Rundspørge: 3 uger uden foder?
Fra : Kent Christensen

Dato : 10-02-01 00:37

Hej alle

Jeg deltager/deltog i debatten "Ferie" lidt længere oppe i nyhedsstrømmen.
I den forbindelse vil jeg gerne lave en lille rundspørge, og jeg håber, at
mange vil deltage.

Vi kan gøre rundspørgen overskuelig, hvis du skriver dit svar under hvert
af nedenstående spørgsmål. Dit svar har selvfølgelig størst værdi, hvis du
begrunder/dokumenterer det udførligt .

1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.

2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?
2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3 uger?
2.2) - Hvis NEJ: Hvorfor ikke?

3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?
3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?

4) Kommentarer?

Det var det hele. På et tidspunkt vil jeg forsøge at samle op på svarene og
komme med en endelig konklusion.

Tak for interessen.

Vh
Kent

Fra : Karsten Plesner

Dato : 10-02-01 02:20

> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.

Nej. Som udgangspunkt skal fiskene være sunde og raske, ligesom helt små unger
ofte vil have sværere ved at klare sig, da de ikke er i besiddelse af de
nødvendige energireserver..

> 2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?

Ja. I naturen er der også gode og dårlige tider. Fiskene kan ikke trykke på en
knap, når de vil have foder, ligesom de i naturen ikke kan tigge foder fra en
godtroende akvarist ved at svømme frem og tilbage i nærheden af foderhullet.

Hvad angår etisk forsvarligt, så er det et meget svært emne at komme ind på, da
grænserne her er endog særdeles subjektive. Her kan jeg f.eks. nævne dem, der ikke
kan forstå, at det er en tåbelig ide at fodre ænder i et lokalt gadekær. For det
første holder man dermed sandsynligvis kunstigt liv i individer, som ellers ikke
ville overleve, fordi området ikke kunne bære det samtidig med, at man i høj grad
fratager dem deres naturlige adfærd (som bør indebære naturlig fødesøgning). Sidst
men ikke mindst vil den ekstra fodring lokker rotter til. Der er heldigvis
kommuner rundt omkring i landet, som er begyndt at gøre en indsats mod disse
misforståede 'etiske' adfærdsmønstre.

> 2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3 uger?

Hvis de under pkt. 1 nævnte forbehold ikke gør sig gældende, så: JA.

> 2.2) - Hvis NEJ: Hvorfor ikke?
>
> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?

Sænker temperaturen et par grader og instiller fodringen.

> 3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?

1-2 uger.

> 4) Kommentarer?

Da vi ikke kender noget som helst til sammensætningen her i gruppen, har din
undersøgelse ikke nogen reel værdi.

Hvis jeg nu kan finde 100 mennesker, der tror på julemanden, vil du så tage det
for gode varer, at han eksisterer ?.

> Det var det hele. På et tidspunkt vil jeg forsøge at samle op på svarene og
> komme med en endelig konklusion.

Det ville også jævnfør sidstnævnte kommentar have den helt store værdi. :-/

M.v.h.
Karsten

Fra : Kent Christensen

Dato : 10-02-01 13:47

Karsten Plesner skrev:

> [...]
> undersøgelse ikke nogen reel værdi.
>
> Hvis jeg nu kan finde 100 mennesker, der tror på julemanden, vil du så tage det

Jeg er selvfølgelig også kun ude efter at høre forskellige meninger i gruppen, så spar
dig dine umodne kommentarer. Min lille rundspørge er så representativ som den
kan blive, idet jeg ikke har mulighed for at udvælge bestemte grupper.

> Det ville også jævnfør sidstnævnte kommentar have den helt store værdi. :-/

Se ovenfor.

Vh
Kent

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-02-01 16:57

"Kent Christensen" <KentChr@mail.dk> wrote in message

> [...]
den
> kan blive, idet jeg ikke har mulighed for at udvælge bestemte grupper.

