Windows Me og ram
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-06-02 00:50

Nu kan jeg forstå, at Windows 98 har problemer med at håndtere mere end (er
det?) 256MB ram - Er det samme gældende for Windows Me?

Mvh. Jan

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 01:03

Jan Allan Andersen skrev:

> Nu kan jeg forstå, at Windows 98 har problemer med at håndtere
> mere end (er det?) 256MB ram -

Hvor har du det fra? Det passer ikke.

> Er det samme gældende for Windows Me?

Nej.

<news:Xns92246D8C2255copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk> eller:
<http://makeashorterlink.com/?G65A25001>

Madsen.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-06-02 01:17

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Hvor har du det fra? Det passer ikke.

Sagt af 2 forskellige personer i en anden tråd her i gruppen - Og synes
også at kunne huske, at jeg har hørt/læst noget om det andet steds
tidligere - Derfor.

Mvh. Jan

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 01:32

Jan Allan Andersen skrev:

> Sagt af 2 forskellige personer i en anden tråd her i gruppen..

Okay, men det må jeg så hellere fortælle min gamle støvede Win98 og
Win98SE som kørte med 512 MB Ram i flere år uden problemer.

Madsen.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-06-02 02:19

> Okay, men det må jeg så hellere fortælle min gamle støvede Win98 og
> Win98SE som kørte med 512 MB Ram i flere år uden problemer.

Ligesom humlebien
Har dog set, at det iflg. wintip.dk først er over 512MB ram man kan få
problemer, såe .....

Mvh. Jan

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 06-06-02 05:33

Madsen,

> Okay, men det må jeg så hellere fortælle min gamle støvede Win98 og
> Win98SE som kørte med 512 MB Ram i flere år uden problemer.

Man kan sagtens have masser af ram i sin PC med Win98SE, men den er ikke i
stand til at udnytte dem.

Jeg kan ikke præcis huske, hvor mange ram den kan håndtere, men jeg har
gentagende hørt, at den ikke udnytter alle ram.

Ovenstående er blot noget jeg har hørt, men til gengæld mange gange.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
Nickname: Tyranno
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-06-02 06:36

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev....

> Man kan sagtens have masser af ram i sin PC med Win98SE, men den
> er ikke i stand til at udnytte dem.
>
> Ovenstående er blot noget jeg har hørt, men til gengæld mange
> gange.

En usandhed bliver ikke sand af at blive gentaget.

Men som altid er der dog et gran sandhed i udtalelsen. Nøgleordet er
"system ressourcer". Fordi Win98/SE/ME stadig er baseret på DOS, har
de en teknisk begrænsning, som lidt firkantet forklaret betyder at al
RAM skal benyttes via 2 små RAM blokke der ligger indenfor den første
Mb RAM. Udnyttelsen af de 2 små RAM blokke er det du kan aflæse som
ledige system ressourcer(SR).

Windows selv, men især andre programmer er ikke særlig gode til at
frigive SR, så de vil med tiden blive mindre og mindre, og sætte en
grænse for hvor store mængder RAM der kan udnyttes(fordi man løber
tør for SR).

Men sålænge der er frie SR, kan Win98/SE/ME sagtens udnytte de
mængder RAM der er installeret i maskinen.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 11:14

Jan Allan Andersen skrev:

> Har dog set, at det iflg. wintip.dk først er over 512MB ram man
> kan få problemer, såe .....

Ja netop og så er grænsen jo heller ikke 256 MB.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 13:04

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> frigive SR, så de vil med tiden blive mindre og mindre, og sætte en
> grænse for hvor store mængder RAM der kan udnyttes(fordi man løber

Ingen tvivl om at WinNT/2000/XP er bedre til at håndtere RAM end
Win9X er, men derfor er det stadig forkert at påstå, at Windows ikke
kan køre med mere end 256 MB og endda også 512 MB, for jeg kender
flere der med succes har kørt med over 512 MB på Win98. WinME er mig
bekendt ikke ret meget anderledes end Win98 på det område.
Nogle taler om at WinME er endnu dårligere til at frigive RAM end
f.eks. Win98 er, men WinME har jeg kun prøvet i en lille uges tid
hvorefter den røg ud igen, så erfaringen med den er ikke så stor for
mit vedkommende.

Madsen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-06-02 19:05

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev....

> Ingen tvivl om at WinNT/2000/XP er bedre til at håndtere RAM end
> Win9X er, men derfor er det stadig forkert at påstå, at Windows
> ikke kan køre med mere end 256 MB og endda også 512 MB

Jeg citerer lige de 2 sidste linier af mit indlæg(som du åbenbart
ikke fik med i farten):

Men det ændrer altså ikke på at Win98/SE/ME ikke kan udnytte de
store(eller små for den sags skyld) RAM mængder hvis der ikke er
ledige system ressourcer(SR). Det er et problem specielt for de
nævnte styresystemer, og det er blevet større efter at det er blevet
billigt at installere masser af RAM og derfor have mange programmer
åbne ad gangen.

Personligt tror jeg mange af misforståelserne omkring udnyttelsen af
RAM i Win98/SE/ME stammer fra SR problematikken.

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 19:41

Kent Oldhøj skrev:

> Jeg citerer lige de 2 sidste linier af mit indlæg(som du åbenbart
> ikke fik med i farten):

Du har ret. Disse linier fik jeg ikke med i farten og det beklager
jeg.

Det er der sikkert noget om.

Madsen.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 06-06-02 13:24

"Jan Allan Andersen" <nospam.akker@ishoejby.dk> wrote in message
> Nu kan jeg forstå, at Windows 98 har problemer med at håndtere mere end
(er
> det?) 256MB ram - Er det samme gældende for Windows Me?
>
> Mvh. Jan

En god gammel skrøne....

dog _kan_ Windows få problemer med _mere_ end 512 Mb ram. Læs her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q253912

Ellers skulle de svjh. være i stand til at håndtere 2 eller 4 Gb ram!

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 800 vitser!!!)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-06-02 19:08

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev....

> Ellers skulle de svjh. være i stand til at håndtere 2 eller 4 Gb
> ram!

Ihvertfald adressere i teorien. Jeg har ikke hørt om en Win98/SE/ME
maskine der har kunnet køre med mere end 1Gb RAM i praksis, uden at
allokere RAM udover 1Gb til RAM drev eller blokere for udnyttelsen af
mere end 1Gb RAM i en af systemfilerne.