Napster - er det sikkert?
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 10-02-01 00:46

Svækker Napster sikkerheden på min computer?

Kan nogen trænge ind på min computer, mens jeg up- og downloader filer vhja.
Napster - fx. mine Homebanking-filer? Eller lider jeg af overdreven
paranoia?

I princippet er det vel muligt. En bankmedarbejder jeg har talt med, påstår
at fremmede ikke kan misbruge mine Homebanking-filer under en
Napster-opkobling. Passer det?

Kan man hente en musikfil på min harddisk, så kan man vel i princippet hente
en hvilken som helst fil?

mvh. Klaus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-02-01 00:55

Hej "Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk>

>Svækker Napster sikkerheden på min computer?

Ja. Din maskine har en tjeneste kørende, som andre kan (mis)bruge. I
forhold til at du ikke har en tjeneste kørende så er det mindre
sikkert.

>Kan nogen trænge ind på min computer, mens jeg up- og downloader filer vhja.
>Napster - fx. mine Homebanking-filer?

Hvis nu hr. S. Kummel fra det store Net udnytter et hul eller en
programmeringsfejl i Napster, ja. Aner ikke om der er kendte
napster-exploits, det kan du sikkert læse om på /. eller lign.

Men al software er fyldt med fejl, og fejl kan udnyttes til at få
softwaren til at gøre ting det ikke var designet til at gøre.

> Eller lider jeg af overdreven paranoia?

Tja, det er dig der definerer sikkerheden på din maskine, personligt
ville jeg ikke bruge det og lign.

>I princippet er det vel muligt. En bankmedarbejder jeg har talt med, påstår
>at fremmede ikke kan misbruge mine Homebanking-filer under en
>Napster-opkobling. Passer det?

Folk der er så kategoriske aner enten ikke hvad de snakker om - eller
de fordrejer sandheden en smule for ikke at alarmere kunder.

Det er nu engang lettere at afvise en teoretisk mulighed end at komme
med lange udredninger - specielt hvis man sidder i en hotline og ikke
laver andet end at svare på standard-spørgsmål-

>Kan man hente en musikfil på min harddisk, så kan man vel i princippet hente
>en hvilken som helst fil?

Det er Napster ikke designet til, men programmer udnyttes til ting, de
ikke er designet til på daglig basis.

Des færre tjenester din maskine kører, des færre ting er der for andre
at udnytte eller misbruge. Brug din sunde fornuft.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-02-01 01:05

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

> Hvis nu hr. S. Kummel fra det store Net udnytter et hul eller en
> programmeringsfejl i Napster, ja. Aner ikke om der er kendte
> napster-exploits, det kan du sikkert læse om på /. eller lign.

Der er umiddelbart ikke noget at se på astalavista mht. den officielle
klient. Men det er ingen sikkerhed. Der findes ikke fejlfri software.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Abyss:
The RockBear. ((^)) They survive.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 11-02-01 01:05

> Des færre tjenester din maskine kører, des færre ting er der for andre
> at udnytte eller misbruge. Brug din sunde fornuft.

Du har ret, men det er jo samtidig et dilemma - min computer skal anvendes
mest muligt, hvis jeg reducerer omfanget af programmer der må afvikles på
maskinen for at opnå større sikkerhed, så indskrænker jeg jo også
anvendeligheden af computeren.

mvh. Klaus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-02-01 01:01

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> writes:

> Kan nogen trænge ind på min computer, mens jeg up- og downloader filer vhja.
> Napster - fx. mine Homebanking-filer?

Det kan ikke afvises.

Når du starter Napster stiller du en service til rådighed på din
maskine, hvor folk kan download'e filer fra dig. Nominelt kun de filer
du stiller til rådighed, men det er ikke ualmindeligt i lignende
services, at der er fejl, der tillader folk adgang til andre filer.

(Specielt husker jeg en situation for nogle år siden, hvor en buggy
webserver gav folk lov til at hente en hvilken som helst fil på et
dansk EDB-tidskrifts webserver.)

> I princippet er det vel muligt. En bankmedarbejder jeg har talt med, påstår
> at fremmede ikke kan misbruge mine Homebanking-filer under en
> Napster-opkobling. Passer det?

Tjah. "Kan ikke" er store ord.

Personligt foretrækker jeg sikkerhedsløsninger, der baserer sig på
data, der findes i mit hoved eller på et engangss-password-medie (som
Jyske Netbanks nøglekort eller SecurID tokens.) - helst en
kombination.

--
Peter B. Juul, o.-.o Quoting In-duh-viduals:
The RockBear. ((^)) "Why did you remove my briefcase?"

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 10-02-01 10:38

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Svækker Napster sikkerheden på min computer?
Prøv at læse flg. artikel fra ZDnet:
http://www.zdnet.co.uk/news/2000/28/ns-16736.html

Den svarer på en del af dine spørgsmål.

[...]

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 11-02-01 01:05

> Prøv at læse flg. artikel fra ZDnet:
> http://www.zdnet.co.uk/news/2000/28/ns-16736.html
>
> Den svarer på en del af dine spørgsmål.

Jep, udemærket artikkel der giver et tilfredsstillende svar.

mvh. Klaus

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 11-02-01 01:06