års merit på de
plakater jeg har set.

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-06-02 08:09

In <adsidc$loh$1@sunsite.dk> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]

>begynder sprog". Det kan jeg måske godt give dem ret i, mit første PS
>var også java, men vi kan jo ikke alle sammen rende rundt og lave

Java er meget meget mere end applets. Paa mit arbejde laves alle GUI'er i
java og vi omsaetter for rigtig mange millioner.

/Martin

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 09-06-02 16:33

On 08/06/02 11:23, in article adsidc$loh$1@sunsite.dk, "Daniel
Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

--- snip ---

> Så hvis der er nogen herinde der kender en uddannelse der benytter C++,
> så bliver jeg meget glad

--- snip ---

På datamatiker uddannelsen på Niels Brock bruger vi kun C++, Java kan man
tage som valgfag på 4 semester. Men det kræver naturligvis at du bor i
København.

Mvh.
Jens

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 16:45

"Jens H. Nielsen" <Jens@ichiban.dk> wrote in message
> [...]

man
> tage som valgfag på 4 semester. Men det kræver naturligvis at du bor i

Desværre, jeg bor i Århus
Men måske du kunne oplyse mig om hvilke bøger I bruger?

mvh
db

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 09-06-02 17:09

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> "Jens H. Nielsen" <Jens@ichiban.dk> wrote in message
> C++,

> man
>
> Desværre, jeg bor i Århus

Så flyt.
Du vil ikke være den første der har gjort det for at tage en
uddannelse, så hvad er problemet?

--
Christian Hemmingsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 17:48

"Christian Hemmingsen" <postmaster@hemmingsen.nospam.kampsax.k-net.dk>
wrote in message news:m28z5owi2e.fsf@kewl.kampsax.dtu.dk...

> Så flyt.
> Du vil ikke være den første der har gjort det for at tage en
> uddannelse, så hvad er problemet?

At jeg bor sammen med min kæreste, som tager en uddannelse i Århus. Samt
at det også er der jeg har familien og vennerne.

mvh
db

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 09-06-02 18:21

On 09/06/02 17:44, in article advt4i$fgp$1@sunsite.dk, "Daniel
> [...]

---snip---
> Desværre, jeg bor i Århus
> Men måske du kunne oplyse mig om hvilke bøger I bruger?

Vi bruger:

Absolute C++ af Walter Savitch
Objekt Orienteret Analyse og Design af Lars Mathiassen m.fl.
Organisation af Poul Erik Christiansen m.fl.

Desuden har jeg Bjarnes bog ved siden af.
Disse er kun 1.semester, som jeg lige har gennemført.

Som du kan se, er der også meget andet på datamatiker uddannelsen end
programmering. Eks. virksomheds analyse, UML, organisation opbygning,
lovgivning osv. Programmerings delen er ca. halvdelen.

Mvh.
Jens

Fra : Ivan Johansen

Dato : 09-06-02 19:00

Jens H. Nielsen wrote:

> Objekt Orienteret Analyse og Design af Lars Mathiassen m.fl.

Den kender jeg godt. Den brugte vi også. Jeg kunne dog godt tænke mig at
vide hvad du og andre synes om den? Personligt synes jeg den er elendig,
men jeg kender ikke nogen bedre.

Ivan Johansen

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 09-06-02 19:14

On 09/06/02 19:59, in article 3D039793.2020601@Padowan.dk, "Ivan Johansen"
<NG@Padowan.dk> wrote:

> Den kender jeg godt. Den brugte vi også. Jeg kunne dog godt tænke mig at
> vide hvad du og andre synes om den? Personligt synes jeg den er elendig,
> men jeg kender ikke nogen bedre.
>
> Ivan Johansen

Jeg syntes den er god, den giver smagsprøver fra forskellige filosofier
inden for OO design og analyse.
Jeg har læst bogen, som jeg gør med alle lærer bøger, jeg bruger den som et
udgangspunkt, så finder jeg andre kilder og læser hvad de mener om emnet.

