Ølbrygning i Holbæk
Fra : R.N.

Dato : 07-06-02 07:13

Er der nogen her, der kender noget til at en Søren Larsen for ca 100 år
siden
oprettede sit eget lille bryggeri i Holbæk? Den gang der midt i 1970'erne
blev oprettet et lille lokalhistorisk arkiv v. en vis Stephansen i Nørre
Jernløse, så jeg forskellige etiketter som Søren Larsen havde brugt på sine
ølflasker.

Jeg husker overhovedet ikke hvilket navn der stod på disse etiketter, og ved
altså ikke, hvad det pågældende bryggeri skulle have heddet.

Navnet ville jeg meget gerne vide.

Jeg ville også meget gerne vide om bryggeriet fungerede over nogle år, eller
det kun lige nåede at blive en døgnflue. Da jeg husker det som om der var en
2-3 forskellige etiketter må jeg jo tro at Søren Larsen var nået til at få
et vist salg i gang.

Søren Larsen var født på en gård i Sasserup i 1854. Hans forældre var Lars
Peter Jensen og Maren Christiansdatter. Jeg ville være meget glad, hvis
nogen kunne sige mig navnet på deres gård.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 07-06-02 13:15

Hvis det ikke allerede er forsøgt:
Prøv søgeordet bryggerihistorie - - - det giver måske nogle steder at
spørge.
Det er jo et område der interesserer mange.
la' nu vær' å fald' i.
Flemming.

Fra : R.N.

Dato : 07-06-02 20:22

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse

> Hvis det ikke allerede er forsøgt:
> Prøv søgeordet bryggerihistorie - - - det giver måske nogle steder at
> spørge.

Næh, det er ikke forsøgt - men det lyder som en fortrinlig ide.
Jeg siger tak og går i gang med forsøget.

> Det er jo et område der interesserer mange.

Nå er det dét? Så burde der jo komme en del svar i løbet af weekenden.

> la' nu vær' å fald' i.

Tænker du på Siegfred Petersens historiske roman, hvor enten Sven Tveskæg
eller Harald Blåtand styrter på hovedet i et stort kar fuldt af øl og
drukner.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Niels H. Nielsen og ~

Dato : 07-06-02 23:16

Der var noget der i midten af 1960erne der hed Holbæk Mineralvands fabrik,
kan jeg husk fra min barndom.
Mvh.
Niels H. Nielsen

Fra : SRP

Dato : 07-08-02 08:22

"R.N." skrev d. 07-06-02 07:13 dette indlæg :

Prøv at kigge på http://www.netetiket.dk/danmark_sjaelland.htm

Og se om du kan genkende etiketten

Mvh

Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : SRP

Dato : 07-08-02 08:22

"R.N." skrev d. 07-06-02 07:13 dette indlæg :

Prøv at kigge på http://www.netetiket.dk/danmark_sjaelland.htm

Det er måske den etiket du søger

Mvh

Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-08-02 18:51

"SRP" skrev i en meddelelse
> "R.N." skrev d. 07-06-02 07:13 dette indlæg :
>
> Prøv at kigge på http://www.netetiket.dk/danmark_sjaelland.htm
>
> Det er måske den etiket du søger

Ih det var da godt, jeg kiggede ind i denne gruppe lige nu. Hvor er det
nogle fine gengivelser af alle øletiketterne. Det er en fin og spændende
een du har fra Holbæk, den kunne jo nok sagtens være een af dem, min
oldefar har brugt, men desværre synes jeg ikke den ligner dem jeg så
på det lille arkiv i Nørre Jernløse.

Jeg må se at komme ud til det nye arkiv en dag, hvor jeg regner med at
alle tingene er flyttet hen.

Foreløbig vil jeg så sige mange tak for synet. Det kunne godt få een til at
blive samler.

Med venlig hilsen Ruth Nielsen

Fra : netetiket

Dato : 05-05-03 22:13

Kære RUTH

Det er første gang at jeg kigger i denne Kandu, og jeg har set at en
eller anden har sendt dig et link til min hjemmeside www.netetiket.dk om
øletiketter og bryggerihistorie. Under dit svar kan jeg se, at du tror,
at min hjemmeside er vedkommendes, det er den ikke.

Nå, men for at bringe dig lidt videre med dit spørgsmål, så har jeg
forsket lidt i sagen. Der har aldrig været en brygger Søren Larsen som
har EJET et bryggeri i Holbæ. For omkring 100 år siden var der følgende
bryggerier i Holbæk: Arntz' bryggeri, oprettet 1851, nedlagt 1940 (det
senere HOlbæk Aktiebryggeri, Holbæk Bryggeri) P. H. Ibsens bryggeri
(omtalt i 1890) samt L. Petersens bryggeri (grundlagt 1856 nedlagt
1917). Er du helt sikker på, at han var brygger i selve holbæk og havde
eget bryggeri - var det ikke i omegnen? skriv igen med opklarende
spørgsmål så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig. Se evt. igen min
hjemmeside www.netetiket.dk med information om gamle danske øletiketter
og bryggerihistorie.

venlig hilsen Flemming

http://www.kandu.dk/

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-05-03 20:20

"netetiket" skrev i en meddelelse
> [...]
> øletiketter og bryggerihistorie. Under dit svar kan jeg se, at du tror,
> at min hjemmeside er vedkommendes, det er den ikke.

Jeg husker ikke meget om, hvem der skrev til mig om dette. Og det var
da et held jeg lige fandt på at kigge ind i denne gruppe nu. Det er længe
siden jeg har brugt den.

Men det var pænt af dig at gøre mig opmærksom på at det ser ud til at
Søren Larsen ikke kan have haft noget bryggeri i Holbæk omkring år 1900.

Jeg så for mere end 15 år siden hans ølmærkater i det lille lokalhistoriske
arkiv som blev oprettet en gang på Nørre Jernløse gamle skole. Der sad
også et billede af Søren Larsen på væggen, og ham der ledede arkivet
sagde til mig: Dette er Søren Larsen fra Hegnet nr. 6 i Holbæk. Der skulle
han i hvert fald have boet omkring 1890'erne og de første 20-30 år af
1900-tallet.

Videre sagde han: Vidste du at han var ølbrygger, du kan se hans
ølmærkater her. Jeg så flere forskellige mærkater vist nok med hans
navn. Og jeg fik det indtryk at han måtte have startet sit eget bryggeri,
det kan jeg dog ikke huske bestemt.

Så det er da muligt at hans ølbryggeri er foregået - øhm ja hvor skal jeg
gætte på, hvis han ikke havde et sted, som blev kaldt et bryggeri. Det jeg
ved er bare at jeg så disse mærkater.

Desværre blev det lille lokalarkiv lukket og slået sammen med et større
som jeg mener har til huse i Undløse - eller hedder det Ondløse. Dér blev
alle tingene fra Nørre Jernløse flyttet hen. Dér skulle du kunne se disse
mærkater, hvis det har interesse.

Du må meget gerne stille flere spørgsmål.

Med venlig hilsen Ruth