Import af tegning
Fra : N I E L S

Dato : 07-06-02 00:13

Jeg har en god gammeldags papir-plantegning af et hus, som jeg ønsker at
overføre til AutoCAD2002.
Hvad er den nemmeste metode til at gøre dette?
Skal den tegnes i programmet fra bunden, eller kan jeg evt. scanne den ind
og ligge billedet ind som en layer, jeg kan tegne på? Oder was?

Undskyld hvis jeg er håbløs banal eller himmelråbende urealistisk, men jeg
er altså totalt nybegynder ud i CAD-verden...
- -
N I E L S
- - - - - -

Fra : gyllas

Dato : 07-06-02 04:49

Jeg er ked af det men, du bliver nok nød til at tegne det.
Men man kan da se lidt positiv på det, nu vil du da lære lidt mere til
acad.
MVH
Gyllas

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Frølund

Dato : 07-06-02 07:54

Du kan få det scannet ind. Derefter, hvis scanningen er rimelig "ren", kan
du vha. et program der hedder wintopo,der kan findes på Internettet,
konvertere bitmappen om til en DXF.

Claus

Fra : rcn

Dato : 07-06-02 08:23

Hej Niels.

Hvis man ikke spørger, får man ikke svar
Du kan godt scanne din tegning ind og tegne over den. Det bliver dog
ikke målfast, men da du jo kender målene fra tegningen kan du, når du
har tegnet det hele op, skalere det, så det passer.
Scanningen skal gemmes som en gif eller png-fil og hentes ind under
Indsæt/OLE objekt/Opret fra fil. Vær opmærksom på at der ikke skal være
vinget af i "Vises som ikon".

God arbejdslyst!
Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 07-06-02 09:03

Hi.

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Scanningen skal gemmes som en gif eller png-fil og hentes ind under
> Indsæt/OLE objekt/Opret fra fil. Vær opmærksom på at der ikke skal være

Det er altid en god ide ,når man går fra raster til vector ,at have et objekt
,f.eks. en circle med i raster billedet ,som man kender den exakte størrelse
å. ----- Samtidigt er netop en circle god, fordi man så kan checke for
callibrerings fejl X Y , altså hvis en circle fremstår som en oval , må man lige
skalere x i forhold til Y.
Men der er tonsvis af raster til vector software, og AutoCAD og IntelliCAD giver
mulighed for at callibrere både digitizer ,skærm og også scanner og selvom der
sjældent er problemer med f.eks. plottere skal man altså også starte med manuelt
at checke om de linier der bliver tegnet, nu også er målfaste . Tænk på ingenør
og arkitekt firmaer der har tusindevis af papir tegninger liggende ; mon ikke
der findes masser af gratis raster til vector software ;))
P.C.

Fra : N I E L S

Dato : 07-06-02 09:10

Tak til alle. Nu har jeg da noget at gå videre med.
Har da også bestilt et par lærebøger, så jeg ikke 100% skal lukrere på jeres
viden.
God weekend.
--
N I E L S
- - - - - -

Fra : Uffe Bak

Dato : 07-06-02 10:59

Hej Niels

I forlängelse af de övrige gode råd du har fået, så vil jeg blot nävne at vi
(Autodesk) har en udviddelse til AutoCAD der netop däkker dette område. Det
hedder Autodesk Raster Design (tidligere kendt som CADOverlay), og giver
mulighed for at redigere indscannede tegninger (rette dem op, korrigerer
skala fejl etc.) Ligeledes er der värktöjer til at "snappe" til Raster
geometri, når man tegner/retter på elementer.

Se mere info på:
http://usa.autodesk.com/adsk/section/0,,1011054-123112,00.html

MVH

Uffe Bak
Autodesk Nordic & Baltic

Fra : N I E L S

Dato : 11-06-02 23:41

"Uffe Bak" <uffe.bak@autodesk.com> wrote in message
> Hej Niels
>
> I forlängelse af de övrige gode råd du har fået, så vil jeg blot nävne at
vi
> (Autodesk) har en udviddelse til AutoCAD der netop däkker dette område.

Takker. Det vil jeg helt klart også kigge på.
--
N I E L S

Fra : gyllas

Dato : 07-06-02 11:05

"N I E L S" skrev d. 07-06-02 00:13 dette indlæg :
www.netskolen.dk har undervisning gratis

http://www.kandu.dk/