Jeg kunne godt lide disse 2:

Applying UML and Patterns af Craig Larman

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0130925691/qid=1023646232/sr=2-4/re
f=sr_2_3_4/202-1177089-6281408

UML Distilled af Martin Fowler, Kendall Scott

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/020165783X/qid=1023646232/sr=2-3/re
f=sr_2_3_3/202-1177089-6281408

Mvh.
Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-02 20:17

Jens H. Nielsen skrev:

>UML Distilled af Martin Fowler, Kendall Scott

Den bog er specielt anbefalelsesværdig.

Object Oriented Software Engineering af Bernd Brügge og Allen
Dutoit er mere udførlig.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 19:08

> [...]

> programmering. Eks. virksomheds analyse, UML, organisation opbygning,
> lovgivning osv. Programmerings delen er ca. halvdelen.

Jeg takker

mvh
db

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 10-06-02 17:19

> man
>
> Desværre, jeg bor i Århus
> Men måske du kunne oplyse mig om hvilke bøger I bruger?

Bemærk, at forskellige klasser på Niels Brock bruger forskellige bøger

Du kan finde information om forår 2002 her:
http://www.goedvad.dk/bogtilbud/

mvh. jesper

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 10-06-02 17:52

"Jesper Gødvad" <xesper@goedvad.dk> wrote in message

> Bemærk, at forskellige klasser på Niels Brock bruger forskellige bøger
>
> Du kan finde information om forår 2002 her:
> http://www.goedvad.dk/bogtilbud/

Takker

mvh
db

Fra : Michael Andersen

Dato : 18-06-02 07:50

Hej,

Du kunne også prøve Nordjyllands Handelsakadami, der underviser de i Java de
2 første semestre på datamatiker uddannelsen og derefter går de så over og
bruger C++ istedetfor.

Jeg kan ikke lige huske linket, men søg og du skal finde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-02 10:49

Mogens Hansen skrev:

>Jeg er i gang med at undersøge hvor og hvordan i Danmark man underviser i
>C++.

Jeg går på Horsens Handelsskole.

   http://dm.horshs.dk/dm/

Der kan man tage C++ som valgfag. Det indgår ikke i obligatorisk
pensum.

For et par år siden startede man med C i to semestre, men i dag
er kun Java obligatorisk.

Som sagt er min C++-lærers hjemmeside nede.

--
Bertel

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 08-06-02 11:25

> [...]
>berøring med en sådan institution om lige at poste lidt information, f.eks.
>et link til en hjemmeside for skolen, og gerne de pågældende kurser.
[...]

Ingeniørhøjskolen i København underviser i C++ på 1. og 2. semester
ved Svagstrøms- og IT-retningen.
Senere kan det også vælges, som valgfag.

Jeg ved ikke, om IT-retningen har programmering obligatorisk, udover
1. og 2. semester.

Der er sikkert noget at hente på hjemmesiden:
Svagstrøm: http://www.ihk.dk/main.asp?id=2295
- eller bare www.ihk.dk ....

MVH
Henrik

Fra : Thomas Krog

Dato : 08-06-02 12:20

Jeg følger informatik fagpakken på dtu. Vi starter med sml og dernæst java.
Der er ikke noget obligatorisk c++, dog kunne (*) man vælge noget indledende
c++. Kurset hed "c++ for java-kyndige" og det handlede mest om hvordan man
oversætter en java-kode til c++. Der var kun meget lidt om templates (lille
eksempel med std::vector). Den første uge gik med forelæsninger, de sidste 2
uger gik med et projekt hvor der skulle laves et program som kunne
manipulere aritmetriske udtryk. Så det var primært en opgave om
træstrukturer og nedarvning fra en abstrakt klasse. Programmet måtte godt
indeholde resource leaks (det fik vi direkte at vide!).

Så generelt bruges der ikke ret meget tid på at lære konkrete
programmeringssprog men mere vægt på matematik og datalogi. Hjemmesiden til
studiet er:
www.dtu.dk
Du kan søge efter kurser på hjemmesiden:
www.shb.dtu.dk/

(*) Kurset findes ikke længere (det er 2,5 år siden jeg hvade kurset). Jeg
ved ikke om det har fået nyt navn eller om det er nedlagt.

