Database
Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-02 15:50

Hej

Jeg tænkte på hvor I egentlig normalt har jeres databaser til at ligge?
Indtil videre har jeg ikke brugt meget tid på, at gemme den væk, så den
ligger bare i wwwroot, hvilket egentlig slet ikke er fedt! Alle kan jo
downloade den hvis de bare gætter sig frem til navnet på den. Er det ikke
muligt at gemme den væk på en eller anden måde? Da jeg server fra min egen
computer, kan jeg jo selvfølgelig også bare ligge den i en mappe som
brugerne ikke har adgang til, f.eks. c:\databaser, men er det sådan det skal
gøres?

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-06-02 15:56

Flemming Jensen wrote:
> Da jeg server fra min egen computer, kan jeg jo selvfølgelig
> også bare ligge den i en mappe som brugerne ikke har adgang til,
> f.eks. c:\databaser, men er det sådan det skal gøres?

Ja, dette kaldes at ligge database "udenfor webscope", hos de fleste
udbydere er der f.eks. også en mappe kaldet db på samme niveau som wwwroot.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-02 16:08

Jakob Andersen skrev :

> Ja, dette kaldes at ligge database "udenfor webscope", hos de fleste
> udbydere er der f.eks. også en mappe kaldet db på samme niveau som
wwwroot.

Mange tak for svaret. Men hvis jeg bruger den fysiske sti, f.eks. DSN = DSN
& "DBQ=" & Server.MapPath ("c:\databasen.mdb") , så giver den fejl og siger
at når man bruger MapPath skal man angive en virtuel sti. Hvad er en virtuel
sti og hvordan gør jeg den fysiske sti til en virtuel sti?

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-06-02 16:19

Flemming Jensen wrote:
> [...]
> DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("c:\databasen.mdb") , så giver
> den fejl og siger at når man bruger MapPath skal man angive en

Du skal ikke skrive Server.MapPath() når du angiver den fysiske sti,
Server.MapPath bruges netop til at omsætte en virtuel sti til en fysisk sti.

>Hvad er en virtuel sti og hvordan gør jeg den fysiske
> sti til en virtuel sti?

En virtuel sti er en sti angivelse relativt til dit website f.eks. vil
Server.MapPath("/") returnere den fysiske sti til webstedets mappe
f.eks.c:\inetpub\wwwroot eller hvor dit site nu ligger.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-02 16:29

Jakob Andersen skrev:

> Du skal ikke skrive Server.MapPath() når du angiver den fysiske sti,
> Server.MapPath bruges netop til at omsætte en virtuel sti til en fysisk
sti.

Okay, når jeg så gør det uden Server.MapPath() kan den godt finde databasen
første gang, men hvis jeg opdater nogle gange giver den en Uspecificeret
fejl i linien:

Conn.Open DSN

Koden til databasen ser sådan her ud:

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & "c:\databasen.mdb"
Conn.Open DSN

strSQL = "SELECT * FROM hitcounter "
Set rs = Conn.Execute( strSQL )

StrCounter = rs("counter")

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Hvad gør jeg forkert? Koden virkede fint da jeg brugte serverMapPath, men
ikke når jeg bruger den fysiske sti.

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-06-02 16:42

Flemming Jensen wrote:
> Okay, når jeg så gør det uden Server.MapPath() kan den godt finde
> databasen første gang, men hvis jeg opdater nogle gange giver den en
> Uspecificeret fejl i linien:

Prøv istedet blot at skrive:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb);DBQ=c:\databasen.mdb"

> Hvad gør jeg forkert? Koden virkede fint da jeg brugte serverMapPath,
> men ikke når jeg bruger den fysiske sti.

Server.MapPath returnerer blot en teksstreng som er den fysiske sti så det
har ikke noget med det at gøre.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-02 16:49

Jakob Andersen skrev

> Prøv istedet blot at skrive:
>
> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb);DBQ=c:\databasen.mdb"

Det virker ikke, men den anden metode som jeg selv skrev før virker godt nok
nu efter jeg har genstartet min computer. Lidt mystisk, men koden var altså
god nok første gang.

Men der er stadig noget jeg er lidt træt af. Den global.asa fil du fortalte
mig om. Første gang jeg går ind på min side, efter jeg har genstartet
maskinen skriver den at den ikke kan finde filen, noget ligende \\global.asa
kunne ikke findes eller sådan noget, men når jeg så opdater siden første
gang virker det fint og problemet kommer først igen næsten gang jeg går ind
på siden første gang efter ISS er genstartet. Det er lidt træls. Har du
nogle idéer til hvad fejlen kan være?

Tak

__
Flemming Jensen