Maling af båd
Fra : Jacob Møller

Dato : 06-06-02 07:12

Hejsa,

Jeg har før stillet spørgsmål her med held så jeg prøver lige igen.

Hvad skal der til for at male sin båd (vi forestiller os en 16 fod
speedbåd). Er det nødvendigt at slibe den gamle maling af eller kan man blot
male ovenpå ? Hvilken type maling kræver det og hvad koster det ca. (og hvor
lang tid skal man regne med det tager?) ?

På forhånd tak,
Jacob

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-06-02 07:41

Isang tao pinangalanan Jacob Møller nagsulat :

> [...]
>male ovenpå ? Hvilken type maling kræver det og hvad koster det ca. (og hvor
>lang tid skal man regne med det tager?) ?

Frit fra Hempels "Lille søstærke"
1:
Vask grundigt af med Yachtcleaner og skyl efter med rigeligt ferskvand.
2:
Når overfladen er gennemtør, affedtes overfladen med Degreaser.
3:
Huller og ridser spartles med Epoxy filler og slibes.
4:
Hele fribordet matslibes med vandslibepapir nr 200, og slibestøvet
fjernes omhyggeligt med en blød svamp og rigeligt medferskvand.
5:
Når overfladen er helt tør, grundes med 2 lag Light primer.
6:
Der afsluttes med 2-3 lag Poly best.
Brugsanvisningens tidsinterval mellem sidste lag primer og første lag
maling skal overholdes meget nøje.

Mal ikke udendørs om eftermiddagen da evt. dug kan give blæredannelser
hvis malingen ikke er hærdet.

Maling påføres med rulle eller pensel i lodrette baner og stryges straks
efter med en malepude i vandrette baner.

Epoxyfiller a´ 2x 65ml koster 102kr.
Light Primer a´ 3/4 literkoster 188kr. (rækkeevne 6-8m2 pr liter)
Poly best a´ 3/4 literkoster 288kr. (rækkeevne 12-16m2 pr liter)

Hvis vejret er godt og tørt kan det klares på en week-end, men regn med
en uges tid.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-06-02 07:44

Isang tao pinangalanan Claus Frørup nagsulat :

klip
> [...]
>Poly best a´ 3/4 literkoster 288kr. (rækkeevne 12-16m2 pr liter)
>
>Hvis vejret er godt og tørt kan det klares på en week-end, men regn med

Jeg glemte lige priserne på degreaser og yachtcleaner:
Degreaser a´ 3/4 liter koster 78kr.
Yachtcleaner a´ 1 liter koster 104kr.

Fra : Jacob Møller

Dato : 06-06-02 10:11

Hej Claus,

> Jeg glemte lige priserne på degreaser og yachtcleaner:
> Degreaser a´ 3/4 liter koster 78kr.
> Yachtcleaner a´ 1 liter koster 104kr.
> --

Du skal have mange tak for hjælpen!

Mvh,
Jacob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-02 14:51

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 4:
> Hele fribordet matslibes med vandslibepapir nr 200, og slibestøvet

Jeg vil nu anbefale at slibe, inden man begynder at spartle. At spartle
direkte på uslebet lak eller maling, er ikke nogen god ide....

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-06-02 18:26

Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

>Jeg vil nu anbefale at slibe, inden man begynder at spartle. At spartle
>direkte på uslebet lak eller maling, er ikke nogen god ide....

Enig. Man skal naturligvis have renset grundigt af så spartelmassen har
størst chance for at hænge fast.

Fra : Morten Vestergaard

Dato : 06-06-02 17:45

Claus Frørup <claus@froerup.dk> wrote in message news:<9pvtfu4ur0aaq6p32benrpdbetm6k2hmub@dknews.tiscali.dk>...
> [...]
> Poly best a´ 3/4 literkoster 288kr. (rækkeevne 12-16m2 pr liter)
>
> Hvis vejret er godt og tørt kan det klares på en week-end, men regn med

Poly Best er ikke beregnet til under vandlinien!
Her bør bruges en dertil egnet bundmaling.