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 09-06-02 13:30

Thomas Krog wrote:

> Jeg følger informatik fagpakken på dtu. Vi starter med sml og dernæst java.

Dem der starter til september i år kommer ikke til at lære sml.
De starter direkte med Java.

> [...]

> (*) Kurset findes ikke længere (det er 2,5 år siden jeg hvade kurset). Jeg
> ved ikke om det har fået nyt navn eller om det er nedlagt.

Der findes et andet kursus, der hedder "Programmering i C, C++",
hvor man lærer c rimelig grundigt men kun behandler de vigtigste
emner i c++.

Læs mere om kurset på
http://www.shb.dtu.dk/default.asp?detail=f&page=3&kurser=02393&lang=dk&retning=*

Mvh

Martin Møller Bæk

Fra : Ken

Dato : 09-06-02 19:45

"Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
>
> (*) Kurset findes ikke længere (det er 2,5 år siden jeg hvade kurset). Jeg
> ved ikke om det har fået nyt navn eller om det er nedlagt.

Kurset findes (vist) stadig. Se http://www.imm.dtu.dk/courses/02198/ Kurset
er, som man kan se, på fem undervisnings dage og kan derfor kun være en into
til C++. Så vidt jeg kan læse mellem linierne er kursets formål: "Nu har du
jo lært Java, der er også noget der hedder C++. Hvis du vil lærere det så
køb en bog." Og sådan har mange kurser på DTU det - ihvertfald på
civilingeniøruddannelsen.

En bemærkning om DTU: Ovenstående lyder måske lidt negativt, men jeg tror på
det virker. Det bygger jeg på, at jeg kender flere, der kommer fra DTU, som
er stjerne godt til C++ (og naturligvis også mange som dårligt nok ved hvad
det er).

Jeg startede på DTU i 95, hvilket vist var den sidste årgang der lærte C++ i
stedet for JAVA.

Ken

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-06-02 12:54

> [...]
f.eks.
> et link til en hjemmeside for skolen, og gerne de pågældende kurser.

http://www.eit.ihk.dk/

Studieordningen er blev lagt om, siden jeg startede.

Den gamle studieordning kan findes her:

http://www.eit.ihk.dk/et/oversigt_gl.htm

Faget "Digitalelektronik" var både software og hardware.

--
Morten Boysen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 08-06-02 13:20

Jeg læser til svagstrømsingeniør på Handels- og IngeniørHøjskolen. På 1.
semester havde vi et kursus i OOAD, efterfulgt af et kursus i C++ på 2.
semester. En stor del af kurset bestod dog af programmering i C, hvilket
gør at en del af mine medstuderende har svært ved at kende forskel på C
og C++. På 4. semester havde vi mikroprocessorteknik, hvor vi
programmerede en lille bil i C. På 5. semester lavede vi lidt digital
signalbehandling i assembler. Desuden havde jeg Java som valgfag. På 6.
semester var det muligt at vælge Windows-programmering i C++ som valgfag.

Du kan finde lidt information om uddannelsen her: http://www.hih.dk
Der står dog desværre ikke rigtigt noget om de forskellige kurser,
hvilket sikkert skyldes at de bliver lavet om hele tiden. Jeg kan f.eks.
se at faget nu hedder grundlæggende softwarekonstruktion på 1 og 2.
semester.

Venlig hilsen
Ivan Johansen

Fra : Klaus Kolle

Dato : 20-06-02 21:05

On Sat, 08 Jun 2002 14:19:39 +0200, Ivan Johansen <NG@Padowan.dk>
wrote:

> [...]
>hvilket sikkert skyldes at de bliver lavet om hele tiden. Jeg kan f.eks.
>se at faget nu hedder grundlæggende softwarekonstruktion på 1 og 2.

