12 års skolegang
Fra : Søren Friberg

Dato : 07-06-02 19:30

Hvor hører indlægget hjemme? Netop hjemvendt fra en studenterfest i det det
sydøstlige Sverige er visse didaktistiske tanker vagt. Jeg har forstået at
Sverige ifølge Pizzaundersøgelsen laver mindre social (fra)sortering end i
Danmark. Hånden på hjertet er det lidt overraskende. Under forevisning af et
et svensk gymnasium i Karlskrona tænkte jeg på fordele og ulemper. Jeg har
forstået at gymnasiet omfatter allle ungdomsuddannelser for unge mellem 15 -
20. Og at de ikke kan smides ud. (Eleverne altså). Een skole indeholder i
realiteteten, hvad vi i Danmark kalder teknisk skole m.v. , handelsskole,
alment gymnasium o.s.v. Tror I her I gruppen, at det vil være den rigtige
vej at gå?????

Min søster underviser på en institution med flere tusinde brugere!

Søren Friberg

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-06-02 14:14

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> wrote in message

> [...]
rigtige
> vej at gå?????
>
> Min søster underviser på en institution med flere tusinde brugere!

Joo den kan da godt høre hjemme her :) Men måske også
på skolekom (hvis du har adgang).

Jeg synes personligt det er skræmmende at vi i Danmark også er
på vej mod en slags amerikansk high-school-mentalitet. Jeg tror
bestemt ikke det er muligt at tilgodese alle uddannelser i den samme
struktur. Allerede nu skal mange unge igennem en gymnasial udd.
for at komme til at arbejde i meget praktiske fag, hvilket ofte
medfører større boglige krav end de egentlig magter - og det
resulterer så i frafald som kunne have været undgået ved en mere
praktisk orienteret uddannelse.

Jeg kender også faglærere på tekniske skoler der ville være slemt
kede af ikke at kunne smide visse elever ud - hvad gør svenskerne
i tilfælde af meget "uvorne" elever?

Et spørgsmål:
Skal man være didak_tis_tiker for at arbejde med pizzaer?
Nej seriøst: Det hedder didaktiske tanker og Pisa - ikke Pizza.

Sommerhilsner!
--
| Lars Gjerløw Jørgensen | lgj@jyde.dk | www.lgj.dk |

"I am capable of writing a text almost, but not quite, entirely
unlike an almost similar but not as correct text - more or less"

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-06-02 15:01

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgj@jyde.dk> skrev i en meddelelse >

> hvad gør svenskerne
> i tilfælde af meget "uvorne" elever?

Jeg har fået oplyst, at ALLE 100% selv bestemmer om de vil gå i den
pågældende skole, der altså rummer , hvad der i Danmark svarer til 10.
klasse, teknisk skole, gymnasium, HTX, HH m.fl., men også reelle
specialskoler/klasser. Der afsluttes med hvad der kaldes studentereksamen.
Dog skal det siges at det hele ikke fysisk rummes i een bygning.

Udsmidning kan ikke lade sig gøre og man kan ikke flytte den uvorne til en
anden skole, når der kun er een! Lærerne anser vist også det for temmelig
problematisk og ønsker sig en model med reelle sanktionsmuligheder. Men de
har ret store resurcer tildelt til "special" gruppen. Og nogen får meget,
meget dårlige prøver. Men der er altså ingen sanktionsmuligheder efter det,
jeg har fået at vide. Om præcis den model gælder i hele Sverige ved jeg
ikke, men det gælder i hvert fald i stort område.

Lærerne har i øvrigt gode muligheder for at planlægge for alle får stillet
eget kontor med pc til rådighed. Den service mangler jo lidt her.

Ja, det anede mig egenlig nok, men det er nu lidt flovt at opkalde sådan en
undersøgelse efter en smuk gammel bygning.

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-06-02 17:05

> [...]
studentereksamen.
> Dog skal det siges at det hele ikke fysisk rummes i een bygning.

Hmm hvad er alternativerne når man altså selv vælger? Hvordan ser
det ud med mesterlæreprincipppet i Sverige - altså lærepladser -
okay.. jeg kan selvf. selv lige kigge efter.

> [...]

> Lærerne har i øvrigt gode muligheder for at planlægge for alle får stillet
> eget kontor med pc til rådighed. Den service mangler jo lidt her.

Ja - det ender som altid i den sidste ende med at gå op i penge. :(

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-06-02 19:00

> [...]

> det ud med mesterlæreprincipppet i Sverige - altså lærepladser -
> okay.. jeg kan selvf. selv lige kigge efter.

Ja, men i Karlskrona i hvert fald findes ingen mesterlære. Tror bestemt det
gælder hele landet. Jeg ved dog at der er lavet særskilte aftaler omkring
landbrugsuddannelser.

> Ja - det ender som altid i den sidste ende med at gå op i penge. :(

Bestemt, men det var nu ikke pointen her.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 09-06-02 11:39

Søren Friberg wrote:

> Ja, det anede mig egenlig nok, men det er nu lidt flovt at
opkalde
> sådan en undersøgelse efter en smuk gammel bygning.

