MSSQL: Attach/detach og transaction log
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-06-02 16:09

Hej NG

Jeg har i den sidste tid glemt at kigge på transaction loggens størrelse, og
har nu fået opbygget en TLOG på 2,3 GBytes. TLOG'en er blevet truncated, men
MSSQL har ikke mindsket størrelsen på loggen. Kan man på nogen måde shrinke
TLOG'en?

Næste spørgsmål går på, om det efter en detach af en database er nødvendigt
at attache TLOG'en. Er det nødvendigt? Eller kan man undlade at attache
TLOG, og vil MSSQL automatisk oprette en ny TLOG?

På forhånd tak for hjælpen.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-02 06:12

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> skrev:

> [...]
> TLOG'en er blevet truncated, men MSSQL har ikke mindsket
> størrelsen på loggen. Kan man på nogen måde shrinke TLOG'en?

Har du valg compress pages før din truncate? Det kan gøres via EM
=> Shrink Database, og der er sikkert også en mulighed via T-SQL.

> [...]
> er nødvendigt at attache TLOG'en. Er det nødvendigt? Eller kan
> man undlade at attache TLOG, og vil MSSQL automatisk oprette

SVJV finder MSSQL selv alle nødvendige TLOG's alene ud fra MDF-
filen. Laver man en attach fra EM dukker TLOG'en op, selv om man
kun vælger MDF'en.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-06-02 16:32

Hejsa

> Har du valg compress pages før din truncate? Det kan gøres via EM
> => Shrink Database, og der er sikkert også en mulighed via T-SQL.

Under shrink database har jeg kun følgende muligheder:
[v] Re-organize database
[v] Shrink database files

Database Disk Space Information
Allocated: 2825,00 MB Used: 609,78 MB

Schedule
[ ] Periodically check to see if the database disk space can be shrunk.

Kan ikke finde en option til at komprimere. Er det fordi jeg anvender
MSSQL7?

> SVJV finder MSSQL selv alle nødvendige TLOG's alene ud fra MDF-
> filen. Laver man en attach fra EM dukker TLOG'en op, selv om man
> kun vælger MDF'en.

Så det er ikke nødvendigt at detache TLOG filen?
Hvis dette er tilfældet, kunne det jo også være en måde hvorpå jeg kan få en
mindre TLOG.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-02 21:13

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> skrev:

> Kan ikke finde en option til at komprimere. Er det fordi jeg
> anvender MSSQL7?

Sikkert. Jeg kender kun til v. 2000.

> Så det er ikke nødvendigt at detache TLOG filen?
> Hvis dette er tilfældet, kunne det jo også være en måde hvorpå
> jeg kan få en mindre TLOG.

Ikke forstået. Så vidt jeg kan se vil en detach tage alle en
databases filer offline - og en attach vil tilsvarende hente alle
filer - selvom man kun "vælger" mdf-filen. Logfiler og evt. andre
datafiler hentes (igen så vidt jeg kan se) ud fra oplysninger
indeholdt i hovedfilen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-06-02 21:58

"Jens Gyldenkærne Clausen" <0uhs6l14l001@sneakemail.com> wrote in message

> [...]
> filer - selvom man kun "vælger" mdf-filen. Logfiler og evt. andre
> datafiler hentes (igen så vidt jeg kan se) ud fra oplysninger

I MSSQL7 skal man detache databasen manuelt vha

sp_detach_db [ @dbname = ] 'dbname'
[ , [ @skipchecks = ] 'skipchecks' ]

Efterfølgende attach sker med

sp_attach_db [ @dbname = ] 'dbname'
, [ @filename1 = ] 'filename_n' [ ,...16 ]

Eller

sp_attach_single_file_db [ @dbname = ] 'dbname'
, [ @physname = ] 'physical_name'

Den sidste kan evt bruges, hvor man ikke ønsker at "genbruge" transactions
loggen
Kik BOL efter yderligere beskrivelser

Man kan undgå at Transaction bliver ekstrem stor ved at tage backup
regelmæssigt, om ikke andet så "bare" til en diskdevice

mvh/Peter Lykkegaard