Ja vi må jo tilpasse os og lære af de erfaringer, som vi gør sammen
med de studerende. Og forhåbentlig bliver en uddannelse ikke statisk
for det kunne jo være et tegn på forstening

Siden du startede har vi jo rettet fokus mod de indlejerede systemer
og har derfor tilrettet uddannelsen efter dette. Man kan jo ikke
svinge hele uddannelsen om på et halvt år, men hen ad vejen får vi det
alligevel nok til at hænge sammen.

Men det er nogenlunde det samme pensum vi underviser på 1 og 2
semester, som dengang du startede blot tilrettet efter erfaringerne .
Næste år knytter vi dog Operativsystemer og Netværksteori sammen med
Grundlæggende Software Design, som faget nu hedder.

Mvh

Klaus Kolle

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 08-06-02 14:47

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Jeg er i gang med at undersøge hvor og hvordan i Danmark man underviser i
> C++.

På Datalogisk Institut Københavns Universitet (DIKU, www.diku.dk) lærer
man Java i andet semester (Dat0GB).

I tredje semester skal man bruge lidt C++ til et CPU-simuleringssystem,
SimSys, men der er mere SimSys end C++ over det (Dat1E).

I fjerde semester (Dat1F) skal man så skrive multitasking-kerne og lave
en protokolstak i C eller C++ efter eget valg.

Det er mit indtryk, at der er en del studerende, der har problemer med
pludseligt at skulle til at skrive kerne i C/C++ som de aldrig har brugt
før. Hvis man ikke har helt styr på pointere og hukommelsesallokering er
det ikke nemt at skrive kerne til en maskine, hvor der ikke er noget
styresystem på i forvejen. "segmentation fault" ville være luksus,
programmerne kører videre indtil de dør på mystisk vis.

Det er ikke uden grund, at Dat1F er et kursus, der er kendt for at have
mange gengangere.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-06-02 15:43

On Sat, 08 Jun 2002 15:47:26 +0200,
Niels Teglsbo <Niels@fabel.dk> wrote:

> På Datalogisk Institut Københavns Universitet (DIKU, www.diku.dk) lærer
> man Java i andet semester (Dat0GB).

Jeg går også på DIKU. Startede i 1998. Vores c++-undervisning bestod i
2*45 minutters foredrag - og så kunne man jo programmere i c++.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-06-02 16:23

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote

> Jeg går også på DIKU. Startede i 1998. Vores c++-undervisning bestod i
> 2*45 minutters foredrag - og så kunne man jo programmere i c++.

Fik i så ikke noget materiale, eller henvisning til nogle bøger, som det så
var op til jer selv at få læst ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Borum

Dato : 08-06-02 17:35

> "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote

> Fik i så ikke noget materiale, eller henvisning til nogle bøger, som det

> var op til jer selv at få læst ?

Jo - det fik vi selvfølgelig.

Der er heller ikke tale om at man skal mestre hele c++ for at kunne
klare sig igennem dette dat1f. Man kan klare sig med en minimal
delmængde.

Men man har rigtignok brug for at arbejde med pointere og det kan
godt være svært at lære.

Hilsen Anders (som ikke forstår c++ har så dårligt et rygte blandt
diku-studerende).

Fra : Kim Hansen

Dato : 08-06-02 17:46

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> writes:

> "Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote

> Fik i så ikke noget materiale, eller henvisning til nogle bøger, som det så
> var op til jer selv at få læst ?

Vi havde vidst en Schaum oversigt over C++ på pensum, men jeg ved ikke
om den var god for den købte jeg ikke. Der blev vidst også uddelt
store dele af 'The C programming languange' som kopier.

I det første kursus hvor man laver en simulation af en MIPS
mikroprocessor bruger man meget lidt af C++ til programmering, man
bruger det i stedet som en slags HDL til at beskrive processoren. Mere
om det her:

http://www.diku.dk/teaching/2001e/dat1e/SimSys/simintro.html

I det andet kursus laver man væsentligt mere C/C++ kode, men det er
netop en slags hybrid (som også inkluderer lidt assembler) fordi
virtuelle fuktioner ikke virker og man ikke har noget kæmpe
standardbibliotek med i kernen.