Venligst Morten

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-06-02 18:26

Isang tao pinangalanan Morten Vestergaard nagsulat :

>Claus Frørup <claus@froerup.dk> wrote

klip<Om maling af båd>

>Poly Best er ikke beregnet til under vandlinien!
>Her bør bruges en dertil egnet bundmaling.

Jeg gik ud fra at det var fribordet der skulle males.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-02 21:59

"Morten Vestergaard" <mvh@vesterbohuse.dk> skrev i en meddelelse

> Poly Best er ikke beregnet til under vandlinien!
> Her bør bruges en dertil egnet bundmaling.

Hvis der er tale om en båd, som skal trailes, og som tilbringer det meste af
sin tid på land, så er 5555 udmærket. Det ville være spild af penge at komme
antifouling på, da man jo alligevel skal vaske båden grundigt efter hver
sejlads, og derved vasker giften af.

Claus

Fra : Morten Vestergaard

Dato : 07-06-02 07:13

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message news:<adoibq$1avm$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> antifouling på, da man jo alligevel skal vaske båden grundigt efter hver

Jeg er ikke voldsom erfaren på området, men der hvor jeg købte maling
til vores nordan 16 på trailer, fortalte de, at vi skulle bruge
bundmaling under vandlinien.
Efterfølgende har vi bestemt at finde en havneplads til den, så det er
jo meget godt alligevel.

På Hempels hjemmeside står der "Tåler ikke permanent neddypning". Er
det af hensyn til begroning?

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-06-02 08:04

> [...]

>jo meget godt alligevel.
>
>På Hempels hjemmeside står der "Tåler ikke permanent neddypning". Er

Nej. Det er malingen på fribordet der er tale om.

Under vandlinien skal der bruges en primer, f.eks High Protect.

Men kik ind på Hempels hjemmeside og bestil "Den lille søstærke".
Den indeholder en masse god information om hvordan du kan/skal behandle
din båd.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-02 22:28

> [...]

> jo meget godt alligevel.
>
> På Hempels hjemmeside står der "Tåler ikke permanent neddypning". Er

Polybest er ikke andet end en autolak. Det vil sige, at den ikke er særlig
diffusionstæt, så det kan ikke undgåes, at der før eller siden trænger vand
ind bag, trykket på malingen er jo en smule større, 100 cm nede i vandet..

Derfor er lightprimer nødvendig. Men problemet med LP er, at den ikke tåler
sollys, fordi der ikke er uvfilter i. Primeren vil derfor blive nedbrudt,
når båden står på land.

Men det er som at vælge mellem pest og kolera....

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-06-02 08:08

Hvorfor har man så ikke lavet en lightprimer med lysfilter i?

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-02 23:35

"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> skrev

> Hvorfor har man så ikke lavet en lightprimer med lysfilter i?

Lightprimer er det man kalder en lavmolekylær epoxy tilsat et
opløsningsmiddel - ofte xylen.

Epoxy har mange gode egenskaber og kan tilsættes et hav af additiver, alt
efter hvilke egenskaber, man ønsker at opnå. F.eks. fortykkelsesmiddel til
lim, ekstra fugtspærre, grafit til uvbeskyttelse, opløsningsmiddel som
fortynder, osv osv. Problemet er imidlertid, at hver gang man tilsætter et
bestemt middel, ændrer man epoxyens molekylestruktur og ændrer dermed også
på andre egenskaber.

Tilsætter du eksempelvis uv-filter, forringer du epoxyens evne mod
vandgennemtrængning, fordi molekylerne bliver større. Med andre ord,
epoxyens sammensætning er altså altid et kompromis..

Men under normale omstændigheder er LP ikke udsat for sollys, da den jo
fungerer som grundmaling, og der er derfor ingen grund til at forringe dens
tæthed ved at tilsætte uv-filter. Samtidig er de mest effektive filtre mod
uv baseret på oliestoffer, hvilket ikke er særligt forenligt med epoxy.