Din undersøgelse er på ingen måde repræsentativ (så repræsentativ "som
muligt" er noget vrøvl). Det du laver er det, man kalder for en Vox Pop -
elsket af populærjournalister og afskyet af statistikere.
Om saglige indvendinger er umodne? Tjae - hvem siger det mon mest om?

Og på baggrund af dine tidligere indlæg vil den sikkert være helt
utendentiøs og meget daglig!

Jan

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-02-01 03:32

"Kent Christensen" <KentChr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg deltager/deltog i debatten "Ferie" lidt længere oppe i nyhedsstrømmen.
> I den forbindelse vil jeg gerne lave en lille rundspørge, og jeg håber, at
> mange vil deltage.
Nå, skal vi nu til at stemme om hvem der har ret?
Så skal vi vist være MANGE flere *G*

> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.
Det er svært at svare på. Mensandsynligvis ja. Ellers var mange fisk i
naturennok uddøde. Ja, de svageste falder *måske* fra, og hvad så. Når man
avler fisk så er det kun en fordel at skille "fårene fra bukkene".
Personligt bruger jeg koldt vand til at sortere yngel med. Et vandskift om
ugen, med dug på ruden, sikrer stærkt afkom (Running for cover).
Der er formentlig ingen i denne gruppe der kan svare på om ALLE fisk kan
overleve, men mit bedste bud er at sunde normale fisk, af de almindeligvist,
i danske akvarier forekommende arter, kan tåle det.

> 2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?
Tja, det må komme an på en prøve. Hvis det kan påvises med rimelig
sikkerhed, at eventuelle døde fisk er døde af sult, så NEJ. Hvis fiskene er
blevet lidt slanke, men ellers er livlige og ikke fremtræder decideret
udsultede, så hellere det end en usikker fodring. Jeg ved godt at et
varmblodet dyr, som en hund f.eks. ikke stiller samme krav som fisk, men om
hunde ved man f.eks. at de har godt af fastedage.

> 2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3
uger?
Nej, jeg plejer at få svigermekanikken til at fodre dem om onsdagen. Og det
vil vi nok også gøre hvis vi nogen sinde får tre ugers ferie samtidig, her i
huset. Men en uge eller to kande sagtenms klare. Det er afprøvet. DEt er
også afprøvet at komme hjem til et overfodret akvareie med råddent vand
"Jamen de var så sultne, de blev ved at spise, så vi gav dem lidt ekstra..."
Yeah right. Nogle fisk kan faktisk spise til deres mavesække springer....
Naturen har ganske simpelt ikke udstyret dem med mæthedsfornemmelse, da de
fra naturens side aldrig var forudset til at blive "mætte" I naturen spiser
fisk jo konstant, og da slet ikke til faste tider. Det er kun nogle
mennesker (vandeyr) der gør det.
Sidespring: En hund er meget mere rolig, og nemmere at styre omkring
spisning, hvis den ikke har faste spisetider. Ergo (minlommefilosofi): Dyr
bliver mere stressede af faste spisetider, end af tilfældige tider. Hvordan
reagere du selv, hvis du dag efter dag, spiser tilfaste tiderm, og så en dag
er maden forsinket... Du sidder ved bordet og venter... STRESS.

> 2.2) - Hvis NEJ: Hvorfor ikke?
Se ovenfor.

> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?
Se ovenfor.

> 3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?
2 uger, max.

> 4) Kommentarer?
Ja.
Du vil aldrig få afsluttet din diskussion, uanset hvor mange der svarer på
denne tråd, og er enige med dig.
Man kan ikke stemme om en mening, eller etik, for den sags skyld. Men det
har da været sjovt at følge jeres tråd.

Husk:
"Det er ikke altid flertallet har ret, ofte er de bare flest".

