ping localhost vs. winipcfg/ipconfig
Fra : news

Dato : 10-02-01 09:04

Hej alle!

Jeg kører Windows 98 - et lille Peer-to-peer netværk med 3 maskiner!

Når jeg skriver winipcfg eller ipconfig får jeg den IP-adresse, som Windows
har tildelt min PC: 169.254.162.226

Når jeg pinger med "ping localhost" får jeg en anden IP-adresse:
127.0.0.1

Hvorfor egentlig?

Jeg kan nu både pinge 169.254.162.226 og 127.0.0.1

--
Med venlig hilsen / Best regards
Carsten

Fra : -= cusl2man =-

Dato : 10-02-01 10:48

Det er en funktion TCP/IP protokollen har, der kaldes for loopback, jeg ved
faktisk ingenting om det, men, søg på www.net-faq.dk, de ved næsten alt

Mvh Martin

news <nospam@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:O87h6.14$MJ4.1353@news.get2net.dk...

Fra : N/A

Dato : 10-02-01 13:57

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-02-01 13:57

On Sat, 10 Feb 2001 13:31:29 +0100, "news"
<callisto(fjern_xxx_dette)@get2net.dk> wrote:

>Forskellen på IP-adressen ved at
>pinge localhost

Localhost har enhver maskine; det er et loopback-interface. Med andre
ord vil den være 127.0.0.1 i enhver tcp/ip-implementation.

>og skrive
>Winipcfg / IPConfig

169.254.162.226 er en auto-adresse, Windows har givet dig. Andre folk
med adresse i samme subnet, kan sende data til din computer på den
adresse. Den adresse er bundet til dit netkort.

Derimod kan en maskine ikke nå din maskine ved at kontakte 127.0.0.1;
den vil i så fald blot kontakte sig selv.

127.0.0.1 er altså en implementation i TCP/IP-stack'en, hvor
169.254.162.226 er den IP-adresse, dit netkort har (eller havde), og
kan bruge ifbm. andre maskiner i netværket.

I øvrigt - hvis du i en MS-DOS-prompt skriver "route print", vil du
kunne se, at pakker, du selv sender til 169.254.162.226 ligeledes
bliver sendt til 127.0.0.1, og således besvares af
TCP/IP-implementationen selv, og aldrig når ud forbi dit netkort.
Dette har dog ingen betydning for andre; jeg nævner det blot for at
bemærke, at du ikke kan pinge dit eget netkorts ip-adresse fra den
samme maskine for at teste om dit netkort er oppe og køre.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : N/A

Dato : 11-02-01 01:25

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-02-01 01:25

"news" <callisto(fjern_xxx_dette)@get2net.dk> writes:

> Kan man så bruge "ping localhost" til noget som helst overhovedet ?

Ja, man kan se om TCP/IP-stakken er installeret korrekt.

--
Jacob
Drink your coffee! There are poor people in Africa sleeping!