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 07-06-02 15:11

Du kan spare voldsomt mange penge på at bruge autolak i stedet. Du skal have
en polyurethan lak. Det er det samme som POLY BEST og så er det meget nemmer
at arbejde med hvis du sprøjter det på. Jeg her prøver bække dele og POLY
BEST er meget svær at have med at gøre hvis men ikke har meget erfaring.
VH Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-02 22:35

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3d00bf0d$0

> [...]
> BEST er meget svær at have med at gøre hvis men ikke har meget erfaring.

Hvor finder du en ordentlig autolak, der er billigere end 5555?

Du skal være sikker på, at autolakken ikke bliver nedbrugt af saltvand og
sol. Derfor er billige autolakker en meget dårlig ide. Samtidig er de alt,
alt for hårde. Polybest er en fleksibel maling, der er beregnet til at kunne
give sig på bløde både, som eksempelvis GRP.

Polybest er en glimrende maling at male med, navnlig hvis man bruger pensel
(bemærk, at hempel selv skriver, at den ikke er egnet til at rulle)

Når han ikke har nogen særlig erfaring, er det ikke smart at begynde at
eksperimentere
med ukendte mailngstyper og systemer..

Claus

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-06-02 23:36

Isang tao pinangalanan Lars Bonde nagsulat :

>Du kan spare voldsomt mange penge på at bruge autolak i stedet. Du skal have
>en polyurethan lak.

Poly best er en maling der er udviklet til overflader der arbejder meget
og er i tæt kontakt med saltvand.
Det er der, så vidt jeg ved, ingen autolakker der er, derfor er Poly
Best eller andre marinelakker det bedste valg til både.

> Det er det samme som POLY BEST og så er det meget nemmer
>at arbejde med hvis du sprøjter det på. Jeg her prøver bække dele og POLY
>BEST er meget svær at have med at gøre hvis men ikke har meget erfaring.

Sprøjtemaling af en båd, er noget man skal overlade til professionelle
malere der er vant til at håndtere en malersprøjte.

En almindelig bådejer kommer formentlig kun til at male en båd en gang
hvert tiende år, og får derfor aldrig erfaring nok til at kunne gøre det
ordentlig.

Hvis man vil gøre det selv, er den bedste måde at fordele malingen med
rulle eller pensel og så stryge efter med en malepude.

Jeg har været så heldig, at kunne følge med i behandlingen af fire både
i påsken. De tre blev malet med rulle og pude og den sidste med pude
alene. Fribordet på de tre første står knaldgodt og på den sidste er
resultatet ikke så godt, men det skyldes mere at han ikke fulgte
anvisningerne M.H.T overmalingintervaller og mellemslibning.

Fra : Lars Bonde

Dato : 10-06-02 16:02

Autolakken er lige så fleksibel som Poly Best og måske mere. Sæt en hånd på
din bils kølehjelm og tryk forsigtigt. Hvis en båd kan give sig lige så
meget ville jeg nødig sejle rundt i den og så er den lige så tæt som poly
best og tåler fint saltvand.
Der findes masser af steder hvor du kan købe rigtig autolak og det er ca.
halv pris. Det skal være polyurethan lak.Autolakken kan fin stryges på med
en pude. Dette råd kommer fra en bådbygger.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-02 00:30

> [...]

> halv pris. Det skal være polyurethan lak.Autolakken kan fin stryges på med
> en pude. Dette råd kommer fra en bådbygger.

Autolak er designet til at sprøjte på, hvilket vil sige "vådt-i-vådt" ved en
totaltykkelse på ca. 30-40 µm. Derfor er der store mængder opløsningsmiddel
i. Det er ikke ualmindeligt, at autolak har en Din viskositet på 10-15
sekunder, hvilket er alt for lidt til penselstrygning.