Timo
Der godt kan lide at provokere lidt

Fra : Torben Lundvall

Dato : 10-02-01 10:21

> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.
Som du stiller spørgsmålet er svaret selvfølgelig nej.
Som du formodenligt mener dit spørgsmål er svaret efter min mening også nej.
Hvis man tager udgangspunkt i en voksen fisk der er "fit for fight" og
stopper fodring i 3 uger vil jeg fx. ikke tro at en søhest vil overleve.
Mange andre fisk vil blive så afmagrede at de vil være længe om at komme i
ordentlig stand igen.

> 2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?
Nej, jeg synes det er dyrplageri.
> 2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3
uger?
> 2.2) - Hvis NEJ: Hvorfor ikke?
Mit svar ovenfor siger vel alt. Har man fisk er man forpligtet til at passe
dem ordentligt og dertil hører 3 ugers foderpause ikke!

> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?
Tager meget sjældent på ferie, men ville sørge for enten foderautomat eller
en der kom forbi hver anden, tredie dag.
-
> 4) Kommentarer?
Det er svært at lave sådan en spørgeundersøgelse. Pas på med at
konkludere...

/Torben

Fra : Gert

Dato : 10-02-01 10:40

> [...]
> begrunder/dokumenterer det udførligt .
>
> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.
Nej unger og svage eller svækkede fisk kan ikke tåle det. Men sunde og
raske fisk kan.

> 2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?
Ja.Fiskene i naturen æder ikke hele tiden. Største delen af tiden går med,
fødesøgning. Fiskene bruger en masse energi i naturen på
at søge føde og bliver derfor nødt til at spiser "hele tiden". I nogle
perioder i naturen er der ikke ret meget mad til fiskene, de kan måske enda
sulte nogle gange. I andre perioder er der overflod af mad og det er i denne
periode fiskene yngler. Det er det samme du ser med fiskene i akvariet. Hvis
de går i en periode uden foder og du så begynder at fodre, så er det næsten
så sikkert som ammen i kirken at de bygynder at yngle.
En anden ting mht. fodring er at fiskene skal spise mere i naturen for at få
nok af vitaminer, proteiner osv. Det foder du køber til dine fisk er
smækfyldt med alt hvad fiskene skal bruge og derfor behøver de ikke så
meget. Samtidig, hvis vi skal være helt realistiske, så "keder" akvarie fisk
sig, da de jo netop ikke kan bruge tiden på fødesøgning som de jo normalt
ville i naturen. De bruger betydlig mindre energi i dit akvarie end hvad de
gør i naturen. Faktisk æder en fisk kun det der svarer til ca. 1% af dens
kropsvægt. Så det er altså meget lidt foder man skal bruge i et typisk
selskabsaklvarie. Et andet problem, man tit ser med akvariefisk er at de
bliver fede. Netop fordi foderet indeholder alt hvad de har brug for i
rigelige mængder og fordi de får for meget foder. En anden ting der er
underligt ved det foder vi giver vores fisk, er at det indeholder kød og
benmel. Meget af det gør i hvert fald. Alt andet lige er det unaturligt for
fisk at spise dette. De æder kun fisk. Det skulle da lige være piratfisk der
æder andet.

2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3
uger?
Afgjort hvis det er sund og raske fisk. Jeg ville højst få en nabo eller
noget familie til se om der skulle ligge en død fisk, da det kan blive
katatrofalt.

> 2.2) - Hvis NEJ: Hvorfor ikke?
>
> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?
Slukker lyset. Sænker temp. nogle grader og ingen foder.

> 3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?
2 uger.
> 4) Kommentarer?
> Jeg har altid gjort det og ingen problemer i det !
En konklusion er nok svær at nå, tror du ikke ?

Fra : Kent Christensen

Dato : 10-02-01 13:54

"Gert" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse news:96321l$c15$1@news.inet.tele.dk...

> "Kent Christensen" <KentChr@mail.dk> skrev i en meddelelse

Udpluk!

> [...]

Nej, på ingen måde. Jeg kan sagtens konkludere, at x antal har x holdning. De
fleste kommer med den begrundelse, at ... osv. At konkludere er kun at "sammenfatte".