Det er nu en by, der bl.a. rummer nogle smukke bygninger

vh
Peter

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-06-02 12:03

"Peter Hindsgaul" skrev i en meddelelse>

> Det er nu en by, der bl.a. rummer nogle smukke bygninger

Ok, så kan vi meget bedre forstå trådens emne

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-06-02 07:04

PISA-undersøgelsen er en stor international undersøgelse af børns og unges
færdigheder i læsning, matematik og naturfag samt tværfaglige og personlige
kvalifikationer. Undersøgelsen, der ikke er færdig, er blevet vældigt - og
bestemt med rette - kritiseret. Se f.eks. tidligere tråd her i gruppen. I
visse kredse findes tilsyneladende kun et mål for tiden: høje karakterer. En
god skole producerer derfor alene elever med høje gennemsnit. Hvorfor i
alverden de politisk bestemte læseplaner så ikke ændres i overensstemmelse
dette ene mål er derfor lidt en gåde. Ud fra den tankegang kunne en
"forsker" her til morgen beskrive en cost/befit-analyse af
økonomi/karaktergennemsnit i morgennyhederne. I overensstemmelse med den
tidsånd mener nogen også at kunne aflæse i Pisa-undersøgelsen at danske
skolebørn klarer sif dårligt i dansk/matematik/naturfag. Og Svenskerne gør
det bedre i både læsning og naturvidenskab

Men Pisa-undersøgelsen viser også at Sverige er bedre til at bryde den
sociale arv. Altså svenske elever klarer sig bedre (performance) på trods af
dårlig familiebaggrund (Index of possessions). Intet er derfor mere
naturligt end at sammenligne med Sverige for at se, hvordan de gør. Det er
så, hvad tråden drejer sig om: Er det ønskværdigt med en slags
"super-enhedsskole" for danske elever og med reelt mindst 12 års skolegang?
Vi må ikke glemme Sveriges bedre position i Pisa som sagt

Med venlig hilsen

Søren Friberg

(der ikke vil tages til indtægt for at mene, at gode karakterer ikke er et
vigtigt mål)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-06-02 15:53

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
unges
> færdigheder i læsning, matematik og naturfag samt tværfaglige og

Man har sammenlignet med Finland, hvor alle lærerne er
universitetsuddannede, man har sammenlignet med Holland, hvor der sidder
store mængder af elever i hver klasse og hvor interessen for den enkelte
elev ikke just er i centrum og man har nu Sverige at sammenligne med.

Alle de tiltag som man har foreslået undervisningsministeren, har hun
blankt afvist: lærerne skal blot undervise noget mere, siger hun, men de
skal gøre det med mindre forberedelse - så mantraet er altså
"undervisning" og dermed flere "konfrontationstimer" - vi skal altså
forberede os mindre og være i klasserne noget mere - vi skal have mindre
møder og mere og mere overlades til os selv uden efteruddannelse, uden
mulighed for at udveksle synspunkter på undervisningen, uden at kunne
planlægge ordentligt.

Det er Venstreregeringens mantra!

--
ahw

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-06-02 18:45

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> skrev i en meddelelse

> lærerne skal blot undervise noget mere, siger hun, men de
> skal gøre det med mindre forberedelse -

Tjow, det siges jo, men derfor ville det netop være interessant, hvis nogen
med dine citerede synspunkter udtalte sig om den del af Pisa, som jeg
fremhævede. Vi HAR jo hørt et par gange at en eller anden faglighed skal
styrkes. Det er jeg også enig i, som jeg tidligere har udtrykt, m.h.t.
natur/teknik. Men Pisa-undersøgelsens andre dele må jo også være
interessante. Iøvrigt aner jeg ikke noget om hvilket skolesystem, der er
billigt eller ej, og jeg tror heller ikke nogen andre gør det. Det er knap
nok muligt at finde de eksakte omkostninger i Danmark.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-06-02 19:57

> [...]
knap
> nok muligt at finde de eksakte omkostninger i Danmark.

Der er lavet såkaldte sammenlignende undersøgelser, som forskellige har
udlagt hver på deres måde. Mantraet i den henseende er simpelthen:
Danmark har verdens dyreste skolesystem.

Morgenfascisten JyllandsPesten skrev om det for et par dage eller tre
siden, hvor KL og ministeren var uhørt enige om at man skulle lave
større skoleenheder og dermed sætte flere børn i klasserne. Desuden
skulle lærerne undervise noget mere og bruge mindre tid på møder og
samarbejde.
Der er allerede lagt op til næste overenskkomst i 2005, at der skal
skæres ned på lærerforberedelsen til fordel for mere undervisning for de
samme penge.

--
ahw

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-06-02 20:41

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> skrev i en meddelelse

> skulle lærerne undervise noget mere og bruge mindre tid på møder og
> samarbejde.

Det er nu ikke mit indtryk, at min søster bruger mindre tid på møder, men et
enkelt tilfælde beskriver jo ikke helheden

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-06-02 22:11

> Det er nu ikke mit indtryk, at min søster bruger mindre tid på møder,
men et
> enkelt tilfælde beskriver jo ikke helheden

Det er den vision undervisningsministeren og KL har for fremtidens skole
(læs: anno 2003)
--
ahw