Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
For mange penge ?
Fra : Allan Pedersen

Dato : 06-06-02 20:08

Hej NG

Som alle jer andre i dette land er jeg træt af at betale så meget i skat.
Jeg har lige pt ikke sparet så meget op, men får en god løn og har meget få
faste udgifter. Spørgsmålet er nu:

- Skal jeg låne penge til at:
- Købe kunst
- Aktier
- mm.

- Vente til jeg har sparet noget op og så bide i det sure æble og betale min
skat.

Det er nok et lidt trivielt spørgsmål, men jeg vil gerne høre jeres gode
ideer....om ikke andet så til inspiration

Mvh

AP

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 06-06-02 22:06

Hak
> - Skal jeg låne penge til at:
> - Købe kunst
> - Aktier
> - mm.
Hak

Vil du købe noget du ikke har råd til? Det er hvad du spørger os om.
Det er vist kun dig selv der ved det ik?!

Thomas

Fra : AP

Dato : 07-06-02 11:10

Sådan som jeg er orienteret, så kan man ting finansers gennem forskellige
ordninger....nogle kalder det lån.

AP

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-06-02 19:12

Allan Pedersen wrote:

> Som alle jer andre i dette land er jeg træt af at betale så meget i skat.

Glæd dig til, -når du får brug for goderne

> [...]
> - mm.
>
> - Vente til jeg har sparet noget op og så bide i det sure æble og betale min

Hvis du grundlæggende mener, at du er bedre end markedet, så
ja, ellers skal du jo udover markedsprisen betale
transaktionsomkostninger, der ved kunst og aktier ikke er
uvæsentlige..

Og så er der jo lige forskellen mellem indlånsrente, og
udlånsrente,

men er du et unikum med aktier, så bare derudaf

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ivar

Dato : 07-06-02 21:43

Allan Pedersen skrev:

> Som alle jer andre i dette land er jeg træt af at betale så meget i skat.

Det er rigtigt at du sparer penge i skat hvis du stifter gæld, men
prisen er, at du skal betale 2-3 gange så meget i renter som
du sparer i skat.

Renter forbedrer kun din økonomi, hvis det er nogle du får.

Generelt er rentesatsen, indlån eller udlån, kun afhængig af en
ting, nemlig sikkerhed. Hvis du kan låne penge for en lavere
rente end du kan få ved at investere i værdipapirer,
betyder det blot, at du har givet banken en større sikkerhed i
at få penge tilbage, end du har i at få pengene tilbage for
dine værdipapirer. Det er altså som Lotto, blot med god chance
for en lille gevinst, og lille risiko for stort tab. Jo større forskellen
i renter er, jo større er risikoen for at du taber.

Ivar

Fra : Frihtiof Andreas Jen~

Dato : 19-06-02 21:46

"Allan Pedersen" <apmail@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok et lidt trivielt spørgsmål, men jeg vil gerne høre jeres gode
> ideer....om ikke andet så til inspiration

Rentefradraget er en narresut - man bilder sig ind at "man sparer penge i
skat" ved at lægge flere penge henne i Banken; Banken er åbenbart mere
populær end Skattefar!

Hvis du betaler misundelses..eh.. Topskat kan du sandsynligvis med fordel
investere i et ejendomsprojekt - men det er med høj risiko pga. det
oppustede ejendomsmarked og der er selvfølgelig komplexiteter såsom at
reglerne vilkårligt kan blive lavet om med tilbagevirkende kraft. Få fat i
en god revisor til at rådgive dig først.

Du kan også smide så meget, som du nu har råd til ind på en
pensionsopsparing gennem din arbejdsgiver - det går fra topskatten. Der er
ingen garanti for at staten ikke stjæler pengene senere, men så længe staten
ikke har dem, spilder de dem heller ikke.

Antikviteter o.lign. er ikke investeringer - efter *min* regnebog er en
investering noget, der betaler afkast. Antikviteter er baseret på håbet om
at nogen vil købe dem dyrere end dig - og al den tid, du har dem, skal man
betale forsikring, samt i princippet forrente de penge man gav for dem. Køb
antik eller kunst fordi du synes det er pænt - ellers ikke.

Aktier er farlige - hvis kursen pludseligt falder og aktierne er stillet som
sikkerhed for et lån så kommer banken og kræver yderligere
sikkerhedsstillelse. Hvis man så ikke har pengene tvangssælger banken
depotet - sikkert med 20 - 30% tab. Helmersen er et godt eksempel - og man
kan ikke sige han er amatør. Udbytterne kan næppe dække renteudgifterne
heller. Det er også svært at finde en "sikker" aktie i disse tider.

Obligationer er det samme - med een undtagelse: Når man tager et
obligationslån til sit hus f.ex. Shorter man lange obligationer for et
betydeligt beløb. Hvis man f.ex. kan bruge lidt kapital på at tage et 5% lån
i stedet for de traditionelle 6% er der måske en god chance for en
rentestigning og *skattefri* kursgevinst ved en senere omlægning. Efter min
mening er der større chance for at renten stiger inden for 3-5 år end at
aktierne generelt gør det (det mener obligationskøberne også - det er derfor
kursen er så dårlig på 5%'erne - men kursen stiger dag for dag...)

I det hele taget er gæld et onde: Hvis du har gæld SKAL du slæbe penge hjem
hele tiden for ikke at gå fra hus & hjem; man har krammet på dig. Uden gæld
betyder det ikke så meget - de fleste jobs kan umiddelbart give nok til
fornødenheder og man behøver ikke være så bekymret for fremtiden.

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:09

du skal flytte til Luxembourg!