Vh
Kent

Fra : Johnny Bastian

Dato : 10-02-01 14:47

> [...]
> begrunder/dokumenterer det udførligt .
>
> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.

Dem jeg har haft de sidste mange år har klaret sig fint!

> [...]

Ja.

> 2.2) - Hvis NEJ: Hvorfor ikke?
>
> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?

Lader dem faste, og har så en det kigger til dem en gang eller to om ugen,
for at se om alt kører som det skal (lys, varme o.s.v)

> 3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?

3 uger hver sommer, og ellers en uge et par gange om året.

> 4) Kommentarer?

Ja.
Kent, at du har en holdning til fodring at akvariefisk og andre har en
anden, gør ikke de andre "dumme". Jeg syntes igennem de to tråde at du
fordummer alle der ikke deler din opfattelse, og der kan jeg ikke tage
seriøst.
Du lægger dig ud med akvarister der har mange år på bagen, nogle måske en
del flere end dig selv, og det er folk der blandt andet øser at deres
erfaringer her i gruppen, til stor fryd for alle der gider stille spørgsmål
( og især gidder lyttet). Isteden for at fordumme dem, kunne det være du
skulle lytte lidt til dem, de har prøvet det meste og kan give dig mange
gode råd, hvis du ændre dine atityder lidt.

Hermed ikke sagt at de (og jeg) har ret, men det ville være noget nemmere at
få en faglig diskution om emnet feriefodring, hvis det ikke er en (dig) der
skal agerer eneherskende konge over emnet, og så ellers forsøge at tvinge
ALLE til at mene som ham.

Dette er ment som et godt råd, så også du kan nyde denne gruppe som jeg har
nydt siden den blev oprettet.

> Det var det hele. På et tidspunkt vil jeg forsøge at samle op på svarene
og
> komme med en endelig konklusion.

Se kommentar, og drag nu den konklusion uden ensrettet briller på.

> Tak for interessen.

Selv tak

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
E-M@il: johnny@bastian.dk
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : peter_olsen@my-deja.~

Dato : 10-02-01 15:53

> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.

Nej, men det var vist heller ikke det, diskussionen kørte på. De fleste
sunde fisk kan.

> 2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?

Hvis de er sunde, så er der ikke noget etisk forkert i det.

>2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i
3 uger?

Ja, og det har jeg gjort før.

> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?

Lavere temperatur og ingen foder. Engang var jeg i udlandet i flere
måneder, og da flyttede jeg hele akvariet hjem til en ven, som selv var
akvarist og vidste, hvad han havde med at gøre.

> 3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?

3-21 dage

> 4) Kommentarer?

Jeg har set den anden tråd, hvor der er mange, der har prøvet at
fortælle, at du ikke har ret. Jeg tror også, at du får problemer med at
bruge denne form til at retfærdiggøre din egen holdning og gøre dem der
er uenige til skurke.

Peter

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-02-01 19:16

>1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.

Nej - men som svarene lød i den anden tråd, så kan alle raske voksne fisk
nemt klare det !

Måske vil de endda have godt af det !

Vi mishandler dem jo egentlig lidt ved trofast at hælde mad i dem et par
gange om dagen, når de stiller sig op ved foderhullet.....

Det er jo stik imod deres natur at de ikke skal gøre en disse for at finde
maden selv.....

Så uden tvivl er vores fisk sikkert for fede - og har godt af en lille faste
!

>2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?

JA

>2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3
uger?

JA - har gjort det før !

>3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?

Næh - jeg har tænd/slukur til lyset - men jeg gørt intet specielt pga
ferien.......

>3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?

1-3 uger

>4) Kommentarer?

Jeg synes egentlig at der kom mange gode synspunkter fra de andre i den
anden tråd.......