--
Kim Hansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-06-02 18:59

On 08 Jun 2002 18:46:01 +0200,
Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote:

> Vi havde vidst en Schaum oversigt over C++ på pensum, men jeg ved ikke
> om den var god for den købte jeg ikke. Der blev vidst også uddelt
> store dele af 'The C programming languange' som kopier.

Jeg kan ikke huske at der blev uddelt kopier af Bjarne-bogen. Jeg købte
den. Jeg havde dog læst store dele af den i forvejen, den gang man havde
god tid. På dat1? blev der brugt C(++) uden standard biblioteker til
kerneopgaven, og der mener jeg at huske at dele af K&R blev uddelt - den
havde jeg dog haft i mange år.

> [...]
> netop en slags hybrid (som også inkluderer lidt assembler) fordi
> virtuelle fuktioner ikke virker og man ikke har noget kæmpe

Og constructore på globale objecter virkede ikke.

På dat2a og nogen dat2-valgfag-kurser, forventedes det at man kunne c++,
men vi lavede ikke templates som de vist gør i dag.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-06-02 08:20

In <slrnag4he9.a86.fuzz01@localhost.localdomain> fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) writes:

>Jeg kan ikke huske at der blev uddelt kopier af Bjarne-bogen.

Bjarne-bogen ? Nej, det lyder mere som biblen dvs. Brian og Dennis bogen.

/Martin

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 09-06-02 01:54

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

> Jeg går også på DIKU. Startede i 1998. Vores c++-undervisning bestod i
> 2*45 minutters foredrag - og så kunne man jo programmere i c++.

Yep, i 3. semester er der 2*45 minutters C++. Det primære udbytte af den
forelæsning for mit vedkommende var underholdningsværdien i, at nogen
skulle kunne lære C++ af det. Jeg tror ikke engang man ville kunne skrive
et C++-program en oversætter ville acceptere ud fra den forelæsning.
Eneste brugbare ved den var, at der blev lagt nogle C++-bogtitler på
hjemmesiden i forbindelse med den.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 09-06-02 02:27

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> et C++-program en oversætter ville acceptere ud fra den forelæsning.
> Eneste brugbare ved den var, at der blev lagt nogle C++-bogtitler på

Det var 2*45 minutter til _både_ C og C++.

Ikke at det gør nogen forskel..

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 09-06-02 07:53

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) writes:

> Eneste brugbare ved den var, at der blev lagt nogle C++-bogtitler på
> hjemmesiden i forbindelse med den.

Og det var så ikke alle bøger, der var (lige) gode. Listen kan i
øvrigt ses på <http://www.diku.dk/teaching/2001e/dat1e/node9.html>
under "Supplerende litteratur".

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-06-02 09:52

On 09 Jun 2002 08:53:24 +0200,
J. Martin Petersen <jmp@spam.alvorlig.dk> wrote:

> Og det var så ikke alle bøger, der var (lige) gode. Listen kan i
> øvrigt ses på <http://www.diku.dk/teaching/2001e/dat1e/node9.html>
> under "Supplerende litteratur".

Mundligt er jeg dog kun blevet anbefalet bjarne-bogen og c++-primer.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-06-02 09:54

On Sun, 09 Jun 2002 02:53:56 +0200,

> Yep, i 3. semester er der 2*45 minutters C++. Det primære udbytte af den
> forelæsning for mit vedkommende var underholdningsværdien i, at nogen
> skulle kunne lære C++ af det.

Jeg lærte da at man i constructoren kunne skrive:

Klasse:Klasser(int envariabeliklassen) : envariabeliklassen(envariabeliklassen) {}

Da envariabeliklassen og envariabeliklassen ikke er i samme scope. Sikke
mange _'ere jeg har sparet på det.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 09-06-02 10:27

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Jeg lærte da at man i constructoren kunne skrive:
>
> Klasse:Klasser(int envariabeliklassen) : envariabeliklassen(envariabeliklassen) {}

Bare en detalje, men tror du ikke det skal være:
Klasse::Klasse(int envariabeliklassen) :
envariabeliklassen(envariabeliklassen) {}

> Da envariabeliklassen og envariabeliklassen ikke er i samme scope. Sikke
> mange _'ere jeg har sparet på det.