At håndmale med en autolak med så meget opløsningsmiddel er en rigtig dårlig
ide, fordi du kan ikke håndmale vådt-i-vådt, da lagtykkelsen derved bliver
alt for tyk, hvilket igen betyder, at opløsningsmidlet bliver lukket inde og
således ikke kan fordampe. Lagtykkelsen ved penselstrygning er ca. 130-180
µm

Begynder du så at holde pauser og venter med næste lag, indtil lakken er
begyndt at hærde, vil opløsningsmidlet i det sidst påførte lag få lakken til
at koge op og derved forringe vedhæftningsevnen - hvis det da ikke bliver
helt ødelagt...

5555 er med standard fortynder beregnet til penselstrygning, og lakken kan
overmales efter et givent interval uden risiko for opkogning. Bemærk, at
5555 anvender en ganske anden fortynder ved sprøjtning, netop fordi man
sprøjter vådt-i-vådt.

Bemærk i øvrigt, at der til start var tale om en 16 fod båd. Er du klar
over, hvor tyndt skroget er på en jolle, og hvor meget det giver sig under
belastning?

Da en lak- og malings hårdhed og tørretid under normale omstændigheder er
direkte forbundet, er en hurtigtørrende lak altid hård. Bløde lakker er
altid de lakker, der er længst tid om at tørre, til eksempel kan nævnes
Sigma Linspar eller Hempels Bådlak 10. En autolak er næsten altid hård,
fordi den er designet til accelereret tørring (ovntørring ved 80 gr.
celcius)

Lakken på en båd og jolle er udsat for ganske meget. Er den ikke fleksibel
nok, vil den krakelerer efter en given periode, fordi den ikke kan klare
mosten.

Sluttelig er der nogle helt andre aspekter ved autolak, nemlig den kemmiske
sammensætning. Biler i dag er lavet af komplicerede stållegeringer sammensat
af mange forskellige metaller, zink osv. Det stiller store og anderledes
krav til korrosionsbeskyttelse, hvilket igen stiller andre krav til
autolakken, der således ikke er umiddelbart sammenlignelig med bådmaling,
bl.a. fordi det underliggende malingssystem (primeren) er helt anderledes på
både og som oftest baseret på en kromatfri epoxybase.

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-06-02 10:37

Isang tao pinangalanan Lars Bonde nagsulat :

>Autolakken er lige så fleksibel som Poly Best og måske mere. Sæt en hånd på
>din bils kølehjelm og tryk forsigtigt.

Det har du sådan set ret i, men man kan ikke sammenligne på det
grundlag, da bilen og båden er bygget af forskellige materialer. Hvis du
trykker en lille smule hårdere på bilen, kommer der en "blød" bule og i
8 af 10 tilfælde vil lakken krakkelere når bulen rettes ud igen.
Gør du det samme på båden, giver glasfiberen sig bare noget mere uden at
der sker skade på lakken. Der skal rent faktisk laves hul i båden før
lakken tager skade.

>Hvis en båd kan give sig lige så meget ville jeg nødig sejle rundt i den

Det er jeg bestemt ikke enig med dig i.
Båden skal kunne optage alle påvirkninger fra søen, ellers bliver den jo
slået i stykker. Tænk på den enorme påvirkning der er på skroget, når
man flyver ud over en bølgetop og hamrer ned i søen... Det er jo et
ganske gevaldigt brag der kommer ud af det.

> [...]
>halv pris. Det skal være polyurethan lak.Autolakken kan fin stryges på med
>en pude. Dette råd kommer fra en bådbygger.

Claus Tersgov svarer i Message-ID: <ae3cnk$b18$1@news.cybercity.dk>
meget bedre på dette afsnit end jeg kan.

Fra : Lars Bonde

Dato : 11-06-02 23:02

Det lyder jo fint alt sammen. Men Autolak holder nu fint og kan nemt lækkes
på med pude. Nu har jeg malet biler, busser og både med autolak og kender
ikke til de problemer som her nævnes.