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Arild Madsen

Dato : 11-02-01 02:03

Før jul dro jeg på sommerferie og ble borte 14 dager. I den forbindelse kjøpte jeg
meg to forautomater da jeg sysntes at 2 uker var litt lenge.
Den ene ble brukt til en 320 liter og den andre ble brukt til en 74 liter med
apistogramma yngel.
Jeg hadde på forhånd også tømt en 50 liter for fisk (yngel) og vann flyttet den og
fylt den opp igjen med nytt vann for å ha den klar til senere bruk.
Når jeg kom hjem fant jeg ut at jeg ikke hadde vært nøye nok med å få ut all
yngelen fra mit 50 liter akvarium for der svømte tre små apistogramma yngel som
hadde vokst mere enn sine søsken.(klar forskjell).
Dette får meg til å anta at:
1. En pause i foringen ikke er skadelig.
2. Selv om vi ikke forer så er ikke fisken helt uten mat.
3. Behovet for regelmessig foring er avhengig av fiskens evne til å tåle perioder
uten mat.
4. Hvor mange fisker det er i akvariet er også en viktig faktor ( liter /fisk).

Arild Madsen

Fra : Madsen

Dato : 11-02-01 03:34

"Kent Christensen" <KentChr@mail.dk> skrev:

> 1) KAN alle akvariefisk leve i 3 uger uden foder.

Nej ALLE fisk kan ikke. Sunde voksne fisk i et veletableret akvarie
burde kunne, efter min mening. Yngel kan ikke klare det og vil blive
sat voldsomt tilbage med hulmave og for store øjne ifht. krop, som
følge.

> 2) Er det etisk forsvarligt at lade sine fisk undvære foder i 3 uger?

Det synes jeg. Somsagt så burde et veletableret akvarie med beboere
kunne klare det. Et nyanrettet akvarie hvor der ikke er kommet en
ordentlig balance i endnu, er IMHO ikke holdbart.
Når jeg siger veletableret, så tænker jeg her på f.eks akvarier med
gode grønne algebevoksninger til de fisk der evt. kan/vil æde noget
sådant. Fisk i nærmest sterile forhold holdt i live med en luftsten, ville
jeg ikke lade gå i 3 uger uden foder!

> 2.1) - Hvis JA: Vil du lade dem undvære foder, hvis du skal på ferie i 3 uger?

Ja hvis mit akvarie står godt og veletableret uden overbefolkning af
fisk og kun voksne beboere. Langt de fleste fisk burde efter min
mening kunne klare dette. Mange endda have godt af det.
(Måske endda sygdomsforebyggene i visse tilfælde!)

> 3) Hvad gør du med hensyn til dine fisk, når du tager på ferie?

April sidste år tømte jeg mit 530 ltr. for cichlideyngel og havde fået
alle ungerne solgt. Akvariet blev bygget op igen og var ved at køre
godt mht. algebevoksninger, plantevækst osv. - engang hen omkring
august måned. Jeg havde på det tidspunkt kun de voksne fisk tilbage
som ikke var gået igang med at yngle endnu. Der går somregel 3-4
måneder i et ommøbleret akvarie, før mine cichlider begynder at
yngle igen. (Noget med rangorden, kampen om revirer der skal
udkæmpes, huller der skal graves osv.)

Jeg tog på ferie i 14 dage. Akvariet blev tjekket hver anden dag
for evt. døde fisk, manglende belysning, defekt varmelegeme, pumpe
osv. men de fik ikke føde udefra. De levede udelukkende af det de
nu måtte finde i akvariet. Da jeg kom hjem igen, gik yngleperioden
igang. (For mine fisks vedkommende forstås! ;)

En periode med sparsom føde som bliver efterfulgt af mere føde og
ovenikøbet et vandskift som måske kan simulere regntid for fiskene,
- er nok ikke den ringeste metode til at få sine fisk igang med at yngle
på. Yngel er for mig at se det ultimative bevis på at ens "projekt" er
en succes, og at fiskene har det godt.

> 3.1) Hvor længe er du normalt på ferie?

Normalt 1 uge til 14 dage.
Hvis mit akvarie er befolket med yngel og voksende ungfisk, så kommer
der en og fodrer, men ellers gør der normalt ikke.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)