Det var jeg slet ikke klar over. Så har jeg også lært noget nyt.

Ivan Johansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-06-02 11:11

On Sun, 09 Jun 2002 11:27:17 +0200,

> Bare en detalje, men tror du ikke det skal være:
> Klasse::Klasse(int envariabeliklassen) :
> envariabeliklassen(envariabeliklassen) {}

Snakker vi om r'et i Klasser? Så er det rigtig nok, det var en
skrivefejl.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 09-06-02 11:34

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Snakker vi om r'et i Klasser? Så er det rigtig nok, det var en
> skrivefejl.

Ja, og :: i stedet for : mellem navnet på klassen og navnet på
constructoren.

Ivan Johansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-06-02 12:40

On Sun, 09 Jun 2002 12:34:11 +0200,

> Ja, og :: i stedet for : mellem navnet på klassen og navnet på
> constructoren.

Du godeste - hvor mange fejl kan jeg lave i en linje. Jeg skulle have
prøvet at oversætte det inden jeg postede :)

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Søren Primdal Anders~

Dato : 09-06-02 18:52

> [...]
f.eks.
> et link til en hjemmeside for skolen, og gerne de pågældende kurser.

Jeg lærer det på it og elektronik uddandelsen
Vores hjemme side er www.ite-herning.dk altså vores klasses hjemmeside ikke
skolen. Men der kan du læse nærmere om uddandelsen

MVH søren

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-06-02 12:11

Mogens Hansen skrev:
> [...]
f.eks.
> et link til en hjemmeside for skolen, og gerne de pågældende kurser.

http://www.netskole.dk - C++-programmering niveau C

Dengang jeg startede var det gratis (heldigvis!). Nu koster det 500 kr for
60 lektioner over 16 uger + 150 kr for kursusmateriale.

Mvh. Bjarke

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 10-06-02 16:45

Hej Mogens

Niels Brock uddanner datamatikere og underviser i C++

Reel programmering sker på 2 semestre hvor man sideløbende har undervisning
i andre emner, altså ca. ½ år på fuldtid.

De øvrige datamatikeruddannelser benytter mig bekendt ikke C++, men enten
Java eller Delphi. På disse skoler er det oftest muligt at vælge C++ som
valgfag, der i så fald svarer til ca. 40 timers undervisning.

Java: Hillerød, Lyngby, Vejle(?), Horsens(?), Frederikshavn
Ishøj: Delphi
?: Esbjerg, Næstved

Niels Brock:
http://www.brock.dk/nb_top/videregaaende_uddannelser/KVU/DatamatikerFag.htm

Vejle's uddannelsesplan:
http://synkron.vejlehs.dk/graphics/Vejlehs-dk/Videregaende_uddannelser/Datam
atiker/Filer/Datamatiker_Studieplan.pdf

Horsens:
www.fhavnhs.dk

Tendensen er, at datamatikeruddannelserne går væk fra C++ og det har der
også været tale om på Niels Brock, men heldigvis bliver det ikke ændret pt.

(For god ordens skyld må jeg vist hellere skrive at 'namespace std' først
sent blev indført og at der ikke var fokus på standard eller ikke-standard
C++. Editoren var fra start den velkendte edit.com og bcc32 compiler fra
kommandoprompt. Senere blev det Builder)

mvh. jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-02 17:09

Jesper Gødvad skrev:

>Horsens:
>www.fhavnhs.dk

Horsens Handelsskole har ikke noget samarbejde med
Frederikshavns.

It-afdelingen har sin helt egen hjemmeside som jeg før har
skrevet:

   http://dm.horshs.dk/

--
Bertel

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 10-06-02 17:40

Hej Bertel

> Horsens Handelsskole har ikke noget samarbejde med
> Frederikshavns.

Ja, det er naturligvis rigtigt. Det var en finke fra min side.

mvh. jesper