82GB bliver til 32GB?!
Fra : 2mmy

Dato : 06-06-02 17:57

Jeg har købt en ny harddisk ved ITButikken A/S på 82GB.

BIOS kan udmærket finde harddisken og skriver da også, at den er på 82GB
- det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk"
i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en
primær DOS-partition på over 13GB.
Hvad kan der være galt?

En BIOS-update burde ikke være nødvendig, den finder jo harddisken
korrekt. Kan det være fdisk, der ikke kan finde ud af det?

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 06-06-02 17:57

> [...]
>
> En BIOS-update burde ikke være nødvendig, den finder jo harddisken
> korrekt. Kan det være fdisk, der ikke kan finde ud af det?

Du kan ikke regne med Fdisk, den viser at den laver en partition på xxxgb,
men når den er færdig har den lavet på 100% gb. Jeg vil anbefale at du
bruger PartitionMagic, som er et windows program, det er virkeligt godt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 06-06-02 20:23

2mmy wrote:
> [...]
> - det kan begge de computere jeg har haft den i. Så skriver jeg "fdisk"
> i DOS, for at gøre harddisken parat, men så nægter den, at lave en

Visse versioner af fdisk laver et overflow ved 64 GibiBytes, således at
den fulde kapacitet ser ud til at mangle et multiplum af 64.

Disken er på 82 ægte Gigabytes ( = 82 milliarder bytes), heraf vil der
"mangle" 64 GibiBytes, altså 64 * 2^30 = 68.719.476.736 bytes.

82 - 68,7 = ca. 13,3 Gigabytes.

Det er simpelthen en tæller i fdisk som har den grænse, og starter fra
nul igen hver gang den runder 64 GiB.
Men som Klaus G. skriver, så laver den vist nok den rigtige størrelse
partition alligevel, det ser bare ikke sådan ud ved oprettelsen.
Jeg tror man kan finde en opdateret version af fdisk hos Microsoft.

Fra : MacGarlic

Dato : 09-06-02 09:06

Jeg har været ude for noget af det samme problem med en 80Gb disk fra
IBM.... men fejlen blev rettet da jeg satte jumperne rigtigt som vist på
bagsiden af HDen...
men det er jo ikke sikkert det oxo hjælper på dit problem..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-02 09:48

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> [...]

> partition alligevel, det ser bare ikke sådan ud ved oprettelsen.

> Jeg tror man kan finde en opdateret version af fdisk hos Microsoft.

Det kan man, men prøv bare uden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.